AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Har fått høre at noen setter på bleie på barn som egentlig er ferdig med bleiestadiet når de er ute og leker på vinteren. De argumenterer med at det er så mye styr å ta av alle klærne når de skal tisse, og særlig nå i det siste når det har vært ekstra kaldt. Jeg kan skjønne hva de mener, men usikker på om jeg synes det er en god ide. Er dette faktisk vanlig, eller er noen av de jeg kjenner bare rare? Anonymkode: 0da5c...5b4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Hei,, har 2 jenter her på snart 5 år. De bruker bleie når de er ute i barnehagen nå.. grunnet mye klær på, barnehagen har spurt oss foreldre og vi har snakket med jente om det. Mine 2 har liten blære, skvetter mye på seg. Som regel når de går inn etter uten dagen så står det en assistent i barnehagen klar med våtservietter. Begge har som regel avføring fast på morgenen før de drar til barnehagen. Jeg snakket med noen andre foreldre og de vare gladet at de gjordet det med dems barn også. Vi har barn i en naturbarnehage, det er 80 % ute. Anonymkode: 958cd...1c3
spludre Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Det blir kaldt å trekke ned bukse og tisse ute nå. Det trenger ikke være latskap, men omsorg og helse som gjør at de tar på bleie nå.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Det er vanlig å gjøre det og å ikke gjøre det. Vi satt på bleie i nil når vi vet det er mange timer til neste mulighet for stopp f.eks Anonymkode: 3d005...eac
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Ja vi satte på bleie når barna gikk ut i barnehagen på vinteren. Vi satte også på blei under lengre bilturer. Jeg som tar buss til barnehagen satte også på bleie når barna ikke tisset før vi dro. Kan love deg at det er kjipt å stå i ti minus med et barn som tisser på seg. Da er det bare å dra hjem og ta neste buss til barnehagen igjen. Har prøvd og det skjedde en gang. Alle mine tre blei tørre når de var litt over fire. Anonymkode: 1b003...b30 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Jeg gjør det hvis vi er lenge borte. Sønnen er 3,5 år. Vi hadde en timer kjørevei frem og tilbake og 3 timer ute i akebakken. Han sa selv etter 3. time ute av huset at han ville tisse. Da sa jeg det var bare å tisse i vei fordi han hadde bleia på. Kun av praktiske årsaker. Ingen mulighet til å finne toalettet. Da måtte vi gå 15 min til bilen og så kjøre et eller annet sted. Anonymkode: 1d1a6...3aa
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Jentungen brukte bleie ute i fjor vinter og sa at barnehagen kunne ved behov da hun sluttet med bleie den høsten. Hun var bare to og ga noen ganger kort varsel. Også gjort det på lengre bilturer hvor det kan være kø. Anonymkode: 81e1f...c37 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Kun hørt om det når et barn holder på med bleieskift. Aldri gjort det i noen av barnehagene jeg har jobbet i eller med egne barn. Anonymkode: a61d9...770 2
Ulrikke Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Jobber i barnehage, og det har hendt at vi gjør det på noen få barn som erfaringsvis ikke rekker/sier fra for sent/ikke gidder å avbryte leken for å gå på do, alltid hvis de nettopp har sluttet med bleie. Tar jo aldri på barn bleie ute som i all hovedsak rekker do, men har vært borti flere som ikke ville gå inn og kle av seg og gå på do (med hjelp altså) og dermed bare tisser. Det blir fort kaldt og ubehagelig nå som det gjerne er -14 her i området. På avdelingen jeg jobber nå har vi ett barn som får på bleie når vi er ute. Han sluttet med bleie i juleferien og går uten bleie inne på avdelingen, men har bleie på ute. Han protesterer ikke, ber om bleie før vi kler på hvis vi holder på å glemme det. Er et hjelpemiddel for å slippe å gå våt og kald når man nettopp har sluttet med bleie og ikke "planlegger" så godt enda. Ikke noe man holder på med lenge! 2
Tellus Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har fått høre at noen setter på bleie på barn som egentlig er ferdig med bleiestadiet når de er ute og leker på vinteren. De argumenterer med at det er så mye styr å ta av alle klærne når de skal tisse, og særlig nå i det siste når det har vært ekstra kaldt. Jeg kan skjønne hva de mener, men usikker på om jeg synes det er en god ide. Er dette faktisk vanlig, eller er noen av de jeg kjenner bare rare? Anonymkode: 0da5c...5b4 Dette har vi gjort, fordi ungen vår sier nei når vi spør om han må tisse selv om han må. Sier heller ikke fra når han har tisset seg ut. Men han er generelt ferdig med bleier. Bruker kun på natten. Med mindre klær ute er det lettere å se og sjekke ham, men med minst 3 lag klær på når det er vinter blir det litt kronglete ja... Og vi har heller ikke mer enn en dress så det blir mye vasking ved uhell.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja vi satte på bleie når barna gikk ut i barnehagen på vinteren. Vi satte også på blei under lengre bilturer. Jeg som tar buss til barnehagen satte også på bleie når barna ikke tisset før vi dro. Kan love deg at det er kjipt å stå i ti minus med et barn som tisser på seg. Da er det bare å dra hjem og ta neste buss til barnehagen igjen. Har prøvd og det skjedde en gang. Alle mine tre blei tørre når de var litt over fire. Anonymkode: 1b003...b30 Ikke tid til å la barnet tisse om morgenen? Er jo etter morgentisset de holder seg lengst fordi det tar tid for kroppen å bli hydrert igjen etter natta. Mine slutta med bleie 2 år 4 mnd gamle og gikk begge rett ut av bleia til omtrent en time de kunne holde seg før det var på tide å tisse. Bruker man så lang tid til bhg? Ja i noen bydeler i Oslo gjør man kanskje det altså, skal ikke kjimse av morgenrushet i hovedstaden. Syns allikevel det høres litt rart ut å ikke kunne sørge for at barnet tisser før man går ut. Fast rutine alltid her omtrent å tisse før vi tar på uteklær. Anonymkode: c108e...189 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Vi har aldri gjort det. Annet enn bleie på og så av den korte perioden det har tatt å finne tryggehet til å bæsje på do. Aldri tisset på seg ute. Slutta med bleie 2 år 4 mnd begge to. Da holdt de seg ca 1 t i starten. Vi bare tilpasset aktiviteter og tisset selvsagt masse ute. Går så kjapt å dra ned selv vinterbukse og tisse at det er uproblematisk. Er det så kaldt at huden ikke tåler 1 min uten klær, da er vi uansett inne vi, da tåler ikke ansiktet det heller. Tror vi bruker ca 30 sek uten klær på rumpa når de tisser med vinterklær. Går helt fint om vi må. Sjelden vi må nå som de er snart 3 og 5 da. Pleier kunne finne do inne ila noen timer. nei aldri tenkt over. Kjøring tilpasser vi med stopp. De har aldri hatt uhell i bilen. Vanskelig å se for seg en biltur helt uten mulighet for å stoppe på mange timer. Ungene hadde klikka uansett🤪 Hadde ikke funket. bhg vår er tydelig på at de helst ser at når man slutter så slutter man. De tar ikke på med mindre spesielle behov hos enkelte. De ser etter andre løsninger først tilpasset barnet og problemet. Veldig glad de er så gode på den delen, kanskje derfor mine har hatt veldig få uhell? I bhg sier de at det ikke er lurt å ødelegge barnets selvtillitt på at dette klarer de. Og at de aller fleste klarer det fint. De kjenner vel dessuten hvert barn og aner når ca de evt bør oppfordre til dobesøk hvis det drøyer. Avdelingene er 12 (småbarn) og 24 (storebarn fra 3 år), så er ikke en bitteliten bhg med tre barn heller akkurat. Bleieslutt går veldig bra for alle jeg snakket med i bhg egentlig, kan mistenke at deres mål om å gi barna selvtillitt funker. ang skvetting, hva med ullbokser? Eller om man kunne brukt et «truseinnlegg» typ heller enn en hel bleie? Kan gi forvirrende signaler det med å stadig gå i bleie og kanskje medvirker det faktisk til problemet med skvetting fordi kroppen ikke er helt ute av bleia enda pga hyppige påminnelser om at man bare kan tisse når det passer. Tror jeg da definitivt ville unngått bleie for å heller komme ut av problemet en gang for alle, enn enkle løsninger for å unngå skift. Ikke la bhg bidra til at barna ikke blir tørre. Det er trist... Anonymkode: c108e...189 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har aldri gjort det. Annet enn bleie på og så av den korte perioden det har tatt å finne tryggehet til å bæsje på do. Aldri tisset på seg ute. Slutta med bleie 2 år 4 mnd begge to. Da holdt de seg ca 1 t i starten. Vi bare tilpasset aktiviteter og tisset selvsagt masse ute. Går så kjapt å dra ned selv vinterbukse og tisse at det er uproblematisk. Er det så kaldt at huden ikke tåler 1 min uten klær, da er vi uansett inne vi, da tåler ikke ansiktet det heller. Tror vi bruker ca 30 sek uten klær på rumpa når de tisser med vinterklær. Går helt fint om vi må. Sjelden vi må nå som de er snart 3 og 5 da. Pleier kunne finne do inne ila noen timer. nei aldri tenkt over. Kjøring tilpasser vi med stopp. De har aldri hatt uhell i bilen. Vanskelig å se for seg en biltur helt uten mulighet for å stoppe på mange timer. Ungene hadde klikka uansett🤪 Hadde ikke funket. bhg vår er tydelig på at de helst ser at når man slutter så slutter man. De tar ikke på med mindre spesielle behov hos enkelte. De ser etter andre løsninger først tilpasset barnet og problemet. Veldig glad de er så gode på den delen, kanskje derfor mine har hatt veldig få uhell? I bhg sier de at det ikke er lurt å ødelegge barnets selvtillitt på at dette klarer de. Og at de aller fleste klarer det fint. De kjenner vel dessuten hvert barn og aner når ca de evt bør oppfordre til dobesøk hvis det drøyer. Avdelingene er 12 (småbarn) og 24 (storebarn fra 3 år), så er ikke en bitteliten bhg med tre barn heller akkurat. Bleieslutt går veldig bra for alle jeg snakket med i bhg egentlig, kan mistenke at deres mål om å gi barna selvtillitt funker. ang skvetting, hva med ullbokser? Eller om man kunne brukt et «truseinnlegg» typ heller enn en hel bleie? Kan gi forvirrende signaler det med å stadig gå i bleie og kanskje medvirker det faktisk til problemet med skvetting fordi kroppen ikke er helt ute av bleia enda pga hyppige påminnelser om at man bare kan tisse når det passer. Tror jeg da definitivt ville unngått bleie for å heller komme ut av problemet en gang for alle, enn enkle løsninger for å unngå skift. Ikke la bhg bidra til at barna ikke blir tørre. Det er trist... Anonymkode: c108e...189 Må legge til: at vi etter bleieslutt da gikk fra dress til bukse og jakke som vinterklær nettop for å slippe å kle av hele barnet for å tisse hvis de må. Så det er jo et tips om man et mye ute om vinteren. Bedre enn å bruke bleie når man er ferdig med bleie. Og for gutter må det være enda greiere, vi har to jenter... ser mange bruker dress, men det er upraktisk akkurat på det med å gå på do ute muligens. Anonymkode: c108e...189
Årolilja Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 Jeg gjør det ikke med min 2-åring. Jeg ønsker ingen tilbakefall i progresjonen hans. Dessuten liker han ikke å ha på bleier. Anbefaler forresten todelt yttertøy dersom barnet er lite og skal tisse ute. Da unngår du at barnet fryser for mye på overkroppen, og får en dårlig opplevelse med å gå på do utendørs. Min går på do før vi skal ut, og klarer som regel å holde seg et par timer. Og når han først sier ifra, er det ikke krisekrise - vi har tid til å løpe inn, eller hjelpe han å tisse ute. Ikke vært noe problem, hverken i bhg eller hjemme. Men barn er forskjellige når det kommer til blærekapasitet og hvor flinke de er til å si ifra i god tid. Du må nesten se an barnet ditt, og teste ut litt hva som fungerer. PS: Er du veldig redd for uhell i dyrt yttertøy, kan du kle barnet i regnbukse under dressen de første gangene, frem til han får dreisen på det.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 Vi gjorde ikke det , heller ikke barnehagen . Anonymkode: e5ad0...5ed
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Skrevet 14. februar 2021 Sønnen min følte seg krenket om han måtte bruke bleie når han først hadde sluttet, men må sies at han sluttet med bleie på våren (akkurat 3 år) og kan bare huske et uhell den sommeren da vi kjørte langtur i bil og han sovnet.. Ellers hadde han en lengre periode med nattvæting i 4-års alder. Vi foreldre hadde det vanskelig og endte med brudd og veldig ustabilt med faren hans i flere år. Det ble helt bra da barnet ikke følte press på å skulle overnatte hos faren, og mer stabilitet i hverdagen. Men, det var så ofte vått at jeg tror jeg nærmest vasket sengetøy hver dag.. dvs hele dynen, gjerne også puten. Opp midt på natten for å dusje sønnen min og skifte på alt. Da måtte han bruke bleie, ofte var det lekkasjer likevel. Nei, huff - fortvilet men da var bleie nødvendig. Prøvde bare å ikke gjøre noe stor greie ut av det, men merket han synes det var «nederlag» selv - bare småbarn som brukte bleie. Heldigvis hjalp det at bestevennen hans slet mer med sengevæting enn han selv, så da gikk det greiere.. Anonymkode: be83c...af3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå