Gå til innhold

Noen som har fått innvilget ung ufør flere år etter uføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Svekket helse kommer du ingen vei med så du oppfyller nok ikke kriteriene for ung ufør særtillegg 

Anonymkode: ddfde...2cb

Årsaken til mine utfordringer blir kansje mer rett å si- det ble ikke utredet før etter fylte 26/36 . Har igjennom alle disse årene vært igjennom mye innen helsevesenet m.m . Alle instanser legger seg litt flate for at dette ikke ble fanget opp tidligere. Noen av disse har gitt sin bekreftelse for dette til nav. 

Anonymkode: 50afe...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det stemmer i alle fall ikke. Men du må ha blitt uføretrygdet før du fyller 36 år. 

Anonymkode: 2e88d...251

HALLO! DET STÅR I LOVEN!!! 
"For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsene som nevnt i andre ledd henholdsvis 2,66 og 2,91 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første punktum var oppfylt før 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år. Bestemmelsen i første punktum gjelder også når uføretrygd gis på nytt etter at ytelsen er falt bort på grunn av prøving mot inntekt etter § 12-14. Minsteytelsen etter leddet her ytes tidligst fra og med den måneden medlemmet fyller 20 år." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#KAPITTEL_5-9

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er feil at man har rett på ung uføre om man ble syk før fylte 26. Det er alvorlighetsgraden som har noe å si. Alder er kun et av inngangskriteriene,men det er ingen ting som sier at alle som bli syke før fylte 26 får innvilget ung uføre særtillegg 

Ser det kan høres ut som at jeg mener at bare alder er grunn, det stemmer ikke. Om det er det du har misforstått.  Det jeg mente, som kan ha vært kronglete er; Du kan ikke komme å si at du var syk før 26 år når du er 40, og derfor har du rett på ung før. Det må dokumenteres og bevises at det skjedde før du fylte 26 år. Alt må være dokumentert, du kan ikke komme  ettertid og si at du var syk før 26 år. 

Anonymkode: 577ed...dca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Årsaken til mine utfordringer blir kansje mer rett å si- det ble ikke utredet før etter fylte 26/36 . Har igjennom alle disse årene vært igjennom mye innen helsevesenet m.m . Alle instanser legger seg litt flate for at dette ikke ble fanget opp tidligere. Noen av disse har gitt sin bekreftelse for dette til nav. 

Hjelper ikke å komme i ettertid. Om det ikke ble utredet før du ble 26 år, så var du ikke syk nok før du var 26 år. Og du kan heller ikke si at det ikke ble utredet etter 26 år, men innen 36 år, når du nå er langt passert 36 år. Det er ikke slik det fungerer. Dersom du virkelig var syk nok den gang, mens du har vært "mye innom helsevesenet", så hadde du hatt dokumentasjon på dette, men du er fortsatt alt for sein ut. For du kan ikke kreve ung uførtillegget etter fylt 36 år, samme hvor mye dokumentasjoner du har på det i dag. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! 

Er i 40 årene ,uføretrygdet i et par år etter noen år på aap. Noen som har søkt om ettergivelse på ung uføretrygd? Det finnes dokumenter som tilsier at man burde få ung ufør med engang? Håpløst eller gjennomførbart?

Du må nesten komme med litt mer nøyaktige tall her! Når ble du faktisk syk? Hvor gammel er du nå? Og hva slags sykdom har du? At helsen din ble svekket før du fylte 36 har ikke noe å si så lenge den ikke ble svekket før fylte 26år. Og ung-tillegget er for de som ikke har jobbet eller ikke fått jobbe så veldig mye, ikke for de som blir uføretrygdet i førtiårene...

Anonymkode: 19acd...d52

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hjelper ikke å komme i ettertid. Om det ikke ble utredet før du ble 26 år, så var du ikke syk nok før du var 26 år. Og du kan heller ikke si at det ikke ble utredet etter 26 år, men innen 36 år, når du nå er langt passert 36 år. Det er ikke slik det fungerer. Dersom du virkelig var syk nok den gang, mens du har vært "mye innom helsevesenet", så hadde du hatt dokumentasjon på dette, men du er fortsatt alt for sein ut. For du kan ikke kreve ung uførtillegget etter fylt 36 år, samme hvor mye dokumentasjoner du har på det i dag. 

Legger til noe; siden folk må ha det inn med teskje og folk er så pirkete. 
Rettelse, Ja, du kan få det godkjent om du blir syk etter 26 år, så lenge leger kan bevise/dokumentere at sykdommen/skaden begynte før 26 år, selv om at du søker etter 26 år. Det er individuelt hvordan ting blir godtatt i systemet. Men dokumentasjon og bevis er viktigst, du kan ikke påstå at du var syk før 26 år uten bevis fra lege/spesialister. 
Men uti fra standard reglene så er regelen at du må ha vært syk/skadet før 26 år. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Legger til noe; siden folk må ha det inn med teskje og folk er så pirkete. 
Rettelse, Ja, du kan få det godkjent om du blir syk etter 26 år, så lenge leger kan bevise/dokumentere at sykdommen/skaden begynte før 26 år, selv om at du søker etter 26 år. Det er individuelt hvordan ting blir godtatt i systemet. Men dokumentasjon og bevis er viktigst, du kan ikke påstå at du var syk før 26 år uten bevis fra lege/spesialister. 
Men uti fra standard reglene så er regelen at du må ha vært syk/skadet før 26 år. 

Men kravet kan ikke fremmes/blir avslått, om dette skjer etter søker er fylt 36 år. Som i dette tilfellet.

Anonymkode: 7d0d0...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men kravet kan ikke fremmes/blir avslått, om dette skjer etter søker er fylt 36 år. Som i dette tilfellet.

Avslått? du mener godkjent? for det stemmer, man kan ikke søke om ung ufør etter fylt 36 år. Selv om at du har dokumentasjon på at du hadde kreft da du var 20 år og er ufør på grunn av senskader. Så får du ikke medhold etter 36 år, for retten til å i det hele tatt søke eller kreve det tillegget går ut etter man fyller 36 år. Så TS som er i 40 årene, kommer ingen vei med dette, samme hva som er dokumentert eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Avslått? du mener godkjent? for det stemmer, man kan ikke søke om ung ufør etter fylt 36 år. Selv om at du har dokumentasjon på at du hadde kreft da du var 20 år og er ufør på grunn av senskader. Så får du ikke medhold etter 36 år, for retten til å i det hele tatt søke eller kreve det tillegget går ut etter man fyller 36 år. Så TS som er i 40 årene, kommer ingen vei med dette, samme hva som er dokumentert eller ikke. 

Litt dårlig formulert ja, det jeg mente var at kravet kan ikke fremmes / (eller) blir avslått, om alderen på søker er over 36.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette stemmer ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Litt dårlig formulert ja, det jeg mente var at kravet kan ikke fremmes / (eller) blir avslått, om alderen på søker er over 36.

Da er vi på samme spor 😂

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette stemmer ikke. 

Jaha, så hva er feil med det da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er vi på samme spor 😂

Jaha, så hva er feil med det da? 

Tidlig i tråden skrev jeg at jeg kjenner flere som har fått det i alder over førti, en fikk også tilkjent tillegget i en alder av rundt 50. 

Sommermor la ut en kilde. Der står det klart skrevet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tidlig i tråden skrev jeg at jeg kjenner flere som har fått det i alder over førti, en fikk også tilkjent tillegget i en alder av rundt 50. 

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk

sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist

du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror jeg ingenting på og det må i såfall være snakk om ekstraordinære situasjoner, for loven er tydelig og klar. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk

sykdommen er klart dokumentert som alvorlig før fylte 26 år av lege/spesialist

du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror jeg ingenting på og det må i såfall være snakk om ekstraordinære situasjoner, for loven er tydelig og klar. 

Så du tror ikke på det sommermor la ut og som jeg limte inn i innlegget over? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du tror ikke på det sommermor la ut og som jeg limte inn i innlegget over? 

Det går i konflikt med lovdata - og lovdata har jo som kjent relativt god peil på lovene.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_5-9#KAPITTEL_5-9

For et medlem som har blitt ufør før fylte 26 år på grunn av en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsene som nevnt i andre ledd henholdsvis 2,66 og 2,91 ganger grunnbeløpet. Dette gjelder selv om et medlem har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år, dersom det er klart dokumentert at vilkårene i første punktum var oppfylt før 26 år og kravet settes fram før fylte 36 år.

Skrevet

Det er nok kravet om ufør, og sier forsåvidt ikke at ung ufør kan legges på i ettertid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er nok kravet om ufør, og sier forsåvidt ikke at ung ufør kan legges på i ettertid.

Krav om ufør kan legger frem når som helst, det er det ingen aldersgrense på.

Anonymkode: 4b318...1b8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 14.31):

Hvor står det du påstår klart skrevet der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...