Ytdhd Skrevet 15. februar 2021 #181 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skjønner tankegangen, men det blir i så fall å snakke imot vitenskapen, leger og haugevis av forskere. I tillegg til mengder med øvrig helsepersonell som daglig jobber med slike tilfeller. Det er en del av oss som har sykdom liggende latent. Frem til den blir utløst, kan vi fremstå som helt normale og oppegående mennesker. Anonymkode: f2fce...c81 Jepp, viktig å se objektivt på det og ikke med perspektivet "jeg vet hva som er best for mitt barn"
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #182 Skrevet 15. februar 2021 Mange land har mindre vold f.eks. knyttet til alkohol der sprit kan selges i butikkene. Skulle tro det var overførbart til andre rusmidler også, ikke nødvendigvis i form av mindre vold, men at samfunnet som helhet på sikt får et bedre forhold og bedre kunnskap om mange relativt ufarlige rusmidler, som gir mye mindre konsekvenser enn alkohol og fører til mindre stigmatisering av rusmidler. Anonymkode: ecd74...82d 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #183 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min sønn ble det. Midt på lyse, flotte solskinnsdagen rullet han ned alle gardinene i huset. Han såg ut vinduene og var helt sprø. Jeg forstod det raskt og godt at han fikk hjelp. Da vi snakket med legen, så satt han og knakk fingrene og gnisset tenner. Han sier nå at det var forferdelig angst han hadde. Han fortalte at han trodde folk stirret på han overalt. Han gjømte seg i hettegensere. At folk sier at dette ikke stemmer, syns jeg er utrolig frekt. For ingen aner hvordan det var å leve med en person som ikke går an å snakke med og som tror du er ute etter. Dette var faktisk pågrunn av hasj og ingenting annet. Noen skal tviholde på sin rett til å røyke dette faenskapet. Men jeg blir aldri overbevist om at hasj er okey å legalisere. Det blir som å legalisere alt mulig dritt fordi folk gir opp å bruke resurser på det. Anonymkode: e74ac...a5f Trist å høre dette med sønnen din, og jeg forstår hvorfor du er i mot. Noen mennesker tåler det ikke i det hele tatt og bør styre unna. Men det er jo sånn med mye annet også? Noen tåler ikke melk andre tåler ikke alkohol. Og hvis sønnen din røyket for mye er det ikke unormalt å bli paranoid, det kan jeg skrive under på. La meg presentere en annen side av saken. Håper du og andre kan være åpen for å ta dette inn. Tidligere røyket jeg fast i mange år, det hjalp meg på skolen og det hjalp på angsten min. Men til det egentlige poenget: Rett etter jeg fikk meg ny kjæreste ble jeg grillet litt av faren hennes på tomannshånd. Lang historie kort, han spurte om jeg kunne skaffe hasj til han (til min store forundring). Men så forklarte han videre om sin far (kjærestens bestefar) som hadde kreft. Bestefaren slet utrolig med smerter og fikk derfor ikke sove. Pga. cellegift gikk han også kraftig ned i vekt. Det endte opp med at jeg laget hasj-smør som de benyttet i kaker og andre ting som bestefaren spiste. Dette hjalp faktisk over all forventning, han hadde mindre vondt, sov bedre og spiste mer. Han fikk også tilbake noe av livsgnisten. Dessverre døde han 6 mnd senere, men den siste tiden ble mye bedre som følge av hasj. Legen hans var til og med klar over dette og oppfordret til videre bruk. Anonymkode: 69b9c...f81 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #184 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er vel kanskje ikke det jeg tenker på automatikk. Men et argument for at unge ikke skal straffes for å bruke stoff det er jeg enig i: fordi mange ungdom er ikke konsekventorienterte, slik som en voksen på grunn av utvikling i hjernen (altså de er umodne) . Det kan da bli feil å straffe. Derfor vil jeg også si at det er uforsvarlig og uetisk når man vet at unge er slik, (i forskjellige utviklingstadier) å la et rusmiddel bli enda mer tilgjengelig ved å gjøre det lovlig. Jeg mener det samme om alkohol da, og for orden skyld så er man kanskje 25 eller mer når man er ferdig utviklet. Etter fylte 30 tror jeg det blir mindre relevant med rusmidler når man først har holdt seg i så mange år. 🙂 Anonymkode: 0f7f1...be2 Jeg tålte ikke hasj i ungdommen idet hele tatt, men nå som jeg er i tredveårene synes jeg det er veldig ålreit en gang iblant . Rare greier , egentlig. Anonymkode: 8441d...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #185 Skrevet 15. februar 2021 Ytdhd skrev (1 time siden): Jepp, viktig å se objektivt på det og ikke med perspektivet "jeg vet hva som er best for mitt barn" Så du mener det er å være objektiv? Eller argumenterer du for at du har "lyst på" noe som er ulovlig? Mener du det er mer objektivt!? Da er det mer objektivt å legge merke til de som ikke tåler rusmidler faktisk , og hva som kan være konsekvensene for dem. Men dette overser brukere glatt fordi de har "lyst på". ☺️ AnonymBruker skrev (1 time siden): Trist å høre dette med sønnen din, og jeg forstår hvorfor du er i mot. Noen mennesker tåler det ikke i det hele tatt og bør styre unna. Men det er jo sånn med mye annet også? Noen tåler ikke melk andre tåler ikke alkohol. Og hvis sønnen din røyket for mye er det ikke unormalt å bli paranoid, det kan jeg skrive under på. La meg presentere en annen side av saken. Håper du og andre kan være åpen for å ta dette inn. Tidligere røyket jeg fast i mange år, det hjalp meg på skolen og det hjalp på angsten min. Men til det egentlige poenget: Rett etter jeg fikk meg ny kjæreste ble jeg grillet litt av faren hennes på tomannshånd. Lang historie kort, han spurte om jeg kunne skaffe hasj til han (til min store forundring). Men så forklarte han videre om sin far (kjærestens bestefar) som hadde kreft. Bestefaren slet utrolig med smerter og fikk derfor ikke sove. Pga. cellegift gikk han også kraftig ned i vekt. Det endte opp med at jeg laget hasj-smør som de benyttet i kaker og andre ting som bestefaren spiste. Dette hjalp faktisk over all forventning, han hadde mindre vondt, sov bedre og spiste mer. Han fikk også tilbake noe av livsgnisten. Dessverre døde han 6 mnd senere, men den siste tiden ble mye bedre som følge av hasj. Legen hans var til og med klar over dette og oppfordret til videre bruk. Anonymkode: 69b9c...f81 Det du skriver er greit, bortsett fra at du har valgt å gå i mot loven. En kreftpasienter kan få morfin og mange andre midler for å få det bedre. Hvis det var slik at hasj var et vidundermiddel, så vil myndighetene vurdere dette til medisinsk bruk, men nå er det ikke sånn. Hvis de vurderer det, da blir det laget legemiddel ut av det, og det vil ikke selges i samme format som det som eksisterer der ute nå . Og antagelig blir det dosert ut slik at man skal ha vanskelig for å ruse seg på det i samme grad. Til sammenlikning: Hvis du som privatperson dyrker opiumsplanter og lager et rusmiddel, da skal jeg love deg du blir straffet så det holder. Jeg mener det er rett og rimelig at du blir straffet, fordi så fort du velger å selge dette videre så selger du potensielt noe som kan Ødelegge livet til noen. Den samme planten brukes likevel medisinsk, og skrives ut av folk med lisens. Men du som privatperson har ikke tilgang til medisinen uten videre. Det er for å beskytte pasienten, og sånn skal det være. Det som er det verste problemet syns jeg, er at folk er tilbøyelige til å ta loven i egne hender, det også er en dårlig kultur som læres bort videre. Det er ikke greit at du tar loven i egne hender, selv om noen har kreft. Da har man allerede krysset en grense som er ganske alvorlig: For hvis alle kan gjøre det, så kan man begynne å spørre seg hva poenget med loven er. Jeg personlig er ikke tilbøyelig til å bryte loven. Den er der for å beskytte meg, jeg aksepterer den. Medisiner skal personer med lang utdanning håndtere. Ikke privatpersoner som deg og meg. Fordi sånn er det bare. Hvis hasj var et vidundermiddel, ja da vil forskning komme frem til det seinere, du får vente tålmodig som resten av verden. Det er heller ikke sånn at det bare er å "styre unna" når du først har prøvd. Derfor er det best å forebygge at ungdom prøver. Derfor er reglene der. Dessuten vet du at det ikke er lov, derfor kan du som klarer det "bare styre unna å være kriminell" da slipper du straff. Og så hjelper du de som ikke klarer å styre unna misbruket. Anonymkode: 0f7f1...be2
apokryf Skrevet 15. februar 2021 #186 Skrevet 15. februar 2021 Catalina Culès skrev (På 14.2.2021 den 11.08): I mot, siden det ofte fører til sterkere stoffer. Slutt med dette pisset! Nei,det stemmer ikke,herregud 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #187 Skrevet 15. februar 2021 apokryf skrev (1 minutt siden): Slutt med dette pisset! Nei,det stemmer ikke,herregud Det stemmer faktisk. Hvis ingen hadde brutt loven hadde vi vært kvitt det. Og ingen hadde visst om det. Anonymkode: 0f7f1...be2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #188 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg tålte ikke hasj i ungdommen idet hele tatt, men nå som jeg er i tredveårene synes jeg det er veldig ålreit en gang iblant . Rare greier , egentlig. Anonymkode: 8441d...3e9 Men du begynte i ungdommen? Da syns jeg ikke det er så merkelig at du røyker hasj nå en gang i blandt. Anonymkode: 0f7f1...be2
waco Skrevet 15. februar 2021 #189 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer faktisk. Hvis ingen hadde brutt loven hadde vi vært kvitt det. Og ingen hadde visst om det. Anonymkode: 0f7f1...be2 Cannabisen var her lenge før loven. Jeg blir fort bekymret over mennesker som er lov-avhengige og som begrunner sitt standpunkt av hva som er lov. Slike mennesker gjør meg engstelig, - først og fremst fordi de ikke forstår hvilken skade de påfører andre med å være lov-avhengig. Kan man kurere avhengigheten etter narkotikalover? Hva tror du? 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #190 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er i mot. Fordi det blir en kultur ut av det som jeg ikke ønsker mine barn skal ta del i. Alle rusmidler er skadelig Anonymkode: 0f7f1...be2 Jeg har en gryende fjortis hjemme og må bare si at jeg er mye mer redd for at hun skal bli med en gruppe som drikker og bli liggende sanseløs i en grøft, eller kanskje verre på en sofa med andre alkoholpåvirkede uten sperrer....enn at hun sitter og røyker en joint mens de ser film og spiser alt for mye smågodt.... Jeg håper selvfølgelig at mine barn ikke blir misbrukere, men nesten alle mennesker bruker jo rus til en viss grad og da synes jeg kanskje det er greit å håpe på at hun evt velger den minst skadelige.... Anonymkode: 39241...44e 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #191 Skrevet 15. februar 2021 waco skrev (1 minutt siden): Cannabisen var her lenge før loven. Jeg blir fort bekymret over mennesker som er lov-avhengige og som begrunner sitt standpunkt av hva som er lov. Slike mennesker gjør meg engstelig, - først og fremst fordi de ikke forstår hvilken skade de påfører andre med å være lov-avhengig. Kan man kurere avhengigheten etter narkotikalover? Hva tror du? Hvorfor bekymrer du deg over lovlydige? Loven er der for å passe på deg og meg. Hvis alle fulgte loven ville det ikke vært rusavhengighet å kurere, men det er vanskelig å få folk til å høre etter. (Bortsett fra alkohol og tobakksavhengifhet, men det har vært ulovlig det også, og i dag er de lovlig. Konsekvensen man ser av at dette ble lovlig er jo større missbruk .) "Det er hele 16 prosent av alle årlige dødsfall i Norge. Dødsfallene som direkte følge av røyking, utgjør til sammen 72 483 tapte leveår. Vel 46 000 av de tapte leveår rammet aldersgruppen 35-74 år." Tror du det blir annerledes med andre rusmidler? Neppe. I verstefall kan det bli enda fler syke og døde. Anonymkode: 0f7f1...be2
Jdz Skrevet 15. februar 2021 #192 Skrevet 15. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg tålte ikke hasj i ungdommen idet hele tatt, men nå som jeg er i tredveårene synes jeg det er veldig ålreit en gang iblant . Rare greier , egentlig. Anonymkode: 8441d...3e9 Det var motsatt hos meg. Jeg tålte det veldig godt da jeg var yngre, men jeg får sjelden en positiv opplevelse av det i dag, så jeg valgte til slutt å kutte det helt ut. Av prinsipp mener jeg likevel at omsetning av cannabis til rekreasjonell bruk burde vært regulert på lik linje med alkohol. Kanskje ikke med coffee shops a la Nederland, da dette vil komme i konflikt med røkyeloven også, men noe lignende som de har gjort i Canada og USA med lovlige utsalgssteder lik Vinmonopolet. Det er fordeler med avkriminalisering også, men det sparker ikke beina under for det illegale markedet, slik en full legalisering vil gjøre. Ja, jeg vet en del får problemer med Cannabis, men det gjør de også i dag. Og i dag får disse menneskene i tillegg problemer med politiet og de konsekvensene det medfører når det gjelder å være en del av samfunnet. Nei, vi trenger ikke mer rus, men jeg har ikke sett noe som tyder på at straffeforfølgelse er veien å gå. Endret 15. februar 2021 av Jdz 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #193 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en gryende fjortis hjemme og må bare si at jeg er mye mer redd for at hun skal bli med en gruppe som drikker og bli liggende sanseløs i en grøft, eller kanskje verre på en sofa med andre alkoholpåvirkede uten sperrer....enn at hun sitter og røyker en joint mens de ser film og spiser alt for mye smågodt.... Jeg håper selvfølgelig at mine barn ikke blir misbrukere, men nesten alle mennesker bruker jo rus til en viss grad og da synes jeg kanskje det er greit å håpe på at hun evt velger den minst skadelige.... Anonymkode: 39241...44e Da må du våkne opp litt. Det er ikke noe som heter "Minst skadelig". Man vet ikke hvor farlig det er og hvordan hver enkelt reagerer. Det samme gjelder alle medisiner fra legen. Adhd medisiner er ikke bra det heller for en med adhd. Men det lindrer noe. En annen kan få adhd av å bruke samme stoff. Best å håpe hun velger idrett isteden, det gir også dopaminløft, men aldri i skadelige mengder. ☺️ Anonymkode: 0f7f1...be2
PokemonGone Skrevet 15. februar 2021 #194 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skjønner, hvor vil du med dette? 🙂 Anonymkode: 0f7f1...be2 Åpenbart er det tilfeller der marihuana ikke kommer til å være positiv. Jeg er for legalisering fordi det har vist seg å være gunstig for en gruppe pasienter, men leger kan ikke foreskrive noe som er ulovlig, og de kan ikke følge opp. Hvis quetiapin var ulovlig, ville for eksempel mange mennesker ikke kunne få behandling.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #195 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor bekymrer du deg over lovlydige? Loven er der for å passe på deg og meg. Hvis alle fulgte loven ville det ikke vært rusavhengighet å kurere, men det er vanskelig å få folk til å høre etter. (Bortsett fra alkohol og tobakksavhengifhet, men det har vært ulovlig det også, og i dag er de lovlig. Konsekvensen man ser av at dette ble lovlig er jo større missbruk .) "Det er hele 16 prosent av alle årlige dødsfall i Norge. Dødsfallene som direkte følge av røyking, utgjør til sammen 72 483 tapte leveår. Vel 46 000 av de tapte leveår rammet aldersgruppen 35-74 år." Tror du det blir annerledes med andre rusmidler? Neppe. I verstefall kan det bli enda fler syke og døde. Anonymkode: 0f7f1...be2 Naturen har gitt oss ymse rusmidler i ren form. Tror du ikke det er en grunn til det...? Anonymkode: 6d627...7a6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #196 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det stemmer faktisk. Hvis ingen hadde brutt loven hadde vi vært kvitt det. Og ingen hadde visst om det. Anonymkode: 0f7f1...be2 Cancel culture er vel populærtermen for en slik tankegang i dag.. 😉 Anonymkode: 6d627...7a6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #197 Skrevet 15. februar 2021 Har bitt meg merke i at mange sier at mennesker ikke TRENGER å ruse seg. Det er vel forsåvidt sant, men vi har ruset oss siden tidenes morgen. Til og med urfolket ruset seg. De spiste sopp og psykedeliske planter. Jesus lagde vin. Mange store kunstverk ble laget i rusende tilstander. Det er også gode teorier på at religion har sitt opphav i psykedelisk sopp. Man kan se malerier med sopp i nesten alle de store religionene. Rus er ikke noe nytt. Det er like gammelt som oss. Anonymkode: 3c34a...df5 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #198 Skrevet 15. februar 2021 PokemonGone skrev (1 minutt siden): Åpenbart er det tilfeller der marihuana ikke kommer til å være positiv. Jeg er for legalisering fordi det har vist seg å være gunstig for en gruppe pasienter, men leger kan ikke foreskrive noe som er ulovlig, og de kan ikke følge opp. Hvis quetiapin var ulovlig, ville for eksempel mange mennesker ikke kunne få behandling. Legene med lisens kan foreskrive quetiapin, selv om det er ulovlig for vanlige private mennesker å selge. ☺️ Slik kan de bli med marihuana også. Det er bare det at du og jeg får aldri selge det, eller bruke det uten lov av legen. Og antagelig vil de gjøre noe med stoffet slik at det ikke blir like fristende. Hvis det var tilfellet at de fant det gunstig å bruke det til noe. Men hittil tror jeg de er fornøyd med virkningen av de legemidlene vi allerede har. Opioider er for det meste ulovlig å bruke og selge uten lisens, men brukes av sykehusene.. Jeg syns ikke det skal bli tilgjengelig. Tobakk er også et opioid, og virker på samme måte som de andre opioidene. Like avhengighetsdannende som heroin. Hvorfor er det lovlig? Vet ikke.. Det er hårreisende Anonymkode: 0f7f1...be2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #199 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Naturen har gitt oss ymse rusmidler i ren form. Tror du ikke det er en grunn til det...? Anonymkode: 6d627...7a6 Nei, det tror jeg ikke. I noen tilfeller er det eksempler på soppsporer som angriper hjernen til dyr. Den gjør verten ruset for å la andre byttedyr spise den, slik at soppen får fullført syklusen sin. osv. Verten har det sikkert fantastisk hele veien. Men jeg ser ikke noe grunn til at det skal kunne være et holdbart argument for å legalisere nei. Anonymkode: 0f7f1...be2 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #200 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Cancel culture er vel populærtermen for en slik tankegang i dag.. 😉 Anonymkode: 6d627...7a6 Nei, da ville vi ikke hjulpet misbrukere. Det er ikke en spediell tankegang du ser. Det er årsak satt i sammenheng med konsekvens. Men du må gjerne tolke det annerledes. Jeg er ikke spesielt opptatt av å stenge noen ute. Anonymkode: 0f7f1...be2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå