AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Jeg jobber 100% i helsesektoren. Har ikke mulighet (eller lyst) til å gå ned i stilling fordi jeg trives med turnusen og den hverdagen vi har. Saken er den at man på min arbeidsplass kan velge om man vil gå lange vakter (13 timer) og ha mer sammenhengende fri, eller vanlige vakter (7,5 timer) og jobbe så og si 5 dager i uken. Jeg har valgt en kombinasjon av dette - altså jeg går en del lange vakter og noen korte. Jeg trives med dette og har mer fri sammen med baby og samboer som er i pappaperm. Tenker også å fortsette med denne turnusen når baby begynner i bhg, da jeg har muligheten til å være mye sammen med henne, kortere dager i bhg/ha henne hjemme etc. Samboer jobber offshore, så han er mye hjemme. (Har alliert meg med begge besteforeldreparene som skal bytte på å ha henne på kveldstid når samboer er borte - men det måtte de ha gjort uansett om jeg hadde hatt korte vakter fordi vi må uansett gå kveldsvakter). Så alt i alt så kommer jeg til å få mer tid sammen med henne, selv om jeg i enkelte perioder er "borte" i opptil 3 dager. Dette valget har skapt negative reaksjoner på arbeidsplassen min. Opplever å få små stikk og kommentarer om hvor fælt det er at jeg er så lenge borte og at de "aaaldri" kunne vært borte fra babyen sin så lenge. (hun er snart 9 mnd nå). Dette begynner å bli ubehagelig, og jeg føler meg som en dårlig mor. Men det å ha en hverdag der jeg bare ser barnet noen timer før leggetid frister heller ikke.. nå har jeg perioder på en hel uke fri! Hva tenker dere? Er det for tidlig å være borte fra henne så lenge? Nå er hun jo hjemme med pappaen sin som hun er trygg på, og har mye kontakt med de som senere skal passe henne etter bhg. Hun har god matlyst og tar både flaske og mme. Spiser godt med fast føde. Jeg tar ut ammefri også. på de lange vaktene pumper jeg midt på dagen. Er jeg en grusom mor? Syntes det er sårt at ingen kommenterer at barnefar er borte i 2 uker, men er jeg borte i 3 dager der jeg er der på morgenen. Hva kan jeg evt si for å få slutt på kommentarene? (Ikke alle som er negative altså, men er 2-3 stykker og jeg gruer meg til å jobbe sammen med dem) Anonymkode: 01d9d...16a
globalagogo Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Ville gitt faen, kjerringer i helsesektoren skal alltid ha en mening om alt og ingenting. 30
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Er det viktig hva vi tenker? Er det viktig hva de tenker? Det viktigste er hva DU tenker. Anonymkode: 95f02...bbe 7
Gjest O.G. Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 Still dem spørsmålet om hvorfor du skal gjøre som de ville ha gjort.
Tone83 Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Pappaen er borte i uker når han er på jobb, mens mor får pes for noen dager. men jeg hadde ikke brydd meg om kommentarene. Det virker som de mener at de selv hadde fått abstinenser av å være borte fra ungen så mye, ikke at de mener ungen har det dårlig. Noen er så hønemor at de stresser av å dra på butikken en tur uten kidsa. Tror det er et mer et slags kontrollbehov enn en god foreldreegenskap 😅 13
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 Ignorer kommentarene. Dere må gjøre det som passer dere best. Jeg har lik turnus, korte og lange vakter, og det går helt fint. Anonymkode: a2ed9...8d8 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 Jeg har lange vakter og detver jo kjempe fint med mer fri sammenhengende det har gått helt fint. Barnet har det fint og trygt med far eller trygge besteforeldre når jeg er på jobb, korte dager i barnehagen og mye fri med meg mår jeg har fri barnet er 4 år nå. Jeg jobbet ikke 100% i starten, men begynte å jobbe igjen da barnet var rundt 9-10 mnd Anonymkode: d8c6f...c16 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #8 Skrevet 14. februar 2021 Beklager men du må bare kvinne deg opp og ingorere det. Du kommer til å få sånne kommentarer på alt du velger. Du kan til å med få slike kommentarer begge veier om du velger en løsning midt i mellom. Anonymkode: a6353...c65 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #9 Skrevet 14. februar 2021 Jeg synes det er for tidlig mtp barnets alder. Anonymkode: 16a0d...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #10 Skrevet 14. februar 2021 Sånn vil jeg også jobbe! Har en 2åring, og har uansett flere kveldsvakter i uka hvor vi kun ses kort tid på morgenen. Kan jeg spørre hvor du jobber? Vil også gjerne søke med til et sted med sånn turnus. Anonymkode: f6aa8...847
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #11 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber 100% i helsesektoren. Har ikke mulighet (eller lyst) til å gå ned i stilling fordi jeg trives med turnusen og den hverdagen vi har. Saken er den at man på min arbeidsplass kan velge om man vil gå lange vakter (13 timer) og ha mer sammenhengende fri, eller vanlige vakter (7,5 timer) og jobbe så og si 5 dager i uken. Jeg har valgt en kombinasjon av dette - altså jeg går en del lange vakter og noen korte. Jeg trives med dette og har mer fri sammen med baby og samboer som er i pappaperm. Tenker også å fortsette med denne turnusen når baby begynner i bhg, da jeg har muligheten til å være mye sammen med henne, kortere dager i bhg/ha henne hjemme etc. Samboer jobber offshore, så han er mye hjemme. (Har alliert meg med begge besteforeldreparene som skal bytte på å ha henne på kveldstid når samboer er borte - men det måtte de ha gjort uansett om jeg hadde hatt korte vakter fordi vi må uansett gå kveldsvakter). Så alt i alt så kommer jeg til å få mer tid sammen med henne, selv om jeg i enkelte perioder er "borte" i opptil 3 dager. Dette valget har skapt negative reaksjoner på arbeidsplassen min. Opplever å få små stikk og kommentarer om hvor fælt det er at jeg er så lenge borte og at de "aaaldri" kunne vært borte fra babyen sin så lenge. (hun er snart 9 mnd nå). Dette begynner å bli ubehagelig, og jeg føler meg som en dårlig mor. Men det å ha en hverdag der jeg bare ser barnet noen timer før leggetid frister heller ikke.. nå har jeg perioder på en hel uke fri! Hva tenker dere? Er det for tidlig å være borte fra henne så lenge? Nå er hun jo hjemme med pappaen sin som hun er trygg på, og har mye kontakt med de som senere skal passe henne etter bhg. Hun har god matlyst og tar både flaske og mme. Spiser godt med fast føde. Jeg tar ut ammefri også. på de lange vaktene pumper jeg midt på dagen. Er jeg en grusom mor? Syntes det er sårt at ingen kommenterer at barnefar er borte i 2 uker, men er jeg borte i 3 dager der jeg er der på morgenen. Hva kan jeg evt si for å få slutt på kommentarene? (Ikke alle som er negative altså, men er 2-3 stykker og jeg gruer meg til å jobbe sammen med dem) Anonymkode: 01d9d...16a Du er ikke en grusom mor. Hadde du vert mann hadde absolutt ingen tenkt en tanke over at du var på jobb og ikke hjemme. Jeg er ikke en stor feminist som går i tog på kvinnedagen, men samfunnet må faktisk ta seg sammen. Et barn kan fint være hjemme med far mens mor er på jobb! Hadde prøv å komme med noen kommentarer tilbake som «jeg er så heldig som har en mann som elsker å være sammen med barnet sitt». Eller lignende. Man skal faktisk kunne fortsette i arbeid samtidig som man får barn. Ingen kvinner skal måtte «jobbe mindre» for at man får barn. Ikke merkelig med den tråden om at kvinner jobber mindre og koster samfunnet mer er en ting, når alle som får barn skal måtte jobbe mindre for å være hjemmet med barnet, ellers er de en fæl mor 🤪🤪 Nei du er ikke en grusom mor, du er en god mor, som har valgt å legge opp jobb og fritid som det passer deg. Ikke la andre styre hvordan din dag fungerer. Anonymkode: 848e7...21d 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #12 Skrevet 14. februar 2021 Kan du ikke bare himle med øynene og si "jeg ville aaaaldri gjort som dere, det er jo derfor jeg jobber slik jeg gjør nå" 🤣 det er hersketeknikk de driver med, og da bør du egentlig spørre deg (evt dem) hva som ligger bak det behovet for å herske/påføre skam. Det trenger ikke ha noe å gjøre med din turnus i det heletatt. Det kan være misunnelse, personlighetsforstyrrelser, en dårlig dag.. Altså, du eller de vet best. Hersketeknikk er det uten tvil. Anonymkode: fe544...2e1 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #13 Skrevet 14. februar 2021 Høres ut som dere har funnet en fin rytme i hverdagen Anonymkode: 7354f...224
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 100%stilling i helsevesnet er aldri 100% familievennlig, de får være glad du fortsatt står i jobben og bidrar. Anonymkode: 53fe3...a5b 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 Du må jo gjøre det som passer for deg. For meg er det merkelig å ville jobbe så mye så tidlig, men man er forskjellige. At du som mor får mer pes for å være borte noen dager, enn far får for å være borte ti uker er selvsagt fordi mor så godt som alltid er babyen primære tilknytningsperson. Hvis du hadde dratt rett på jobb eller på sykehus noen timer etter fødselen og far var den som var hjemme med, matet, trøstet pg stelte babyen de første månedene, vill jeg tenkt at det var han som ikke burde dra vekk Anonymkode: 738f7...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Skrevet 14. februar 2021 Tone83 skrev (3 timer siden): Pappaen er borte i uker når han er på jobb, mens mor får pes for noen dager. men jeg hadde ikke brydd meg om kommentarene. Det virker som de mener at de selv hadde fått abstinenser av å være borte fra ungen så mye, ikke at de mener ungen har det dårlig. Noen er så hønemor at de stresser av å dra på butikken en tur uten kidsa. Tror det er et mer et slags kontrollbehov enn en god foreldreegenskap 😅 DETTE! Jeg er så lei av at kvinner må forklare seg for valgene de tar uten at menn skal ha det samme behovet. Jeg hadde virkelig bitt tilbake til de på jobben din som kommer med slike stikk! Anonymkode: a2e81...cf7 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #17 Skrevet 14. februar 2021 Jeg lar ikke slike kommentarer gå inn på meg fordi jeg ikke bryr meg om perifere kollegers meninger om noe jeg har bestemt meg for er riktig for vår familie - men det er jo irriterende likevel. Det beste hadde kanskje vært om du klarer å si ifra på en tydelig måte at du har tatt et valg og at du ikke setter pris på slike kommentarer. Si ifra tydelig hver gang de sier noe. Vi er veldig konfliktsky i Norge, men jeg synes ikke du skal tåle dette. De vil kanskje komme med slike stikk de neste tre årene, og etter det finner de kanskje noe annet å gi deg stikk for. Anonymkode: b2fe2...470 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #18 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg lar ikke slike kommentarer gå inn på meg fordi jeg ikke bryr meg om perifere kollegers meninger om noe jeg har bestemt meg for er riktig for vår familie - men det er jo irriterende likevel. Det beste hadde kanskje vært om du klarer å si ifra på en tydelig måte at du har tatt et valg og at du ikke setter pris på slike kommentarer. Si ifra tydelig hver gang de sier noe. Vi er veldig konfliktsky i Norge, men jeg synes ikke du skal tåle dette. De vil kanskje komme med slike stikk de neste tre årene, og etter det finner de kanskje noe annet å gi deg stikk for. Anonymkode: b2fe2...470 Dette synes jeg var et godt råd. Jeg har valgt å gå tidlig tilbake på jobb, og de som velger kommentere negativt om det får beskjed om å passe sine egne saker! Skjønner ikke hvorfor alle må mene noe om hvordan andre gjør ting hele tiden. Anonymkode: e38c7...c05 2
Kvalitet Skrevet 14. februar 2021 #19 Skrevet 14. februar 2021 Jeg ville bare svart at det er viktig å være fornøyd med egne valg. Underforstått aksept at de har valgt noe for seg, men at du er likegyldig til deres valg og har tatt egne personlige valg. 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Kvalitet skrev (11 timer siden): Jeg ville bare svart at det er viktig å være fornøyd med egne valg. Underforstått aksept at de har valgt noe for seg, men at du er likegyldig til deres valg og har tatt egne personlige valg. Den var god. Notert! Jeg er ikke TS, men har begynt å jobbe tidlig. Og har litt samme problem. Anonymkode: e38c7...c05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå