Gå til innhold

Husbråk (musikk) fra nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet
Revenmann29 skrev (1 time siden):

Man må ha en veldig god grunn for å kaste ut.

Her i borretslaget hjelper det ikke å klage, for og kaste ut noen må de nesten gjøre vold for at det skal være nok grunn til utkastelse..

Så du har egentlig 3 ting du kan gjøre

1. Flytte
2. Lære deg å bare leve med dette
3. Få deg ørepropper eller spill høyere musikk en han, ring politiet vær gang han bråker.

4. Fortsette å klage. Skriftlig. 

Anonymkode: 7def5...3e7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

4. Fortsette å klage. Skriftlig. 

Det hjelper ikke.

Man kan ikke kaste folk ut pågrunn av musikk på dagtid.

Skrevet
Revenmann29 skrev (39 minutter siden):

Det hjelper ikke.

Selvfølgelig ikke. Jeg mener om det er andre ting i tillegg. Bråk om natta, for eksempel. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Det jeg ville gjort, TS, var å blitt kjent med styret og tatt en prat med dem. Er det f.eks. vanlig at det er så lytt mellom leilighetene? Hvis du spiller høy musikk på full guffe, er dette noe som dine naboer også blir plaget av? Eller kan det være at din plagsomme nabo har høyttalerne rett på gulvet og inntil veggen og at det av denne grunn blir ekstra ubehagelig og støy?

Styret kan også gi deg råd om hvordan du skal gå frem for at klagen din kan nå bedre frem. F.eks. kan det kanskje gjøres en oppgradering av ordensreglene ved neste årsmøte slik at dette med at høylytt støy på dagtid tas inn? Dette kan du foreslå selv og hvis du er lur får du med deg noen av de andre naboene på å foreslå det. Her handler det om bomiljø og dere kan kanskje formulere det slik at selv om det skal være stille mellom 23 og 6 (vi har 7) betyr ikke det at man kan spille så høy og generende musikk hele dagen at naboene ikke får fred i egen bolig. Høyttalere skal ikke stå inn til vegg, og hvis mulig heller ikke på gulv.

Husk at en sak foreslått til årsmøte må behandles der - og da blir det jo en debatt rundt tema.

Skrevet

Blondie65 kommer med gode råd.

Og, har du prøvd å banke på og snakke med vedkommende, istedenfor å banke i veggen? 

Om du tør, gå bort og bank på, og spør høflig om han kan dempe musikken, da det er fryktelig sjenerende inne hos deg. Gå dag etter dag. Om han da svarer med truende oppførsel, kan det anmeldes! 

Anonymkode: f85b6...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blondie65 kommer med gode råd.

Og, har du prøvd å banke på og snakke med vedkommende, istedenfor å banke i veggen? 

Om du tør, gå bort og bank på, og spør høflig om han kan dempe musikken, da det er fryktelig sjenerende inne hos deg. Gå dag etter dag. Om han da svarer med truende oppførsel, kan det anmeldes! 

Anonymkode: f85b6...9f2

...og henlegges 

Skrevet

Ville tatt med meg en og banket på. Lyden kan forplante seg til deg selv om han ikke spiller så høyt. Hadde en sånn nabo, var et mareritt, men jeg leide og var ikke sikker på hvilken av naboene som spilte så høyt. 

Anonymkode: 3d864...2a2

Skrevet

Dessverre er det slik at å flytte inn i en boligblokk, og særlig blokker av litt eldre årgang, så er det en risiko for å få en nabo som ikke tar hensyn til andre. 

Min erfaring er at slike mennesker er slik av en grunn - de bryr seg ikke om hvordan de påvirker andre mennesker og klager gjør det ofte verre. Ifh til styret, så toer nok de sine hender så lenge det ikke er utenfor de "tillatte" klokkeslettene. 

TS: det er veldig trist at dette er din første erfaring som boligeier. Men om naboen din ikke er tilsnakkendes, så er det som andre sier - du må enten lære deg å leve med det, eller flytte. Du og de øvrige kan selvsagt fortsette å klage til styret, men det skal MYE til før styret griper inn og enda mer til før jussen gir rett til å kaste ut pga bråkete musikk.

Det du evnt kan gjøre, er å lydisolere veggen mellom deg og naboen. Tror det finnes noe panel som skal være lydisolerende?

Anonymkode: dfb44...c68

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dessverre er det slik at å flytte inn i en boligblokk, og særlig blokker av litt eldre årgang, så er det en risiko for å få en nabo som ikke tar hensyn til andre. 

Min erfaring er at slike mennesker er slik av en grunn - de bryr seg ikke om hvordan de påvirker andre mennesker og klager gjør det ofte verre. Ifh til styret, så toer nok de sine hender så lenge det ikke er utenfor de "tillatte" klokkeslettene. 

TS: det er veldig trist at dette er din første erfaring som boligeier. Men om naboen din ikke er tilsnakkendes, så er det som andre sier - du må enten lære deg å leve med det, eller flytte. Du og de øvrige kan selvsagt fortsette å klage til styret, men det skal MYE til før styret griper inn og enda mer til før jussen gir rett til å kaste ut pga bråkete musikk.

Det du evnt kan gjøre, er å lydisolere veggen mellom deg og naboen. Tror det finnes noe panel som skal være lydisolerende?

Anonymkode: dfb44...c68

Jeg er styreleder selv. Jeg må helt ærlig si at det er lettere for meg som styreleder å ringe på til en nabo med støyende musikk som plager en annen beboer enn å klage på vegne av meg selv. Dette fordi jeg kan distansere meg fra problemet og mane til å vise hensyn uten at dette gjelder meg selv.

Ellers er jeg enig i at enkelte mennesker skulle bodd på en øde plass uten gjenboere fordi de ikke forstår at de plager andre. Hos oss er vi raske til å påpeke ordensreglementet, og hvis det hadde blitt en greie med bråkete musikk her måtte vi ha oppdatert reglene slik at de tok hensyn til det. Har også vært i styret i en eldre blokk og i det regelverket ble det påpekt at det var svært lytt og at ALLE måtte vise hensyn til hverandre og at fest med støy f.eks. også var til sjenanse for naboer. Der innførte vi nabovarsel og det fungerte veldig fint for alle. Du visste at Andersen i femte skulle feire sin runde dag på lørdag: da kunne du forlate bygget selv eller du kunne ringe på hos Andersen og be dem dempe seg hvis det ble for mye. Vi repeterte dette på hvert årsmøte.

Skrevet

Klarte du ikke å skjønne dette før du flyttet til en blokk? Kjøp din egen eiendom eller hold kjeft.

Anonymkode: 47d04...2f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jaaa, enig i tanken, og skulle gjerne gjort det selv mot naboen, men jeg er så redd han, spesielt siden han har vært truende mot meg og. (Han minner meg om person fra fortiden og traumer jeg har). Så jeg vil holde meg unna han. Men jeg syntes det er slitsomt og gå hele dagen med headset på ørene. Det burde ikke være sånn at man skal måtte det. Og bare tåle det. Det er ikke alle mennesker som klarer å bare tåle og leve med det. Og selge en leilighet er ikke så lett alltid heller, med boligmarkedet osv.

Anonymkode: be1cc...7d9

Hvis dette trigger tidligere traumer hadde jeg flyttet! 
Vent 6 mnd så du slipper å skatte av fortjeneste og så selger du. 
Det er virkelig ikke verdt å få ødelagt livskvaliteten pga en idiot nabo! 
 Beskytt deg selv mot dette ts! Du fortjener bedre!! 

og ved neste kjøp: ring på hos 3-4 naboer og spør om støy!! Det har jeg gjort før, og dermed unngått et vanskelig nabolag ved ett tilfelle! 

Anonymkode: 0257b...2de

• Liker 1
Skrevet

Hva står det i reglene i sameiet/borettslaget? I reglene i mitt sameie står det at man blir tvunget til å selge hvis man får 3 klager på seg. 

Du kan jo lydisolere veggene? 

Anonymkode: 0ac52...be6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva står det i reglene i sameiet/borettslaget? I reglene i mitt sameie står det at man blir tvunget til å selge hvis man får 3 klager på seg. 

Du kan jo lydisolere veggene? 

Anonymkode: 0ac52...be6

Det er en vanlig regel. Problemet er noen styrer gjør en så dårlig jobb at de ignorerer skriftlige klager uansett hva det handler om. 

Skrevet

Her ville jeg vurdert å forsøke å heve salget da selger kan ha valgt å selge leilighet pga støy. Har du undersøkt dette? Dessverre skulle du nok kanskje ha rettet klage ift dette før, men det kan være en mangel når nærmeste nabo lager så mye støy!

Jeg valgte å selge min leilighet for en del år tilbake da naboen i etasjen under meg mente jeg bråkte og skulle «ta igjen».. altså, jeg bodde alene (dame på ca 30 år), gikk med sokker inne og hadde ikke så ofte besøk. Naboen på nærmere 60 år var hyggelig i et par tre år i forveien, men tror rett og slett han hadde en form for interesse for meg og en kveld jeg hadde besøk fikk han det for seg at jeg hadde fått kjæreste og dermed begynte «avstraffelsen». Helt crazy. Styret i sameiet gjorde ingenting, bare menn som tydeligvis ikke ville gjøre noe med dette - men ble forundret da jeg solgte leiligheten og flyttet for å komme unna.  Jeg opplyste ikke om den «gale naboen» da jeg flyttet da han jo var opptatt av meg, ikke av de andre naboene - men lo litt for meg selv da nye eiere ble et par med to små barn.. om det var reelt at det var mine lyder som var problemet ville han jo blitt ekstremt oppgitt over dem - men fra et rettsmøte vet jeg han opplyste om at det var blitt så stille etter jeg hadde flyttet.. Rettsmøte som følge av at jeg måtte anmelde han da han flere måneder etter jeg hadde flyttet hang i bilen sin utenfor min nye bopæl og regelrett fulgte etter meg da jeg kjørte derfra og til kjæresten min en times tid unna. Jeg kjørte fra han og unnslapp - trodde jeg - men jommen sto han i gaten til der kjæresten min bodde da jeg kom dit (jeg hadde kjørt div omveier for at han ikke skulle «finne meg»). Da hadde jeg masse dokumentasjon, hans elleville «klager» på meg i tillegg til bildedokumentasjon på at han var i gaten til der kjæresten min bodde - og han fikk et lengre besøksforbud som han prøvde å få retten til å fjerne. Noe av det sykeste jeg har opplevd 😬

Dessverre er det lite annet enn kan gjøre selv enn å selge og flytte. Det vil ta år å få vedkommende ut, selv om du har styret på din side. Vi var «heldige» en gang da det var en som leiet som bråkte, da tok utleier grep og vedkommende flyttet etter en stund. Men, politiet anbefalte meg rett og slett ikke å flytte - det har lite for seg å prøve å få slike ut når de først eier. Det skal så utrolig mye til, selv om sjenansen er stor. Jeg mener for øvrig at du fint kan ringe dem på dagtid om det er bråkete musikk, en ting er at en hører lyder - men vedvarende bråk er hensynsløs oppførsel som en ikke skal måtte tåle. Får du politiet til å ta dette alvorlig kan du jo ha et håp, men undersøk muligheten for å heve kjøpet - har du boligkjøperforsikring?

Anonymkode: 18287...006

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av PåPlass
Skrevet
Revenmann29 skrev (På 14.2.2021 den 9.11):

Det hjelper ikke.

Vi har en regel i husregelen om at det ikke kan spilles høy musikk mer enn 3 timer på dagtid. 

Anonymkode: ee117...603

• Liker 1
Skrevet

Dersom du blir plaget av støy fra nabo i boligblokken, vil jeg tro det helt sikkert er flere som også føler det samme.

Begynn med å lese husregler, vedtekter og andre bestemmelser for boligblokken. Dette skal du normalt få utdelt ved kjøpet. Har du ikke dette, kontakt styret for å få dette tilsendt. Vær nøye med med at du har siste versjon av alle relevante dokumenter, og når og hvem som har rett til å endre disse.

Dersom det ikke gis tilstrekkelig med bestemmelser om maks støy i disse reglene, må du begynne å jobbe med å endre reglene. Vanligvis endres slike bestemmelser av generalforsamlingen, som er møtet der alle eierne har stemmerett. Du må sende inn forslag til styret om endringer her i forkant av dette møtet. Vedtekter gir som regel prosedyrer for hordan dette skal gjøres.

Kan være lurt å prate med noen naboer for å sikkre flertall i møtet. Men det er sjelden at alle gidder å møte på generalforsamlingen, så noen få er ofte nok. Hør etter med noen som har bodd der en stund.

Så sant reglene gir klare nok føringer for hvor mye og ofte støy kan tillates, er det styrets oppgave å håndtere folk som bryter reglene. Da kan styret ved gjentatte brudd bestemme at leiligheten skal tvangsselges.

Dersom styret ikke vil ta tak i saken, må det eventyelt velges nytt styre. Her må du nok alliere deg med noen naboer og høre om noen kunne tenke seg å velges til styret. Eventuelt må du kanskje stille til valg selv. Men om du får med noen som har litt erfaring med styrearbeid, så blir det kanskje mindre skummelt enn det kan høres ut som. Vedtektene til boligbokken gir som regel prosedyrer for hvordan valg skal håndteres, og hvordan forslag på nytt styre skal fremmes.

I noen tilfeller kan de eksisterende styrefolka være skikkelig sløve på å følge lover og blokkas egne regler og prosedyrer. Her må du bare lese deg opp på alle reglene slik at du kan ta dem om dem "jukser". Det er viktig at du selv korrekt følger alle formelle regler. Da kan dem ikke ta deg om dem motsetter seg å bli kasta.

I tilfelle styret skulle slå seg helt vrang, må du eventuelt gå til sak mot styret. Dette kan virke litt dramatisk. Bør nok alliere deg med en del naboer og kontakte advokat. Dersom styret ikke følger lover og vedtekter, er dette strengt tatt straffbart. Advokat kan være greit for å vurdere saken videre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har en regel i husregelen om at det ikke kan spilles høy musikk mer enn 3 timer på dagtid. 

Anonymkode: ee117...603

Det høres greit ut selv om tre timer er mye. En eks som var musiker mente at han fritt kunne spille på dagtid. Ja, hva kunne jeg si bortsett fra at jeg var uenig. Det endte med at naboen begynte å borre på pur fanskap, vi var redd han skulle komme gjennom veggen og bare gud vet hva han drev med, men det var en hevn-aksjon. 

Jeg bodde ikke der. Musikk var ok, men det kunne bli for mye - og verre for naboer som ikke fikk med seg stort annet enn bassen. Her jeg bor er det ikke lytt så i starten spilte jeg en del musikk siden jeg aldri hørte en lyd  fra naboene. Men ga meg etter første klage. 

Spiller dog litt, men ikke i lange perioder og ikke sent. 

Tidligere hadde jeg et anlegg som kunne forstyrre hele nabolaget, bodde da i hus. Men tok hensyn da også selv om det kunne høres par ganger på dagtid. Jeg gråt nesten når jeg solgte det, men solgte det meste for å ha råd til flyttebil, og heldigvis var de som kjøpte noen jeg fikk sansen for (musikere). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...