AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Hvordan rengjør dere hjemmet? Tenker da på å vaske gulv, kjøkkenbenker, vask, toalettet, fliser på badet osv. Hvilke såper/mopp/kluter/annet utstyr bruker dere? Hvor ofte? Anonymkode: cf536...19d
CorvusCorax Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Det enkleste er nok å spørre dine foresatte. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Du mener ikke for alvor at du aldri har hjulpet til med dette hjemme? Anonymkode: 1e4ea...50d 14
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 Jeg lærte meg ingenting hjemme, så er selvlært, det gikk helt fint det også Kjøkkenet hver dag, mikrofiberklut, litt zalo, keramikkrens på platetopp. Kjøleskapet vaskes ned med zalovann en gang i uka. Ovnsrens og rens av kaffemaskiner, rens av kjøkkenvifte, en gang i måneden. Nedvask skuffer og skap en gang i året. Utstyr er altså; en bunke kluter, mikrofiberkluter, svamp, skuresvamp, keramikkrens, zalo, salmiakk, kalkmiddel. Badene hver uke. Klut og zalo+eddik på alle overflater (dusj, badekar, vask, toalett). Selve toalettet vaskes med papir og zalomiksen, domestos i selve skålen. Dampvasker med ulike fester for fuger, gulv og vegger. Nedvask en gang i året, inkludert inne i alle skuffer og skap. Utstyr; Dampvasker med tilbehør, en bunke kluter, zalo, eddik, domestos, nal. Gulvene. Robotstøvsugeren går to timer hver dag. Tar så over tepper sofaer og hjørner denne ikke når en gang i uka med støvsuger. Vasker over med dampvasker en gang i måneden. Utstyr; robotstøvsuger, dyson handstøvsuger, dampvasker. Overflater (stue, soverom, kontor, gang...): Tar runden med støvkost 1-2 ganger i uka, drar da også ofte bilderammer, og lister. Vasker med våt mikrofiberklut om det er noe søl. Utstyr: støvkost, mikrofiberklut. Soverom: bytter på senga hver uke, vasker dyner og puter to ganger i året, lufter godt en gang i måneden. Støvsuger og vasker under madrass en gang i året. Vinduer og speil: vann og vindusvask, robotvasker. Tas ved behov, men tar gjerne alle vinduene samtidig, og alle speilene. Utstyr: robotvasker eller nal, mikrofiberklut, handkle, vindusvask. Alt annet skjer ad-hoc, tar gjerne unna 1-2 prosjekter hver helg, som rense et klesskap, rydde en skuff, vaske lamper, og lignende. Anonymkode: 72205...d1c 9
MollyJones Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Mitt aller beste tips: Rydd og vask 15 minutter hver dag - et rom. Om du har fem rom - kjøkken, stue, bad, gang og soverom - så har du to dager hvor du kan bruke til andre ting - sortere klesskapet, vaske i skuffer etc. 15 minutter av gangen. Du får gjort overraskende mye på 15 minutter når du vet at du bare skal gjøre det - og du skal være effektiv! Da vil du alltid ha det noenlunde reint, men det er aldri en overveldene jobb å ta det. Så vil du selvfølgelig måtte vaske flater på kjøkken oftere, og greit å ha engangsservietter til bad og do liggende så du kan sveive over før du får besøk. 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 Robotstøvsuger med moppefunksjon. Jiff engangmopp. Anonymkode: 78f2a...00f
Gjest Lunaris Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 Mitt beste tips er å støvsuge daglig så slipper du at det hoper seg opp. Også under, bak og inni sofaen. Ikke bruk grønnsåpe til gulvvask men vanlig gulvvask. Ajax osv. Ikke bruk slipekrem på kjøkkenet men stålull. Gjør en vane ut av å starte dagen med å sette på oppvaskmaskin og vaskemaskin med klær. Legg matpapir eller alufolie på toppen av skapene så ikke fett legger seg som et lag oppå de, noe som er et strev å vaske av. Og, dit du flytter, skru av og legg dusjhodet i klor eller kjøp nytt. Regner ikke med at de forrige har rengjort den, og den er en bakteriebombe. Vask toalettet jevnlig. Bruk sil (kan kjøpe ekstra på Clas ohlson) som du legger i sluk sånn at ting ikke hoper seg opp nedi rørene. Rens sluken i dusjen en gang i mnd. Minst. Bruk mudin og ikke plumbo ved rørvask. Shine kjøkkenet om kveldene, rene benker og fritt for ting og tang, så blir det mye enklere å bedre å lage frokost. Kast matsøppel daglig ut i dunken så ikke hjemmet lukter søppel. Skyll og vask plastemballasje av samme grunn. Luft soverommene, gjerne åpne vinduer om natta. (Kanskje ikke nå med minusgrader men ellers) Luft stua godt iløpet av dagen. Og husk at sofatrekk, putetrekk, gardiner også må vaskes jevnlig.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Kjøp boka " vask med meg" av Raluca Moldovan. Utruleg inspirerande og god bok, og du blir hekta på vask etter det Mange lure tips for å gjera vasken effektiv og enkel! Anonymkode: e19e8...5fd 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Mitt beste kjøp er en robotstøvsuger, da får jeg kjørt over gulvet daglig sånn at det ikke hoper seg opp. Man tror man ikke behøver det når man bor i en liten leilighet alene, men nå skjønner jeg ikke hvordan jeg levde uten 😛 Anonymkode: e840a...3ff
Cezanne Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 gocleanco på instagram. Du kan bruke ariel vaskepulver (fås på meny og kiwi) i stedet for tide. Thank me later 😎
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Lunaris skrev (1 time siden): Mitt beste tips er å støvsuge daglig så slipper du at det hoper seg opp. Også under, bak og inni sofaen. Ikke bruk grønnsåpe til gulvvask men vanlig gulvvask. Ajax osv. Ikke bruk slipekrem på kjøkkenet men stålull. Gjør en vane ut av å starte dagen med å sette på oppvaskmaskin og vaskemaskin med klær. Legg matpapir eller alufolie på toppen av skapene så ikke fett legger seg som et lag oppå de, noe som er et strev å vaske av. Og, dit du flytter, skru av og legg dusjhodet i klor eller kjøp nytt. Regner ikke med at de forrige har rengjort den, og den er en bakteriebombe. Vask toalettet jevnlig. Bruk sil (kan kjøpe ekstra på Clas ohlson) som du legger i sluk sånn at ting ikke hoper seg opp nedi rørene. Rens sluken i dusjen en gang i mnd. Minst. Bruk mudin og ikke plumbo ved rørvask. Shine kjøkkenet om kveldene, rene benker og fritt for ting og tang, så blir det mye enklere å bedre å lage frokost. Kast matsøppel daglig ut i dunken så ikke hjemmet lukter søppel. Skyll og vask plastemballasje av samme grunn. Luft soverommene, gjerne åpne vinduer om natta. (Kanskje ikke nå med minusgrader men ellers) Luft stua godt iløpet av dagen. Og husk at sofatrekk, putetrekk, gardiner også må vaskes jevnlig. Det er et veldig skummelt tips å gi til en som er "fersking" på husvask. På moderne kjøkken finnes det nærmest ingenting du kan bruke stålull på, tror ikke jeg har eid stålull på 15 år. Stekovnene og dampovnen har selvrensprogrammer, platetoppene rengjøres med litt zalo, eventuelt keramikkrent. Anonymkode: 72205...d1c 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 Du kommer veldig langt hvis du kjøper et oppvaskmiddel (fortrinnsvis uten parfyme, men det velger du jo selv), noen kluter og/eller svamper og en tørrmopp med engangs-støvkluter. Alt kan vaskes med oppvaskmiddel, det er mildt og det er ingen fare for at du skader hverken deg selv, barn, dyr eller miljøet. Klor, salmiakk, sprayer osv. trenger du ikke. Klor brukes kun ved omgangssyke. Sprayer bør du absolutt ikke kjøpe, de ødelegger lungene dine. Anonymkode: e2a76...265 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 På KID har de noen mikrofiberkluter som er geniale. Kjøp en bunke sånne. I tillegg til zalo, oppvaskkost, støvsuger og ei vaskebøtte så har du alt du trenger. Vri opp kluten i så varmt vann du klarer, og vask der det trengs. Jeg tar badet en gang eller to i uka. Tar dusjen mens jeg dusjer. Kjøkkenet vasker jeg ved behov, benker hver dag. Skapdører og sånn noen ganger i året (se an hvor mye du griser på de). Tørk støv en gang i måneden, og vinduene når det begynner å bli tåkete å se ut 😉 Samme type klut til all vask, men bytt klut ofte. Støvsuger gulvet en gang eller to i uka, og sofaen en gang i måneden. Skifter sengetøy hver fredag. Anonymkode: 9940e...c85
Gjest Lunaris Skrevet 17. februar 2021 #14 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kommer veldig langt hvis du kjøper et oppvaskmiddel (fortrinnsvis uten parfyme, men det velger du jo selv), noen kluter og/eller svamper og en tørrmopp med engangs-støvkluter. Alt kan vaskes med oppvaskmiddel, det er mildt og det er ingen fare for at du skader hverken deg selv, barn, dyr eller miljøet. Klor, salmiakk, sprayer osv. trenger du ikke. Klor brukes kun ved omgangssyke. Sprayer bør du absolutt ikke kjøpe, de ødelegger lungene dine. Anonymkode: e2a76...265 Klor brukes til å ha i bunnen av dobørsta slik at man rengjør børste og do. Klor brukes til å bleke vekk kaffeflekker fra vaskekummen og sluk. Klor brukes til tidvis rengjøring av bad. Klor brukes til så mangt. Ikke kun ved omgangssyke. Klor forhindrer gjerne ofte sånn smitte også...
Gjest Lunaris Skrevet 17. februar 2021 #15 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er et veldig skummelt tips å gi til en som er "fersking" på husvask. På moderne kjøkken finnes det nærmest ingenting du kan bruke stålull på, tror ikke jeg har eid stålull på 15 år. Stekovnene og dampovnen har selvrensprogrammer, platetoppene rengjøres med litt zalo, eventuelt keramikkrent. Anonymkode: 72205...d1c Du har rett. Mente ikke på annet enn i vaskekum ved behov.
Gjest Cowboylaila Skrevet 17. februar 2021 #16 Skrevet 17. februar 2021 Denne artikkelen forandret livet mitt ihvertfall: https://dinside.dagbladet.no/bolig/slik-gjor-du-helgevasken-raskest-mulig/61086537 Det beste tipset er å ha hauger med mikrofiberkluter som du først skyller og sentrifugerer. Så bytter du bare klut i stedet for å vaske og vri opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå