AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #21 Del Skrevet 13. februar 2021 Enig med deg ts, det er dårlig oppfølging og opplysning i Norge kontra flere andre land. I mitt tilfelle ble jeg lite informert, men valgte å stole på legene, på tross av at andre med rh neg sa de hadde blitt fulgt opp tettere. Da det oppstod komplikasjoner etter fødsel viste det seg at oppfølgingen var svært mangelfull. Ved neste graviditet fulgte de ordentlig opp, informerte og var sååå behjelpelige. Forskjellen var enorm! Anonymkode: 39c86...e15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #22 Del Skrevet 13. februar 2021 Jeg er rh minus. På slutten av svangerskapet måtte jeg ta blodprøver jevnlig for å sjekke antistoffer. Barnet var rh pluss som sin far, rett etter fødsel fikk jeg sprøyte i låret for evt. fremtidige svangerskap. En slik sprøyte fikk jeg forøvrig også etter en abort for mange år siden. Noe særlig informasjon fikk jeg ikke siden det visstnok ikke var like farlig slik som det var for mange år siden. Anonymkode: 8ed64...be9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #23 Del Skrevet 14. februar 2021 Utskiftningstransfusjon opplyses om på informasjonssidene for gulsott hvertfall. Men det er ekstremt sjelden at det gjøres nå for tiden, de aller fleste kan behandles med lys og/eller medisiner. Anonymkode: 128d4...7b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #24 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg er også rhesus negativ Anonymkode: 56270...cf2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #25 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er også rhesus negativ Anonymkode: 56270...cf2 Haha, sku egentlig skrive litt til men.. Jeg fikk profylakse nå pga blødning i uke 14, da dette er rutine - selv om mannen min også er negativ og da skal det egentlig ikke ha noe innvirkning på fosteret. Når man er rhesus negativ skal man ta nye blodprøver i uke 24 for å se om du danner antistoff, noe som gir indikasjon på hvilken blodtype barnet ditt har. I tillegg vil man få profylakse i uke 28 avhengig av dette. Spør du meg, så er vel dette ganske ålreit oppfølging? 😊 Anonymkode: 56270...cf2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #26 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg synes oppfølgingen og informasjonen jeg fikk var god jeg, jeg er rhesus negativ og barnet var rhesus positiv. Fikk en sprøyte i svangerskapet og testet for om jeg produserte antistoffer mot barnet i løpet av graviditeten. Fikk også en ny sprøyte etter fødselen. Så lenge man er klar over det og gir sprøyter så er det ikke forbundet noe særlig risiko ved dette. I tillegg er det ikke noe større risiko i svangerskap nummer 2 så lenge man har fått sprøyte etter fødselen av nummer 1. Anonymkode: 810fe...1b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #27 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg googlet det selv. Merket legen min var unvikene når jeg stilte spørsmål rundt dette. Er ikke snakk om hysteri, men å innstille seg psykisk på hva som kan skje. At mitt barn måtte skifte blod var greit å vite på forhånd. Istedenfor at det kom som et sjokk rett etter fødsel og med fødselshormoer som herjer. Er ikke helsepersonell som beroliget meg med informasjon. Den hadde jeg fra før. Jeg kunne mer om det enn det enn det jordmoren så vidt forklarte. Hvorfor skal ikke dette opplyses om når alle andre som er syke eller er på vei for å få en sykdom får den informasjonen de får krav på? Er toppen av dobbelmoralskhet fra helsepersonell hvis de mener at de hindrer hysteri ved å ikke si noe. Anonymkode: f9140...14e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #28 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg er negativ og fikk masse informasjon om det. Måtte tilbake for å ta prøver for å sjekke barnet, fikk mye info om hva som skjedde i begge tilfeller osv. Baby var og negativ så det var jo ingen krise, men var veldig forberedt dersom baby skulle vært positiv. Nå er legen min veldig nøye og informativ uansett altså, så kommer vel mer an på legene. Anonymkode: b6981...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #29 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg er også rhesus-negativ og har født to rhesus-positive barn i Norge. Jeg fikk god informasjon hos både fastlegen og jordmor, ekstra kontroller hos fastlegen for å ta blodprøver, og i tillegg googlet jeg litt selv for å lese meg opp. Informasjonen var lett tilgjengelig (på norske helsenettsteder), lett forståelig (synes jeg) og mitt etterlatte inntrykk er at fødselsomsorgen for rhesus-positive kvinner er god i Norge og at sjansen for alvorlige utfall er svært lav. Jeg føler meg i alle fall veldig godt ivaretatt. Har du gått til fastlege eller jordmor i svangerskapet? Hos fastlegen min er en time 20 minutter, mens hos jordmor var en time 60 minutter. Derfor fikk jeg veldig mye mer og inngående informasjon på jordmortimene. Jeg tenker at man uansett har et ansvar for å lese seg opp litt selv, også, spesielt hvis man er ekstra nysgjerrig. Jeg forstår godt at fastlegen ikke kan legge opp informasjonsregimet for å please de 5 % som har aller størst informasjonsbehov. Anonymkode: c4c6f...912 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #30 Del Skrevet 14. februar 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg googlet det selv. Merket legen min var unvikene når jeg stilte spørsmål rundt dette. Er ikke snakk om hysteri, men å innstille seg psykisk på hva som kan skje. At mitt barn måtte skifte blod var greit å vite på forhånd. Istedenfor at det kom som et sjokk rett etter fødsel og med fødselshormoer som herjer. Er ikke helsepersonell som beroliget meg med informasjon. Den hadde jeg fra før. Jeg kunne mer om det enn det enn det jordmoren så vidt forklarte. Hvorfor skal ikke dette opplyses om når alle andre som er syke eller er på vei for å få en sykdom får den informasjonen de får krav på? Er toppen av dobbelmoralskhet fra helsepersonell hvis de mener at de hindrer hysteri ved å ikke si noe. Anonymkode: f9140...14e Poenget er at det skjer veldig få. Det er ikke noe poeng å skremme alle som har litt høyere risiko. Anonymkode: 839d6...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mnjah Skrevet 14. februar 2021 #31 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du får en sprøyte slik at du ikke støter fra deg fosteret. Jeg er også rh neg. Det er ikke noe problem Anonymkode: 93000...930 Det der er ufullstendig informasjon. Fosteret kan få lave blodverdier og blodmangler fordi du produserer antistoffer gjennom morkaka. Fosteret kan være nødt til å få blodoverføring inne i livmoren om blodverdiene er lave. Om du har antistoffer settes fødselen igang i uke 38 i ulike land. Og det informeres om at en del barn må også bytte blod etter fødsel. Endret 14. februar 2021 av Mnjah 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #32 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Haha, sku egentlig skrive litt til men.. Jeg fikk profylakse nå pga blødning i uke 14, da dette er rutine - selv om mannen min også er negativ og da skal det egentlig ikke ha noe innvirkning på fosteret. Når man er rhesus negativ skal man ta nye blodprøver i uke 24 for å se om du danner antistoff, noe som gir indikasjon på hvilken blodtype barnet ditt har. I tillegg vil man få profylakse i uke 28 avhengig av dette. Spør du meg, så er vel dette ganske ålreit oppfølging? 😊 Anonymkode: 56270...cf2 Oppfølging? Hva slags informasjon fikk du til årsakene rundt dette? Les innlegget over her...... blodoverføringer gjennom livmoren, blodbytte av barnet etter fødsel. Skjønner ikke hvorfor det skal forenkles. Anonymkode: 4254b...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #33 Del Skrevet 14. februar 2021 theTitanic skrev (21 timer siden): Hva er problemet? Det er ingen nytte i å gi deg denne informasjonen annet enn at du vil bli bekymret. Du kan ikke gjøre noe med hverken ditt eller barnets blod. Og blir du dårlig så får du hjelp. Prøver blir tatt på kontroll. Men jo, det var en praksis med at dette ble opplyst om tidligere, men dq har gått bort fra den. Tidligere ble man også opplyst om barnets blodtype etter fødsel, men det er det også slutt på. Akkurat det er synd, for det kunne jeg tenke meg å visst. Kommer aldri til å skjønne meg på folk som ikke vil ha mer info om slike ting. Mangel på informasjon bekymrer meg MYE mer. Anonymkode: c3445...544 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 14. februar 2021 #34 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kommer aldri til å skjønne meg på folk som ikke vil ha mer info om slike ting. Mangel på informasjon bekymrer meg MYE mer. Anonymkode: c3445...544 Ville du ikke blitt bekymret på så høyt nivå at gleden med svangerskapet ble ødelagt om du hadde visst om alt som kan gå galt med svangerskap og fødsel? For etter hva jeg har fått ut av barselforum så er det de som tenker at alt vil gå fint som har det best. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #35 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer aldri til å skjønne meg på folk som ikke vil ha mer info om slike ting. Mangel på informasjon bekymrer meg MYE mer. Anonymkode: c3445...544 Samme her! Men holdningen er "hysj hysj ikke gjør den gravide kvinnen hysterisk"... under fødsel ville ikke legen forklare meg hva et ord betydde, et ord de brukte om barnet. Er helt tragisk å tilbakeholde informasjon på den måten i frykt for å hisse opp den stakkars kvinnen. Anonymkode: 4254b...a59 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #36 Del Skrevet 14. februar 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Ville du ikke blitt bekymret på så høyt nivå at gleden med svangerskapet ble ødelagt om du hadde visst om alt som kan gå galt med svangerskap og fødsel? For etter hva jeg har fått ut av barselforum så er det de som tenker at alt vil gå fint som har det best. Svangerskap ble ødelagt? Haha! Det er jo mye bedre å vite at rutinemessige kontroller følger opp og HVA de følger opp, fremfor "Hei så kos her får du en sprøyte alt blir bra med regnbuer og enhjørninger!<3<3" Rh negativ er en sjelden blodtype, men den finnes og man bør få vite hva og hvorfor. Anonymkode: 4254b...a59 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #37 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg er negativ, og har alltid (fra jeg var liten) vært klar over at jeg kan få problemer om jeg finner meg en positiv mann. Med første unge har man ikke utviklet antistoffer enda, så det pleier ikke være et problem, men med nr 2 ++ kan det være det. De passer godt på og tar vare på både mor og barn. Anonymkode: e8905...210 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 14. februar 2021 #38 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Svangerskap ble ødelagt? Haha! Det er jo mye bedre å vite at rutinemessige kontroller følger opp og HVA de følger opp, fremfor "Hei så kos her får du en sprøyte alt blir bra med regnbuer og enhjørninger!<3<3" Rh negativ er en sjelden blodtype, men den finnes og man bør få vite hva og hvorfor. Anonymkode: 4254b...a59 Rundt 15% har den så fryktelig sjeldent er det ikke. Er rh negativ selv og har flere barn. De nevnte ikke enhjørninger med forklarte kort hvorfor de ga sprøyten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #39 Del Skrevet 14. februar 2021 theTitanic skrev (11 minutter siden): Rundt 15% har den så fryktelig sjeldent er det ikke. Er rh negativ selv og har flere barn. De nevnte ikke enhjørninger med forklarte kort hvorfor de ga sprøyten. Der ser du jo selv! Det er ikke så sjeldent, så hvorfor skal man ikke åpent fortelle om det da? Anonymkode: 4254b...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #40 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er negativ, og har alltid (fra jeg var liten) vært klar over at jeg kan få problemer om jeg finner meg en positiv mann. Med første unge har man ikke utviklet antistoffer enda, så det pleier ikke være et problem, men med nr 2 ++ kan det være det. De passer godt på og tar vare på både mor og barn. Anonymkode: e8905...210 Jo, du kan utvikle antistoffer underveis i svangerskapet med nummer 1 også... Anonymkode: 4254b...a59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå