Gå til innhold

Ostesaus

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Har noen av dere en god oppskrift på ostesaus?

Jeg har så lyst på spaghetti med bacon og ostesaus, men trenger altså en god ostesaus....

Anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag vanlig hvit saus av smør, mel, melk og litt salt.

Når den har kokt ferdig (ca 10 minutter) tar du i rester av ost, gjerne revet. Ikke la sausen koke etter at osten er tatt i, men la den smalte i den varme sausen. Krydre gjerne med litt urter e.l.

Tips: bruk ost med litt smak, f.eks cheddar. Norvegia blit litt tamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Enig med Imari, cheddar gir bedre smak enn norvegia. Evt kan du jo blande de to. Selv bruker jeg også alltid bittelitt muskat i ostesausen, enten det er til pasta eller lasagne. Da blir det ekte ostesaus, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her kommer en skikkelig kaloribombe av en ostesaus.

Smelt en mugg-ost i en liten boks matfløte, gjerne den som heter hvit-castello (?) så slipper du blå flekker/klumper i sausen.

Om du vil utvide smaken enda litt mer, tar du oppi et fedd hvitløk eller to, litt frisk basilikum, eller andre urter du måtte ha.

Dette er supert godt, men.... ikke hver dag kanskje :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheddar er den beste osten til sånt ja.

Ikke alle liker den litt skarpe smaken men.

Et tips som gjør ting enkelt er å kjøpe en boks med Casa Fiesta Cheddarost (flytende). (Denne boksen finner du blandt tacosauser o.l. i litt større butikker)

Bland litt av denne i den hvite sausen, så slipper du å smalte ost.

La Pereferida har en enda bedre ostesaus, som smaker MER cheddar, men denne har jeg ikke sett i butikkene, men det er mulig at Ultra har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ENKEL og god hverdagsutgave:

Ta litt smør i en (stål) kaserolle. Kutt opp skinke (Gjerne påleggskinke) eller bacon i små biter. Stek dette gyldent i smøret. Tilsett melk (denne bestemmer hvor mye saus det blir). Jevn med maiezena mel (kan ikke å skrive det jeg tror jeg gitt... :ler: ) Tilsett ost etter smak. Bacon ost, kremost (ikke de søte typene da!!), cheddar, Norvegia, Jarlsberg, ridderost, muggost......... Det du måtte ha med andre ord. Smak deg fram. Men pass på så det ikke koker etter at osten er tilsatt som noen påpekte her. Da blir sausen klumpete og rar.

Smak til med salt, pepper eller urtesalt.

Mmmm!! Kjempegodt og kjempeenkelt. Du rekker å lage sausen mens pastaen koker.

Lykke til!

Klem fra Lise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den desidert letteste maten jeg lager er pasta og ostesaus.

1 pk naturell smøreost

1 beger creme fraiche

litt olje

skinke eller bacon.

Smelt ost og creme fraich sammen med oljen og ha i bacon eller skinke. FERDIG!

Om man ønsker litt saltere variant er skinke eller baconost i stedet for naturell ost også kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...