Gå til innhold

For eller mot legalisering?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å se narkomane rundt i gatene er ikke en god følelse. Hvis du mener at det skal være så lett tilgjengelig at det kan bare hentes ved nærmeste apotek så ville det vært en enorm mengde folk i gatene med knekk i knæra. Selvfølgelig vet jeg at det er å få tak i idag men dop hører ikke hjemme noen som helst sted. 

De fleste som er for full legalisering tenker ikke på rusmisbrukerne men at vennegjengen kan bli høye som fjell uten konsekvenser.  Jeg spyr av tanken.

Anonymkode: 63ca9...8ea

Det er like lite trivelig å se alkiser på gata.. 

Misbrukere er misbrukere, men vi må være reflekterte nok til å innse at det faktisk er en forskjell på bruk og misbruk. 

Sjansen er stor for at misbruket vil kunne gå ned hvis vi fjerner stigmatiseringen rundt bruk av rusmidler.

Anonymkode: 6d627...7a6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i mot. Fordi det blir en kultur ut av det som jeg ikke ønsker mine barn skal ta del i. 

Alle rusmidler er skadelig

Anonymkode: 0f7f1...be2

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er i mot. Fordi det blir en kultur ut av det som jeg ikke ønsker mine barn skal ta del i. 

Alle rusmidler er skadelig

ENIG

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er like lite trivelig å se alkiser på gata.. 

Misbrukere er misbrukere, men vi må være reflekterte nok til å innse at det faktisk er en forskjell på bruk og misbruk. 

Sjansen er stor for at misbruket vil kunne gå ned hvis vi fjerner stigmatiseringen rundt bruk av rusmidler.

Jepp lite trivelig med alkiser også. Misbruker er jeg sterkt imot. Trenger ikke mer rusmidler enn hva vi allerede har. (Alkohol)

Sjansen er stor for at flere vil prøve og fler blir avhenging. Det er bare trist.

• Liker 1
Skrevet

Jepp lite trivelig med alkiser også. Misbruker er jeg sterkt imot. Trenger ikke mer rusmidler enn hva vi allerede har. (Alkohol)

Sjansen er stor for at flere vil prøve og fler blir avhenging. Det er bare trist.

Misbruk*

Gjest Shawtyella
Skrevet

Til alle dere som er imot legalisering. Jeg er 21 år, men jeg kunne vist dere 40 unge gutter under 16 år, som per dags dato røyker, kjøper og selger der ute på markedet. Disse guttene og jentene synes det er "kult", dette er det spesielt mye av i Drammen. Jeg kjenner heller ikke en eneste jente på min alder, som ikke har røyket cannabis, eller som røyker til vanlig/ved fest. Naboene deres røyker, lærerne på skolen til barna deres røyker. Til og med politiet røyker, masse av historier på det hvor det plutselig forsvant noen bagger med weed fra anmeldelsen, mens antallet konfiskert var mer. Mange tar en hvit løgn til barna sine, men de tror virkelig ikke politiet er korrupt? Hvorfor skal på død og liv alle tro at politet og myndighetene alltid er ærlige med oss? Det er så mye mer som skjuler seg bak slikt. Jeg mener det finnes gode for og imot argumenter for begge deler. Med legalisering, vil kriminaliteten og knivstikking for «gjeld» folk imellom, bli så og si borte. Det blir lettere å få tak i, tryggere å få tak i, og folk trenger ikke løpe fra loven osv. Jeg synes derimot som alle andre rusmidler, at det ikke bør være lov å kjøre bil, på lik linje som med alkoholpromille. Men dette fører også med seg mer stopp av biler iforhold til politiet, da det ikke synes i stor grad på kjøringen. Noen blir mer konsentrert av dette, spesielt de med ADHD, mens andre blir sløvere.. Vanskelig å si hva som er best. De som allerede ruser seg vil ikke bli verre, men det er mulig enda flere begynner å røyke, når de vet det er lovlig. Usikker på hvor jeg står i total legalisering. Men jeg er for legalisering medisinsk, bare plussider ved dette. Mange med ADHD vil få det bedre, uten bivirkningene fra tabletter. Men igjen så kan cannabis føre med seg psykose ved sjeldne tilfeller og ved svak mentalitet, så det er en risk med alt dessverre. Jeg har aldri hørt fra de som røyker, at hvis man skal begynne så må man ha det bra psykisk, ellers kan det gå gale veien. Du kan bli mye verre, eller merkbart «midlertidig» bedre.

Skrevet

Du ser hvordan alkohol ødelegger familier. Skal vi selge alt av dop over disken så kan jeg love deg det blir verre. Hvorfor skulle det bli bedre?

Blir ting bedre hvis heroin er tilgjengelig? 

• Liker 1
Skrevet

Det meste av tilgjengelige data fra andre land som har kommet lenger i prosessen enn oss tyder på at misbruket heller synker, selv om bruken tilsynelatende kanskje øker noe. 

• Liker 7
Gjest Shawtyella
Skrevet
Shawtyella skrev (1 minutt siden):

Til alle dere som er imot legalisering. Jeg er 21 år, men jeg kunne vist dere 40 unge gutter under 16 år, som per dags dato røyker, kjøper og selger der ute på markedet. Disse guttene og jentene synes det er "kult", dette er det spesielt mye av i Drammen. Jeg kjenner heller ikke en eneste jente på min alder, som ikke har røyket cannabis, eller som røyker til vanlig/ved fest. Naboene deres røyker, lærerne på skolen til barna deres røyker. Til og med politiet røyker, masse av historier på det hvor det plutselig forsvant noen bagger med weed fra anmeldelsen, mens antallet konfiskert var mer. Mange tar en hvit løgn til barna sine, men de tror virkelig ikke politiet er korrupt? Hvorfor skal på død og liv alle tro at politet og myndighetene alltid er ærlige med oss? Det er så mye mer som skjuler seg bak slikt. Jeg mener det finnes gode for og imot argumenter for begge deler. Med legalisering, vil kriminaliteten og knivstikking for «gjeld» folk imellom, bli så og si borte. Det blir lettere å få tak i, tryggere å få tak i, og folk trenger ikke løpe fra loven osv. Jeg synes derimot som alle andre rusmidler, at det ikke bør være lov å kjøre bil, på lik linje som med alkoholpromille. Men dette fører også med seg mer stopp av biler iforhold til politiet, da det ikke synes i stor grad på kjøringen. Noen blir mer konsentrert av dette, spesielt de med ADHD, mens andre blir sløvere.. Vanskelig å si hva som er best. De som allerede ruser seg vil ikke bli verre, men det er mulig enda flere begynner å røyke, når de vet det er lovlig. Usikker på hvor jeg står i total legalisering. Men jeg er for legalisering medisinsk, bare plussider ved dette. Mange med ADHD vil få det bedre, uten bivirkningene fra tabletter. Men igjen så kan cannabis føre med seg psykose ved sjeldne tilfeller og ved svak mentalitet, så det er en risk med alt dessverre. Jeg har aldri hørt fra de som røyker, at hvis man skal begynne så må man ha det bra psykisk, ellers kan det gå gale veien. Du kan bli mye verre, eller merkbart «midlertidig» bedre.

jeg har alltid hørt*

Skrevet

For!
Hverken jeg eller min mann drikker alkohol, men det hender vi tar oss en joint på lørdagskvelden for å slappe litt av. En joint for oss er mye mindre skadelig enn det alkohol har vært. Vi mister ikke kontrollen, men har det veldig gøy. 

Synd at vi må være kriminelle når vi ønsker en liten virkelighetsflukt, fordi vi selv ønsker oss et mildere rusmiddel enn alkohol. 
Vi er voksne mennesker på over 30 med gode jobber, lange utdannelser, bil, hus og bikkje. Og dessverre også kriminelle pga dette. 

Det er forøvrig kjempelett å få tak i. Jeg ser ingen grunn overhode til at dette skal være ulovlig. Ved legalisering kan kan ha mer kontroll på alder, staten kan tjene penger og vi slipper dette forferdelige narkotikamiljøet med blod på samvittigheten. Det kunne også generert mange flere arbeidsplasser i Norge. 

Som alkohol, så gjelder også måtehold når det gjelder cannabis. Røyker man hver bidige dag så har man et problem. Klarer man å avgrense det til ukentlig så går det helt fint, og dette klarer de aller fleste. 

Jeg mener også at sopp, lsd og mdma bør legaliseres. Med strenge krav til kjøpere selvsagt. 

Anonymkode: 3c34a...df5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ser hvordan alkohol ødelegger familier. Skal vi selge alt av dop over disken så kan jeg love deg det blir verre. Hvorfor skulle det bli bedre?

Blir ting bedre hvis heroin er tilgjengelig? 

Heroinister er oftest langt mindre voldelige enn fylliker.. Sjekk tabellen som ble lagt ut tidligere i tråden, så ser du litt om dette.

• Liker 2
Skrevet

Heroinister er oftest langt mindre voldelige enn fylliker.. Sjekk tabellen som ble lagt ut tidligere i tråden, så ser du litt om dette.

For de på heroin er så kne-kjørte at de ikke kan utøve vold. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror INGEN hadde satt seg i bilen sin, kjørt ned til «dopmonopolet» og kjøpt seg en dose heroin for å kose seg på lørdagskvelden. Heroin er på bunnen av ønskelista for de aller aller fleste. De som allerede dessverre bruker heroin er ødelagte og på kjøret fra før. 

Men jeg tror mange hadde valgt en joint istedenfor en flaske vin. Og hvorfor skal dem ikke få lov til det? 

Anonymkode: 3c34a...df5

• Liker 6
Skrevet

For de på heroin er så kne-kjørte at de ikke kan utøve vold. 

Misbrukerne kan være det, og det bør da vel være bra egentlig...? De som ender opp som misbrukere har oftest underliggende problemer de forsøker å rømme fra.

Hvis en misbruker velger heroin som rusmiddel,  som da kan føre til mindre fare for vold og misbruk av de nærmeste, så er det vel totalt sett et bedre valg?

At det er trist å se misbrukere kan vi vel alle være enige om, tror jeg! Men vi må kunne skille på bruk og misbruk.

• Liker 3
Skrevet
Shawtyella skrev (1 minutt siden):

De fleste rusmidler påvirker dopaminnivået i hjernen på folk. Derfor føler de seg bedre. Det virker på samme måte med tobakk også, og for å få samme virkning må man øke og øke dosen. 

Det betyr at man forskyver mengden stoff for å oppnå virkning. Langtidseffekter av tobakk har man ikke begynt å se før nå, i vår tid fordi det egentlig ikke finnes nok forskning. (immunforsvaret, kreft, m. m) Det kan i verste fall bli varige endringer i psyken. Dette er såre enkelt å forklare, fordi dopamin er en del av prosessene i hodet som påvirker psyken. Dopamin ER en del av psyken, med andre stoffer som styrer hvor bra du har det. 

Psyken er egentlig alt man har, som gjør at man kan ha det bra med seg selv. Og den blir faktisk merkbart redusert for andre som kjenner vedkommende som begynner ruse seg, enten med tobakk eller andre midler. SÅ KLART KAN EN MED ADHD FØLE SEG BEDRE RUSET. Det er derfor folk ruser seg, man føler seg bedre i en eller annen form. DET BETYR IKKE AT DET ER GUNSTIG OVER TID. Fordi, du kan føle deg bedre, men miste andre viktige funksjoner. Hørt hvordan en som har røyker hard lenge kan prate? Veldig veldig sakte. 

Skrevet

Misbrukerne kan være det, og det bør da vel være bra egentlig...? De som ender opp som misbrukere har oftest underliggende problemer de forsøker å rømme fra.

Hvis en misbruker velger heroin som rusmiddel,  som da kan føre til mindre fare for vold og misbruk av de nærmeste, så er det vel totalt sett et bedre valg?

At det er trist å se misbrukere kan vi vel alle være enige om, tror jeg! Men vi må kunne skille på bruk og misbruk.

Så skal vi legalisere all dop fordi det kan dempe vold? Nei. Da kan man heller satse mer på Alternativ Til Vold. Dårlig argument.

Kommer ikke dopet fra lege så er det misbruk. Ferdig snakka. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bevis på hva? Det sier seg selv at folk kommer til å ruse seg når det er så lett tilgjengelig. Å ruse seg er vel meningen med dette midlet. 

Skjønner du at rusmidler er MINST like tilgjengelige i dag, som de evt vil bli om de blir lovlig? 

Anonymkode: fcc71...c11

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner du at rusmidler er MINST like tilgjengelige i dag, som de evt vil bli om de blir lovlig? 

Anonymkode: fcc71...c11

Skjønner du ikke at folk sikkert vil prøve men som ikke gjør det fordi det er ulovlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så skal vi legalisere all dop fordi det kan dempe vold? Nei. Da kan man heller satse mer på Alternativ Til Vold. Dårlig argument.

Kommer ikke dopet fra lege så er det misbruk. Ferdig snakka. 

Det er selvsagt viktig å jobbe mot vold! Men det er en annen debatt.. 

Legene er vel pr dags dato en av de vanlige veiene vi har til reelt, tungt misbruk.

• Liker 5
Skrevet

For. 

Det er studier som avslører hjelpen fra THC hos personer med nevronale problemer.
Også mange farmasøytiske piller har disse elementene, men endrer navnet slik at folk ikke vet at det er avledet fra marihuana.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...