AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Jeg har vært psykisk syk og utenfor arbeidslivet de siste 5 årene. NAV veileder har sendt søknad til jobbspesialist og tema om å ta opp diagnose med arbeidsgiver kom opp, om jeg ville være ærlig om den eller ikke. Veileder mente man kunne (burde) dele for å få mer forståelse om det skulle bli noe, mens jeg er redd for å bli dømt. Hva tenker dere? Ville dere vært ærlig med arbeidsgiver om psykisk diagnose eller ikke? Og hvorfor? Anonymkode: f774e...54a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Jeg tenker det kan være lurt å dele litt hvis dine plager medfører at du kan komme til å trenge noen form for tilrettelegging i jobben. Du trenger jo ikke å brette ut hele historien din og hvilke diagnoser du har, men bare si noe om hva du sliter med sånn at de kan ta litt ekstra hensyn. Jeg har selv vært åpen med sjefen fordi jeg hadde problemer med å takle en av arbeidsoppgavene pga ting jeg har opplevd tidligere, og da fikk vi ordnet det sånn at jeg fikk gjøre noe annet i stedet. Men hvis plagene mine ikke var synlige eller ga meg noen spesielle utfordringer på arbeidsplassen så ville jeg nok ikke sagt noe. Liker at jobben er et sted der jeg er "frisk" og ikke blir sett på som den syke. Men alt er jo individuelt. Kjenn etter hva som blir rett for deg Anonymkode: 6dc2e...4ae
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Det kommer helt an på arbeidsgiver og jobben du skal utføre? Anonymkode: 20d60...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 Man bør kun være ærlig om de tingene som helt åpenbart gjør at det er en type arbeidsoppgave man ikke kan gjøre, men ville dessverre ikke vært ærlig om hele livshistorien. NAV veilederen din har ikke helt peiling på hvordan arbeidslivet fungerer i dag, mange arbeidsgivere vegrer seg sterkt for å ansette noen som har sykdom eller lyter dessverre. Anonymkode: 17f4d...28e 3
mjauritz Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 Nei, jeg tror ikke jeg ville sagt det. Eller, er det jobbtrening eller en fast jobb du er på utkikk etter? For er det en fast jobb ville jeg ikke sagt det. Med mindre dette er noe som påvirker arbeidet du skal gjøre. Vi kan ønske oss åpenhet, raushet og hensyn, men realiteten er at arbeidsgiver også er presset til å ha ansatte som leverer. Å si at du sliter med ditt og datt, ikke kan gjøre slik eller sånn, eller forvente å bli tilrettelagt for øker noen sjansen for at noen andre kommer foran deg i køen. Ikke fordi du gjør en dårlig jobb, men fordi sjefen sikkert vil tenke at du muligens vil gjøre en dårligere jobb enn de andre og ikke tørr å ta sjansen. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Gå heller litt rundt grøten. Dersom du er helt åpen om psykiatri ville ihvertfall jeg ha valgt et tryggere valg. Man trenger jo ikke mye til fantasi for å kunne forestille seg suksessive sykemeldinger og/ eller konflikter på arbeidsplassen. Ikke gi arbeidsgiver en uggen følelse i magen. Heng det heller på noe somatisk som har gått over. Har man feks slitt med angst så er det jo legitimt å si at man har slitt med diffuse mageproblemer over flere år, men at det brant ut med tiden eller lignende (nesten alle som lider av angst har mageproblemer...). Ellers vil jeg si at det i stor grad handler om hvilke diagnoser og hvilken jobb du søker på. Hvis det er arkivering du skal jobbe med så spiller jo eksempelvis angstproblematikk svært liten rolle. Skal du derimot jobbe som lærer er det er stort problem. Hvis det er noe alvorlig: typ schizofreni eller lignende bør du unngå å nevne det for enhver pris! Endret 15. februar 2021 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Skrevet 15. februar 2021 Aldri. Det kommer til å brukes mot deg om det oppstår problemer i fremtiden. Anonymkode: c1d70...12a 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Skrevet 15. februar 2021 Aldri del psykiske diagnoser med arbeidsgiver. De kommer garantert til å bruke det mot deg før eller siden. I tillegg vil denne type informasjon spres til andre i bedriften, selvom de har "taushetsplikt". Anonymkode: 156e4...a70 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 6.51): Jeg har vært psykisk syk og utenfor arbeidslivet de siste 5 årene. NAV veileder har sendt søknad til jobbspesialist og tema om å ta opp diagnose med arbeidsgiver kom opp, om jeg ville være ærlig om den eller ikke. Veileder mente man kunne (burde) dele for å få mer forståelse om det skulle bli noe, mens jeg er redd for å bli dømt. Hva tenker dere? Ville dere vært ærlig med arbeidsgiver om psykisk diagnose eller ikke? Og hvorfor? Anonymkode: f774e...54a Av erfaring kan jeg si at det hadde jeg aldri fortalt noen noe om. Så lenge det ikke påvirker arbeidet ditt bør det ikke nevnes. Det du derimot bør ha er en offisiell forklaring på fraværet som er noe folk kan relatere til og som er "ufarlig". Anonymkode: 36809...671
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 Aldri, aldri, aldri. Det spiller ingen rolle hva en veileder måtte mene, hva lov- og regelverk sier eller hvor nær en måtte føle seg sjefen, akkurat dette vil skape innmari problemer for deg om du deler det med arbeidsgiver. Anonymkode: 8303d...96a
K.B. Skrevet 15. februar 2021 #12 Skrevet 15. februar 2021 Utrolig useriøst av jobbspesialisten å anbefale deg å være åpen om psykisk sykdom. Jeg hadde ikke delt mer en absolutt nødvendig. Som andre her har påpekt, så vet du aldri hvordan denne informasjonen kan brukes i ettertid. Du har heller ingen garanti for at denne informasjonen kommer på avveie. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #13 Skrevet 15. februar 2021 Aldri. Vet om ei som var åpen om psykisk diagnose til arbeidsgiver. Hun ble sparket fordi sjefen hadde lest at de som har den diagnosen ikke ville fungere bra i den type stilling som hun hadde. Hun hadde vært ansatt der i 4 år i forkant. Anonymkode: 4e4c0...a18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå