Gå til innhold

Burde jeg ta lappen på automat eller manuell gir?

AnonymBruker

Burde jeg ta lappen på automat eller manuell gir?  

118 stemmer

1. 1. Burde jeg ta lappen på automat eller manuell gir?

• Manuell
      71
    • Automat
      47

Anbefalte innlegg

Burde jeg ta lappen på automat eller manuell gir? Og hvorfor?

Faren min mener at jeg burde ta lappen på automatgir fordi det er lettere, mens selv er jeg veldig usikker på 
hva som er det beste. Håper på deres meninger.

Anonymkode: 6f3d8...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser poenget med at det er enklere å lære automat, men tross alt, manuell er ikke vanskelig det heller. Du lærer også bilen å kjenne på en annen og bedre måte.

Men, hovedpoenget med å velge manuell er at du da har mer valgmuligheter når det kommer til for eks. om du skal låne en bil. Den eldste her i huset holder på å ta lappen, og jeg har anbefalt manuell. En ting er at begge foreldrene kjører det, i tillegg så har vi ikke økonomi til å hjelpe til med noe dyr bil, og på bruktmarkedet blir man også begrenset når man er nødt til å kjøpe automat.

Om en del år er det en helt annen situasjon, men per i dag vil jeg anbefale manuell, pga. det gir flere muligheter og at langt større bilmarked når man skal handle. Er økonomi ikke et tema, så er automat det beste valget.

Anonymkode: 9dd20...9b3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell. Velg det som er lurest, ikke det som er lettest. 

Anonymkode: cd426...794

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok automat. Det er 7 år siden, og jeg har så langt ikke hatt noe behov for å kunne kjøre manuelt.

Anonymkode: 842d0...7b7

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok akkurat lappen på manuell. Brukte veldig mye tid på å lære meg å bli god nok på å gire, så det har nok kostet meg mer penger enn hvis jeg tok automat. Er glad for at jeg har manuell nå med tanke på valgmulugheter, men har kjøpt meg automat elbil og det føles som å kjøre en lekebil i forhold🤪

Endret av MiaHI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du jente bør du ta lappen på automatgir. Damer skjønner seg ikke på manuell giring. Hva tror du vil skje når du skal lukeparkere  i en bakke og du må bruke manuelt gir? De fleste kvinner sliter der. 

Anonymkode: 72e61...bd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør opp med den type gir som du har mulighet til å få øvelseskjørt mest med.

Jeg ville valgt automatlappen i dag. De aller fleste nye biler kommer og vil komme med automat, inkludert alle elbiler. 

Det er lett å endre etterpå hvis du har automatlappen og feks får en jobb der du skal kjøre biler med manuelt gir, bare litt øvelseskjøring, og så en ny oppkjøring. Totalsummen blir ikke nødvendigvis høyere ved en slik løsning, i og med at de fleste har færre kjøretimer med automat. Så du har på ingen måte låst deg for all tid hvis du velger automat. 

Anonymkode: 8c8cb...3c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tilgang på når du skal øvelseskjøre? Har du tilgang på begge, hadde jeg kanskje valgt manuell, men egentlig holder det med automat. Du kan alltids kjøre opp på manuell igjen senere. 

Anonymkode: 5a20e...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du jente bør du ta lappen på automatgir. Damer skjønner seg ikke på manuell giring. Hva tror du vil skje når du skal lukeparkere  i en bakke og du må bruke manuelt gir? De fleste kvinner sliter der. 

Sier du det ja? Jeg er dame og hvis det er noe jeg skjønner meg på, så er det manuell giring. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier du det ja? Jeg er dame og hvis det er noe jeg skjønner meg på, så er det manuell giring. 

Det beste er å ignorere sånne idioter. Personen vil bare provosere, ikke gidd å svare. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tilgang på når du skal øvelseskjøre? Har du tilgang på begge, hadde jeg kanskje valgt manuell, men egentlig holder det med automat. Du kan alltids kjøre opp på manuell igjen senere. 

Hva er poenget med «senere» og ekstra tid, når ts kan ta manuell her og nå? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Do not feed the troll..

Anonymkode: 8c8cb...3c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er poenget med «senere» og ekstra tid, når ts kan ta manuell her og nå? 

Det tar ikke nødvendigvis ekstra tid og det er ikke sikkert at hun vil ha bruk for manuell. Som jeg sier, vurder det opp mot hva du har tilgang på når det gjelder øvelseskjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar lappen på manuell kan du kjøre alle biler innenfor klassen, uavhengig av girtype. 
Hvis du tar lappen på automat kan du bare kjøre biler med automatgir.

Det å lære seg å kjøre med manuelt gir tar i snitt 2-3 timer ekstra sammenlignet med automatgir, men økonomisk sett kan den økte utgiften svare seg mtp valgfriheten når man skal velge hvilken bil man skal kjøpe.

Det hele koker ned til hvilket behov du har.

Jeg anbefalte begge barna mine å kjøre opp på manuell girkasse nettopp på grunn av valgfriheten de ville få i etterkant, og ingen av dem angrer på det valget i dag.

Det ene barnet fikk seg jobb som sjåfør da han ble oppsagt i forbindelse med korona, og må kjøre mange ulike typer biler i løpet av en uke.  Denne jobben ville han ikke fått om han kun hadde kunne kjøre alle bilene.

Det andre barnet jobber innenfor hjemmesykepleien. At hun kunne kjøre bil med manuelt gir var et av kriteriene for å få jobben.

Hvis du mener at du aldri vil måtte kjøre andre biler enn din egen, vil automat være godt nok for deg.

Det er du som må prøve å være forutseende mtp hvilke behov du kan få i fremtiden, det er det som avgjør hva som er nødvendig for din del.  :)

Anonymkode: d7a5f...1d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene barnet fikk seg jobb som sjåfør da han ble oppsagt i forbindelse med korona, og må kjøre mange ulike typer biler i løpet av en uke.  Denne jobben ville han ikke fått om han ikke hadde kunne kjøre alle bilene.

* rettet feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For er tåpelig eksempel. Tror de fleste mennesker, inkludert kvinner, med manual lappen forstår det. Ganske få alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker. Pushet min datter til å ta manuell, selv om vi privat kun øvelseskjørte med automat. Tenker det er lurt å kunne kjøre alle biler f.eks. i jobbsammenheng. Hun har dog aldri vært nødt til å kjøre bil med manuell girkasse etter det. Privat har hun automat, og alle leasingbiler på jobben hennes er også automat.

Jeg var nok litt farget av gamle holdninger. Da jeg kjørte opp, for ca. 1000 år siden, var de fleste biler med manuell girkasse og automatvåpen var liksom reservert dem som hadde litt tungt for det.

Anonymkode: a0121...b17

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

automatvåpen var liksom reservert dem som hadde litt tungt for det.

Elsker denne autokorrekten :ler:

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker. Pushet min datter til å ta manuell, selv om vi privat kun øvelseskjørte med automat. Tenker det er lurt å kunne kjøre alle biler f.eks. i jobbsammenheng. Hun har dog aldri vært nødt til å kjøre bil med manuell girkasse etter det. Privat har hun automat, og alle leasingbiler på jobben hennes er også automat.

Jeg var nok litt farget av gamle holdninger. Da jeg kjørte opp, for ca. 1000 år siden, var de fleste biler med manuell girkasse og automatvåpen var liksom reservert dem som hadde litt tungt for det.

Haha, huff, automatisk girkasse, ikke automatvåpen! 😬

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...