Gå til innhold

Hvor mye koster det å bygge en liten enebolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye koster det med alt inkludert? Har veldig lyst til å bygge en ny bolig. 

Eller kanskje lage tomannsbolig med et familiemedlem? Hvor mye må man regne med? 

Anonymkode: d9e5c...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mye koster det med alt inkludert? Har veldig lyst til å bygge en ny bolig. 

Eller kanskje lage tomannsbolig med et familiemedlem? Hvor mye må man regne med? 

Utifra dine ønsker, så tenker jeg fra en til femti millioner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite hus på 110 kvadrat. Med tomt, hus og alt kom totalen på 3,8mill 

Anonymkode: 70b0b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt, fordi Norge styres av sosialister. Og de liker ikke at folk bor i enebolig. 

Anonymkode: c2c29...c28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan klare deg med under millionen om du får gratis tomt av kommunen i et byggefelt og bygger en kataloghytte(med nødvendige justeringer for å kunne godkjennes som bolig) med egeninnsats.

Om du skal kjøpe den tomten du ønsker, et stort hus og leie inn folk til bygging blir det noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker på det samme og har ikke behov for et stort hus. Kan jeg gjøre en hytte som bygges om til et hus der det er lov å bo? 

Anonymkode: b1fee...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tenker på det samme og har ikke behov for et stort hus. Kan jeg gjøre en hytte som bygges om til et hus der det er lov å bo? 

Anonymkode: b1fee...777

Nei, bolig skal bygges i henhold til TEK17, mens det ikke er like strenge krav til hytter.

Anonymkode: ae9e5...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dyrt, fordi Norge styres av sosialister. Og de liker ikke at folk bor i enebolig. 

Anonymkode: c2c29...c28

Du mener vel fordi Norge styres av kapitalister. De rikeste skal bli rikere, de fattige skal ikke få eie noe som helst, og klarer de å skaffe seg noe skal de flås med eiendomsskatt og avgifter. 

Anonymkode: 52772...470

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, bolig skal bygges i henhold til TEK17, mens det ikke er like strenge krav til hytter.

Hytter skal også bygges i hht TEK17. Men det er f.eks krav til bod i bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Hytter skal også bygges i hht TEK17. Men det er f.eks krav til bod i bolig.

Var det jeg mente 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, PetterKanin said:

Du kan klare deg med under millionen om du får gratis tomt av kommunen i et byggefelt og bygger en kataloghytte(med nødvendige justeringer for å kunne godkjennes som bolig) med egeninnsats.

Om du skal kjøpe den tomten du ønsker, et stort hus og leie inn folk til bygging blir det noe annet.

Er det mulig å få gratis tomt? 

Jeg har familie som er full av snekkere, elektrikere og rørleggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det mulig å få gratis tomt? 

Jeg har familie som er full av snekkere, elektrikere og rørleggere. 

Enkelte kommuner selger dem i allefall til gibort-pris (20000 f.eks).

Det er ikke særlig lurt å basere seg på at andre skal jobbe gratis for en, selv om det er familie.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan nok regne fra 25 000 kr per kvadratmeter og oppover avhengig av standard. Tomt og grunnarbeid kommer i tillegg.

Anonymkode: 9389d...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Gi bort pris tomter er det nok ikke mange av. Kanskje en kjip bortgjemt skrent som må sprenges og graves for store summer til å bli brukbar. 

Billigste ferdighusleverandøren er Alvsbyhus tror jeg. Det påløper alltid ekstrautgifter med husbygging som du bør ha en solid buffer til. At familien er full av håndtverkere hjelper ikke mye. Hjelper de deg billig/gratis så er det svart arbeid. Du får ikke papirer på svart arbeid, og papirer må du ha for å få brukstillatelse. 

Billigste pris vil jeg tro du henter fra huskatalog til alvsbyhus + grunnmur + graving/drenering + avgifter for å koble på og legge rør til vann og avløp + div avgifter til kommunen + buffer tilfelle noe går dritt. Det gjør det ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Du må ha et sted å bo mens huset bygges, som du må betale leie for samtidig med at du har huslån. 

Angående tomannsbolig så er ikke det bare en enebolig delt i to. Tomten må være regulert til tomannsbolig noe som er dyrere. Og en tomannsbolig koster dobbelt i avgifter. Det finnes flere hus med utleiedel enten under eller på siden. Det lønner seg å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
theTitanic skrev (9 minutter siden):

Gi bort pris tomter er det nok ikke mange av. Kanskje en kjip bortgjemt skrent som må sprenges og graves for store summer til å bli brukbar. 

Billigste ferdighusleverandøren er Alvsbyhus tror jeg. Det påløper alltid ekstrautgifter med husbygging som du bør ha en solid buffer til. At familien er full av håndtverkere hjelper ikke mye. Hjelper de deg billig/gratis så er det svart arbeid. Du får ikke papirer på svart arbeid, og papirer må du ha for å få brukstillatelse. 

Billigste pris vil jeg tro du henter fra huskatalog til alvsbyhus + grunnmur + graving/drenering + avgifter for å koble på og legge rør til vann og avløp + div avgifter til kommunen + buffer tilfelle noe går dritt. Det gjør det ofte. 

Det er mange kommuner som tilbyr slike tomter, og d har også endel av dem.

Det at noen hjelper gratis er ikke svart arbeid. Det er vanlig å enten gå ansvarsrett som selvbygger eller at byggleverandøren står for den. De signerer også søknad om ferdigattest.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, theTitanic said:

Du må ha et sted å bo mens huset bygges, som du må betale leie for samtidig med at du har huslån. 

Angående tomannsbolig så er ikke det bare en enebolig delt i to. Tomten må være regulert til tomannsbolig noe som er dyrere. Og en tomannsbolig koster dobbelt i avgifter. Det finnes flere hus med utleiedel enten under eller på siden. Det lønner seg å ha. 

Jeg og familiemedlemmet tenkte først tomannsbolig men stemmer det er dyrere. Vil kanskje være mer gunstig å lage en lite større enebolig med utleiedel. Men budsjett er ca 3 000 000. Redd vi ikke kommer noen vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, theTitanic said:

Aldri vært prat om svart arbeid her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da vitterlig om standard og ønsker. Kan koste alt fra en halv mill til 100...

Anonymkode: efa27...24b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...