Gå til innhold

Amerikansk eller Norsk statsborgerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt fast adresse i Norge i over 10 år nå. Jeg er født i USA, bør jeg beholde mitt amerikanske statsborgerskap? Før korona var jeg i USA minst èn helg i måneden. Jeg har leilighet der. Jeg har amerikansk og Norsk pass. Min far er amerikansk og min mor er Svorsk. Jeg ønsker å flytte permanent til USA i fremtiden. Når barna er ferdig på barneskolen. Jeg ønsker at de skal få litt amerikansk edge, slik som jeg har. 

Anonymkode: 6c2fe...271

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke beholde begge?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

I ditt tilfelle, behold ditt amerikanske statsborgerskap, siden du skal flytte ditt permanent. 

Skrevet

Du må selvfølgelig beholde ditt amerikanske statsborgerskap, siden du ønsker å flytte tilbake og bo der permanent. Det kan du ikke uten amerikansk statsborgerskap (det er i alle fall mye vanskeligere).

Må du betale skatt til din amerikanske hjemstat i mellomtiden?

Anonymkode: 73f95...d40

Skrevet

Blir nok artig å bo i usa i fremtiden. Om 5 år er trump tilbake som president, så får han igjennom regelendringer som gjør at han og trump familien kan sitte som president til evig tid. Så endrer han loven slik at en president ikke kan bli stilt for riksrett, selv om det i dag er slik at en president aldri kan bli dømt er det jo alikevell irriterende å måtte bruke tid på advokater. Så blir det ironisk nok til slutt slik at nordkoreas leder må true trump med sin marine viss han ikke slutter med å fyre av langdistanseraketter. 

Ja blir spennende å se hva som skjer med usa i fremtiden.

Anonymkode: 87700...41c

• Liker 1
Skrevet

Trodde forresten ikke man kunne frasi seg wt amerikansk statsborgerskap. Har jeg blitt lært feil?

Skrevet

Vær obs på at USA har ganske spesielle lover rundt skatt, for Amerikanske statsborgere som bor i utlandet. Faktisk må du også betale skatt til USA, på den inntekten du har i utlandet. Du får vist avskrevet en god del, og ender gjerne opp med en liten sum du er skyldig, men du må fortsatt registrere all inntekt mens du bor i utlandet, OG betale denne summen. 

Anonymkode: 645f6...55b

Skrevet

Det koster jo 19.000kr å si opp ditt amerikansk statsborgerskap, så du må tenke hardt om før du gir den opp.  

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vær obs på at USA har ganske spesielle lover rundt skatt, for Amerikanske statsborgere som bor i utlandet. Faktisk må du også betale skatt til USA, på den inntekten du har i utlandet. Du får vist avskrevet en god del, og ender gjerne opp med en liten sum du er skyldig, men du må fortsatt registrere all inntekt mens du bor i utlandet, OG betale denne summen. 

Anonymkode: 645f6...55b

Norge har skattavtale med USA. Du må tjene VELDIG my penger for å må betale i USA OG Norge.  For de fleste som bor her betaler vi kun skatt her i Norge. 

Skrevet
On 2/14/2021 at 11:20 AM, AnonymBruker said:

Jeg har hatt fast adresse i Norge i over 10 år nå. Jeg er født i USA, bør jeg beholde mitt amerikanske statsborgerskap? Før korona var jeg i USA minst èn helg i måneden. Jeg har leilighet der. Jeg har amerikansk og Norsk pass. Min far er amerikansk og min mor er Svorsk. Jeg ønsker å flytte permanent til USA i fremtiden. Når barna er ferdig på barneskolen. Jeg ønsker at de skal få litt amerikansk edge, slik som jeg har. 

Anonymkode: 6c2fe...271

På hvilken måte blir du påvirket i fremtiden, om du sier fra deg ditt amerikanske statsborgerskap, med tanke på leiligheten du eier, fremtidige besøk, og det å skulle flytte dit som utenlandsk statsborger en gang i fremtiden?

Skrevet
Outlander skrev (På 15.2.2021 den 12.45):

Norge har skattavtale med USA. Du må tjene VELDIG my penger for å må betale i USA OG Norge.  For de fleste som bor her betaler vi kun skatt her i Norge. 

Dette stemmer i alle fall ikke for et vennepar av oss. Hun har helt normal inntekt (rundt 800 000 kr?) og må skatte til sin hjemstat. Mener hun sa at det inntraff rundt 750 000 kr?

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer i alle fall ikke for et vennepar av oss. Hun har helt normal inntekt (rundt 800 000 kr?) og må skatte til sin hjemstat. Mener hun sa at det inntraff rundt 750 000 kr?

Så merkelig. Jeg snakket med DNB angående dette og ble fortalt jeg ikke måtte skatte noe i det hele tatt så sant jeg ikke hadde jobb/bedrift i USA?

Anonymkode: 144f0...f38

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

800000 er en god inntekt. Ikke hinsides god, men en god inntekt. Godt over snittet 

Anonymkode: 6eb3c...ef8

Skrevet

Det fremstår logisk å beholde begge deler. Om du er nødt å velge, trenger du jo det amerikanske for å uten omfattende vanskeligheter bosette deg der i fremtiden. 

Anonymkode: 0319c...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...