AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #41 Skrevet 14. februar 2021 Paramount skrev (1 time siden): Jeg er i mot. Jeg synes det er feil å sammenligne med alkohol, som er et næringsmiddel. I tillegg er det mer oversiktlig for myndighetene, og omverden ellers, dersom alkohol er det eneste rusmiddelet å forholde seg til. Rus går ikke bare ut over deg selv, det kan få alvorlige konsekvenser for de som er rundt deg, og samfunnet generelt. At enkelte typer rusmiddel kan benyttes på spesielle steder, til spesielle anledninger, i kontrollerte omgivelser, kan jeg være for. Det kan være positivt på flere måter. Som feks å få begrenset ulovlig bruk, og ulovlig handel. På feks ulike typer spa-anlegg, hvor det handler om å kunne slappe av og behandle stress eller fysiske plager, der kunne det vært lovlig å benytte kjente utprøvde rusmidler som cannabis. "Kan ikke sammenlignes med alkohol fordi alkohol er et næringsmiddel" 😂 Jada, det er kalorier i alkoholen, men nå har alkoholbølgen gått for langt. Drikker jeg ikke 2 øl eller glass vin for dag, så er det jeg som er utskuddet i samfunnet. Alkohol er giftig, og den største faktoren til ulykker, vold, drap, skader, død, sykdom, psykiske problemer og annet elendighet. Men det driter samfunnet i, for nå skal vi kose oss. Cannabis er en dråpe i havet i forhold. Og cannabis uten THC er som å spise en halv paracet. Anonymkode: d2dc1...cf0 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #42 Skrevet 14. februar 2021 Helt klart for. Jeg bruker ingen rusmidler, heller ikke alkohol, men ser likevel gevinstene ved legalisering og regulering av cannabis. Det trengs samtidig moderne opplæring i rusmidler som ikke er den propagandaen vi lærte på skolen. Tilstrekkelig informasjon om rusmidler og bruk av disse i kombinasjon med et trygt sted å kjøpe hvor man vet at man får et rent produkt, og redusert stigma rundt bruken av cannabis kan hjelpe en stor mengde ungdom og voksne og gjøre det langt lettere å ha trygt forbruk og å be om hjelp hvis det er behov. Anonymkode: bb81d...00f 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #43 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): "Kan ikke sammenlignes med alkohol fordi alkohol er et næringsmiddel" 😂 Jada, det er kalorier i alkoholen, men nå har alkoholbølgen gått for langt. Drikker jeg ikke 2 øl eller glass vin for dag, så er det jeg som er utskuddet i samfunnet. Alkohol er giftig, og den største faktoren til ulykker, vold, drap, skader, død, sykdom, psykiske problemer og annet elendighet. Men det driter samfunnet i, for nå skal vi kose oss. Cannabis er en dråpe i havet i forhold. Og cannabis uten THC er som å spise en halv paracet. Anonymkode: d2dc1...cf0 Du er ikke utskuddet. Slutt å overdriv. Drikker du de mengdene hver eneste dag, er du alkoholiker. Anonymkode: 230e1...66b
_popcorn_ Skrevet 14. februar 2021 #44 Skrevet 14. februar 2021 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, mod
judith52 Skrevet 14. februar 2021 #45 Skrevet 14. februar 2021 (endret) For, fordi samfunnet får skatteinntekter, og brukerne renere produkter. Det brukes dessuten altfor mye ressurser på å ta brukere/selgere av et stoff som er mindre skadelig enn alkohol. Folk skal jo bruke ulike rusmidler uansett, uavhengig av lovgivning, Endret 14. februar 2021 av judith52 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #46 Skrevet 14. februar 2021 Jeg er for legalisering under kontrollerte former, sånn som det er i dag så fungerer ikke forbudet og det gjør bare vondt verre. Det er lettere for mindreårige å skaffe hasj/cannabis enn å skaffe alkohol, ingen som selger hasj som spør etter legitimasjon eller har ansvar for at produktet ikke inneholder farlige stoffer. De som selger hasj selger ofte også tyngre stoffer som amfetamin, heroin og piller og det gjør det lettere å pushe disse stoffene til de som bare er ute etter hasj. Forbudet sørger for et stort svart marked der pengene ikke blir beskattet men heller brukt til å finansiere alvorlig kriminalitet som terror, menneskehandel og forbruk av tyngre stoffer. Det er på tide at staten tar kontroll, dette er ting som burde kunne skaffes lovlig på Vinmonopolet, apotek eller lignende utsalgssteder. En legalisering vil slå føttene under det kriminelle markedet og heller sørge for en skattelegging som kommer folket til gode. Anonymkode: 7567a...2fe 8
Adama Skrevet 14. februar 2021 #47 Skrevet 14. februar 2021 The war on drugs har lenge vært et politisk spill for egen politisk vinning og ikke for å hjelpe samfunnet eller beskytte dine nærmeste. Det har lenge vært et retorisk spill i politikken hvor retorikken ikke støtter opp mot forskningen Vi går nå i Norge en vei mot hjelp og ikke straff. Som er et positivt fokus for hele samfunnet, da vi kan ikke straffe andre med mennesker for personlige valg de tar som ikke skader andre (min mening). Noen vil også eksperimentere, dermed er det viktig å informere og kunne tilby hjelp hvis ting skulle gå galt og ikke være redd for å be om hjelp: Straff skader Realiteten er at cannabis er tilgjengelig i samfunnet i dag. Du kan ikke fjerne det. Bare fordi du ikke vet hvor du kan skaffe det så betyr det ikke at din tenåring ikke vet hvor. Når jeg var tenåring så var det enklere å skaffe hasj enn alkohol, dette er ufordelen når du ikke kontrollerer et produkt som har en stor etterspørsel. Det er ingen aldersgrense eller kvalitetskontroll. Fordelen ved legalisering er at du kan kontrollere produktet. Dette gir et mer kvalitetssikret produkt hvor en kan kontrollere THC og CBD innholdet og skape et sikrere produkt i form av helse og for rekreasjonelt bruk. Nederland teknisk sett har en maksgrense på 15% vs USA hvor du kan få tak i 25%+, betydningen av dette kan være interessant å se i fremtiden mtp helse Ved legalisering så vil også politiets ressurser frigjøres til å faktisk gjøre viktigere ting for samfunnet istedenfor å ha noe lett å pynte på oppklareringsstatistikken. Vi kan skattlegge produktet for å gi personer som faller utenfor den hjelpen de trenger og ikke straff. Du kan misbruke mye rart her i verden, cannabis er en av dem. Derfor er det viktig å ikke stigmatisere, men faktisk kunne tilby den hjelpen med en åpen hånd til de som faktisk har behov for det. Straff funker ikke. Hvis vi prøver å skape et bedre samfunn så må vi forstå at cannabis ulovlig eller ikke er en del av samfunnet. Hvordan vi velger å forholde oss til det er valget vi må ta. 9
waco Skrevet 14. februar 2021 #48 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var leger, psykiatere, bup og profesjonelle som sa dette til meg. Alle sa at det kom av cannabis. Anonymkode: e74ac...a5f På 1920 tallet fikk man psykose av onani. På 1950 tallet fikk man psykose av homoseksualitet. På 1970 tallet fikk man psykose dersom man så spillefilmer som ikke var sensurert av statens filmtilsyn. Sannsynligheten for å få psykose av cannabis er omtrent som sannsynligheten for å få psykose av kaffe. Energidrikk og kaffe er vel så psykoseutløsende som stress, kjærlighetssorg, søvnløshet og det å spille data i flere dager. 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #49 Skrevet 14. februar 2021 Oppgitt78 skrev (2 timer siden): Hvis folk var i stand til å vurdere konsekvensene av egne handlinger, så kunne vi like gjerne kastet Norges lover på dynga. Hele verket kan erstattes av kardemommeloven, strengt tatt.. Men med den utviklingen vi har hatt i samfunnet, så blir det færre og færre som er i stand til å tenke selv. Detaljbaserte lover er i mange tilfeller fordummende for befolkningen.. Ok, så voldtekt, pedofili, annen type vold, innbrudd hærverk, fartsovertredelse, drap er i orden siden vi kan kaste Norges Lover? Anonymkode: 230e1...66b 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #50 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, så voldtekt, pedofili, annen type vold, innbrudd hærverk, fartsovertredelse, drap er i orden siden vi kan kaste Norges Lover? Anonymkode: 230e1...66b Har du lest kardemommeloven...? Anonymkode: 6d627...7a6 2
Gjest loveli Skrevet 14. februar 2021 #51 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er du for eller mot legalisering eller avkriminalisering av cannabis/hasj? Hvorfor? Anonymkode: f6c7f...0c7 Jeg er for å selge all slags dop over disk, i tråd med lege og helsepersonell. Dette for å kneble det illegale markedet med all det lidelse det markedet fører til og gi brukerne rent dop.
waco Skrevet 14. februar 2021 #52 Skrevet 14. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ok, så voldtekt, pedofili, annen type vold, innbrudd hærverk, fartsovertredelse, drap er i orden siden vi kan kaste Norges Lover? Anonymkode: 230e1...66b Hvorfor synes du det skal være lov å skade andre mennesker? Skal jeg fortelle deg om hvordan narkotikalover skader mennesker? - Ved mistanke om narkotikasalg er det tillatt med razziar (innbrudd), det er lov å sette mennesker i håndjern (vold), det er lov å stjele (beslaglegge), det er lov med forfølgelse, angiveri, påføre mennesker lidelser og alle de skadene forfølgelser påfører. - Medisinen blir uren, den skaper sykdommer og lidelser. Det er tillat å påføre mennesker pine med isolasjon, varetekt og andre begrensninger på mennesker. Ransakelser er forbudt i norge, med mindre det gjelder narkotikamistanke. Visste du at det er lov å kle av en mindreårig naken imot hans vilje for å sjekke om han har gjemt narkotika på seg? At du har funnet det regningsvarende at alt dette her skal være tillatt og lov, bare fordi cannabis skal være forbudt og ulovlig er langt utenfor min tankegang? Hvordan klarer du å rettferdiggjøre at du skal påføre mennesker straff, pine og lidelse med forbud? Skyldes det at du har forestilt deg at du er bedre enn andre mennesker,- er det derfor du ønsker å påføre andre mennesker lidelser? Kanskje du tenker at det blir mindre kriminalitet med å skape mer kriminalitet? Hva tenker du? Endret 14. februar 2021 av waco 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #53 Skrevet 14. februar 2021 Er for legalisering, bruker ikke det selv og ser ikke på det som noe farlig, men det de som selger det blander det ut med for å få mer profitt kan være farlig (kjemikalier/osv). Anonymkode: c6b34...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #54 Skrevet 14. februar 2021 Helt klart for. Ser bare fordeler med det. Mange myter ute og går som ikke stemmer. Anonymkode: 96961...320 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #55 Skrevet 14. februar 2021 Jeg er for. Jeg tror ikke forbud funker, og jeg synes det er urimelig å bli straffet for å ruse seg. De fleste mennesker ruser seg på noe, og de ønsker å ruse seg. Jeg vil gjerne kjøpe min cannabis på lovlig utsalg der jeg kan velge hvilken type og grad jeg vil ha. Slik som vinmonopolet. Folk ruser seg selv om det er ulovlig, jeg tror ikke bruken vil øke selv om det er lovlig. Det er viktigere med faktabasert opplysning og informasjon om rusmidlers positive og negative egenskaper. Anonymkode: 7f9c8...9b7 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #56 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje vi skal tillate alle ulovlige handlinger, slik at vi får bukt med dem? Anonymkode: 230e1...66b Uhm, skjønte du ikke hvilken kriminalitet h*n mente? Kanskje tenke litt hardere? Anonymkode: f8a7c...4ee
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #57 Skrevet 14. februar 2021 Det er litt vanskelig tema. . jeg bruker cannabis så sjeldent og med måte . Men vet om endel uføre potheads som røyker masse hver dag og går rundt i en sløv boble med gullfiskhukommelse og 0 evne til å bidra i samfunnet. Men en legalisering hadde jo ikke gjort noen forskjell på deres misbruk uansett. Hadde det på en annen side bidratt til at jeg hadde brukt mer cannabis ? Det vet jeg ikke..Er i utgangspunktet for, men litt usikker på hvordan det skulle foregått i praksis. Anonymkode: 8441d...3e9
Fuglen Skrevet 14. februar 2021 #58 Skrevet 14. februar 2021 Jeg er litt sjokkert over hvor mye uvitenhet det er blant nordmenn rundt dette. Har dere peiling på hva som skjer der ute i verden? Jeg er definitivt for legalisering, og da helst av alle rusmidler. Med reguleringer, selvsagt, og god nok informasjon og opplysning om farer og bivirkninger (som det IKKE er mtp alkohol). Dere som er mot legalisering, tenker dere ikke på hva kriminalisering gjør med samfunnet vårt? Ulovlig narkotika (kokain) har ødelagt et helt land (Mexico) og folk blir drept hver dag på grunn av det. Fordi narkotika er ulovlig er det ingen kontroll på hva som blir solgt, og at for eksempel heroin blir blandet med fentanyl dreper mange flere enn ren heroin gjør. Marijuana blir blandet med sterke psykoaktive stoffer som aldri hadde skjedd hvis det hadde vært lovlig. Osv osv. 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #59 Skrevet 14. februar 2021 *Mocca* skrev (4 timer siden): Samme her 👍 Ikke minst synes jeg det er skremmende at mange synes alkohol er helt innafor og et godt alternativ, men cannabis er skrekkelig og en gateway drug.... Eneste grunnen til at det kan føre til bruk av annet er fordi man må handle av noen som også selger andre ting, eller at det i noen perioder er såpass tørke at noen velger andre rusmidler inntil tilgangen tar seg opp igjen. Slike problemer vil bli kraftig redusert ved legalisering og utsalgssteder, også salg til mindreårige vil reduseres. Hvordan det har gått i land som har legalisert taler for seg selv egentlig dersom man er villig til å ta inn informasjon fra forskjellige kilder og ikke kun motstands siden. Jeg forstår heller ikke hvorfor «alle» mener det er er gateway-drug, altså..da kan man jo også si at alkohol er et gateway-drug til...alt? Når jeg en sjelden gang kjøper meg litt weed til helgekosen så spør jeg ikke om jeg kan få med litt heroin i samme slengen , liksom. Anonymkode: 8441d...3e9 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #60 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hasj er utrolig helseskadelig. Så jeg er imot. Det er etter å ha sett min tenåring sønn i psykose av hasj. Han ble så skremt at han vil ikke røre det igjen. Han fikk ekstrem angst, ble paranoid og mer. Det er mange unge som ligger på ungdomspsykiatrisk avdeling etter cannabisrøyking. Det er dumt dagens ungdom som tror dette er ufarlig, ikke får en runde der for å se realiteten. Anonymkode: e74ac...a5f Og du vet med sikkerhet at det han røkte ikke var blandet med psykoaktive stoffer, meth, ketamine, vaskemiddel...? Anonymkode: f8a7c...4ee 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå