Gå til innhold

Skatt og etterbetaling fra NAV og uføretrygd. Hva gjorde du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter på etterbetaling av uføretrygd. Lurer da på;
Skatt. Hvordan skal jeg føre dette inn i skattekortet/skattemeldingen? Jeg vet ikke engang om det blir trukket skatt av utbetalingen, men det regner jeg med det gjør. Hva skal jeg gjøre? Hvordan kan jeg unngå baksmell? 

Jeg skal få 2 etterbetalinger. Først 3 mnd med uføretrygd også ung ufør tillegget. 

Anonymkode: 3d921...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De 3 månedene med uføretrygd må du fylle inn sammen med resten av uføretrygden på punktet «uføretrygd» på skattekortet.

Etterbetaling av ung ufør (hvis det er fra de årene du har hatt med AAP), trenger du ikke fylle inn, siden det blir trukket 44% skatt av det.

Ring nav eller evt meld deg inn i «NAV-spørsmål?» på Facebook, der er det mye hjelp å hente. Der kan du spørre åpent, eller direkte til en av de som leder gruppa.

Anonymkode: d00d7...7a0

Skrevet

Du behøver ikke gjøre noenting. Skatteetaten regner ut hvilken beskatning som er mest fordelaktig for deg. 

Anonymkode: 2accc...2e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du behøver ikke gjøre noenting. Skatteetaten regner ut hvilken beskatning som er mest fordelaktig for deg. 

Det stemmer jo ikke. Nå vet ikke jeg hvilken situasjon TS er i, men da jeg gikk fra AAP til trygd måtte jeg selv endre dette i skattekortet. Inntil dette var gjort skattet jeg 36%.

Anonymkode: a7d57...ea5

Skrevet

Når du har fått etterbetalingen må du ringe skatteetaten og høre med dem å skattlegging og eventuelt ligne år for år.

Anonymkode: 961ad...655

Skrevet

Jeg sendte et vedlegg hvor jeg skrev at jeg ville etterbetalingen skulle skattlegges år for år. De trakk 34% hos meg. Fikk igjen en del året etter :) 

Anonymkode: 7a4d5...e85

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

De 3 månedene med uføretrygd må du fylle inn sammen med resten av uføretrygden på punktet «uføretrygd» på skattekortet.

Etterbetaling av ung ufør (hvis det er fra de årene du har hatt med AAP), trenger du ikke fylle inn, siden det blir trukket 44% skatt av det.

Ring nav eller evt meld deg inn i «NAV-spørsmål?» på Facebook, der er det mye hjelp å hente. Der kan du spørre åpent, eller direkte til en av de som leder gruppa.

Anonymkode: d00d7...7a0

Jeg har endret skattekortet, så det er nå riktig tabell og jeg skrev inn årsinntekten på uføretrygd under uføretrygd.  

De tre månedene har jeg ikke fått enda og de er for november, desember (2020) og januar. Men jeg vet jo ikke når jeg får dem og de skal trekke fra sosialhjelpen jeg fikk de tre månedene, så jeg har ikke peiling på hvor mye som er igjen. Uføretrygd blir innvilget med virkningspunkt 1 mnd etter søknadsprossesen starter. Vedtaket fikk jeg i slutten av Januar. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sendte et vedlegg hvor jeg skrev at jeg ville etterbetalingen skulle skattlegges år for år. De trakk 34% hos meg. Fikk igjen en del året etter :) 

Gjorde du det bare på nett? og hvor/hvordan? 
Jeg må vell vente til pengene kommer sikkert... har lest at de trekker 44% som standard, også må man få de til å gjøre det om år for år. 

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når du har fått etterbetalingen må du ringe skatteetaten og høre med dem å skattlegging og eventuelt ligne år for år.

Anonymkode: 961ad...655

ok, da må jeg bare smøre meg med tålmodighet da. Må vell gjøre det med begge utbetalingene, eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har endret skattekortet, så det er nå riktig tabell og jeg skrev inn årsinntekten på uføretrygd under uføretrygd.  

De tre månedene har jeg ikke fått enda og de er for november, desember (2020) og januar. Men jeg vet jo ikke når jeg får dem og de skal trekke fra sosialhjelpen jeg fikk de tre månedene, så jeg har ikke peiling på hvor mye som er igjen. Uføretrygd blir innvilget med virkningspunkt 1 mnd etter søknadsprossesen starter. Vedtaket fikk jeg i slutten av Januar. 

Gjorde du det bare på nett? og hvor/hvordan? 
Jeg må vell vente til pengene kommer sikkert... har lest at de trekker 44% som standard, også må man få de til å gjøre det om år for år. 

-ts

Skrev bare et notat på telefonen, som jeg la til som vedlegg. Har også lest at de skal trekke 44%, men de trakk kun 34% her :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...