AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er en slags omsorgsperson for en jente som fylte elleve nå i høst. Hun er veldig impulsiv, utforsker alt, klarer ikke selv forstå når en situasjon muligens er farlig. Kan innimellom bli brå-sint, og voldelig, og er vanskelig å roe ned. Pluss en god del andre mindre utfordringer. Lever veldig i nuet. Vanskelig å planlegge eller tenke fremover i tid. Hovedproblemet er at hun ikke forstår når noe er farlig, og kan f.eks. gå midt i veien bare for å se hva som skjer. Lurer på hvor vondt det gjør å bli påkjørt, og vil teste det. Vil undersøke alt selv, er nesten som om hun ikke forstår (eller tror på?) når voksne forklarer noe. Vil teste ut alt, også hvis det er noe hun har fått beskjed om ikke å gjøre. Å be henne om ikke å utløse brannalarmen på skolen er å gi henne en god idé. Hun gjør ikke slike ting fordi hun er "slem", men fordi hun er nysgjerrig. Forklarer slike hendelser med "Jeg ville bare se hva som skjedde". Dyttet et nabobarn hardt på isen fordi hun lurte på om han ville dø av det (altså på en nysgjerrig måte fordi hun ikke forstår hva døden er, ikke fordi hun faktisk ønsket at han skulle dø). Hun har ingen diagnose, men er heller ikke utredet. Hun har hatt disse utfordringene hele livet. Jeg ønsker ikke utdype stort mer for ikke å bli gjenkjent, så dette blir jo ikke hele bildet. Men håper dere erfarne her inne kan gi noen råd om hvordan best hjelpe henne i hverdagen. Anonymkode: 57ed9...cc2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Det høres ut som hun bør utredes, men jeg forstår at du kanskje ikke er i posisjon til å påvirke det. Ellers tenker jeg at du når du er med henne må forsøke å alltid være forut. I tillegg vil det nok lønne seg å fokusere på hva hun skal/burde gjøre, og ikke på hva som ikke er lov. Anonymkode: 6a027...5ae 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Gjør hun dette uavhengig av hvem som ber henne om å ikke gjøre det? Du, forelder, venn eller lærer? Går hun imot alle autoritetspersoner? Anonymkode: 0b5fb...ccc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Høres jo veldig ut som ADHD. Kjenner meg godt igjen i mye av det som blir beskrevet, dette høres dog litt mer utfordrende ut. Jeg slet veldig i oppveksten, spesielt på skolen og andre arenaer hvor ingen hadde "ekstra tid" til meg. Det aller viktigste er gode omsorgspersoner som barnet stoler på, da vil du unngå mye av utageringen. Ellers burde dere absolutt søke hjelp hos psykolog, slik at dere får verktøy til å håndtere dette. Og da mener jeg ikke preparater. Ofte er mennesker med ADHD veldig smarte og kreative. Selvom de virker korttenkte og dumme. Lykke til! Anonymkode: 7e7c6...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Edit: Det handler ikke nødvendigvis om å få de til å forstå konsekvensen av handlingen, men om å høre på deg. Hvis du bygger tillit og respekt kan du veilede også vil de forstå konsekvenser senere. Anonymkode: 7e7c6...d5d 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Høres veldig umoden ut til å være 11 år, en som fyller 11 burde forstå en del av slike konsekvenser av seg selv uten å måtte "teste" det (eller få det fortalt nødvendigvis).. Kanskje google litt om hvordan lære barn konsekvenstenkning? Selv om hun ikke har diagnose - les litt om "Opposisjonell atferdsforstyrrelse" og hvordan det kan håndteres for tips. Anonymkode: 9674f...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Hun er elleve år og dyttet noen hardt på isen for å se om vedkommende døde av det?? Det er ikke uskyldig nysgjerrighet. Våkn opp! Utredning asap! Anonymkode: d8edb...ea2 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Denne jenta bør virkelig utredes så fort som mulig, og hjelp må inn i bildet. Noe av det hun driver med er jo farlig, og kan være potensielt livstruende både for henne selv og andre. Så før det skjer noe, så må dette tas tak asap. Anonymkode: 6305f...f29 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Dette høres jo langt utenfor normalen ut. Du må jo -passe på at jenta er trygg når hun er i din varetekt/du kan påvirke det, -pushe på at hun må utredes og få hjelp snarest, -snakke, snakke, vise og forklare og være et godt forbilde (hvis det mot formodning bare skulle være umodenhet og «nysgjerrighet»). Det er ikke kun normal manglende konsekvenstenkning det her. Anonymkode: 96337...a25 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Kan hun ha utløp til tourettes? Anonymkode: 179ff...80e
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Du sier at hun er brå-sint og voldelig, men når hun dytter noen ut på isen er det av "nysgjerrighet". Hvordan vet dere konkret hva som er hva, utover det hun selv sier? En 11-åring bør forstå at noe ikke er greit, bare fordi det er beskjeden hun får. Jeg er bonusmamma til en 7-åring som er ekstremt impulsiv og utagerende, men selv han forstår at han ikke får lov til å løpe ut i veien uten å se seg for. Om han ikke forstår konsekvensene ennå, så forstår han beskjeden: det er ikke ok. Jeg synes dere bør ta tak i dette med at hun ikke ser ut til å respektere autoriteter av noen sort. Uavhengig av impulsivitet og nysgjerrighet, som er egenskaper alle barn har. Anonymkode: 0b5fb...ccc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Ungen høres ut som en skikkelig psykopat Anonymkode: 6f960...fb9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Som de andre sier er dette ikke normalt, spesielt en 11 år gammel jente bør være mer utviklet, moden, empatisk og reflektert enn dette. Du må ta det som om hun er en hund eller et småbarn, se verden gjennom hennes øyne så du forstår hva som kan fange interessen hennes slik at du kan holde henne trygg. Ut fra beskrivelsen tenker jeg også at det nesten høres nødvendig ut med sånn barnesele og bånd eller å gå og holde hender med henne, tross at jeg synes begge deler virker totalt abnorale å skulle gjøre med et så stort barn. Videre bør hun virkelig utredes, her må jo skole og andre også reagere? Anonymkode: 62953...7a9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 Når hun gjør skade på andre mennesker fordi hun vil se om de kan dø. Da burde det røde flagget heises. Hun må utredes og få hjelp. Hun er i stand til å gjøre stor skade på seg selv og andre. Dette er skummel adferd. Hvordan er hun med dyr? Anonymkode: cb272...d6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå