Gå til innhold

Hvorfor fikk jeg aldri pressrier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født 4 ganger, og aldri opplevd pressrier. Hver gang har jordmor måttet fortelle meg at jeg skal presse, og så har jeg presset barna ut på ren vilje. 

Hvorfor er det sånn? Er det fordi jeg har fødselsangst og har holdt igjen?

Anonymkode: 52e78...6bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har født 4 ganger, og aldri opplevd pressrier. Hver gang har jordmor måttet fortelle meg at jeg skal presse, og så har jeg presset barna ut på ren vilje. 

Interessant egentlig.

Anonymkode: 2a8db...c78

Skrevet

Hadde du epidural?

Anonymkode: a3ab7...67c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har født to barn og hadde heller ikke pressrier. 
Jordmor måtte inni med hånda for å veilede meg om jeg presset riktig eller ikke.

Jeg hadde ikke fødselsangst med noen av barna og begge fødslene gikk veldig rask, hhv. 5 og 2,5 time

Kan legge til at jeg hadde ingen som helst smertelindring. Brukte litt lengre tid enn snittet på selve pressingen, men ikke slik at det ble snakk om KS.

Endret av Maiava88
  • Liker 1
Skrevet

Har opplevd det samme som deg, ingen pressrier. Bare å bestemme seg for å drite ut ungen. 
Jeg har ikke hatt fødselsangst, men epidural.

Anonymkode: 8dacc...acc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde pressriene med første (epidural) og ikke med andre (uten epidural). Det er vel ganske tilfeldig. Men det har ikke med fødselsangst å gjøre. 

Anonymkode: 03a6e...dcf

Skrevet

Har bare født ett barn men hadde heller ikke pressrier. Fikk epidural og riene avtok. Måtte skru av og få drypp, de kom seg litt men fikk ikke pressrier og presset bare når jordmor sa jeg hadde ri.

Anonymkode: cac09...53f

Skrevet

Født 5 ganger, 2 med epidural, 3 uten noe. Har aldri hatt en pressrie men har trykket når jeg har fått beskjed om det. Altså jeg hadde rier men følte ingen trykketrang. De to siste var styrtfødsler og jeg har aldri brukt særlig med tid på å presse. Egentlig var det en god ting med nummer 4 ellers hadde han blitt født i bilen. 

Anonymkode: 8fde7...1de

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke trykketrang og merket ikke pressrier første gang, mens andre gang hadde jeg trykketrang nesten hele fødselen (men den varte en time). Jeg hadde ikke pressrier da heller, i hvert fall ikke som jeg kjente tydelig og avgrenset, men veldig trykketrang. Jeg hadde styrtfødsler, ikke epidural. Jeg trykket så mye jeg klarte så lenge ikke jordmoren ba meg vente/puste. 

Anonymkode: 65a87...8fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk du epidural? Jeg fikk for mye epidural slik at pressriene mine ble bedøvet. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde heller ikke pressrier. Dette var veldig rask fødsel og hadde ikke tid til epidural eller noe annet smertestillende. 🤷 Har bare født en gang og følte jeg bare gjorde alt feil. 

Anonymkode: b7e4f...45b

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke pressrier. Dette var veldig rask fødsel og hadde ikke tid til epidural eller noe annet smertestillende. 🤷 Har bare født en gang og følte jeg bare gjorde alt feil. 

Jeg også følte det, og det har du ikke gjort - du har fått for dårlig veiledning og oppfølging av jordmor. 

Anonymkode: af8a5...e9a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde du epidural?

Anonymkode: a3ab7...67c

Mnjah skrev (1 time siden):

Fikk du epidural? Jeg fikk for mye epidural slik at pressriene mine ble bedøvet. 

Nei, ingen smertelindring pga dårlig tid. Men som flere andre her nevner, så har jeg også hatt svært raske fødsler. Kanskje det har med det å gjøre, da? 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, ingen smertelindring pga dårlig tid. Men som flere andre her nevner, så har jeg også hatt svært raske fødsler. Kanskje det har med det å gjøre, da? 

Ts

Nei, jeg hadde ikke spesielt rask fødsel 

Anonymkode: 03a6e...dcf

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg også følte det, og det har du ikke gjort - du har fått for dårlig veiledning og oppfølging av jordmor. 

Anonymkode: af8a5...e9a

Tja, jeg skal ikke skylde på dårlig jordmor altså, men . Rask fødsel, kom inn med åpning og var bare på fødestua i rundt en time før ungen var ute. Jordmor hadde to andre fødsler på gang samtidig og ingen som kom og hjalp da hun ba om hjelp. Hun gjorde nok virkelig så godt hun kunne, men ingenting hun sa ga mening og jeg følte jeg ikke fikk til noen ting rett 🤷 Hadde jo lest om presssetrang og pressrier og beskrivelser på hvordan det følesnå føde på forhånd, men ingenting stemte på meg. Jordmor sa selvfølgelig at jeg var kjempeflink etterpå, men under selve fødselen hadde jeg ingen kontroll selv eller noe følelse på hva jeg skulle gjøre. Jeg bare prøvde å presse så godt jeg kunne uten å kjenne hva eller hvor presse. Men ungen ville da ihvertfall ut, så det gikk på et vis, det er jo det viktigste.b

Skrevet

Jeg har født tre ganger:

1. Ikke epidural - ikke pressrier

2. Epidural (som ikke virket) - ikke pressrier

3. Epidural som virket! - Igangsatt,  drømmefødsel og hadde pressrier😄

så for min del har det ikke hatt noen sammenheng med at epiduralen har hemmet pressriene. Trodde ikke jeg var i stand til å få pressrier men 3. gang kom de. Sååå mye lettere fødsel da!

Skrevet

Interessant tråd. Eg hadde heller ikkje pressrier. Trur eg. Merka i hvert fall ikkje forskjell på riene før og etter at eg fekk beskjed om å presse. 

Ingen fødselsangst, vanlig lengde på fødsel, og ikkje epidural. Da eg sa at eg måtte på do, trodde ikkje jordmor på meg, men eg måtte faktisk på do😄 (sjølv om eg hadde fått klyster) 

Eg pressa i over ein time.  Jormor sa etterpå at eg trolig vart sett til å presse litt for tidlig. Hovudet til babyen var visst ikkje komme heilt ned der det skulle vere? 

Anonymkode: 9f035...3bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ikke pressrier med første, men fikk med andre. Ingen epidural i noen av fødslene. Begge gikk raskt og innenfor definisjon av styrtfødsel, men støv utdrvningsfasen gikk visst litt over grensen (ca1time) da jeg ikke fikk pressrier så I første fødsel klippet hun meg. Men jeg visste ikke at jeg ikke hadde pressrier før jeg kjente det andre gangen..

Anonymkode: 46d4e...e42

Skrevet

Jeg hadde helt ville pressrier med førstemann, men ikke noen i det hele tatt med andremann. 

Begge fødsler helt uten smertelindring, og eneste forskjell at jeg ble satt igang med stikkpille med nr2.

Anonymkode: dd3ab...eb8

Skrevet

Jeg har ikke hatt pressrier/trykketrang. To styrtfødsler. Barna kom seg ut likevel😆

Anonymkode: a2c30...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...