AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Flere som har vært RhD negativ her? Jeg har lest om dette nå som jeg bor i et annet land og her er det masse informasjon om det. F.eks. at barnet kan måtte skifte blod etter fødsel! Dette ble aldri nevnt i Norge - bare "du får en vaksine i uke 28 og så en profylakse etter fødsel". Det stod heller ikke noe i brosjyren jeg fikk av sykehuset. I dette landet er det mye mer oppfølging under svangerskapet pga. Rhesus negativ enn i Norge, der man sikkert nevner komplikasjoner ved mye antistoffer, men ellers siter man fint lite om dette. Jeg opplever at det norske helsevesenet tror fokuset skal være å "ikke hisse opp eller skape hysteri hos den gravide kvinnen". Det er tilbakeholding av informasjon under kritiske faser i fødsler (som flere nevner eksempler på), jeg blir så lei av den umyndiggjøringen. Anonymkode: 4254b...a59 3
langbein86 Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er rhesus negativ, men fant jo ut tidlig i svangerskapene at barna også er negative, og da er det jo ikke noe problem.. Er det slik at du bærer på positivt barn? 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 langbein86 skrev (1 minutt siden): Jeg er rhesus negativ, men fant jo ut tidlig i svangerskapene at barna også er negative, og da er det jo ikke noe problem.. Er det slik at du bærer på positivt barn? Jeg hadde et positivt barn ja og ser at komplikasjonene kunne vært større enn det ser ut som. Det kan bygges antistoffer gjennom morkaken under svangerskapet, mens i Norge sier man bare at dette er en utfordring med barn nummer to. Hadde vært greit å bare være klar over, informasjon er kunnskap. Men i Norge er frykten for å skape hysteri hos de "stakkars gravide" så enorm at man tilbakeholder informasjon. Anonymkode: 4254b...a59 3
Gjest theTitanic Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Flere som har vært RhD negativ her? Jeg har lest om dette nå som jeg bor i et annet land og her er det masse informasjon om det. F.eks. at barnet kan måtte skifte blod etter fødsel! Dette ble aldri nevnt i Norge - bare "du får en vaksine i uke 28 og så en profylakse etter fødsel". Det stod heller ikke noe i brosjyren jeg fikk av sykehuset. I dette landet er det mye mer oppfølging under svangerskapet pga. Rhesus negativ enn i Norge, der man sikkert nevner komplikasjoner ved mye antistoffer, men ellers siter man fint lite om dette. Jeg opplever at det norske helsevesenet tror fokuset skal være å "ikke hisse opp eller skape hysteri hos den gravide kvinnen". Det er tilbakeholding av informasjon under kritiske faser i fødsler (som flere nevner eksempler på), jeg blir så lei av den umyndiggjøringen. Anonymkode: 4254b...a59 Hva er problemet? Det er ingen nytte i å gi deg denne informasjonen annet enn at du vil bli bekymret. Du kan ikke gjøre noe med hverken ditt eller barnets blod. Og blir du dårlig så får du hjelp. Prøver blir tatt på kontroll. Men jo, det var en praksis med at dette ble opplyst om tidligere, men dq har gått bort fra den. Tidligere ble man også opplyst om barnets blodtype etter fødsel, men det er det også slutt på. Akkurat det er synd, for det kunne jeg tenke meg å visst.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Hva er problemet? Det er ingen nytte i å gi deg denne informasjonen annet enn at du vil bli bekymret. Du kan ikke gjøre noe med hverken ditt eller barnets blod. Og blir du dårlig så får du hjelp. Prøver blir tatt på kontroll. Men jo, det var en praksis med at dette ble opplyst om tidligere, men dq har gått bort fra den. Tidligere ble man også opplyst om barnets blodtype etter fødsel, men det er det også slutt på. Akkurat det er synd, for det kunne jeg tenke meg å visst. Hva vet DU om at jeg blir bekymret? dette er så nedlatende! Jeg vil vite hva som foregår i MIN kropp og eventuelt kan påvirke MITT barn. Jeg vil ikke stå og få sjokk etter fødsel over at barnet må bytte blod - det skjønner vel alle med en viss mengde kunnskapsvett at trumfer en eventuell "bekymring"? Det å presumere at alle gravide kvinner bekymrer seg ihjel er så ekstrem undervurderende og nedlatende holdning fra helsepersonell. Anonymkode: 4254b...a59 8
Gjest theTitanic Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde et positivt barn ja og ser at komplikasjonene kunne vært større enn det ser ut som. Det kan bygges antistoffer gjennom morkaken under svangerskapet, mens i Norge sier man bare at dette er en utfordring med barn nummer to. Hadde vært greit å bare være klar over, informasjon er kunnskap. Men i Norge er frykten for å skape hysteri hos de "stakkars gravide" så enorm at man tilbakeholder informasjon. Anonymkode: 4254b...a59 Det er ikke til å stikke under en stol at nordmenn blir fort hysteriske så jeg forstår dette godt. Det er mye man ikke blir opplyst om før etterpå, netopp av denne grunn, og det er jeg veldig glad for. Enkelte ting bør man ikke vite før det er over.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (3 minutter siden): Hva er problemet? Det er ingen nytte i å gi deg denne informasjonen annet enn at du vil bli bekymret. Du kan ikke gjøre noe med hverken ditt eller barnets blod. Og blir du dårlig så får du hjelp. Prøver blir tatt på kontroll. Men jo, det var en praksis med at dette ble opplyst om tidligere, men dq har gått bort fra den. Tidligere ble man også opplyst om barnets blodtype etter fødsel, men det er det også slutt på. Akkurat det er synd, for det kunne jeg tenke meg å visst. Din holdning er "det du ikke vet har du ikke vondt av" - og den er så fremtredende blant helsepersonell. Det er så nedlatende ovenfor myndige kvinner som ønsker informasjon som kunnskap i å bedre forstå situasjoner som oppstår i graviditet eller underveis i fødsel. Anonymkode: 4254b...a59 11
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (1 minutt siden): Det er ikke til å stikke under en stol at nordmenn blir fort hysteriske så jeg forstår dette godt. Det er mye man ikke blir opplyst om før etterpå, netopp av denne grunn, og det er jeg veldig glad for. Enkelte ting bør man ikke vite før det er over. Det der er en livsfarlig holdning. Anonymkode: 4254b...a59 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Jeg synes ikke de minimerer eller umyndiggjør. Jeg er rhesus negativ og ble testet for dette. Nå endte det i abort, men jeg fikk sprøyte "for sikkerhets skyld" i tilfelle kroppen min produserte antistoffer i en tidlig fase som kan bli et problem ved en senere graviditet. Sykepleierne tok seg god tid til å snakke om dette. (Bor i Oslo, var på Kvinneklinikken på Ullevål). Anonymkode: 9ab77...afb 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Jeg var gravid med to barn i utlandet, og jeg er Rhesus Minus. Fikk noen sprøyter i svangerskapene, men ble ikke akkurat over-informert om konsekvenser. Fikk en enkel og grei forklaring, fikk sprøytene og dett var dett. Var samme greia som skjedde da jeg var gravid med nr 3 i Norge. Fikk sprøyte og så ble det sagt to setninger om det. Alle mine barn er positive, men det fant vi ikke ut før etter fødslene. Så min erfaring er at det var cirka samme info. Kjenner ikke til om det er mer informasjon gitt i andre land. Anonymkode: e07e0...710 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Du får en sprøyte slik at du ikke støter fra deg fosteret. Jeg er også rh neg. Det er ikke noe problem Anonymkode: 93000...930 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er også Rhesus minus. Mannen er + og sønnen vår er +. Fant ut at jeg var Rh - da jeg var gravid for 8/9 år siden. Den eneste «ekstra oppgølgingen» jeg fikk var at de tok ekstra blodprøver tilsammen 3 ganger fir p sjekke evt antistoffer. Også fikk jeg sprøyte i låret(tror jeg) et døgn etter fødsel da det ble bekreftet at baby var Rh+. Lite info, ja. Spent på om det blir noe mer oppfølging om jeg blir gravid med nr 2 nå, endel år senere ☺️ Anonymkode: 4baae...628 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Det er ikke snakk om å bevisst tilbakeholde informasjon, men behandlingen er såpass god at sjansen for alvorlige komplikasjoner ved rhesus uforlikelighet er lav. Kvinnen testes både for antistoffer i svangerskapet og for fosterets blodtype rundt uke 24, men førstegangsgravide har som regel ikke antistoffer da mors blod og fosterets blod ikke har vært i kontakt med hverandre. Anonymkode: 506c3...b49 8
Gjest theTitanic Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det der er en livsfarlig holdning. Anonymkode: 4254b...a59 Nei det er det ikke, og den er brukt med hensikt i mange svært alvorlige situasjoner som hvis folk hadde visst rekkevidden av dem så hadde de klappet sammen og ikke kunne gjøre noe egeninnsats for å hjelpe seg selv. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Din holdning er "det du ikke vet har du ikke vondt av" - og den er så fremtredende blant helsepersonell. Det er så nedlatende ovenfor myndige kvinner som ønsker informasjon som kunnskap i å bedre forstå situasjoner som oppstår i graviditet eller underveis i fødsel. Anonymkode: 4254b...a59 Som rhesus negativ selv og har hatt 1 spontanabort og 3 barn så var jeg glad for å ikke få vite alt som kan gå galt. Har også sittet på barselforum og lest om hvor forferdelig det er for dem som bruker 9 mnd på å bekymre seg. Jeg vet også hvor galt en fødsel kan gå siden jeg holdt på å omkomme under første fødsel. Det ødela jo hele gleden med de neste svangerskapene. Vær glad for alt du ikke vet. Jeg syntes ikke dette er nedlatende i det hele tatt. Det er bekymringsbesparende. Det er heller ikke ofte barn må bytte blod etter fødsel. Hvis jeg får en ikke kurerbar alvorlig sykdom så håper jeg inderlig å finne det ut så sent som mulig.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 Er også rhesus negativ. Tok blodprøve uke 24, hvor de trodde at babyen også var negativ. Ved fødsel fant de ut at hun var positiv, så da fikk jeg en sprøyte Anonymkode: 3445f...23d 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det der er en livsfarlig holdning. Anonymkode: 4254b...a59 Synes ikke det er en livsfarlig holdning. Forstår jo på svarene dine her at du mener annerledes, men man kan ikke informere om ALLE mulige utfall av alle mulige situasjoner i en helsesituasjon. For det første er helsevesenet overbelastet nok, om man ikke skal bedrive opplysningsseminar for hver eneste pasient om 100% av mulige utfall i en situasjon. For det andre er bekymringer hos pasient noe som kan gjøre situasjonen verre for pasient, det er faktisk sunnere å ikke bekymre seg i så stor grad som mulig. For det tredje HAR du blitt opplyst om tilstand, helsevesen har gitt deg tilstrekkelig informasjon om at det er mulig bivirkniger/konsekvenser i din situasjon. Statistisk sett er det såpass liten sjanse for at barnet ditt trenger å skifte blod at etter at du har blitt opplyst om at sjansen er der har de ivaretatt sin opplysningsplikt. Ønsker du mer informasjon om mulige bivirkninger eller konsekvenser er det fullt mulig å søke opp slik informasjon på egen hånd. For det fjerde later det til at du er mer nedlatende mot myndige kvinner i denne tråden, enn helsevesenet som opplyser om at det finnes mulige konsekvenser av din situasjon men som du ikke føler er tilstrekkelig. Har du hatt en dårlig opplevelse med dette personlig? Har ditt barn fått nytt blod etter fødsel uten at du ble opplyst om at dette kunne skje? Jeg tror ikke jeg helt forstår hvorfor du er så sint om dette? Det er jo ikke vanlig å holde et lengre informasjonsmøte med pasienter om alle mulige utfall? Man kan blant annet ikke sitte og skremme folk med statistikker på dødlighet for sykdommen de har. Man kan jo søke opp slike ting selv, men det gagner hverken pasient eller lege å opplyse om sånt når man nettopp har fått en diagnose. Hvis man etterhvert ser at det er stor sjanse for at noe kommer til å skje så opplyses man jo om det, men det er jo inke det første man drar frem? I de aller færreste tilfellene skjer worst case scenario, så hvorfor skremme opp folk som aller mest sannsynlig ikke kommer til å bli påvirket av det? Anonymkode: e07e0...710 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er ikke resus negativ, men har visst siden videregående hva som er faren ved å være negativ om du bærer positivt barn. Det er mye informasjon om det og ikke noe som skjules. Men basert på tråder jeg har sett på gravidforum er det så mye forvirring om dette at jeg skjønner at man ikke gir mer informasjon enn nødvendig for å ikke skape forvirring og panikk. Anonymkode: 839d6...8a0 2
moho Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Jeg er også rh negativ og har fått barn med min rh positive mann helt uten problemer. Har fått akkurat nok informasjon underveis til at jeg har skjønt at det ikke er noe å bekymre meg for. Endret 6. april 2021 av moho 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Synes ikke det er en livsfarlig holdning. Forstår jo på svarene dine her at du mener annerledes, men man kan ikke informere om ALLE mulige utfall av alle mulige situasjoner i en helsesituasjon. For det første er helsevesenet overbelastet nok, om man ikke skal bedrive opplysningsseminar for hver eneste pasient om 100% av mulige utfall i en situasjon. For det andre er bekymringer hos pasient noe som kan gjøre situasjonen verre for pasient, det er faktisk sunnere å ikke bekymre seg i så stor grad som mulig. For det tredje HAR du blitt opplyst om tilstand, helsevesen har gitt deg tilstrekkelig informasjon om at det er mulig bivirkniger/konsekvenser i din situasjon. Statistisk sett er det såpass liten sjanse for at barnet ditt trenger å skifte blod at etter at du har blitt opplyst om at sjansen er der har de ivaretatt sin opplysningsplikt. Ønsker du mer informasjon om mulige bivirkninger eller konsekvenser er det fullt mulig å søke opp slik informasjon på egen hånd. For det fjerde later det til at du er mer nedlatende mot myndige kvinner i denne tråden, enn helsevesenet som opplyser om at det finnes mulige konsekvenser av din situasjon men som du ikke føler er tilstrekkelig. Har du hatt en dårlig opplevelse med dette personlig? Har ditt barn fått nytt blod etter fødsel uten at du ble opplyst om at dette kunne skje? Jeg tror ikke jeg helt forstår hvorfor du er så sint om dette? Det er jo ikke vanlig å holde et lengre informasjonsmøte med pasienter om alle mulige utfall? Man kan blant annet ikke sitte og skremme folk med statistikker på dødlighet for sykdommen de har. Man kan jo søke opp slike ting selv, men det gagner hverken pasient eller lege å opplyse om sånt når man nettopp har fått en diagnose. Hvis man etterhvert ser at det er stor sjanse for at noe kommer til å skje så opplyses man jo om det, men det er jo inke det første man drar frem? I de aller færreste tilfellene skjer worst case scenario, så hvorfor skremme opp folk som aller mest sannsynlig ikke kommer til å bli påvirket av det? Anonymkode: e07e0...710 Akkurat. Det blir som at ikke alle gravide får utdelt et leksikon med alle mulige komplikasjoner man kan få. Det hadde blitt alt for mye. Greit å vite at det kan bli komplikasjoner, men trenger ikke detaljer om alle. Anonymkode: 839d6...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er rh positiv, men har allikevel selvfølgelig både lest og blitt kort informert om hva som grunnen til at man er nøye med å sjekke rhesus og hvilke konsekvenser det kan ha. Man må jo ta litt ansvar selv også. Man går på skole for å lese og lære å finne informasjon nettopp for at man skal kunne tilegne seg kunnskap selv. Både FHI, helsenorge (kontroll 3) og sykehusene har lett tilgjengelig informasjon om temaet, som man finner ved et lett nettsøk. Anonymkode: 79018...a41 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå