Gå til innhold

Når du er den eneste i kretsen som har god økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du når du er den eneste i din krets med forholdsvis god økonomi? Vi er i starten av 20 årene, både av flere søsken og venner er nok jeg den som allerede har grei økonomi. Problemet er bare at jeg ikke vil bli sett på som gjerrig eller at man i det hele tatt skal vite at jeg klarer meg godt økonomisk. En sjelden gang hender det at folk fleiper litt om det.

Der de andre spiser junk opptil flere ganger, spiser jeg hjemmelaget mat. Der de shopper ofte, er jeg mer tilbakeholden med pengebruk. Der de bestiller pizza med hjemlevering, lager jeg heller mat fra bunnen. Der de velger kantina, tar jeg heller med mat. Jeg liker rett og slett å leve sparsommelig, og har alltid elsket hjemmelaget mat bedre... Når vi skal spise ute som en gjeng kjøper jeg selvfølgelig mat, skal jeg ha nye joggesko går jeg også for nye.

Jeg elsker derimot å feriere og har mulighet til å dra utenlands en gang i året. Hender derfor at jeg veksler mellom å reise med venner og søsken annethvert år. Jeg er også den av mine medstudenter som kjører bil, tar aldri betalt for bensin. Handler vi på butikken, kan jeg spandere også. 

Å se sparekonto vokse er nok det jeg brenner for, planen er å jobbe så mye som mulig men samtidig ha tid til de nærmeste. Noen av mine medstudenter velger å konsentrere seg om studier, i feriene vil de helst jobbe lite.

Synes det er en vanskelig balansegang å glede seg over at kontoen stadig vokser. Snakker aldri med noen om dette. Og på den andre siden "leke fattige"/spandere siden de er klar over at jeg jobber nokså mye. -Å glede andre er den største glede liksom

Anonymkode: f3e2b...207

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du fortsetter å gjøre din greie med å leve sunt og sparsom. I tilfelle du ikke har begynt, vil jeg også anbefale at du starter å investere i aksjer, fond eller utleie eiendom. Dette vil få pengene til å vokse enda raskere. Etter hver kan du få en pen ekstrainntekt, og med tiden kunne leve av dette eller gå ned i stilling.

Det fleste i Norge har svært lite økonomikunnskap, men noen vil lære dersom dem blir fortalt om slikt. Det at du lykkes med sparing og investeringer, kan etterhvert virke som en inspirasjon og forbilde for andre.

Jeg tror du bør unngå å fortelle den hele og fulle sannheten om hvor mye penger du har til alle. Det blir bare problem med misunnelse og folk som ber om lån. Velg heller ut noen få du er fortrolig med. Det er gode muligheter at disse etterhvert ser fordelene med å leve slikt du gjør og begynne gjøre det samne. Og sammen vil dere igjen påvirke andre i bekjentskapkretsen din.

Grunnen til at alle i gjengen sløser og lever usunt, er som regel fordi alle andre gjør det. Jo flere som bryter ut av dette mønsteret, jo større blir påvirkningen i motsatt retning.

Skrevet

Jeg lever på samme måte uavhengig av mine venners økonomi. Hvorfor skulle det ha noe å si?

Anonymkode: a5ca0...a49

Skrevet

Skjønner ikke at dette skal ha noe å si. Dersom dine venner har mindre god økonomi, så kan dere alle legge dere på en sparsom linje. At du jobber og har mer penger inn, har ingen noe med. 

Starten av tyveårene er unntakstilstand. De færreste har både formue og høy inntekt. Det jevner seg ut med tiden.

Anonymkode: c9bd0...dc1

• Liker 1
Skrevet

Venner og familie forstår sikkert at du sitter bedre i det enn de selv gjør.  Men sånt er ikke viktig blant venner.  De fleste liker å klare seg selv økonomisk og forventer ikke at du spanderer på dem.  Har du en venn som du gjerne vil være sammen med på ferie, og vedkommende sier at h*n  ikke har råd, så kan du selvfølgelig invitere og betale for.  Synes da at det er greit å si at det er fordi du gjerne vil at dere ferierer sammen.  Det er viktig å holde en balanse slik at vennen din ikke føler at h*n skylder deg noe.  

Skrevet

Jeg er helt lik deg. Er veldig bevisst hva jeg bruker penger på. 
Helt typisk at de med dårlig økonomi spiser junkfood og mat og brus på bensinstasjon. Merkelig. 
Min erfaring, er at de med nistepakke er de med penger. 
Tror ikke vennene dine forventer noe av deg, om de gjør så drit i det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...