Gå til innhold

Hvordan unngå å sprekke og spise mye godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan unngår man å sprekke og spise mye godteri? 

Har begynt å slanke meg, men problemet mitt er at jeg lett ender opp med å overspise og spesielt da godteri...
Har egentlig en dag i uka som cheat day, men hender og av og til at jeg spiser det andre dager og.

Anonymkode: d20eb...92a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bestemme deg for å kutte tvert av. Ha frult og bær tilgjengelig. Jeg liker å spise honningmelon, fordi det er så søtt og godt, og klementiner, nam.

Og jeg pleier å lage meg is ved å skjære opp et eple og en banan i biter, fryse det, også mose det med en mikser. Da får du sunn og god is! Du kan tilsette 2-3 dadler for å få karamellsmak. Eller tilsette frosne blåbær, det er godt. 

Den dagen du har godtedag ville jeg bestemt meg for hvor mye du kan spise, og bare kjøpe inn det du skal spise den dagen. F.eks 

Anonymkode: d9bd7...444

• Liker 1
Skrevet

For meg er det viktig å spise nok tidlig på dagen. Da har jeg mye lavere sug etter noe søtt på kvelden.

Planlegging og bestemme og gjerne preppe tidig på dagen når en er uthvilt hva en skal kose seg med på cheat day. Viljestyrken kan være lavere på kvelden: 

1. «Viljestyrken blir også sliten – hvis du for eksempel har trent tidlig på dagen, så ikke blir skuffet hvis du ikke tok oppvasken, vasket huset og brettet klær senere på dagen slik du hadde tenkt. Viljen blir «brukt opp» slik som hvilken som helst annen muskel.» Fra her: https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/treningsrad-generelle/viljestyrken-er-som-en-muskel-den-kan-trenes/

Anonymkode: 8afec...e5e

• Liker 1
Skrevet

Det som fungerer best for meg er at jeg har regnet inn opptil 120 kcal til "dessert" hver dag.  For meg er dessert en del av et normalt og variert kosthold.
Det kan være 5 biter smågodt, 3 biter sjokolade, sukkerfri gelé med litt vaniljesaus, litt hjemmelaget sorbet med sukrin eller steviosa, frukt, eller lignende.

Anonymkode: 3d416...f58

Skrevet

Ja, ut fra min erfaring, ville jeg sluttet helt. Og vært kjempestreng såpass lenge at savnet forhåpentligvis gir seg. Det var umulig for meg å la være å forsyne meg før, klarte det ikke. Etter en stund uten godteri ble det mye bedre, og jeg savner det ikke lenger. For nå synes jeg andre ting smaker bedre, og kroppen slapper fint av også uten noe å spise. 
Er mange måter å få til dette på, håper du finner noe som passer for deg! Lykke til med livsstilsendring! 

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har intenst lyst på godteri, spis en skyr eller en frukt først og se det an. Gå en tur ut med søpla. Ta en dusj. Se om behovet går over😁

Anonymkode: f83e2...df1

• Liker 1
Skrevet

Mine beste tips er:
Spis nok til måltidene dine, med god sammensetning av protein, fett og karbohydrater. Ikke vær redd for fett, nok fett i kosten hjelper godt mot søtsug over tid.
Ikke erstatt godteri med noe annet, spis nok til måltidene dine, se punktet over.
Ikke ha noe hjemme. Når du skal spise godteri, så kjøper du inn det du på forhånd har bestemt deg for å spise og spis med god samvittighet. 
Ikke bli sittende fast i den karusellen med restriksjon og "sprekker" og enda mer restriksjon. 
Du kan spise alt, men ikke alltid, og ikke i ubegrensede mengder.

Anonymkode: 2f9b9...e06

• Liker 3
Skrevet

Ikke kjøp inn godteri og ha alternativer.

Eplebåter med kanel f.eks er et sunnere alternativ enn sjokolade når søtsuget melder seg. 

Ha faste måltider så blodsukkeret er stabilt gjennom dagen

Det viktigste er viljen og bestemme seg. 

Anonymkode: 7cfe2...d1f

Skrevet

Når jeg får søtsug så er det ikke mye som skal til for å roe det. Jeg tillater meg å spise en liten sjokoladebit. Det å nekte meg alt av godt funker ikke. Har heller ingen «cheat day» men spiser heller litt mindre middag for å kunne spise litt popcorn lørdag kveld feks. Evt så lager jeg meg sukkerfri gele som jeg har litt vaniljesaus uten tilsatt sukker på. 
finn lunsj/frokost som Holder blodsukkeret stabilt. Jeg spiser mye knekkebrød med egg, eller med avokado og tomat (skikkelig godt). Søtsuget er som en røyker som opplever abstinenser, det er noe man må gjennom.  

Anonymkode: 79a82...000

Skrevet

Alt i innlegget ditt skriker at du vil mislykkes med vektnedgangen, frem til du endrer egen innstilling til mat. 

- Lær deg at det er en livsstilsendring, ikke slanking. Spis slik du tenker du kan klare det på lang sikt. 

- Lær deg at cheat day er tidenes tåpeligste begrep. Normalvektige mennesker spiser normal mat, i normale mengder, og kan ta seg en bit kake, eller godteri, eller en pizza, her og der. Ikke proppe i seg alt mulig en dag i uka, for å leve veldig begrenset resten av tiden. 

Så hvordan? Spis 3-4 faste måltider om dagen, hver dag. Ingen snoping, ingen "erstatninger" for søtt, ingen mat foran TV. Planlegg matuka, kjøp inn akkurat den maten du trenger. Så enkelt er det faktisk. Ingen trenger godteri. 

Anonymkode: 6d1a9...889

• Liker 4
Skrevet

Spiser ikke søtsaker, med unntak av et kakestykke eller dessert hvis jeg er bedt bort. 

Men hender jeg tar en bit mørk sjokolade. Spiser lavkarbo og har ikke sug etter noe søtt. Et alternativ kan være vanilje-kesam med bær og litt kanel, eller chiagrøt med bær og litt vanilje-essens, ev. med litt sukrinmelis. 

Etter å ha skeiet ut f.eks. i jula, får jeg søtsug, men det gir seg på par dager. Det som er verre enn søtsuget, er ketoflu (utmattelse) de første dagene og at jeg må tisse så ofte, men bare i par dager. 

Kutt ut sukker og hvitt mel, potet, pasta og ris. Da går det av seg selv etter hvert, eller du kan velge den harde linja med å alltid være fysen på noe søtt og telle kalorier. På lavkarbo må man også telle kalorier, men det er bare i starten. 

Anonymkode: 05cc6...69a

Skrevet

Hva legger du i cheat-day? Hvis det er at du da spiser hva du vil og så mye du vil og resten av uken sulter deg så kommer det ikke til å funke i lengden. Å spise en liten sjokolade eller feks 40 g potetgull en lørdag er helt innafor, men det viktige for å gå varig ned i vekt er å ha et kosthold du kan leve med når du har nådd målvekten også. Det innebærer ingen "juksedag" og ellers sulteforing. 

Jeg er normalvektig (20 i bmi) og spiser tre måltider hver dag. I løpet av uken blir det gjerne en kanelsnurr og et par iskaffer, men generelt sett så er det mat jeg spiser når jeg spiser litt ekstra. Dette godteriet det fører bare til mer søtsug og irritasjon over det. Jeg spiser slikt så sjeldent at når jeg først gjør det så orker jeg ikke mye da det blir alt for søtt. 

Det er pga slik tankegang du har rundt slanking som kan være grunnen til overvekt i utgangspunktet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...