Gjest redd Skrevet 18. august 2005 #1 Skrevet 18. august 2005 Jeg og typen har vært sammen i 6 mnd nå. Jeg vet han hadde en liten periode med narkotika noen uker for noen år siden. (Kokain) Og nå har jeg funnet ut at han har sprukket... griner jeg nå. er redd, for jeg vet hvor lett det er å bli avhengig, og hvor farlig det er! Er kjempeglad i han, men vil ikke blandes i noe sånt!!! Hva ville dere gjort? Han vil ikke prate med meg. Prøvd to ganger, og han har lagt på hver gang, så jeg vil ikke mase. Hjelp meg noen!
Gjest Gjesta Skrevet 18. august 2005 #3 Skrevet 18. august 2005 Aksepterer du det eller gjør du ikke? Hvis ikke, så er jeg enig med Tex.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #4 Skrevet 18. august 2005 Jepp, gå. Bryt forholdet med han, og si at du stiller opp for han som en venn dersom han trenger det med å bli uavhengig igjen, og fortell han at det ikke blir noe mer forhold på dere så lenge han bruker stoffer. Fair and square. (Men ikke innbill deg at han kommer til å innrømme noe her, han kommer til å blånekte - fortelle deg at han kan slutte når som helst.)
Iskvinnen Skrevet 18. august 2005 #5 Skrevet 18. august 2005 Jepp, gå. Bryt forholdet med han, og si at du stiller opp for han som en venn dersom han trenger det med å bli uavhengig igjen, og fortell han at det ikke blir noe mer forhold på dere så lenge han bruker stoffer. Fair and square. (Men ikke innbill deg at han kommer til å innrømme noe her, han kommer til å blånekte - fortelle deg at han kan slutte når som helst.) ← :enig_anim: Helt enig, skjønner forøverig at du har det vanskelig fordi du helt sikkert er glad i gutten, men gå, tenk på deg selv og ikke ta på deg for mye med han da sliter du deg ut. lykke til
Gjest Gitte Skrevet 18. august 2005 #6 Skrevet 18. august 2005 uff føler med deg. har vært på samme sted selv.. han var avhengig og sa til meg at han ikke brukte. det lureste du gjør er dessverre å gå. uansett hvor glad du er i gutten, viser han hva han mener om avhengigheten sin siden han verken ville snakke med deg om det, eller med deg i det hele tatt. Jeg holdt (uheldigvis) ut veldig lenge med han, prøvde å støtte og hjelpe så godt jeg kunne. når han var nede og "trengte meg" var jeg der for han, når han hallusinerte, når han hadde abstinenser.. alt. det var et helvete å gjennomgå, og selv om du prøver å være psykolog, rådgiver, venn, kjæreste og støtte, er det ikke nok. han trenger profesjonell hjelp som du dessverre ikke kan gi han... Det finnes så mange herlige gutter der ute, selv om du ikke klarer å tenke på det nå.. ikke kast bort tiden din på å hjelpe en som ikke vil ha din hjelp..
hecuba Skrevet 18. august 2005 #7 Skrevet 18. august 2005 Vær sterk.. Ta den avgjørelsen du innerst inne vet er rett for DEG..
Gjest Hovedinnlegger Skrevet 18. august 2005 #8 Skrevet 18. august 2005 Jeg er så innmari lei meg, og har ingen jeg kan prate med dette om Vondt i magen, fått migreneanfall, og er helt uttafor. Må vel bety at jeg er altfor glad i han, og har bestemt meg for å gå? *snufs*
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #10 Skrevet 18. august 2005 Husk, at å gå fra han kan også være det beste for han. At han trenger det presset på seg for å bli straight igjen. Hvis han likevel fortsetter med det når dere ikke er sammen er sjansen for at han hadde fortsatt med det selv om dere altså var sammen, veldig stor. Bare vær sterk, og her inne kan du hente mye trøst og støtte - stol på det!
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #11 Skrevet 18. august 2005 Og, dette er ikke deres eller ditt problem. Dette er hans!
tobo Skrevet 18. august 2005 #12 Skrevet 18. august 2005 La det forbli hans problem og ikke gjør det til ditt. Vær så snill og kutt ut hjertet ditt og vær fornuftig. Du kan ikke hjelpe han - det kan han bare gjøre selv. Gå, selv om han lover gull og grønne skoger, at han skal kontakte hjelpeapparatet osv. For om du er aldri så glad i han, er det ikke til å stikke under en stol at han er en del av en gruppe mennesker med svært dårlige prognose. Selv "proffesjonelle" hjelpere har problemer med å hjelpe denne gruppen her. Misbrukere som kommer ut av det har ofte en lang vei å gå og en hard jobb å gjøre. Er han ung, har han kanskje ikke kommet dit at han er ordentlig klar for å gjøre jobben og gå den lange veien? Kanskje er det fremdeles "litt kult" og kanskje er ennå rusens fordeler større enn dens ulemper? Da er veien enda lengre. Og du bør ikke være med på den veien. I kjølvannet av en misbruker ligger det mange knuste hjerter i grøfta. Det er hjertene til familie, kjærester, venner og andre som forsøker å støtte og hjelpe. Det er hjertene til folk som tror de kan gjøre en forskjell i denne personens liv. Folk som ønsker å hjelpe - og som tror de hjelper - men som i stedet muliggjør misbruket ved å alltid stille opp, alltid lytte til lidelsene, alltid er beredt til å støtte, låne ut penger eller gi råd, som aldri bli etterfulgt - folk som tror på løftene deres, folk som elsker dem - som ser personen bak misbruket. Og som gang på gang blir skuffet. Alle ønsker vi å bli elsket og akseptert. Det heter seg at man kan leve lenge på luft og kjærlighet. Min påstand er at en rusmisbruker kan leve utrolig mye lenger på luft, kjærlighet og de daglige dosene sine. Kjære deg. Ikke muliggjør misbruket med kjærligheten din. Og ikke la hjertet ditt bli liggende i en grøft. Med vennlig hilsen tobo
Lestat Skrevet 18. august 2005 #13 Skrevet 18. august 2005 Eh, er det jeg som har missforstått startinnlegget helt her ? Var det ikke snakk om en som hadde prøvd kokain et par ganger for noen år siden, og gjorde det en gang til etter noen år ? Missforstå meg rett. Jeg er mot dop selv, men jeg synes kanskje det blir litt sprøtt å hyle narkoman og fortapelse på det grunnlaget....
tobo Skrevet 18. august 2005 #14 Skrevet 18. august 2005 Jo - du har kanskje rett. Trøtt nå... Leser fort, får ikke med meg alt. Skjerpings. Helt enig i at å ha forsøkt kokain to ganger ikke er en tung misbruker. Men har han en "sprekk", så høres det ut som en tidligere avhengig person med tilbakefall. Der får jeg kjipe vibber. Min erfaring tilsier også at rusmisbrukere har en lei tendens til å underdrive rusbruken sin. "Holdt på med kokain noen uker for noen år siden, og har nå sprukket". Vet ikke helt. Får en dårlig feeling, bare. Mulig det er meg og mine generaliseringer rundt dårlige, personlige erfaringer.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 18. august 2005 #15 Skrevet 18. august 2005 Eh, er det jeg som har missforstått startinnlegget helt her ? Var det ikke snakk om en som hadde prøvd kokain et par ganger for noen år siden, og gjorde det en gang til etter noen år ? Missforstå meg rett. Jeg er mot dop selv, men jeg synes kanskje det blir litt sprøtt å hyle narkoman og fortapelse på det grunnlaget.... ← Her må jeg si meg enig. Jeg tror jammen meg jeg hadde lagt på røret selv hvis det var meg som hadde tatt i meg et eller annet etter et par år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå