Gå til innhold

For eller mot legalisering?

Anbefalte innlegg

Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kaffe og sukker gjør ingen kriminelle og voldelige. Jeg kan ikke se ute på gata om noen har fått i seg sukker. Så klart må folk bare forsvare kriminelle stoffer så mye de vil. Sier jo utrolig mye om dem selv. Men kriminelt er det av en grunn, punktum finale. 

Anonymkode: e74ac...a5f

Men kriminaliteten har ingenting med inntaket av cannabis å gjøre. Ingen på cannabis blir tydelig voldeligere, de blir som regel mer chill og relaxed. Langtidseffekten og slikt om man derimot ikke har fått seg en joint en dag, er derimot en annen sak, det skaper gjerne frustrasjon, men vi kvinner har det jo slik med hormoner også pga prevensjon. Så vi kan heller ikke bruke sinne som et argument mot her. Kriminaliteten rundt cannabis kommer fra folk som selger og kjøper, setter seg i kreditt hos folk, skylder penger og har gjeld. Dette skaper konflikt og derfor kriminalitet og uønskede voldelige handlinger i samfunnet. Det har absolutt ingenting med inntaket å gjøre. De fleste jenter jeg kjenner har røyket iblandt eller røyket daglig, det har ikke gitt noen dårlig effekt. En venninne sluttet pga dårlig konsentrasjon ved en master hun tar, nå er hun fin som før igjen. Men jeg er enig ellers i det du sier, mange som ikke har vært i miljøet, vet ikke hvordan dette funker, og tror alle blir voldelige på cannabis. Alkohol derimot skaper mye vold 😕

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk snakker litt forbi hverandre og diskuterer to forskjellige ting. Det ene er om cannabis er skadelig eller ufarlig, det andre er om dekriminalisering eller legalisering er bedre enn dagens system. Det er en tankefeil å tro at bare fordi noe er/kan være skadelig, så bør det automatisk være straffbart. Det er ikke straffbart å drikke alkohol selv om det fører til enorme skader, men vi har heldigvis funnet ut at streng regulering er den beste løsningen siden det uansett er en utopi å få slutt på drikking i sin helhet. Hasj og andre stoffer er kommet for å bli, og jeg blir stadig mer skeptisk til at det kommer mer godt enn vondt ut av å kriminalisere alle som bruker det.

• Liker 4
Skrevet
Shawtyella skrev (6 minutter siden):

Min bror har røyket hver dag siden han var 13-14 (dessverre), han har sterk ADHD og startet derfor med dette. Det har ikke gjort noen som helst med hans psyke eller mentalitet. Samboer har også røyket siden han var 13-14, han er også en av de klokeste og med høyest IQ av folk jeg har møtt i mitt liv. Men som du sier, vi vet ikke hva effekten er på å gjøre det over titalls år. Om du har røyka crack i et år er du mer ødelagt enn om du tar deg en vanlig joint. Jeg selv har aldri røyket, da jeg ikke ønsker det for meg selv og min psyke, da jeg er lett påvirket og trigget psykisk. Ingen av de jeg kjenner har fått følger av røykingen, ikke noe merkbart. Men det er negasive sider ved alt. Takk for at du svarer så konkret og relevandt som du gjør, jeg liker å diskutere slike ting, man ser flere perspektiv på den måten 😄

Derimot de jeg vet om som surrer seg bort i kokain 24/7, mdma/molly, extacy og lsd, de er helt ødelagt nå.. etter kun et par år.. Har aldri sett noen negativ virkning på noen som har røyket cannabis, men det kommer såklart ann på hvordan du røyker, og hvorfor. Samboer ble så immun mot det til slutt at han trappet ned og sluttet uten problem, men ikke alle klarer dette såklart. Jeg føler det er så mye argumenter både for og imot at det er veldig vanskelig å vite hva effekten vil bli av det. Alkohol ødelegger nok flere liv enn cannabis, da det ikke virker like «ille» på kort varsel. Men du blir gjerne veldig glemsk på cannabis over tid! Samme med tobakk.

❤️ Jeg heier på din bror. Det kan gå bra, og han kan selvfølgelig ha kontroll. 🙂 

Jeg har opplevd baksiden ved flere rusmidler, så jeg er veldig hard🙂 Dette med glemskhet har jeg også opplevd 🙂 

Anonymkode: 0f7f1...be2

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

❤️ Jeg heier på din bror. Det kan gå bra, og han kan selvfølgelig ha kontroll. 🙂 

Jeg har opplevd baksiden ved flere rusmidler, så jeg er veldig hard🙂 Dette med glemskhet har jeg også opplevd 🙂 

Takk for det, han jobber som sjømann nå så han har det bedre den dag idag, og har sluttet å røyke konstant❤️Ja mine to brødre som starter på weed fortsatte videre til kokain og til slutt amfetamin. Det var en trøblete ungdomstid, men det var miljøet som var galt, og en vanskelig oppvekst og en voldelig far. Hadde ikke dette vært tilfelle så hadde de nok aldri gått like sterkt den veien de gjorde. Men som broren min har sagt, det starter i det små, og utvikler seg gjerne videre til mer heavy stoffer. Samboer har også prøvd mye tull, men sluttet helt når han hadde prøvd det, han så hva det gjorde med mennesker. Mdma gir deg nesten demoner, det er som om man er besatt, veldig skummelt og det er virkelig ille. Ene broren min møtte kona si og er nå gift med tre barn, bosatt på andre kanten av landet, med bra jobb og hus. Han var heldig og klarte seg bra, den eldre broren min med ADHD har hatt litt mer utfordringer, så jeg selv har sett hva rusen gjør med folk. Men det som har gitt han utfordringer er kokainbruk, ikke cannabis. Men som sagt over her, det starter gjerne der. Trist å se samfunnet nå, hvor mye narkotika det er blandt de aller yngste i tenårene, de er tynne som aspeløv og tror de lever mafialiv. Heier på de som kommer seg ut av dette miljøet, for det er der problemet ligger. Det er gjerne ungdomsgjenger som skaper kriminalitet og vold, spesielt i Oslo og Drammen. Enkeltmennesker som tar seg en joint i helga istedenfor øl, gjør ingen skade. Men det er et vanskelig dilemma dette her.

Skrevet
linsejesus skrev (15 minutter siden):

Folk snakker litt forbi hverandre og diskuterer to forskjellige ting. Det ene er om cannabis er skadelig eller ufarlig, det andre er om dekriminalisering eller legalisering er bedre enn dagens system. Det er en tankefeil å tro at bare fordi noe er/kan være skadelig, så bør det automatisk være straffbart. Det er ikke straffbart å drikke alkohol selv om det fører til enorme skader, men vi har heldigvis funnet ut at streng regulering er den beste løsningen siden det uansett er en utopi å få slutt på drikking i sin helhet. Hasj og andre stoffer er kommet for å bli, og jeg blir stadig mer skeptisk til at det kommer mer godt enn vondt ut av å kriminalisere alle som bruker det.

Det er vel kanskje ikke det jeg tenker på automatikk. 

Men et argument for at unge ikke skal straffes for å bruke stoff det er jeg enig i: fordi mange ungdom er ikke konsekventorienterte, slik som en voksen på grunn av utvikling i hjernen (altså de er umodne) . Det kan da bli feil å straffe. Derfor vil jeg også si at det er  uforsvarlig og uetisk når man vet at unge er slik, (i forskjellige utviklingstadier) å la et rusmiddel bli enda mer tilgjengelig ved å gjøre det lovlig. 

Jeg mener det samme om alkohol da, og for orden skyld så er man kanskje 25 eller mer når man er ferdig utviklet. Etter fylte 30 tror jeg det blir mindre relevant med rusmidler når man først har holdt seg i så mange år. 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men et argument for at unge ikke skal straffes for å bruke stoff det er jeg enig i: fordi mange ungdom er ikke konsekventorienterte, slik som en voksen på grunn av utvikling i hjernen (altså de er umodne) . Det kan da bli feil å straffe. Derfor vil jeg også si at det er  uforsvarlig og uetisk når man vet at unge er slik, (i forskjellige utviklingstadier) å la et rusmiddel bli enda mer tilgjengelig ved å gjøre det lovlig. 

Jeg mener det samme om alkohol da, og for orden skyld så er man kanskje 25 eller mer når man er ferdig utviklet. Etter fylte 30 tror jeg det blir mindre relevant med rusmidler når man først har holdt seg i så mange år. 🙂 

Hvilke kilder har du på at forbruket øker hos de unge hvis det blir legalisert, og tilgjengelig via trygge kanaler?

Anonymkode: 6d627...7a6

• Liker 2
Skrevet
Shawtyella skrev (32 minutter siden):

Takk for det, han jobber som sjømann nå så han har det bedre den dag idag, og har sluttet å røyke konstant❤️Ja mine to brødre som starter på weed fortsatte videre til kokain og til slutt amfetamin. Det var en trøblete ungdomstid, men det var miljøet som var galt, og en vanskelig oppvekst og en voldelig far. Hadde ikke dette vært tilfelle så hadde de nok aldri gått like sterkt den veien de gjorde. Men som broren min har sagt, det starter i det små, og utvikler seg gjerne videre til mer heavy stoffer. Samboer har også prøvd mye tull, men sluttet helt når han hadde prøvd det, han så hva det gjorde med mennesker. Mdma gir deg nesten demoner, det er som om man er besatt, veldig skummelt og det er virkelig ille. Ene broren min møtte kona si og er nå gift med tre barn, bosatt på andre kanten av landet, med bra jobb og hus. Han var heldig og klarte seg bra, den eldre broren min med ADHD har hatt litt mer utfordringer, så jeg selv har sett hva rusen gjør med folk. Men det som har gitt han utfordringer er kokainbruk, ikke cannabis. Men som sagt over her, det starter gjerne der. Trist å se samfunnet nå, hvor mye narkotika det er blandt de aller yngste i tenårene, de er tynne som aspeløv og tror de lever mafialiv. Heier på de som kommer seg ut av dette miljøet, for det er der problemet ligger. Det er gjerne ungdomsgjenger som skaper kriminalitet og vold, spesielt i Oslo og Drammen. Enkeltmennesker som tar seg en joint i helga istedenfor øl, gjør ingen skade. Men det er et vanskelig dilemma dette her.

Ja, vanskelig å vondt å se ni mange sammenhenger

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det er interessant at ingen tar til orde for at alkoholbruk skal være straffbart, heller ikke for mindreårige. Politiet tar fra dem spriten, kjører dem hjem og snakker med foreldrene. Jeg ser ingen åpenbar grunn til å ikke gjør det på samme måte med andre rusmidler (eller forsåvdit andre potensielt skadelige aktiviteter).

Anekdoter er som kjent et dårlig grunnlag for politiske beslutninger, og for hver "jeg har røyka hasj hver dag i ti år og funker fint" er det noen som har en nabo som "tok ett trekk og ble psykotisk". Men jeg tror mine egne erfaringer er noenlunde representative: vi var åtte kompiser som eksperimenterte med hasj i ungdommen. Tre av oss fikk trøbbel relatert til det, de andre sluttet av seg selv etter hvert som de ble voksne. Det vi tre hadde til felles, var at vi hadde trøbbel fra før. Den ene med en narkoman far, jeg med alvorlig angst og depresjon. Jeg trodde lenge at det var rusmidlene i seg selv som hadde gitt meg problemer, men det rare var at da jeg fikk hjelp med de mentale problemene, forsvant russuget av seg selv.

Så kan du si at det beste hadde vært om vi aldri hadde blitt eksponert for det. Kanskje. Vi ville uansett hatt alkohol, og forbudet hindret oss jo heller ikke i å ruse oss. Alkohol kunne vi skaffe noenlunde stuerent, men hasj osv. måtte vi jo oppsøke kriminelle for å få tak i, og da er det bare et spørsmål om tid før man blir tilbudt alt mulig rart som ikke engang selgeren aner hva er. Og jeg kan ikke se hvordan det skulle hjuplet noen av oss å bli arrestert og bøtelagt og få lagt ytterligere begrensninger på hva vi kunne gjøre av normale ting som å ta utdanning og søke jobb. Jeg gikk i årevis uten å få ordentlig hjelp, fordi det ikke var trygt å dele historien min med noen ansvarlige voksne. Risikoen for å bli straffet var for stor, og straff var det siste noen av oss trengte. Det har gått bra med to av oss tre som fikk rusproblemer, den siste døde som narkoman. Mens flertallet altså røyket litt av og på og sluttet av seg selv, som altså faktisk er normalen. Siden det er ulovlig og fortsatt tabubelagt, tror mange at ulovlig rus nærmest er ensbetydende med avhengighet.

• Liker 6
Skrevet

Hvilke kilder har du på at forbruket øker hos de unge hvis det blir legalisert, og tilgjengelig via trygge kanaler?

Jeg har ikke kilder på at forbruket må øke. Jeg har heller ikke påstått det. 

Jeg vil tro at man aldri kan måle dette nøyaktig, slik at man kan si at det ble en økning i forbruk eller ikke etter en legalisering. 

Jeg tror ikke på å straffe unge. Men jeg mener fremdeles det skal fortsette å være ulovlig. Jeg tror ikke stoffet blir tryggere uansett hvilke kanaler de går gjennom heller. 🙂 

Skrevet

Jeg har ikke kilder på at forbruket må øke. Jeg har heller ikke påstått det. 

Jeg vil tro at man aldri kan måle dette nøyaktig, slik at man kan si at det ble en økning i forbruk eller ikke etter en legalisering. 

Jeg tror ikke på å straffe unge. Men jeg mener fremdeles det skal fortsette å være ulovlig. Jeg tror ikke stoffet blir tryggere uansett hvilke kanaler de går gjennom heller. 🙂 

Selvsagt vil stoffet med all sannsynlighet bli tryggere hvis det selges av f.eks. apotek. Og hvis du ikke mener at forbruket øker ved legalisering/tilgjengelighet over disk, så skjønner jeg ikke motstanden din.. 😉

Hvis du ikke er for å straffe unge for bruk, så er det jo meningsløst å opprettholde et forbud egentlig.. Det eneste som skjer da er at risikoen øker for "forurenset" stoff, og det vil kunne gi større skadepotensiale for noe de ikke risikerer straff for å bruke.

• Liker 4
Skrevet
linsejesus skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er interessant at ingen tar til orde for at alkoholbruk skal være straffbart, heller ikke for mindreårige. Politiet tar fra dem spriten, kjører dem hjem og snakker med foreldrene. Jeg ser ingen åpenbar grunn til å ikke gjør det på samme måte med andre rusmidler (eller forsåvdit andre potensielt skadelige aktiviteter).

Anekdoter er som kjent et dårlig grunnlag for politiske beslutninger, og for hver "jeg har røyka hasj hver dag i ti år og funker fint" er det noen som har en nabo som "tok ett trekk og ble psykotisk". Men jeg tror mine egne erfaringer er noenlunde representative: vi var åtte kompiser som eksperimenterte med hasj i ungdommen. Tre av oss fikk trøbbel relatert til det, de andre sluttet av seg selv etter hvert som de ble voksne. Det vi tre hadde til felles, var at vi hadde trøbbel fra før. Den ene med en narkoman far, jeg med alvorlig angst og depresjon. Jeg trodde lenge at det var rusmidlene i seg selv som hadde gitt meg problemer, men det rare var at da jeg fikk hjelp med de mentale problemene, forsvant russuget av seg selv.

Så kan du si at det beste hadde vært om vi aldri hadde blitt eksponert for det. Kanskje. Vi ville uansett hatt alkohol, og forbudet hindret oss jo heller ikke i å ruse oss. Alkohol kunne vi skaffe noenlunde stuerent, men hasj osv. måtte vi jo oppsøke kriminelle for å få tak i, og da er det bare et spørsmål om tid før man blir tilbudt alt mulig rart som ikke engang selgeren aner hva er. Og jeg kan ikke se hvordan det skulle hjuplet noen av oss å bli arrestert og bøtelagt og få lagt ytterligere begrensninger på hva vi kunne gjøre av normale ting som å ta utdanning og søke jobb. Jeg gikk i årevis uten å få ordentlig hjelp, fordi det ikke var trygt å dele historien min med noen ansvarlige voksne. Risikoen for å bli straffet var for stor, og straff var det siste noen av oss trengte. Det har gått bra med to av oss tre som fikk rusproblemer, den siste døde som narkoman. Mens flertallet altså røyket litt av og på og sluttet av seg selv, som altså faktisk er normalen. Siden det er ulovlig og fortsatt tabubelagt, tror mange at ulovlig rus nærmest er ensbetydende med avhengighet.

Man vet At stoff har konsekvenser for noen. I dopamineksempelet forklarer jeg det greit håper jeg. Men konsekvensen er ikke lik for alle. Det samme gjelder for alkohol, virkningen av alkohol er heller ikke lik for alle. En i min slekt, har alkoholdemens. Men alle får ikke det. Men det heter alkoholdemens og effekten av stoffene er tydelige. Slik forskning eksisterer ikke enda på andre rusmidler. 

Det er riktig at de to er samme argument. At for hver som erfarer at det er trygt så er det en annen som faller. Du bruker det samme argumentet selv🙂 Når du deler din erfaring 🙂

Hadde du ikke visst om narkotika, da hadde du ikke tenkt på det. Hadde du ikke blitt eksponert, ville du ikke prøvd det. Det er det siste jeg sier ja, og det er ufravikelig i praksis, og derfor sant.

Jeg mener derfor at det ikke skal være lov. Man skal ta tydelig avstand fra det, for å ivareta de som er disponible for problemer. 🙂 Det er lite sannsynlig at man blir straffet som rusmisbruker , og det har lenge vært mange steder for rusmisbrukere å be om hjelp, uten at de får problemer for det/straffes, selv om stoffene er ulovlig. 

Skrevet

Kun for medisinsk bruk.

Ellers syntes jeg narkotika spesielt bør være forbodt, alkohol også i en bedre verden. Ingen har behov for å ruse seg

Anonymkode: 6a5af...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt vil stoffet med all sannsynlighet bli tryggere hvis det selges av f.eks. apotek. Og hvis du ikke mener at forbruket øker ved legalisering/tilgjengelighet over disk, så skjønner jeg ikke motstanden din.. 😉

Hvis du ikke er for å straffe unge for bruk, så er det jo meningsløst å opprettholde et forbud egentlig.. Det eneste som skjer da er at risikoen øker for "forurenset" stoff, og det vil kunne gi større skadepotensiale for noe de ikke risikerer straff for å bruke.

Det trenger ikke være forurenset for å være farlig. 

Legemidler er heller ikke trygt selv om det selges på apotek. 

🙂

Skrevet

Det trenger ikke være forurenset for å være farlig. 

Legemidler er heller ikke trygt selv om det selges på apotek. 

🙂

Igjen, så ender vi opp på forskjellene mellom bruk og misbruk.. 😉

Ved bruk, så er det selvsagt best at det er en viss kvalitetssikring på produktene for å minske uønskede effekter. Ved misbruk gjelder forsåvidt det samme, men viktigheten blir kanskje litt mindre (mtp det vi var inne på tidligere i tråden).

• Liker 2
Skrevet

Før

Anonymkode: 093c5...093

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

"Kan ikke sammenlignes med alkohol fordi alkohol er et næringsmiddel"

😂

Jada, det er kalorier i alkoholen, men nå har alkoholbølgen gått for langt. Drikker jeg ikke 2 øl eller glass vin for dag, så er det jeg som er utskuddet i samfunnet. 

Alkohol er giftig, og den største faktoren til ulykker, vold, drap, skader, død, sykdom, psykiske problemer og annet elendighet. Men det driter samfunnet i, for nå skal vi kose oss.

Cannabis er en dråpe i havet i forhold. Og cannabis uten THC er som å spise en halv paracet. 

Anonymkode: d2dc1...cf0

Skjønner at du velger å være anonym. Heroin er for deg sunnere enn bilkjøring, atskillig færre dør av det. Kos deg med jointen til juleribba med familien. Puffer du skikkelig så blir det en halv paracet på hele familien i samvær med deg:fnise:

Anonymkode: 4bfb0...8dd

Skrevet

For.

Ihvertfall medisinsk. Jeg er kronisk syk, og har ingen ting som lindrer. Skulle innmari gjerne tatt meg en joint nå og da, så jeg kunne slappet av. 

Anonymkode: dd386...480

• Liker 3
Skrevet

For. 
- Mange medisinske fordeler, spesielt for kreft. 
- Godt alternativ til alkohol. Eks. Canada rapporterer mindre alkohol relatert sykdom og mindre fyllekjøring. 
- Mindre kriminalitet dersom det reguleres av staten. 
- Skatten vil trolig kunne brukes til mer konstruktive formål ettersom det er svært lite belasting på staten forbundet med hasj. 
- Brukere vil ikke kriminaliseres og vil heller ikke behøve å oppsøke kriminelle. 
- Det er generelt svært lite negative helseeffekter. 
- Det er et godt alternativ til antidepisiva og angst medikamenter/ preparater samt andre diagnoser. 
- Godt alternativ til generell smertelindring. 

Dere som er imot kan se litt på legemiddelindustrien i dag og hvordan behandling av både fysisk og psykiske lidelser behandles. Langt mer skadelige preparater brukes. Barn ned i 6-7 års alder får amfetamin om de ikke sitter rolig på skolen, men det er det ingen som prater om. 

Anonymkode: 69b9c...f81

• Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du må huske på at mange mennesker har opplevd baksiden av forbudet, straffeforfølgningen, den alminnelige forakt og alle lidelser som kommer av forbudet. 

Mennesker blir skadet av forbudet, ikke glem det dere som er glade i forbud og straff.

Endret av waco
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker på signalet det gir ut til de unge. Og det signalet vil jeg ikke støtte.

Anonymkode: e74ac...a5f

Å signalisere til mennesker at de må kle av seg for å bevise sin uskyld er for meg sadisme. Jeg ønsker ikke å tvinge barn eller voksne at dere skal kle dere nakne av straffelystne mennesker.

Hva er det du egentlig ønsker å oppnå?

Hva er det du egentlig ønsker å lære bort?

At mennesker ikke eier sin egen kropp? At man ikke har rett til privatliv? At man ikke har integritet? 

- At man ikke kan si nei til formyndere?

Fortell meg litt om det signalet du ønsker å sende?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...