Gå til innhold

Trygt å spise egg som gikk ut på dato for 3 uker siden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ta flytetesten 😊 ta vann i en bolle, og om egget legger seg på bunnen er det helt fint. Om det flyter opp hadde jeg kastet det (noen velger å åpne egg som flyter for å lukte om det faktisk er dårlig, men jeg orker ikke tanken på å bli matforgiftet så her går det i søppelet )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok veldig bra. Egg har veldig lang holdbarhet. Hvis du ønsker å sjekket et egg, kan du gjøre det i en beholder med vann. Hvis eggene flyter, er de ikke bra å spise. Hvis det ligger på bunnen, er det ferskt og fint, og hvis det synker med toppen av egget oppover, er det litt eldre, men likevel spisende. Grunnen er at des eldre egget er, des mer luft er det inni det, og dermed flyter det lettere 😀

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basi skrev (1 minutt siden):

Ta flytetesten 😊 ta vann i en bolle, og om egget legger seg på bunnen er det helt fint. Om det flyter opp hadde jeg kastet det (noen velger å åpne egg som flyter for å lukte om det faktisk er dårlig, men jeg orker ikke tanken på å bli matforgiftet så her går det i søppelet )

Frk Midnattsol skrev (Akkurat nå):

Det går nok veldig bra. Egg har veldig lang holdbarhet. Hvis du ønsker å sjekket et egg, kan du gjøre det i en beholder med vann. Hvis eggene flyter, er de ikke bra å spise. Hvis det ligger på bunnen, er det ferskt og fint, og hvis det synker med toppen av egget oppover, er det litt eldre, men likevel spisende. Grunnen er at des eldre egget er, des mer luft er det inni det, og dermed flyter det lettere 😀

Åh, denne testen visste jeg ikke om! Tusen takk. Skal gjøre. 

Anonymkode: 606ac...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Hvis du har oppbevart dem kjølig er det vanligvis trygt mye lenger enn 3 uker.

Ja, pakken har vært i kjøleskapet hele tiden 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er holdbare langt utover dato. Husker jeg ikke helt feil er regelverket sånn at utløpsdato må settes ca. en måned før det er forventet at de kan begynne å bli dårligere.

Anonymkode: 5bc04...8cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, jeg spiser dem gjerne 3 måneder etter utløpsdato... Egg kan holde seg utrolig lenge. Ta vanntesten og kos deg!

Anonymkode: 01031...530

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker det fort om egget er dårlig. Skal du steke det kjenner du lukten i panna eller når du skreller det hvis det er kokt. Skal du bake kan du knekke det i en kopp først og se og lukte på det. Jeg har spist egg som har gått ut for 4-5 mnd siden som er helt fine. Jeg tror jeg bare har opplevd illeluktende/dårlig egg to ganger i mitt liv

Anonymkode: c4381...d0e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lol, jeg spiser dem gjerne 3 måneder etter utløpsdato... Egg kan holde seg utrolig lenge. Ta vanntesten og kos deg!

Anonymkode: 01031...530

😁😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil råde deg til å knekke ett og ett egg i en liten skål eller kopp for seg før du tilsetter det i det øvrige (hvis eggene skal brukes til baking eller i en rett).

Jeg opplevde forleden for første gang i mitt lange liv å knekke et dårlig egg, da rett i en kakerøre, og jeg endte med å måtte kaste hele røren. Så fra da av har jeg knekt egg separat for å unngå samme situasjon. Det dårlige egget kom fra en pakke som såvidt hadde gått ut på dato med et par dager, så det kan skje - selv om man alltid hører at egg kan brukes langt utover datostempling pga EU-regler.

Anonymkode: 19a79...55d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vil råde deg til å knekke ett og ett egg i en liten skål eller kopp for seg før du tilsetter det i det øvrige (hvis eggene skal brukes til baking eller i en rett).

Jeg opplevde forleden for første gang i mitt lange liv å knekke et dårlig egg, da rett i en kakerøre, og jeg endte med å måtte kaste hele røren. Så fra da av har jeg knekt egg separat for å unngå samme situasjon. Det dårlige egget kom fra en pakke som såvidt hadde gått ut på dato med et par dager, så det kan skje - selv om man alltid hører at egg kan brukes langt utover datostempling pga EU-regler.

Enig, jeg lært å knekke et og et egg på skolekjøkkenet for en mannsalder siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggene kan være helt fine selv om de flyter. Eggeskall er ikke helt tett. Ved lagring vil egget tørke litt inn og luftboblen i den butte enden blir større. Da flyter egget, men smaken kan være god likevel. 

Derfor knekker jeg alltid ett og ett egg i en kopp for å sjekke kvaliteten før jeg har det i kaker, vaffelrøre osv. 

Anonymkode: f9454...1e6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men det kan skje med egg som ikke har gått ut på dato også, så det er ikke nødvendigvis dato som er synderen. Den første og eneste gangen jeg har opplevd et råttent egg var det godt innafor dato.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"gamle egg" mister en del egenskaper i baking, men kan fortsatt brukes. De binder bare ikke like godt lengre. 

Til speilegg, omelett, kokt egg og alt sånt så er det mer "klarer du spise det, så kan du spise det." Når egg blir dårlig, så blir de DÅRLIG. Det lukter død og helvette, forpester rommet, og blir grå/svart inni. 

Jeg har jobbet med egg, og jeg tror jeg skulle vært blind uten luktesans før jeg hadde klart spise egg som er blitt dårlig 😂 

Jeg har knekt dårlig egg når jeg skulle lage vafler, det ble ikke vafler den dagen! Knekker eldre egg for seg selv, men synet og lukten av det ene dårlige egget fjernet absolutt all matlyst! 

Jeg bruker egg opptil to måneder etter datoen er gått ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det kan skje med egg som ikke har gått ut på dato også, så det er ikke nødvendigvis dato som er synderen. Den første og eneste gangen jeg har opplevd et råttent egg var det godt innafor dato.

Nettopp. og derfor er det knekke i en kopp for seg en god idé alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...