AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #41 Del Skrevet 14. februar 2021 En ting er hva som blir fortalt. en annen ting er hva som blir forstått........ Anonymkode: 7ffd1...908 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #42 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva vet DU om at jeg blir bekymret? dette er så nedlatende! Jeg vil vite hva som foregår i MIN kropp og eventuelt kan påvirke MITT barn. Jeg vil ikke stå og få sjokk etter fødsel over at barnet må bytte blod - det skjønner vel alle med en viss mengde kunnskapsvett at trumfer en eventuell "bekymring"? Det å presumere at alle gravide kvinner bekymrer seg ihjel er så ekstrem undervurderende og nedlatende holdning fra helsepersonell. Anonymkode: 4254b...a59 Du har tilgang på all info du trenger på nett. Sykehuset og helsestasjon kan ikke opplyse om hva som muligens kan skje, men tar det viktigste som skjer oftest. Anonymkode: 73310...ded Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #43 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jo, du kan utvikle antistoffer underveis i svangerskapet med nummer 1 også... Anonymkode: 4254b...a59 Derfor jeg skrev «pleier», og at de følger godt med på alt i prosessen. Anonymkode: e8905...210 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #44 Del Skrevet 14. februar 2021 Det er jo begrenset hvor mye informasjon helsevesenet har kapasitet til å gi. Det er veldig sjelden nå at mor danner antistoffer mot Rh pga profylaksen. Dilemmaet er om man skal informere om alle komplikasjoner som kan oppstå. For øvrig er det ikke bare blodtypen Rh(D) man kan danne antistoffer mot. Vi har over 50 andre blodtyper som kan være relevante i svangerskap. Hvis mor mangler en eller flere av disse blodtypene, kan hun danne antistoffer mot barnet. Da kan det også være aktuelt med utskiftning av blod hos nyfødt/foster. Det er det ingen særlig informasjon om, men test av disse antistoffene gjøres sammen med blodtype/Rh. Disse andre blodtypene har ingen relatert profylakse. Dette betyr at utskiftning av blod hos nyfødt også kan forekomme hos barn med Rh + mødre. Anonymkode: 30944...b67 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 14. februar 2021 #45 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Der ser du jo selv! Det er ikke så sjeldent, så hvorfor skal man ikke åpent fortelle om det da? Anonymkode: 4254b...a59 For å ikke skape for mange bekymringer. Av de 15% så er det en liten andel som får svangerskapsforgiftning. Det er mange andre ting som er mer sannsynlig at går galt. Vil du vite alle de også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #46 Del Skrevet 14. februar 2021 Synes det har blitt lite tatt tak i og j*vlig rotete, for å være ærlig.. jeg er gravid i straks uke 32 og har fortsatt ikke fått noen sprøyte - fordi de 2 ganger nå siden uke 24 har rotet med prøvesvarene mine og jeg har måttet ta nye blodprøver - jeg er Rhesus negativ og far er positiv.. og nå må jeg gå to uker til før de "setter en for sikkerhets skyld" ... hva er det for noe? Ikke kan man sjekke blodprøvene sine selv heller når det ikke er fürst/fastlege som tar prøvene, alt går internt hos sykehuset. Ikke en telefon for å berolige meg, ingen info. Helt ræva. Har etterspurt nå 2 ganger fordi jeg har en spontanabort bak meg, men ingen vil/kan si noe om det er relevant eller de vil ikke gi noen info. Jeg blir mer bekymret når man ikke får vite noe, enn om jeg vet at noe er/kan være farlig .. da er man jo forberedt eller vet hva man må være obs på?! Jeg måtte selv ta opp dette med rhesus negativ/positiv en av timene jeg hadde for oppfølging etter uke 22, og det kom som julekvelden på kjerringa hos sykehuset/fastlegen, og de har både greid å rote bort en blodprøve hos fastlegen OG hos sykehuset. Det er vel ikke rart folk blir bekymret eller lurer på hva som skjer, sykt uryddig opplegg..! Håper da for Guds skyld det finnes ett menneske der neste kontroll om 2 uker som kan ta litt faens ansvar. Kjenner jeg blir helt matt. Glemmer de folk som ligger og føder også? "oi, der var du ja"? lol... Norge. Anonymkode: 31cb9...056 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 14. februar 2021 #47 Del Skrevet 14. februar 2021 Hvem mener du med "har vært rh negstiv"? Det kan da ikke endre seg? Jeg er rh negativ, ca. Ingen info om det i svangerskapet uten om en sprøyte i svangerskapet og en etter fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #48 Del Skrevet 16. februar 2021 minister-mio skrev (På 14.2.2021 den 21.12): Hvem mener du med "har vært rh negstiv"? Det kan da ikke endre seg? Jeg er rh negativ, ca. Ingen info om det i svangerskapet uten om en sprøyte i svangerskapet og en etter fødsel. "har vært" i svangerskap..... det skjønner vel du og Anonymkode: 4254b...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #49 Del Skrevet 16. februar 2021 theTitanic skrev (På 14.2.2021 den 21.09): For å ikke skape for mange bekymringer. Av de 15% så er det en liten andel som får svangerskapsforgiftning. Det er mange andre ting som er mer sannsynlig at går galt. Vil du vite alle de også? Selvfølgelig skal man være godt informert om svangerskapsforgiftning for å kunne følge med på symptomer. Skjønner du ikke at kunnskap er makt? Eller tror du kunnskap bare gjør en redd? AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 20.56): Du har tilgang på all info du trenger på nett. Sykehuset og helsestasjon kan ikke opplyse om hva som muligens kan skje, men tar det viktigste som skjer oftest. Anonymkode: 73310...ded Dette handler om et eventuelt forløp pga blodtype det man får et hefte med informasjon som faktisk mangler essensiell informasjon. På sidene til OUS står det ingenting om det annet enn «vaksine ha det bra». andre land følger opp tettere i svangerskapet og sier de med RHneg må ha oftere kontroller, og så forklarer man hvorfor. Litt mer logisk, spør du meg. Anonymkode: 4254b...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #50 Del Skrevet 16. februar 2021 Jeg er rh-neg og utviklet antistoffer, fikk en sprøyte rett etter fødsel, ferdig med det☺️ Står masse informasjon på nett, regner med du finner en dle info på legekontor/helsestasjon også. Anonymkode: 8d81d...24f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #51 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er rh-neg og utviklet antistoffer, fikk en sprøyte rett etter fødsel, ferdig med det☺️ Står masse informasjon på nett, regner med du finner en dle info på legekontor/helsestasjon også. Anonymkode: 8d81d...24f Håper du fikk en sprøyte i uke 28 og.... ellers er du litt føkked Anonymkode: 4254b...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #52 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er rh-neg og utviklet antistoffer, fikk en sprøyte rett etter fødsel, ferdig med det☺️ Står masse informasjon på nett, regner med du finner en dle info på legekontor/helsestasjon også. Anonymkode: 8d81d...24f Nei, den informasjonen finnes ikke i brosjyrer man får om RHneg som jeg har skrevet 6 ganger her, ei heller på OUS sine sider. Anonymkode: 4254b...a59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 19. februar 2021 #53 Del Skrevet 19. februar 2021 Ryddet for avsporinger og brukerdebatt. Edie, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #54 Del Skrevet 19. februar 2021 On 2/16/2021 at 8:23 PM, AnonymBruker said: Selvfølgelig skal man være godt informert om svangerskapsforgiftning for å kunne følge med på symptomer. Skjønner du ikke at kunnskap er makt? Eller tror du kunnskap bare gjør en redd? Dette handler om et eventuelt forløp pga blodtype det man får et hefte med informasjon som faktisk mangler essensiell informasjon. På sidene til OUS står det ingenting om det annet enn «vaksine ha det bra». andre land følger opp tettere i svangerskapet og sier de med RHneg må ha oftere kontroller, og så forklarer man hvorfor. Litt mer logisk, spør du meg. Anonymkode: 4254b...a59 Jeg skjønner ikke hvilken info du savner jeg. Anonymkode: 839d6...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #55 Del Skrevet 19. februar 2021 Jeg er Rh negativ og har barn med en Rh positiv mann. Det er mange år siden jeg gikk gravid, men jeg husker jeg ble fulgt opp med ekstra blodprøver for å følge med på om jeg utviklet antistoffer. Forklaringen jeg fikk av lege var at i noen sjeldne tilfeller kan morens kropp danne antistoffer mot barnet(som mest sannsynlig er Rh positivt), og at det da blir aktuelt med blodoverføring og i verste fall keisersnitt(når barnet er stort nok). Ingen av blodprøvene viste noe antistoffer, og jeg fødte som normalt. Etter fødselen fikk jeg en sprøyte, den ble forklart som en slags "vaksine" for å motvirke antistoffdannelse ved senere svangerskap. Jeg synes jeg fikk nødvendig informasjon og oppfølging, og opplevde aldri at helsepersonell skjulte noe for meg. Om noen har andre erfaringer, tror jeg det kan skyldes forskjeller mellom helsepersonell og praksis ved helseforetak. Jeg bodde i Trondheimområdet da jeg gikk gravid, men her i Oslo-regionen har jeg i noen andre sammenhenger syntes at jeg får altfor lite informasjon, selv om viktige ting ang. min helsetilstand. Anonymkode: c3311...cad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #56 Del Skrevet 19. februar 2021 theTitanic skrev (På 14.2.2021 den 20.21): Ville du ikke blitt bekymret på så høyt nivå at gleden med svangerskapet ble ødelagt om du hadde visst om alt som kan gå galt med svangerskap og fødsel? For etter hva jeg har fått ut av barselforum så er det de som tenker at alt vil gå fint som har det best. Nei, jeg ville blitt bekymret når jeg fant ut at dette hadde jeg ikke fått beskjed om. Og begynt å lure på kompetansen til lege/jordmor. DET ville gjort meg usikker og gjort at jeg følte meg lite ivaretatt. Anonymkode: c3445...544 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå