Gå til innhold

Pruting på Finn etter avtale om henting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... Er dette ok? At de avtaler tidspunkt med deg for henting av tingen, og så pruter etterpå? Jeg skrev at prisavslag var uaktuelt, og så har jeg ikke hørt noe mer etter det... 

Anonymkode: 5d504...9fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Altså... Er dette ok? At de avtaler tidspunkt med deg for henting av tingen, og så pruter etterpå? Jeg skrev at prisavslag var uaktuelt, og så har jeg ikke hørt noe mer etter det... 

Nei det er ikke ok for når avtale om henting er avtalt så er prisen låst.

Anonymkode: a4841...325

• Liker 1
Skrevet

Fikk svar nå om at de skal ha det, så da er det vel greit.

Skrevet

Nei. Er pris avtalt så gjelder den. Ikke gi degvåå prisen 

• Liker 3
Skrevet

Var prisen også avtalt på forhånd?

Anonymkode: 1fcf1...fc5

Skrevet

Jeg er så lei av folk som skal ned i pris når jeg har satt en pris.. 

Før i dag solgte jeg noe som hadde noen små skjønnhetsfeil. Hadde ikke lagt vet bilde av det i annonsen, og kjøperen hadde heller ikke spurt noe om dette, men fant ut at det var lurt å si fra før kjøper skulle hente, så jeg sendte bilde til vedkommende. Kjøper bad da om 50 kr prisavslag (jeg hadde lagt det ut for 500). Tenkte ok, krangler vel ikke på 50 kr. Men da kjøper kom sa hun "dette var jo ikke så ille da" når hun så på de små skrammene. Hun vippset meg 450. Gjorde jeg rett?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var prisen også avtalt på forhånd?

Anonymkode: 1fcf1...fc5

Ja jeg hadde satt 1000 kr på annonsen, når kjøper da vil hente så er det vel en klar avtale?

Skrevet

Det kan være innafor HVIS du ikke har beskrevet varen riktig eller holdt igjen informasjon. Hvis du har alt ditt på det regne så er det ikke innafor å prute nei. Det er frekt azz

Skrevet
Teardrop skrev (5 minutter siden):

Det kan være innafor HVIS du ikke har beskrevet varen riktig eller holdt igjen informasjon. Hvis du har alt ditt på det regne så er det ikke innafor å prute nei. Det er frekt azz

Takk, ja det er ingen skjult info som de skulle visst om.

Skrevet

Det ble solgt uten noe mikkmakk, kjøper prøvde seg nesten på en ny pruting rett før de kom, men ga seg før jeg rakk å svare. De fikk ikke topp vurdering av meg. Skjønner at man kan drite seg ut på dette men de bør lære av det. 

Skrevet

Jeg ber alltid om jeg kan komme å se på varen. Syns det er litt ugreit å kjøpe usett. Da kan det jo bli pruting på stedet. 

Anonymkode: 914b9...815

Skrevet

Bare for å få det helt riktig, kjøper avtalte å komme på lørdag klokka 12, for å så prute på prisen - alt sammen i meldinger over Finn/nettet?

Jeg liker ikke pruting, og skriver det som oftest i annonsen, men jeg synes jo ikke dette høres helt forferdelig ut. Dumt, men ikke veldig ille sammenlignet med mye annet jeg opplever på finn. Som for eks, avtale henting også kommer kjøperen ikke.

Tok det lang tid fra melding om tidspunkt/henteavtale, til du fikk melding om pruting? Hvis det innebærer at du avslo andre kjøpere i mellomtiden forstår jeg at det blir irriterende, men kjøperen som forsøkte å prute holdt jo sin del av avtalen, som var å faktisk kjøpe varen. Prøvde seg på lavere pris, men holdt avtalen.

Anonymkode: 4347a...7ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ber alltid om jeg kan komme å se på varen. Syns det er litt ugreit å kjøpe usett. Da kan det jo bli pruting på stedet. 

Det du gjør er totalt urelevant for problemstillingen. Hadde vært noe annet om du sa «Vil kjøpe den, henter om 1t», for så å komme og si «jeg gidder ikke å betale 100, hva med 80?»

Anonymkode: 7a2b1...53a

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du gjør er totalt urelevant for problemstillingen. Hadde vært noe annet om du sa «Vil kjøpe den, henter om 1t», for så å komme og si «jeg gidder ikke å betale 100, hva med 80?»

Jo men har opplevd flere ganger at jeg kommer og henter og så er den ikke helt som på bildet. Det kan være litt urimelig å anta at man ikke kan forvente at noen ikke er fornøyd nå man ser tingen live. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo men har opplevd flere ganger at jeg kommer og henter og så er den ikke helt som på bildet. Det kan være litt urimelig å anta at man ikke kan forvente at noen ikke er fornøyd nå man ser tingen live. 

Sier du da «jeg er intr, men vil komme å på varen først» eller «jeg kjøper den» og så gnåle om pris når du kommer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er så lei av folk som skal ned i pris når jeg har satt en pris.. 

Før i dag solgte jeg noe som hadde noen små skjønnhetsfeil. Hadde ikke lagt vet bilde av det i annonsen, og kjøperen hadde heller ikke spurt noe om dette, men fant ut at det var lurt å si fra før kjøper skulle hente, så jeg sendte bilde til vedkommende. Kjøper bad da om 50 kr prisavslag (jeg hadde lagt det ut for 500). Tenkte ok, krangler vel ikke på 50 kr. Men da kjøper kom sa hun "dette var jo ikke så ille da" når hun så på de små skrammene. Hun vippset meg 450. Gjorde jeg rett?

Ja, du gjorde riktig. Tenker at slitasje bør komme fram på annonsen, og hvis bildet er tatt eller redigert uten at det viser er det lurt å nevne det. Du kunne jo tatt forbehold om det før pris og henting var avtalt, men det gjorde du jo ikke. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Må man ikke anta at pris - f.eks. kr 500 - er for den tingen man faktisk selger? Altså: tingen har en skjønnhetsfeil, det er oppgitt i annonsen, prisen for ting med skjønnhetsfeil er kr 500. Hvorfor skal man da prute?

Det er noe helt annet å si at man vil se tingen før man bestemmer seg. Da har man signalisert at her kan det bli eller ikke bli kjøp alt ettersom om tingen tilfredsstiller kjøperens forventning. Og selvsagt står selgeren i sin fulle rett til å si at prisen fortsatt er 500 og ikke akseptere noe nytt bud. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare for å få det helt riktig, kjøper avtalte å komme på lørdag klokka 12, for å så prute på prisen - alt sammen i meldinger over Finn/nettet?

Jeg liker ikke pruting, og skriver det som oftest i annonsen, men jeg synes jo ikke dette høres helt forferdelig ut. Dumt, men ikke veldig ille sammenlignet med mye annet jeg opplever på finn. Som for eks, avtale henting også kommer kjøperen ikke.

Tok det lang tid fra melding om tidspunkt/henteavtale, til du fikk melding om pruting? Hvis det innebærer at du avslo andre kjøpere i mellomtiden forstår jeg at det blir irriterende, men kjøperen som forsøkte å prute holdt jo sin del av avtalen, som var å faktisk kjøpe varen. Prøvde seg på lavere pris, men holdt avtalen.

Anonymkode: 4347a...7ed

Nei, kjøper prøvde seg på pruting når de var på vei til meg og var 5 min unna. Det er ugreit fordi de setter meg i en presset situasjon. 

Skrevet
Faulkner skrev (4 timer siden):

Ja, du gjorde riktig. Tenker at slitasje bør komme fram på annonsen, og hvis bildet er tatt eller redigert uten at det viser er det lurt å nevne det. Du kunne jo tatt forbehold om det før pris og henting var avtalt, men det gjorde du jo ikke. 

TS her, ja jeg er enig. Nå i dag skal jeg selge en ting til og har forsøkt å oppgi alle skjønnhetsfeil i annonsen før jeg gjorde avtale med kjøper. Ser nå som jeg skulle vaske over tingen at det er en liten skramme på den som jeg ikke har oppgitt. Men denne synes ikke fordi det er «inni» en annen del av tingen, og reduserer ikke funksjonen på noen måte, så jeg ville ikke ha redusert prisen på grunn av det. Så synes det blir unødvendig å ta det opp nå. Når kjøper kommer så ser han jo på tingen selv, så jeg tenkte at hvis han påpeker det så kan han få varen til 50 kr mindre dersom han vil prute på det. Med andre ord da er det ubetydelig med mindre han mener det selv. På den tingen jeg solgte i går så var jo skrammen på en synlig del av tingen, det blir noe annet synes jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...