Gjest lmari Skrevet 26. september 2002 #1 Skrevet 26. september 2002 Jeg har en ganske stor venninnegjeng som er mye sammen. Vi er 23-24 alle sammen, og ingen har barn enda. Derfor synes vi det er koselig å gi hverandre litt gaver til jul - i hvert fall fram til det kommer barn og store svigerfamilier inn i bildet. MEN - det blir fort dyrt når man skal kjøpe ti venninnegaver!! Er det noen av dere som har noen gode tips? Jeg liker bedre å gi personlige gaver enn å kjøpe en såpe på Body Shop. Det får jeg så mye av fra tanter, onkler og kusiner, selv om det er flotte gaver, vil jeg at gavene til mine beste venninner skal være litt mer personlige!! En av venninnene maler et bilde hvert år, i samme stil, og setter i like rammer. Nå har jeg fire bilder i like rammer og i lik stil - og det er jo sååå koselig å ha det på veggen!! Jeg tenker litt på å lage kalender med bilder av oss alle sammen på i år. Dessuten har jeg fått strikkedilla, og tenker kanskje på å strikke skjerf, vanter, lue eller sånne ting til venninnene i år. Har dere noen flere gode forslag??
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2002 #2 Skrevet 26. september 2002 Jeg skal i hvert fall lage såper til mine venninner denne julen. Kjempemorsomt! Lag forskjellige til alle og pakk pent inn i cellofanpapir. Utstyret får du kjøpt i en hobbybutikk. Et annet tips er at alle i gjengen får en gave fra alle de andre. Dere kan trekke om hvem som skal kjøpe til hvem. Bli enige om en ca sum alle holder seg til.
Gjest Lea Skrevet 26. september 2002 #3 Skrevet 26. september 2002 Har gitt dette svaret på et annet innlegg, men nevner det gjerne igjen. Bilder av dere sammen og/ eller et dikt eller vers som betyr noe for dere begge. Skriv, klipp, lim og sett i en ramme som du maler i ønsket farge. Dette er en ypperlig gave som alltid blir satt pris på. Det er jo enda tid til å ta bilder. Det andre tipset jeg kom med på et annet innlegg var å kjøpe en liten pynteting som har flat bakside (eks en fiolin e.l) Kjøp en ramme som er litt større enn tingen. Mal den i en matchende farge og kle "pappen" bak på rammen med stoff eller papir. Lim tingen på dette og du har en finfin liten gave. Som eksempel: En ramme beiset i mellombrunt, bakplaten kledd med et noteark (gjerne på gulnet papir og med brente kanter) og en liten fiolin. Motivet kan du hente fra mottakerens interesser.
Gjest Diva Skrevet 26. september 2002 #4 Skrevet 26. september 2002 Hva med å lage smykker eller hjemmelagde drops ? Det skal vi gjøre til jul ihvertfall. Lage drops i forskjellige smaker og julekonfekt. Støpe sjokolade i former. Pakke inn godtet i cellofanposer eller pyntede syltetøyglass. Lage smykker av perler og tråd og annet kult. Gleder meg til det jeg. Har ikke begynt å tenke på så mye annet mht julen ennå. Ellers synes jeg dine forslag som å strikke ol. er en god ide! Lykke til :D
Catzy Skrevet 27. september 2002 #5 Skrevet 27. september 2002 Stemmer i med siste taler. OK, jeg er sikkert utakknemlig og "Det er jo tanken som teller" og så videre. Men enkelte hjemmelagde ting blir bare stusslige. Og enkelte hjemmelagde ting er helt geniale. Ikke alltid like lett å vite hvordan det blir mottatt, men det går jo an å se an personen man skal gi noe hjemmlaget til. For eksempel: Jeg bruker veldig sjelden smykker, så et hjemmelaget smykke ville bli en litt dårlig presang til meg. Ikke er jeg noe glad i vanlige såper heller, liker de som er flytende. Men jeg digger å lage mat, så hvis noen hadde laget en krydderolje til meg, så hadde det vært helt genialt. Hjemmesydde grytekluter hadde også vært fint, eller bare et par håndskrevne oppskrifter i et pent hefte. Eller skriv din yndlingsoppskrift pent, lag eller finn en bra illustrasjon, fiks en ramme som passer til mottakers kjøkken, og du er i boks! (Særlig hvis du husker hvilken av dine spesialiter som mottakeren er spesielt glad i!) I fjor sydde jeg puter til den store gullmedalje. Hadde noen meter med forskjellige stoffer som jeg hadde kjøpt i Thailand for noen år siden. KJøpte puter på Norsk Sengetøylager, til ca 40-50 kr stk. Sydde putetrekk i forskjellige versjoner, noen med knapper og noen uten. Puter får man liksom alltid bruk for, men bare sørg for at stoffet vil falle i smak hos den som mottar gaven. (Stygge puter kan man om ikke annet bruke i bilen som støtdemper hvis du har noe på takgrinda som bikker nedpå taket.) Andre potensielt billige presanger: En "personlig" kopp eller to og en pose te eller kaffe, avhengig av hva mottaker liker best. Kopper kan faktisk ende opp litt dyrt, men hvis du er heldig, så finner du noen rimelige som er midt i blinken. Evt. kjøper billige hvite kopper, og dekorerer dem selv. Kopper trenger liksom ikke å passe til alt mulig annet rart, så det er ganske safe. (Og hvis de ikke liker den, så er den lett å gjemme! ) Hvis du har noen bilder av venninnene dine, så kan du jo lage en kalender. Trenger ikke mer enn 1 bilde, hvis du limer både det og kalenderbiten på et stykke papp. Eller så kan du få tak i nok bilder med alle venninnene, scanne dem, lage et kalenderblad for hver måned, og printe ut, og kopiere opp. Da kan det være hyggelig å spandere på seg fargeprint og kopier. (Ojsan, ser at du har tenkt på dette allerede.) Et år kalligraferte jeg passende små dikt og sitater til hver måned, og laget kalender med det. Laget det sånn at hvert blad var 1/3 A4 ark. Scannet alle sammen, satte opp passende oppsett i Word, kjøpte fargede ark, og printa ut. Du kan jo enten ta januar, mai og september på samme ark, eller bare printe ut 3 og 3 versjoner av samme måned om gangen. Det ble godt mottatt av de litterære damene i familien, ihvertfall. Tok en del tid å kalligrafere skikkelig, men resten gikk på samlebånd. Kalendere trenger man alltids, ellers kan den jo resirkuleres i løpet av året. For å gjøre det avansert, kan du jo putte på merkedager, som f.eks. flaggdager og din bursdag. (Ta med venninnenes også.) Strikking er jo fint, bare sørg for å lage noe som du blir ferdig med. Kommer kanskje på noe mer senere. Catzy
Catzy Skrevet 27. september 2002 #6 Skrevet 27. september 2002 Heisan, innlegget om å gi bort "hjemmelaget rask" er visst fjernet. Det var det innlegget jeg mente, ikke Kattepus sitt. Anyway, poenget er fremdeles å se an mottakeren når man lager hjemmelagde presanger. Selv om det er tanken som teller, så er det stusslig når haugen i skuffen med litt ukurante presanger bare vokser og vokser. Tror alle får minst en sånn presang annet hvert år... Catzy - utakknemlig beist.
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #7 Skrevet 27. september 2002 Heisann! Jeg mener selvfølgelig å se an personen man gir en hjemmelaget gave til, enten det er drops, såpe eller puter. Vedkommende som startet tråden, sa jo at dette var en venninnegjeng som var mye sammen. Da regner man jo med at disse kjenner hverandre og vet hvordan hverandres stil er. De har nok gitt hverandre presanger før og vet forhåpentlig hva de andre liker. Vet de ikke det, er det jo like dumt med hjemmelagde gaver som nykjøpte, når de har bommet totalt på hva personen liker. Med hjemmlagde gaver mener jeg ikke noe som tar 3 minutter å lage av noe "rask", men noe man bruker litt tid og kjærlighet på. Vi liker å gjøre ting ordentlig og drops og sjokolade blir da bærre lækkert tror jeg. Syntes for øvrig forslaget ditt om å sy puter var genialt, Catzy! Kopper m kaffe eller te er også fine og nyttige gaver. Takk for ideer :D P.S. Så ikke innlegget om hjemmelaget rask, så kan ikke uttale meg der. P.P.S Vi gir også smykker til de som liker det osv....... Det er kjedelig å få noe som ikke er særlig gjennomtenkt.
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2002 #8 Skrevet 27. september 2002 Hvorfor i all verden er innlegget mitt om at jeg synes hjemmelagede gaver er noe rask blitt slettet??? :-? Det må da være lov å mene det? Jeg har da ikke hengt ut noen personlig! Det er faktisk ganske mange som ikke liker hjemmelagede gaver. Denne slettingen synes jeg var helt unødvendig og jeg vil gjerne høre en begrunnelse :evil:
Gjest Hege Skrevet 27. september 2002 #9 Skrevet 27. september 2002 Gjest, det er helt i orden at du ikke liker hjemmelagete gaver, men her inne er det masse brukere som bruker masse tid og omtanke på å lage personlige gaver til mennesker de er glad i. Og de gir hverandre gode tips her. Og så kommer altså du og kalller slike gaver for rask.. I tillegg var ditt innlegg i en veldig lite koselig tone. Det må da gå an å si sin mening på en annen måte?
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #10 Skrevet 27. september 2002 Til siste gjest med innlegget som tydeligvis var hjemmelaget rask : Kanskje det ble slettet fordi at dine tanker om hjemmelagde gaver var ytterst negative og ikke så mye til hjelp for hun som begynte tråden ? Kanskje noe å tenke på ? :o :o
Gjest Diva Skrevet 27. september 2002 #11 Skrevet 27. september 2002 Slutter meg til Heges bedømming! Du gjest får finne et annet sted å kritisere på. Kattepus
Gjest Lea Skrevet 27. september 2002 #12 Skrevet 27. september 2002 Jeg synes at det er kjempestas å få hjemmelagede gaver jeg. Gode, hjemmestrikkede raggsokker, julepynt, bilder osv. Klart at man kan bli litt oppgitt når man før den 5. broderte klokkestrengen og sånt, men jeg setter mer og mer pris på sånt. Da jeg var 15 syntes jeg at sånne gaver var skikkelig kjedelig, så gjest vokser det nok fra seg!
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2002 #13 Skrevet 27. september 2002 Jeg er faktisk dobbelt så gammel som 15, så jeg kommer nok ikke til å vokse det av meg. Jeg synes det er koselig med ting barn lager, men jeg synes voksne kan gi hverandre noe annet. Men selvsagt ser man an mottakeren! Og Hege, det er mange flere enn meg som synes hjemmelagede gaver er noe rask, så kanskje det bare er lurt å åpne øynene på de som dynger familie og venner med ting de selv synes er helt topp. Jeg tviler på at samtlige av Imaris 24 venninner digger hjemmelagede gaver. Selv ville jeg satt større pris på et kort med en personlig hilsen, enn en hjemmelaget såpe eller et printet dikt i ramme.
Gjest Hege Skrevet 27. september 2002 #14 Skrevet 27. september 2002 Hei Gjest! Kan være du har rett. Selv er jeg faktisk mye mer glad i hjemmelagete gaver enn gaver som kanskje tar hardt på økonomien i disse juletider. Små hjemmelagete gaver, der jeg vet hvilke gode tanker som ligger bak
Gjest Lea Skrevet 27. september 2002 #15 Skrevet 27. september 2002 Til Gjest! Har du dårlige erfaringer? Det er jo grenser for hva man lager og gir bort også da. Selv er jeg glad for at ikke alle blakker seg helt i julen og at de gir bort en del av seg selv i stedet for å kjøpe dyre, upersonlige gaver. Kanskje du ikke vokser det av deg.. det burde du kanskje ha gjort for lengst. Bare er litt nyskjerrig: Hva slags hjem har du? Har bare en mistanke om at du er veldig minimalistisk og liker møbler og ting i sort, hvitt og rustfritt stål. Da passer det sjelden med hjemmelagede ting. Selv har jeg en salig blanding av nytt og gammelt, kjøpt og arvet, så her sklir det meste rett på plass. De kjæreste tingene jeg har er ting som venner og familie har laget til meg. De har sydd, strikket, formet og malt masse fine ting til meg og disse tingene hatr hedersplass hos meg. Si ifra til alle du kjenner at du ønsker deg andre ting enn hjemmelaget. Jeg sier det omvendte. Jeg ønsker meg hjemmelaget rask!
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2002 #16 Skrevet 27. september 2002 Mitt hjem er også en blanding av nytt og gammelt, kjøpt og arvet, absolutt ikke noe minimalistisk i sort/hvitt og stål. Jeg har mange sjarmerende, hjemmelagede ting, laget av barn. Jeg vil heller ikke ha dyre gaver som giveren har blakket seg på. Jeg liker bare ikke hjemmelaget rask, da vil jeg heller ha et kort med en personlig hilsen.
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2002 #17 Skrevet 27. september 2002 Er det noen big deal om folk ikke liker hjemmelagede gaver? Smaken er jo alltid delt og det går da ikke an å bli såret for at noen sier i fra om hva de liker/ikke liker?
Augustbrud02 Skrevet 27. september 2002 #18 Skrevet 27. september 2002 Men går det virkelig an å ta alle hjemmelagde gaver under en kam? Mange hjemmelagde gavr er så flotte at de like gjerne kunne vært kjøpt!! Og slike gaver er faktisk vanvittig dyre om man skal kjøpe dem. Men personlig lever jeg fortsatt under den tankegangen at det er tanken som teller når det gelder gaver, så for meg spiller det ingen rolle hva det er. Hjemmelaget drops eller kjøpt sengesett, det er like hyggelig å bli husket på uansett! Forøvrig kan dere kanskje finne noen ideer til hjemmelagde gaver her? http://www.geocities.com/kristinkol/ I år kommer jeg til å lage torso-bilder til flere stykker. Det blir kjempetøft og er en flott gave! Billig blir det også!
Guess What! Skrevet 28. september 2002 #19 Skrevet 28. september 2002 ....så må ikke dere andre spore av heller da I år skal jeg lage mine gaver til familie og venner. Heldigvis har jeg ikke mangen søsken, og har tenkt å bare gi pakker til kjæreste/+ 3 bestevenner. Og så mamma og pappa da. Men det der er i box! Til mamma og pappa har jeg tatt to små bilder av en gård med en kreativ vri. Dette har jeg så laga i mørkerom i svart/hvitt. Skal kjøpe sort ramme å ha til. TIl min søster m/samboer skal jeg lage puter som står til sofa og gardiner. Med vatt inni. + en kjøkkenduk. Til mine venninder skal jeg lage karamell, sjokoladebiter og drops. simpelt og greit!!
diddi Skrevet 15. november 2002 #20 Skrevet 15. november 2002 Kan du strikke??? I såfall er raggsokker eller rufseskjerf (sånn med fjoner i alle retninger) flotte gaver. Disse kan du lage i en farge til hver venninnne!!! Og skjerfet går fort (dersom du ikke mister masker da, for det kan være vanskelig å "hente opp".)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå