shi Skrevet 18. august 2005 #1 Skrevet 18. august 2005 Har lest litt rundt her om det å plante ingefær. Det har seg sånn at min nåværende ingfærrot har fått et grønt skudd og det uten at jeg har plantet den. Lurer derfor på, hvor lenge kan den leve uten å plantes? Har ikke jord eller potter tilgjengelig for øyeblikket. Kan den settes i vann? Må spiren være over jord/vann nivå? Kan man bruke det grønne skuddet i mat? Eller er det kun roten? Er egentlig temmelig grønn når det gjelder å plante ting selv. Gode råd mottas med takk!
Grooo Skrevet 19. august 2005 #2 Skrevet 19. august 2005 Spennende tråd! Setter meg ned her og venter på svar sammen med deg jeg... Har aldri prøvd å dyrke ingefær, men fikk veldig lyst nå
Gjest ingefær Skrevet 20. august 2005 #3 Skrevet 20. august 2005 du kan godt sette den i vann i et par dager (bare røttene, så de "kommer" seg litt før du plasserer de i rot) blir de liggende for lenge i vann, vil det komme litt mugg, og det bør man jo ikke spise. se forresten denne linken! http://www.easyfunschool.com/article1209.html lykke til!
shi Skrevet 21. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2005 Takker for svar. Lurer på en ting, når du sier røttene, mener du da selve ingefær roten? Ser ingen nye røtter, jeg...
Gjest ingefær Skrevet 21. august 2005 #5 Skrevet 21. august 2005 det vil dukke opp noen nye røtter (gjerne på motsatt side av der hvor de grønne skuddene kommer)( feks en løk, den har en topp og en bunn, når løken blir plantet,eller liggende lenge, vil det dukke opp røtter i bunn, og grønne blader på toppen. ) har det ikke kommet røtter ennå, kan du sette "tuppen" av bunnen i litt vann, pass på at ikke hele ingefør rota blir liggende under vann, bare bunnen. du kan stable den i et hvitvinsglass eller bruke litt pinner for å holde mesteparten over vann. (tips: gjør det samme med hvitløk! jeg pleier å plante hvitløksfedd rett i jord, og da dukker det etterhvert opp hvitløksgressløk! veldig godt, og myye smak! perfekt i hvitløkssmør!)
shi Skrevet 22. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 22. august 2005 Takk takk, skal prøve det. Også å så hvitløk, for de spirer de også, og den grønne delen er helt klart best.
Ingefærrot Skrevet 21. juni 2014 #7 Skrevet 21. juni 2014 Hei, det som spirer, skal det være over jorda og er det som blir rotas blader? Hvordan setter dere ned en rot?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå