Gå til innhold

Orker ikke mer ringing med eks svigers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over et år siden bruddet nå. Eks svigermor ringer på barnet sin ipad og så blir det intervju om hva vi har gjort denne uka.

Har vi vært ute nok. Har jeg lest bok med barnet i dag. Osv. Jeg følte meg alltid hakket på, og en del av bruddet med eksen var frigjørelsen fra denne familien som fikk meg til å føle meg så liten.

Men nå fortsetter det. 

Aldri noe om hvordan jeg har det, bare kontakt med barnet, som ellers ser de mye og har ikke behov for å snakke hver uke. Jeg orker ei mer og har skrudd av oppringing til barnets ipad. Ser det er 2 oppringinger nå bare to dager ut i mammauka. 

Det er slitsomt med denne innblandingen, selv om jeg er mye alene. Men jeg vil ikke ha mer ringing og filming av meg og rundt i hjemmet av ditt og datt. 

Pleier dere som er skilt å snakke flere ganger i uka med eksens foreldre? Føler at eksen burde ta tak i det og ringe dem mer selv. Men han orka det ikke når vi var sammen da de kan være ganske påtrengende.....

Anonymkode: 11c7a...cb0

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det høres ikke vanlig ut.

Kjæresten har barn fra før og de er sammen med hans foreldre når han har dem, og mors foreldre når mor har dem. Begge sett med besteforeldre lar barna ta med barnebarna til dem, de trenger seg ikke på utenom. 

Jeg ville bare satt foten ned, og hvis de tar kontakt hadde jeg sagt at de får snakke med barna når mannen har dem. Går utifra at dere har delt samvær?

Anonymkode: 62ffc...b13

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det høres ikke vanlig ut.

Kjæresten har barn fra før og de er sammen med hans foreldre når han har dem, og mors foreldre når mor har dem. Begge sett med besteforeldre lar barna ta med barnebarna til dem, de trenger seg ikke på utenom. 

Jeg ville bare satt foten ned, og hvis de tar kontakt hadde jeg sagt at de får snakke med barna når mannen har dem. Går utifra at dere har delt samvær?

Vet det er ikke normalt. 

Ja vi har 50% samvær. Hun pleier å ringe siste dagen før samværet et over og da blir det sjeldent en koselig kveld. Blir bare preget av påminnelser om hva jeg gjør feil. Det er aldri hyggelig, alltid er det noe å hakke på. Sånn var de før og. Bare at de ringte de meg ikke, men jeg ble hakket på når vi dem. Føles som hun ringer for få kontroll og oversikt og er redd for å miste dette nå som jeg har fått avstand mellom meg og dem. Eksen rapporterer nok det han vet men det er nok ikke nok.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet det er ikke normalt. 

Ja vi har 50% samvær. Hun pleier å ringe siste dagen før samværet et over og da blir det sjeldent en koselig kveld. Blir bare preget av påminnelser om hva jeg gjør feil. Det er aldri hyggelig, alltid er det noe å hakke på. Sånn var de før og. Bare at de ringte de meg ikke, men jeg ble hakket på når vi dem. Føles som hun ringer for få kontroll og oversikt og er redd for å miste dette nå som jeg har fått avstand mellom meg og dem. Eksen rapporterer nok det han vet men det er nok ikke nok.

Ringer hun bare barna eller deg direkte?

Dersom du har forsøkt å ha en vennlig samtale uten hell, så hadde jeg droppet å svare. Jeg hadde også gitt en beskjed til din eks: "Jeg vil gjerne ha et godt forhold, men opplever det vanskelig når jeg føler meg kontrollert av dine foreldre under samvær. Både du og dine foreldre må ha tillit til at jeg skjøtter barna bra når jeg har dem, slik jeg og mine foreldre har tillit til at du og dine skjøtter barna bra når de er hos deg. Det at man ikke har kontroll eller overstyring er et resultat av skilsmissen".

Vet ikke hva slags relasjon du har til din eks. Kanskje faller alt på døve ører. Men da er det i alle fall sagt, hvis det skulle dukke opp spørsmål rundt det at du blokkerer innkommende anrop. 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dersom du har forsøkt å ha en vennlig samtale uten hell, så hadde jeg droppet å svare. Jeg hadde også gitt en beskjed til din eks: "Jeg vil gjerne ha et godt forhold, men opplever det vanskelig når jeg føler meg kontrollert av dine foreldre under samvær. Både du og dine foreldre må ha tillit til at jeg skjøtter barna bra når jeg har dem, slik jeg og mine foreldre har tillit til at du og dine skjøtter barna bra når de er hos deg. Det at man ikke har kontroll eller overstyring er et resultat av skilsmissen".

Vet ikke hva slags relasjon du har til din eks. Kanskje faller alt på døve ører. Men da er det i alle fall sagt, hvis det skulle dukke opp spørsmål rundt det at du blokkerer innkommende anrop. 

Han blir veldig sur da, og ble alltid sur når han måtte ta telefonene. Og hans foreldre trodde jo at jeg stod bak humøret hans eller gjorde han fjernere fra dem. Men de er bare slitsomme. 

Jeg tror at de har en felles forståelse for at det skal ringes og undersøkes, og at han kjenner til det men gidder ikke stå for at det ikke er greit. De er like den gjengen. Så jeg tror jeg må bare slutte å tillate det. Vet at de blir sure og irriterte når det ikke fungerer å ringe meg, men jeg synes det går litt langt når man forventer at eks svigerdatteren skal stå klar og ta imot hver samtale. Men det er jo litt der da.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Barnet har ikke telefon, så det er mitt nummer og min / barnets ipad. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet har ikke telefon, så det er mitt nummer og min / barnets ipad. 

Bare slutt å svare. Problem solved. Det er i barnets interresse at mor er lykkelig og at husets fred ikke blir ødelagt av masing fra x svigers. Så bryr du deg ikke om det blir reaksjoner på den avgjørelsen. 

Ikke din familie, ikke ditt problem. Hun kan snakke med barnet hos far. 

Anonymkode: 77240...863

• Liker 39
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han blir veldig sur da, og ble alltid sur når han måtte ta telefonene. Og hans foreldre trodde jo at jeg stod bak humøret hans eller gjorde han fjernere fra dem. Men de er bare slitsomme. 

Jeg tror at de har en felles forståelse for at det skal ringes og undersøkes, og at han kjenner til det men gidder ikke stå for at det ikke er greit. De er like den gjengen. Så jeg tror jeg må bare slutte å tillate det. Vet at de blir sure og irriterte når det ikke fungerer å ringe meg, men jeg synes det går litt langt når man forventer at eks svigerdatteren skal stå klar og ta imot hver samtale. Men det er jo litt der da.

Strengt tatt trenger du ikke ha kontakt med andre enn din eks, og da om det helt praktiske ang. barna. 

Kjæresten min har barn fra før, og forholdet til hans eks har vært såpass konfliktfylt at de har ordnet det slik at kontakten er absolutt minimal. Kalenderen blir fastsatt per halvår, barna kjøres til skolen onsdag og hentes av den andre etter skoletid, barna har dobbelt opp av alt hos hver foreldrer slik at de ikke må samkjøre hva som sendes med, den ene tar alle møter med skolen, den andre alle fritidsaktiviteter. Og så videre.

Du kan ha veldig lite kontakt om du legger det opp slik. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Strengt tatt trenger du ikke ha kontakt med andre enn din eks, og da om det helt praktiske ang. barna. 

Kjæresten min har barn fra før, og forholdet til hans eks har vært såpass konfliktfylt at de har ordnet det slik at kontakten er absolutt minimal. Kalenderen blir fastsatt per halvår, barna kjøres til skolen onsdag og hentes av den andre etter skoletid, barna har dobbelt opp av alt hos hver foreldrer slik at de ikke må samkjøre hva som sendes med, den ene tar alle møter med skolen, den andre alle fritidsaktiviteter. Og så videre.

Du kan ha veldig lite kontakt om du legger det opp slik. 

Ja, et er sånn vi har det. Jeg må handle egne ting, eller så ser jeg de ikke igjen. Men kontakten blir stadig greiere mellom oss. Det er bare at de ikke har så mye respekt for meg, og kjører over meg. Det har de alltid gjort. Jeg synes på en måte det har vært lurt å holde kontakten med eks svigers også, men nå har det blitt veldig kleint egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg alder på barnet, men tenker det må være slitsomt for barnet også å måtte svare for seg hver gang også.

Neste gang, kan du bryte inn - nå må dere avslutte samtalen. Dere kan sees eller ringes når han er hos far i stedet.

Dersom barnet har noe spennende å fortelle deg tar vi kontakt med deg.

Anonymkode: 97549...b96

• Liker 10
Skrevet

Ikke finn deg i dette. Gi beskjed om at barnet kan være i kontakt med dem når de er hos faren sin.

• Liker 9
Skrevet

Det finnes kanskje en mellomløsning på problemet her..

Drit i å ta i mot samtalene, uten å gå noe inn på grunnen til at du velger å ta mer avstand. Og så kan du heller sende de et hyggelig bilde av barnet innimellom.. 

Anonymkode: 87b3e...92c

• Liker 5
Skrevet

Er su sikker på de ikke ringer vare for å være hyggelig og opprettholde kontakt ? De er jo besteforeldre liksom

Det er hvertfall normalt i min krets at man fortsatt har kontakt 

Anonymkode: bfd82...5da

• Liker 6
Skrevet

Snakker av erfaring, av hensyn til barnet ditt bør du svelge kameler og la de ha kontakten. Det er tross alt farmor. 

At hun spør hva dere har gjort, tipper jeg er for å være hyggelig- ha noe å prate om, viser interesse. 

Anonymkode: 9443a...db8

• Liker 2
Skrevet

Du og barnet hsr ingen meldeplikt til bestemor. Hadde sagt klart ifra neste gang, så blokkert henne. Vil hun ha kontakt med barnet får hun gjøre det når pappaen har barnet. 

Anonymkode: 98cee...0c8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Snakker av erfaring, av hensyn til barnet ditt bør du svelge kameler og la de ha kontakten. Det er tross alt farmor. 

At hun spør hva dere har gjort, tipper jeg er for å være hyggelig- ha noe å prate om, viser interesse. 

Nåja...

Anonymkode: b0d35...c18

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er su sikker på de ikke ringer vare for å være hyggelig og opprettholde kontakt ? De er jo besteforeldre liksom

Det er hvertfall normalt i min krets at man fortsatt har kontakt 

Anonymkode: bfd82...5da

Kontakt er en ting, men TS sier jo at barnet blir forhørt om moren har lest bok, om de har vært ute nok, og at barnet må filme rundt (for å sjekke om TS har det ryddig?). Det høres ikke ut som normal kontakt for å ha en gjensidig godt forhold. Og TS sier jo også at svigerforeldrene var like kontrollerende da hun og eksen var sammen, og at eksen også reagerte på det. Jeg synes dette høres invaderende og frekt ut.

Til TS, jeg hadde bare slått av og ikke svart. Kanskje sende et bilde av og til hvis dere gjør noe spesielt,  skrive at det gleder barnet seg til å fortelle om når han/hun møter besteforeldrene, send gratulasjon til bursdag, god jul osv, men ikke la deg overkjøre. Sett grenser, og vis at det er du som bestemmer.

Skrevet
ti10 skrev (36 minutter siden):

Kontakt er en ting, men TS sier jo at barnet blir forhørt om moren har lest bok, om de har vært ute nok, og at barnet må filme rundt (for å sjekke om TS har det ryddig?). Det høres ikke ut som normal kontakt for å ha en gjensidig godt forhold. Og TS sier jo også at svigerforeldrene var like kontrollerende da hun og eksen var sammen, og at eksen også reagerte på det. Jeg synes dette høres invaderende og frekt ut.

Til TS, jeg hadde bare slått av og ikke svart. Kanskje sende et bilde av og til hvis dere gjør noe spesielt,  skrive at det gleder barnet seg til å fortelle om når han/hun møter besteforeldrene, send gratulasjon til bursdag, god jul osv, men ikke la deg overkjøre. Sett grenser, og vis at det er du som bestemmer.

Tenker kanskje TS er litt hårsår- kanskje farmor bare er interessert i livet til barnebarnet?

Hadde vært veldig glad jeg om farmor til mine barn hadde vist samme interesse. Noe hun dessverre ikke gjør og det er sårt både for barna og meg.

• Liker 3
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

(...) Så jeg tror jeg må bare slutte å tillate det. Vet at de blir sure og irriterte når det ikke fungerer å ringe meg, men jeg synes det går litt langt når man forventer at eks svigerdatteren skal stå klar og ta imot hver samtale. Men det er jo litt der da.

Bare la dem bli sure. De kan snakke med barnet når det er hos faren, og filming av ditt hjem kan du selvklart nekte å gi tillatelse til. 

Anonymkode: ffcea...e40

• Liker 12
Skrevet

Men barnet skal jo ikke miste kontakten med farmor. Den kontakten opprettholdes via far. 

Jeg anser det som ganske vanlig at ens kontakt med eks-svigers ebber ut etter en skilsmisse, på samme måte som kontakten med eks-svogere og svigerinner, og ikke minste nære venner av din ekspartner. 

Ikke noe vondt om de som beholder kontakt og er fornøyd med det, men det er ikke en forventning man skal ha til seg selv.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...