Gå til innhold

Hvilken sunn mat er enkel å lage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken sunn mat er enkel å lage? Setter pris på om noen hadde oppskrift.

Anonymkode: 0a511...5d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lapskausblanding og fiskekaker i ovnen. Server med rømme

Anonymkode: d9733...d91

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvilken sunn mat er enkel å lage? Setter pris på om noen hadde oppskrift.

Anonymkode: 0a511...5d2

Gulrot og ingefærsuppe med byggryn 

300 g  Gulrøtter 

1 Stor sjalottløk 

1.5 fedd Hvitløk 

0.5 l  Grønnsaksbuljong 

0.13 Chili 

1 ts  Fersk ingefær 

Saften av 1/4 appelsin  

Byggryn 

Skrell gulrøtter og kutt dem i terninger. Hakk opp løk og hvitløk og surr det sammen med gulrøtter på middels varme.

Tilsett finhakket ingefær og chili. Bruk  en romslig kjele med litt olje.

Tilsett så grønnsaksbuljong. La det koke til det er mørt.

Rør inn appelsinsaft og bruk en stavmikser for å gjøre suppen glatt. Kok opp igjen og smak til med salt.

Server med byggryn

Grønnsaksgryte med fullkorns makaroni

2 gulrøtter – deles i skiver

½ purreløk – deles i tynne skiver

1 blomkål – deles opp i buketter

2 ss smør

8 dl vann med 2 grønnsaksbuljong -terninger

3 dl fullkorns makaroni – lettkokt

Litt salt og pepper

Vask, rens og del opp alle grønnsakene.

Smelt smør og surr gulrotskivene blanke. Tilsett så buljongvannet og la det småkoke i ca. 5 minutter.

Tilsett resten av grønnsakene og makaronien.

La alt koke i 5 -7 minutter.

(Om du bruker vanlig makaroni – ikke lettkokt. Kok denne for seg selv og tilsett makaroni når gryte er ferdigkokt)

Smak til med salt og pepper.

Anonymkode: 88569...477

Skrevet

Jeg bruker mye kylling og grønnsaker. woksausen fra rema 1000 chop suey til 10 kr er det 20 kcal pr 100g. Dropper nudler så blir det veldig sunt. 

Skrevet

sukrin sjokolademousse. 

Skrevet

Hva er sunt for deg? Og hva slags måltider tenker du på? 

Jeg lager mye supper. Kan bruke alt mulig man har av grønnsaker, og supplere med litt proteiner om man ønsker. Sunt, raskt, og får brukt opp diverse rester. 

Anonymkode: 9fc14...b17

Skrevet

Når jeg levde på streng fodmap måtte jeg lage alt fra bunn med rene råvarer. Du kan gjøre det så enkelt som at du steker et kyllingbryst/laksefilet, koker litt ris eller quinoa ved siden av, og kutter opp en del salat. Man må ikke ha dressing på, jeg pleide å smelte bittelitt smør i stedet for saus om jeg følte for det. Krydre med urter.

Ellers syns jeg Linda Stuhaug har utrolig mye god mat på bloggen sin, og det meste er sunt. Bare se etter noe du har lyst på, og fokuser også på litt mindre porsjon om du vet det er litt mer usunt. Porsjonskontroll er viktig når du skal ned i vekt :) 

Anonymkode: d1625...99c

Skrevet

Hva er sunt tenker du? 😛 

Jeg elsker laks, stekt i ovnen, tilbehør er stekegrønnsaker og potetbåter (kjører enkel stil og bruker posen fra eldorado). Laksefilet er feit fisk, så jeg spiser bare en filet, litt fordi jeg ikke klarer meg uten en god saus på. 

Kyllingwraps- hva enn du liker av kylling (bruker du grillet kylling så dropp skinnet) og salat. Jeg syns kesam er godt som dressing. Kan også bruke rester fra gårsdagens laksemiddag feks, ha i mango også, dritgodt 😋 

trenger jeg noe søtt er gele laget av sukkerfri saft og vaniljesaus uten tilsatt sukker en livredder 😛 

sukrin sjokolademousse er faktisk kjempegod, og mektig, så man trenger ikke spise mye av den. 

biffpasta, det er gjerne søndagskosen vår. Vi bruker hjemmelaget tagliatelle, pesto og biff. I pastaen blander vi også i babyspinat og cherrytomater. Toppes med litt revet parmesan 🤤 

Anonymkode: 0ac88...1a5

Skrevet

Grønnsaksuppe er enkel og sunn;

Kok opp vann og noen grønnsakbuljonger/pulver (jeg bruker noen skjeer fra helios sin grønnsakbuljong)

Skrell og kutt opp grønnsaker du liker og kok de til de er møre. Jeg bruker poteter, gulrot, kålrabi, diverse rotgrønnsaker, purreløk. Smak til med pepper. Lag gjerne ei stor gryte så har du rester også. 

Chilli con carne er også ganske sunt og enkelt å lage, jeg bruker å bytte kjøttdeig med karbonadedeig. Men du kan også lage den uten kjøtt. 

https://www.matprat.no/oppskrifter/rask/chili-con-carne/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...