Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her jeg bor er det ca like mange kvinner med egen fiskebåt og som er fiskere av yrke, som det er menn. Jeg tenker at mange tror det jobber kun menn i slike yrker, men det er gammeldags å tenke slik. Ang fiskeryrket hat det de siste 20 årene blitt flere og flere kvinner. 

Anonymkode: d4350...24f

Og på samme tid har det blitt flere menn som har tatt tradisjonelle kvinneyrker,og mange menn som avlaster kvinnene  i hjemmet med den følge at mange hatr fått mer disponibel fritid medan menn har fått økt arbeidspress.       

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er fortsatt mer risikofylt å jobbe på en fiskebåt eller f. eks. et offshoreskip enn i en kontorjobb eller i helsevesenet generelt. Kanskje med unntak nå i koronasituasjonen med tanke på smittefare. 

Anonymkode: 9a57b...f95

Meg bekjent er det ingen som jobber i helsevesenet som til nå har blitt allvorleg syke under koronapandemien.   Men, når det er sagt så gjør de alle en fantastisk innsats som ein skal ha all respekt for.   Det samme gjør de som jobber på offshoreskip. fiskebåter under vekslende verforhold.    Mange menn   savner  mer tid saman med barna, familie,  og   mange   sjøfolk ,offshore ansatte m.fl.  må ofre mye her.          Som   Julefeiring,  17 mai,  bursdagsfeiringa, konfirmasjoner og ofte  andre høgtidsdager saman med barna.     

Endret av Skybe
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I Norge i dag skal vi kvinner visst nok gjøre alt. Vi skal være den perfekte husmor, den perfekte karrierekvinne, vi skal være et godt forbilde, en foregangskvinne, samtidig som vi skal være lydig, vi skal ha én mann gjennom livet (ellers er man hore) og vi skal i alle fall ikke ha barn med flere forskjellige menn (da er man i hvert fall horete), vi skal kle oss moteriktig og fint, men ikke bruke penger på unødvendige ting, vi skal være politisk engasjert, men ikke legge nesene våre borti andres saker, vi skal finne tid til å trimme og holde oss slanke og aktive, men selvfølgelig ikke på bekostning av tid med familien, barna våre må ha tre matpakker med seg i barnehagen og alle skal inneholde 3 forskjellige hjemmelagde ting, men vi skal ikke STRESSE .... 

Noen vil kanskje hoppe inn her i tråden og påstå at menn og kvinner er likestilte; far tar jo også vare på familien. Joda, det gjør han, men det er så mange ting han ikke kan gjøre, i alle fall i småbarnsfasen. I tillegg foreligger det svært mye lavere forventninger til en mann enn til en kvinne. Prøv å logg deg inn i sosiale medier da og se om noen menn oppfordrer andre menn til å bli den beste utgaven av seg selv, eller en mann som reklamerer for hudpiller, slankepiller og liknende. Tsss... Menn driver fortsatt mer med manneting, som bil og garasje og tekniske ting, og da er det naturlig at mye av "familieoppgavene" som husarbeid og stell og barnepass faller på mor. Så skal mor liksom samtidig være en dyktig karrierekvinne på siden? Og ja forresten, vi kvinner HAR sykdommer som kun kvinner får, og det er ganske godt dokumentert at mange av de sykdommene (migrene, graviditetsrelaterte plager, migrene, fibromyalgi, mensustrasjonssmerter, OSV) er årsaken til mer fravær fra jobb hos kvinner. For ikke å snakke om utpreget stress og utmattelse pga. ALT for intense krav på kvinnenes side....

Vi kvinner blir oppfordret til å utdanne oss, og det fins dessverre fortsatt typiske kjønnsforskjeller i hvilke yrker som menn og kvinner velger. Kanskje vi bare velger ut fra ren interesse, og kanskje den interessen stammer fra hvordan vi er oppdratt? Gutter er med pappa på skruing av bil, og små jenter er med mamma på baking, så ender gutten opp med å jobbe som bilmekaniker og jenta blir konditor? Kvinneyrker ER dårligere betalt, fordi vi som kvinner ikke stiller sterke nok krav i lønnsforhandlinger. Og det er ikke bare å sette ned foten, dette er noe som tar mange år å utvikle ryggrad til å gjøre. Menn har gjort det i alle år, gått hardt ut i lønnsforhandlinger, krevd flere goder, osv, så det er ikke så vanskelig for dem å stille en armé av yrkesutøvere som kan komme sammen og stille krav. Prøv å se hva som skjer om én sykepleier kommer på leders kontor og ber om lønnsforhøyelse.. ikke nødvendigvis bare positive tilbakemeldinger, nei. Gjør en mann det samme viser det hans styrke, hans evne til forhandling, en god måte å etablere seriøsitet i jobben på, vise sin verdi som arbeidstaker.

Vi skal klare alt vi .... og døgnet har 24 timer. Lykke til. Jeg bøyer meg i støvet for en hver kvinne som klarer (om så bare såvidt) å kombinere familien AS med fulltidsjobb og karriere. Dere er flinke. Håper jeg kan bli en sånn kvinne med tiden!

Anonymkode: d147f...77b

https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/stortinget-undervisning/videregaende-skole/bli-kjent-med-dagens-storting/

Andelen kvinner på stortinget er 40,8 % i forhold til menn.    Kvinner har i stadig større grad fått  innflytelse på den  politiske arena .   Dette til tross så klager kvinner på følgende :

Mange kvinner har over tid  klaget  over hvordan kvinner flest hadde det før.

Mange kvinner har over tid  klaget over hvordan de har det idag. 

Mange kvinner klager over hvordan de kan forvente å få det.

Mange kvinner klager over at menns manglende deltagelse i  i hjemmet.

Mange kvinner klager over menn ikkje gjør jobben på deres premisser i hjemmet.

Ein stadig større andel av befolkningen velger singeltilværelsen, og blandt dem finnes  mange mødre med omsorgen for barn.    Gutter og jenter har tradisjonelt vokst opp under ulike oppvekstkår, og føler forskjellige behover, intrs og slik vil det fortsette å bli overskueleg framtid.    

Nå er det våre folkevalgte som har lagt frem denne rapporten, og deriblandt er det   kvinner som også har talt. 

Endret av Skybe
Skrevet

Kvinner jobber ikke mindre, de jobber mer gratis.

Anonymkode: c569a...ae3

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kvinner jobber ikke mindre, de jobber mer gratis.

Anonymkode: c569a...ae3

OK ! Så det du prøver  å fortelle er at kvinner jobber mye, men får ikkje betalt for arbeidet.   Kanskje kan du konkretisere nærmere hva du mener med det.?     Er det på arbeidsplassene rundt om de utfører mye arbeid som ikkje får betalt for ?   Eller er arbeide i hjemmet du regner som gratis arbeid.       

Skrevet

Jeg jobber 42 timer (ofte mer) i uken og betaler 31% skatt. Alle kvinnene i min familie er i full jobb. 

Anonymkode: 26e0f...804

• Liker 1
Skrevet

Kvinner lever lenge for de får mensen. Så de får ny blod hele tiden

Anonymkode: aeb9a...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber 42 timer (ofte mer) i uken og betaler 31% skatt. Alle kvinnene i min familie er i full jobb. 

Anonymkode: 26e0f...804

Har jobbet igjennomsnittleg 50 timer i uken i 40 år .   Betalt igjennomsnittleg 45% skatt.   All fritid sommertid har gått  med til vedlikeholdsarbeid på boliger, familie, m.m.   Idioti å føre regneskap over alt gratisarbeidet ein til enhver til blir pålagt å  utføre i og rundt eit hjem for at det idet heletatt skal går rundt.   Personer som inntar slik holdninger er noe av det verste ein møter i kvardagen.            

Skrevet

Kvinner flest jobber nok langt mer enn menn, men mye av det er ulønnet omsorgsarbeid som ikke viser seg på verken BNP eller skatteseddelen. 

Med mindre kvinner føder barn blir det ingen skattebetalere i framtiden, så at dette omsorgsarbeidet anses som «verdiløst» er tullball. 

Anonymkode: 3d43b...c56

• Liker 7
Skrevet (endret)
Skybe skrev (18 timer siden):

Vi kan snu  det på hode :    Kvinner kan avlaste menn,  og  påtar seg mer mannsdominerte  /risikofylte jobber.

Menn får dermed mer tid til å vera hjemme med barna.    ( Skal bli intrs. å sjå en  reketråler, fiskebåter, offshorebåter m.m   med kvinner  i  storm,  og ruskever  i  Barentshavet.)     Kanskje er det mange av den kvinnlige besettning  som hadde begynt å lengte hjem til  igjennsynet til  barna etter  4-5 uker på sjøen , og fast grunn under føttene   

Når kvinner jobber som fiskere og har barn i tillegg, blir det gjerne slik som dette https://www.nrk.no/nordland/fisker-og-alenemor-sisilie-skagen-johnsen_-holdninger-hindrer-likestilling-og-kvinnelige-fiskere-1.15323656  det blir altså galt, samme hva man gjør. Jeg har aldri hørt noen henge seg opp i hvordan det går med barna til mine bekjente mannlige fiskere. 

Endret av absinthia
  • Liker 6
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men ut ifra det jeg har lest virker det som om mange kvinner går rett i forsvarsposisjon for så å hamre ut argumenter om at kvinner er grunnen til at småbarns- og familieliv går rundt i Norge. Jeg er for så vidt ikke uenig i det, for det er nok ikke uvanlig at kvinner er dobbeltarbeidende i form at de tar hovedstøyten på hjemmebane samtidig som de er i jobb.

Likevel synes jeg det ikke er en fullgod forklaring på den store forskjellen på kvinner og menn når det kommer til velferdsforbruk (om vi kan kalle det det). Kvinner er langt sykere og mye mer ufør enn menn. Hvorfor er det slik?

Jeg er kvinne selv, og mor til tre barn. Foruten en kort periode har jeg jobbet fulltid. Jeg har aldri vært langtidssykmeldt, og er generelt svært sjelden borte fra jobb. Av den grunn gremmes jeg litt av det statistikkene forteller om kjønnet jeg tilhører.

Anonymkode: ee649...129

Skrevet

Ett poeng som jeg synes du glemmer, ts, er at kvinner yrkesdeltakelse er stadig økende og har økt kraftig siden 1970-tallet. 

Ett spørsmål jeg har, ts, er også hva du mener er nok siden du skriver «for lite»? 
Jeg tenker at det må være rom for ulikheter i samfunnet og at man velger ulik grad av yrkestilknytning, såfremt man forsørger seg selv. Selv jobber jeg over 100% nå, men valgte å jobbe 80% i 2 år med små barn. Og det samme gjorde mannen min. Det var vårt valg og for oss et riktig valg. Mener du da at vi jobbet for lite? 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke lest hele tråden, men ut ifra det jeg har lest virker det som om mange kvinner går rett i forsvarsposisjon for så å hamre ut argumenter om at kvinner er grunnen til at småbarns- og familieliv går rundt i Norge. Jeg er for så vidt ikke uenig i det, for det er nok ikke uvanlig at kvinner er dobbeltarbeidende i form at de tar hovedstøyten på hjemmebane samtidig som de er i jobb.

Likevel synes jeg det ikke er en fullgod forklaring på den store forskjellen på kvinner og menn når det kommer til velferdsforbruk (om vi kan kalle det det). Kvinner er langt sykere og mye mer ufør enn menn. Hvorfor er det slik?

Jeg er kvinne selv, og mor til tre barn. Foruten en kort periode har jeg jobbet fulltid. Jeg har aldri vært langtidssykmeldt, og er generelt svært sjelden borte fra jobb. Av den grunn gremmes jeg litt av det statistikkene forteller om kjønnet jeg tilhører.

Anonymkode: ee649...129

Kvinner er for eks mer utsatt for auto immune sykdommer enn menn. Graviditet kan tulle med hormoner og gi depresjon. Jenter blir ofte oppdratt på en måte som gir tilbøyelighet til angst og depresjon, norske jenters mentale helse er ganske fucka grunnet holdninger og dårlig oppdragelse. 

Anonymkode: 6f6d3...4a7

• Liker 3
Skrevet

Hva er det TS ønsker at kvinner skal gjøre? Helt konkret? 

• Liker 5
Skrevet

Hvem skal ta seg av barna dersom både kvinner og menn skal prioritere å arbeide mest mulig?

Anonymkode: e9a96...bd4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mest hjernedøde jeg har hørt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

I Norge i dag skal vi kvinner visst nok gjøre alt. Vi skal være den perfekte husmor, den perfekte karrierekvinne, vi skal være et godt forbilde, en foregangskvinne, samtidig som vi skal være lydig, vi skal ha én mann gjennom livet (ellers er man hore) og vi skal i alle fall ikke ha barn med flere forskjellige menn (da er man i hvert fall horete), vi skal kle oss moteriktig og fint, men ikke bruke penger på unødvendige ting, vi skal være politisk engasjert, men ikke legge nesene våre borti andres saker, vi skal finne tid til å trimme og holde oss slanke og aktive, men selvfølgelig ikke på bekostning av tid med familien, barna våre må ha tre matpakker med seg i barnehagen og alle skal inneholde 3 forskjellige hjemmelagde ting, men vi skal ikke STRESSE .... 

Anonymkode: d147f...77b

Anonymkode: f3cba...c70

Skrevet
Era Vulgaris skrev (5 timer siden):

Hva er det TS ønsker at kvinner skal gjøre? Helt konkret? 

Noen flytter inn i nøkkelferdige leiligheter i en by, tettsted

Noen bygger sitt eget hus.

Noen kjøper eldre hus, og renoverer. 

Noen kjøper nedlagde gårdsbruk.

Noen kvinner velger å leve som single. 

Noen kvinner velger å inngå samboerskap /ekteskap.

Utgangspunktet for hva en kvinne skal gjøre kommer helt an på kompetanse, samarbeidsevne, logistikk, boforhold. m.m.

Skrevet

Føler meg så absolutt ikke truffet av denne tråden. Jobber i oljå, er mor og betaler rundt 300 000 i skatt i året 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
On 2/14/2021 at 10:49 AM, AnonymBruker said:

Bli blodgiver da....vinn vinnsituasjon....du støtter en god sak og får nytt blod. Dust!!

Anonymkode: 87ff7...355

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...