Gå til innhold

Pensjonssparing - hvor mye er nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo fryktelig stort fokus på egen pensjonssparing for tiden. Jeg lurer egentlig på hvor mye trenger man egentlig når man er pensjonist? Hvis jeg tar bort utgifter direkte til barn så bruker vi rundt 16.000 i måneden på alt unntatt huslån og bil. Men målet må jo være å betale ned huset før man går av med pensjon. Gjerne bare ha en bil og et mindre hus. Dvs mindre faste utgifter. Nå vet jeg ikke hva utbetalingen fra staten er i pensjon etter skatt i måneden, men si at begge har utbetalt 16.000 hver, så hadde vi jo klart oss veldig greit. I tillegg kommer pensjon fra arbeidsgiver. Men er det da behov for egen sparing?

Anonymkode: e367a...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter all sannsynlighet er det ikke noe pensjon igjen når vi som er 0-40 går av med pensjon. Derfor er du avhengig av å spare til egen pensjon. Samme pokker hva folk tror. Pengene vi nå betaler til pensjon går til dagens pensjonister. Det er ingenting igjen når det blir vår tur. Spar derfor alt du kan nå. 

Anonymkode: 684ac...351

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter all sannsynlighet er det ikke noe pensjon igjen når vi som er 0-40 går av med pensjon. Derfor er du avhengig av å spare til egen pensjon. Samme pokker hva folk tror. Pengene vi nå betaler til pensjon går til dagens pensjonister. Det er ingenting igjen når det blir vår tur. Spar derfor alt du kan nå. 

Anonymkode: 684ac...351

Ts her, er nærmere 50 enn 40. Men ser at det kan bli et problem. Må kanskje belage seg på å jobbe lengre om man ikke sparer selv. Men lurer bare på hva andre tenker, for har en del oppsparte midler men er det egentlig nødvendig? Ser ikke for meg at forbruket øker enormt som pensjonist. Vil jo ønske å reise mer men da er vi 2 og kan reise utenom de dyreste tidene. Er jo fleksible også med tanke på tid og sted. 

Skrevet

Husk også på inflasjon. 16 000 kroner i dag er ikke det samme om 20-40 år.

Anonymkode: 2c754...a50

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk også på inflasjon. 16 000 kroner i dag er ikke det samme om 20-40 år.

Anonymkode: 2c754...a50

Nei men pensjonen fra folketrygden skal vel inflasjonsjusteres den og, i hvert fall til en hvis grad? Så om ikke noe veldig drastisk skjer så bør vel utbetalingen øke i med inflasjon. 

Skrevet

Det er veldig individuelt hvor mye en trenger når en blir pensjonist. Hva ønsker du å gjøre da? Husk at du da kommer til å ha mye fritid og da er det greit å ha penger til å gjøre ting en synes er gøy.

Min mann og jeg blir 40 i år. Målet vårt er å bli økonomisk uavhengige før vi blir pensjonister. Det vil si, ha nok penger til å kunne klare oss uten pensjon. For å oppnå dette sparer vi i fond, der ønsker vi å ha såpass med avkastning at vi kan ta ut lønn. Vi har investert i utleieleilighet, og planen er å ha denne nedbetalt om lenge før vi går av. Da kan vi velge enten å selge den eller bruke utleiepenger på oss. 

Grepene vi har gjort er fordi vi ønsker å kunne være i utlandet store deler av året. Vi ønsker ikke å kjøpe noe bosted i utlandet, vi ønsker å reise forskjellige steder.

Så du må først finne ut hva du ønsker av pensjonstilværelsen dersom helsa er god.

Anonymkode: f6904...5dc

• Liker 1
Skrevet

Altså det er jo en enorm overdrivelse å si at det ikke vil være penger igjen til pensjoner om 20år. I Norge som har oljefond, hva med andre land som får til dette uten?

Nei er du gjeldfri innen pensjonsalder trenger du egentlig ikke å spare noe ekstra, kun hvis du ønsker å ha det veldig godt og fritt. Du vil klare deg helt greit på pensjonen

Skrevet

Det er helt klart behov for egen sparing. Om du er tidlig i arbeidslivet nå aner du egentlig ikke hva du får i pensjonsutbetalinger når man blir pensjonist. Tror nok fremdeles at man får utbetalinger, men de blir ikke like gode som de mange har i dag. Og også med nedbetalt bolig er det en del pensjonister i dag som gjerne skulle hatt litt ekstra. Og det blir jo tross alt ikke noe bedre for oss, så sparing må til.

Selv har jeg ikke nå fokus på hvor mye jeg ønsker å få utbetalt, men på hvor mye jeg faktisk klarer å spare nå. Stort boliglån, studielån, er singel, snart 30 år. Så det er mye utgifter. Akkurat nå sparer jeg 2300,- i indeksfond hver måned, øker det beløpet hver gang jeg går opp i lønn. Må jo også få til en balanse der jeg også kan leve greit her og nå. 

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er veldig individuelt hvor mye en trenger når en blir pensjonist. Hva ønsker du å gjøre da? Husk at du da kommer til å ha mye fritid og da er det greit å ha penger til å gjøre ting en synes er gøy.

Min mann og jeg blir 40 i år. Målet vårt er å bli økonomisk uavhengige før vi blir pensjonister. Det vil si, ha nok penger til å kunne klare oss uten pensjon. For å oppnå dette sparer vi i fond, der ønsker vi å ha såpass med avkastning at vi kan ta ut lønn. Vi har investert i utleieleilighet, og planen er å ha denne nedbetalt om lenge før vi går av. Da kan vi velge enten å selge den eller bruke utleiepenger på oss. 

Grepene vi har gjort er fordi vi ønsker å kunne være i utlandet store deler av året. Vi ønsker ikke å kjøpe noe bosted i utlandet, vi ønsker å reise forskjellige steder.

Så du må først finne ut hva du ønsker av pensjonstilværelsen dersom helsa er god.

Anonymkode: f6904...5dc

Ok men du må jo ha tenkt da hva forbruket ditt blir som pensjonist så du kan gå av tidlig? Hvor mye ekstra tenker du at du trenger?  Jeg antar jo at vi også vil bruke en del på reise. Men om vi som par når vi går av har 40000 utbetalt i måneden så må jo det egentlig holde. Har gode pensjonsordninger gjennom jobben. 

Skrevet

Sparer i Storebrand, har blitt en del og er fornøyd med sparing der.

Anonymkode: c67fb...8d8

Skrevet

Vi ønsker å ha nogenlunde samme livsstil nå når vi blir pensjonister. 

Så vi betaler ned på boliglån med utleieinntekter. Vi sparer til pensjon, hver for oss 2000kr hver, men sparer 50 000kr i mnd felles, fordelt på fond, aksjer og sparekonto. Kunne egentlig spart mer, men vi ønsker å leve litt også. 

Anonymkode: f2b67...6eb

Skrevet

Det første du kan gjøre er å sjekke hvor mye du får utbetalt i pensjon av folketrygden og av aberidsgiverene dine. 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/hva-kan-jeg-fa-i-pensjon

Når du har funnet ut det må du tenke hvor mye du trenger for å ha det livet du ønsker. Ser du skriver 16.000 men du skriver også at dere vurderer å flytte til noe mindre. Det er ikke så uvanlig at en lettstelt mindre bolig eller leilighet koster mer enn huset man selger og derfor går ikke bo utgiftene ned. Har lest flere saker om at pensjonister brenner seg på den. Så det kan jo være en ide å se på hva koster en bolig/leilighet uten trapper f.eks i det området dere ønsker å bo i. 

Som de over også nevner kan det være greit å tenke på hvordan du vil bruke tiden din når du er pensjonist :) Hvilken livsstil ønsker dere og hva koster den må dere finne ut av. 

Anonymkode: a6ab1...f21

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Vi ønsker å ha nogenlunde samme livsstil nå når vi blir pensjonister. 

Så vi betaler ned på boliglån med utleieinntekter. Vi sparer til pensjon, hver for oss 2000kr hver, men sparer 50 000kr i mnd felles, fordelt på fond, aksjer og sparekonto. Kunne egentlig spart mer, men vi ønsker å leve litt også. 

Ok men hva er forbruket nå siden dere setter av såpass mye? Men det er vel vanskelig å si hvor mye vi egentlig har behov for i den alderen. Men må jo ta høyde for at man trenger ny bil osv etterhvert. Og så skal vel ungene ha noe osv. regner nok med å bruke mer enn 16.000 men hvis det er en vanlig måned. Så er vel kanskje 30-35000 utbetalt nok? Men er jo kjipt å ha for lite også. 

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Det første du kan gjøre er å sjekke hvor mye du får utbetalt i pensjon av folketrygden og av aberidsgiverene dine. 

https://www.nav.no/no/person/pensjon/hva-kan-jeg-fa-i-pensjon

Når du har funnet ut det må du tenke hvor mye du trenger for å ha det livet du ønsker. Ser du skriver 16.000 men du skriver også at dere vurderer å flytte til noe mindre. Det er ikke så uvanlig at en lettstelt mindre bolig eller leilighet koster mer enn huset man selger og derfor går ikke bo utgiftene ned. Har lest flere saker om at pensjonister brenner seg på den. Så det kan jo være en ide å se på hva koster en bolig/leilighet uten trapper f.eks i det området dere ønsker å bo i. 

Som de over også nevner kan det være greit å tenke på hvordan du vil bruke tiden din når du er pensjonist :) Hvilken livsstil ønsker dere og hva koster den må dere finne ut av. 

Anonymkode: a6ab1...f21

Har sjekket dette. Og det er derfor jeg lurer på om jeg virkelig trenger så mye mer. Sparer privat i fond, ips og utleieleilighet allikevel. Syns det er vanskelig å vurdere hva man trenger som pensjonist. Nå er jo mest til ungene og sparing, men det er jo ikke nødvendig da. Vi har et hus på 280 m2 nå. Regner med at jeg finner noe mindre til en billigere penge når den tid kommer. 

Skrevet

Jeg fyller 28 i år. Planen er å starte sparingen til pensjon når jeg fyller 30 år. Prioriterer sparing til andre ting akkurat nå.

Men jeg har i hvert fall tenkt å spare opp ca. 1 mill i aksjefond, kun til pensjon, til jeg pensjonerer meg mellom 65-70 år. Det tenker jeg burde holde, samtidig som jeg da vil ha nedbetalt bolig.

Avkastningen kommer altså i tillegg.

Anonymkode: 7d319...c23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ok men hva er forbruket nå siden dere setter av såpass mye? Men det er vel vanskelig å si hvor mye vi egentlig har behov for i den alderen. Men må jo ta høyde for at man trenger ny bil osv etterhvert. Og så skal vel ungene ha noe osv. regner nok med å bruke mer enn 16.000 men hvis det er en vanlig måned. Så er vel kanskje 30-35000 utbetalt nok? Men er jo kjipt å ha for lite også. 

120k netto i måneden. Så vi har 70k til rådighet hver måned. Og det er sjeldent vi bruker opp så mye hver måned. 

Når vi pensjonerer oss, tenker vi å reise mer. Hvis vi har lyst til å dra på storbytur  en dag, kan vi reise ila noen timer, og ikke planlegge. Ellers ønsker vi å kunne gå ut og spise like ofte som vi gjør nå. 

Det kan hende at vi vil trenge ny bil etterhvert, men vi bor så sentralt og har alt innenfor gangavstand. Eneste er vel å kjøre til flyplassen eller ta taxi. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

120k netto i måneden. Så vi har 70k til rådighet hver måned. Og det er sjeldent vi bruker opp så mye hver måned. 

Når vi pensjonerer oss, tenker vi å reise mer. Hvis vi har lyst til å dra på storbytur  en dag, kan vi reise ila noen timer, og ikke planlegge. Ellers ønsker vi å kunne gå ut og spise like ofte som vi gjør nå. 

Det kan hende at vi vil trenge ny bil etterhvert, men vi bor så sentralt og har alt innenfor gangavstand. Eneste er vel å kjøre til flyplassen eller ta taxi. 

Så mye vil vi aldri ha behov for. Vi bor på landet og ikke noen plass å gå ut og spise. Haha. Lager mye god mat hjemme da men det er jo ikke så dyrt. Blir reising som blir den store ekstra utgiftsposten vår.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så mye vil vi aldri ha behov for. Vi bor på landet og ikke noen plass å gå ut og spise. Haha. Lager mye god mat hjemme da men det er jo ikke så dyrt. Blir reising som blir den store ekstra utgiftsposten vår.

Vi lager mye god mat hjemme, men liker også å spise god mat på Michelin-restauranter. 

Vi kan reise til en storby hvorsomhelst i verden for å spise på den restauranten😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2021 den 20.11):

Det er jo fryktelig stort fokus på egen pensjonssparing for tiden. Jeg lurer egentlig på hvor mye trenger man egentlig når man er pensjonist? Hvis jeg tar bort utgifter direkte til barn så bruker vi rundt 16.000 i måneden på alt unntatt huslån og bil. Men målet må jo være å betale ned huset før man går av med pensjon. Gjerne bare ha en bil og et mindre hus. Dvs mindre faste utgifter. Nå vet jeg ikke hva utbetalingen fra staten er i pensjon etter skatt i måneden, men si at begge har utbetalt 16.000 hver, så hadde vi jo klart oss veldig greit. I tillegg kommer pensjon fra arbeidsgiver. Men er det da behov for egen sparing?

For det første handler det mye om hva man ønsker å gjøre når man pensjonerer seg. Er man typen som storkoser seg med ting som er «gratis», trenger man åpenbart mindre penger enn de som f. Eks vil reise mye og/eller var dyre hobbyer. Uansett må man ta med i beregningen at man som pensjonist skal fylle 100% av tiden sin og ikke bare tiden utenom jobb. 

Sekundært må man nesten ta høyde for at det blir, relativt sett, dyrere å leve «normalt» fremover. Avgifter på å eie noe/ bevege seg / forbruke er ikke spesielt sosialt rettet, så har man lav inntekt blir det trangere kår etterhvert. 

Personlig har jeg ikke satt et spesielt sparemål. Jeg vurderer helle pengebruken fortløpende og prøver å spare det jeg kan når jeg kan. Jeg vil ikke miste gode opplevelser nå, men trenger heller ikke å kjøpe ting / opplevelser jeg fint kan unnvære. Typisk eksempler: kjøpe ting fordi det er salg, oppgradere dingser bare fordi det er kommet nytt, gjøre ting som koster langt mer enn opplevelsen smaker osv.

• Liker 1
Skrevet

Vi har regnet ut hvilke utgifter vi ser for oss å ha som pensjonister. «Luksus» dekkes ved privat oppsparing. Deretter la vi inn estimert 4% avkast på pensjonssparingen, og har så fått beløpet vi trenger. Gjort i samråd med pensjonsrådgiver. Vi er ferdig med oppsparing til privat pensjon nå til sommeren:)

Anonymkode: d3653...7c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...