AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Det er så ekstremt sårt å ikke bli støttet og trodd. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å leve livet mitt videre uten å bryte med familien. Er det noen andre som har vært i samme situasjon, her? Anonymkode: 6bb0d...598 1
buksa di Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Dette tar du ikke opp her. Ta kontakt med noen profesjonelle folk. Så du får god hjelp. klem fra meg Endret 13. februar 2021 av buksa di 11
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 I alle tilfellene jeg har hørt om har de jeg kjenner blitt mistrodd til å begynne med. I det ene tilfellet ble lillesøster trodd, men ikke storesøster. Det skjer dessverre. Det kan oppleves som et stort sjokk, og et traume på sin måte. Det er sårende, og man kan føle seg sviktet. Jeg anbefaler deg å snakke med en profesjonell om dette, fordi det rokker ved ditt bilde av din familie og deg selv. Deres oppførsel definerer ikke deg, og det er svært viktig at du får bearbeidet dette og plassert skylden der den hører hjemme. Man skal ikke ta et slikt valg alene ❤️ Anonymkode: a8673...df2 12
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 buksa di skrev (8 minutter siden): Dette tar du ikke opp her. Ta kontakt med noen profesjonelle folk. Så du får god hjelp. klem fra meg Får hjelp av profesjonelle, og opplever at jeg har blitt trodd av dem. Det samme gjelder advokaten som jeg har rådført meg med (har foreløpig valgt å ikke anmelde). Hvorfor skulle jeg dikte opp overgrep? Anonymkode: 6bb0d...598 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I alle tilfellene jeg har hørt om har de jeg kjenner blitt mistrodd til å begynne med. I det ene tilfellet ble lillesøster trodd, men ikke storesøster. Det skjer dessverre. Det kan oppleves som et stort sjokk, og et traume på sin måte. Det er sårende, og man kan føle seg sviktet. Jeg anbefaler deg å snakke med en profesjonell om dette, fordi det rokker ved ditt bilde av din familie og deg selv. Deres oppførsel definerer ikke deg, og det er svært viktig at du får bearbeidet dette og plassert skylden der den hører hjemme. Man skal ikke ta et slikt valg alene ❤️ Anonymkode: a8673...df2 Tusen takk for svar! Det er enormt sårende. Får heldigvis god hjelp, og har blitt trodd av de som hjelper meg. Anonymkode: 6bb0d...598 2
Silva Pluvialis Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Har du snakket med SMSO (nå NOK-senter)? Der kan man komme som overgrepsutsatt eller pårørende. Kanskje du kan ta med noen i familien på en samtale? ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Snakk med profesjonelle. Du eier din historie, hva andre tror og tenker er revnende likegyldig. men snakk med Nok senteret i ditt fylke og ta det derfra Anonymkode: a4cee...783 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Dette er trist. Føler med deg. En grunn til at jeg ikke åpner meg for min familie. Jeg vet de aldri hadde trodd meg. Mamma er av typen som mener at #metoo har gått for langt og pappa er av samme slag. Snakker bare dritt om folk som står frem som ofre for seksuelt overgrep. Stor klem til deg, jeg tror på deg, selv om det kanskje ikke betyr så mye. Anonymkode: 9e336...136 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Jeg ble heller ikke trodd. Ikke da jeg var barn, ikke som voksen. Ikke av foreldre, ikke av helsepersonell, ikke av politiet. Faktisk kjenner jeg ikke et eneste menneske som er blitt trodd når de har fortalt om overgrep. Anonymkode: 1cc1e...eda 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg ble heller ikke trodd. Ikke da jeg var barn, ikke som voksen. Ikke av foreldre, ikke av helsepersonell, ikke av politiet. Faktisk kjenner jeg ikke et eneste menneske som er blitt trodd når de har fortalt om overgrep. Anonymkode: 1cc1e...eda This! Nå handler denne artikkelen vel om DID og ikke bare om PTSD, men jeg tror mange av holdningene går igjen. Det virker som om helsepersonell og.. folk flest? lærer seg at det er én måte å reagere på seksuelle overgrep på, spesielt hvis det skjer som barn, imens i virkeligheten reagerer gjerne mennesker veldig forskjellig, fordi.. folk er forskjellige, også barn. Etter hva jeg har møtt av holdninger, andres refleksjoner, og ting jeg har lest, så virker det som om det eksisterer en "monstrifisering" av overgripere - spesielt de som forgriper seg på barn - mens de ofte kan være helt ålreite folk ellers, og dermed blir det veldig mer komplisert for noen å anmelde eller si ifra til noen. Spesielt siden det ofte skjer i relasjoner. Grunnet hvordan framstillingen er, så vil jeg tro mange tenker at overgrep mot barn forekommer langt sjeldnere enn det det gjør. Dette er bare synsing, da. I boka Kinderwhore av Maria Kjos Fonn er dette også tatt opp. https://sykepleien.no/meninger/innspill/2020/07/vi-ma-bli-ferdig-med-gamle-myter-om-dissosiative-lidelser "Frem til da hadde fortellinger om seksuelle overgrep i stor grad blitt bagatellisert og ugyldiggjort. Blant annet ble det så sent som i 1975 hevdet i en stor psykiatribok at seksuelle overgrep kun forekommer hos 1 av 1 million mennesker (1)" Anonymkode: fc286...70c 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Hvorfor trenger du å fortelle familien din om dette? Anonymkode: e60c5...36d
Forundret.. Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg ble heller ikke trodd. Ikke da jeg var barn, ikke som voksen. Ikke av foreldre, ikke av helsepersonell, ikke av politiet. Faktisk kjenner jeg ikke et eneste menneske som er blitt trodd når de har fortalt om overgrep. Anonymkode: 1cc1e...eda Hæ?? Du må jo ha hatt det helt forferdelig! 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Forundret.. skrev (4 minutter siden): Hæ?? Du må jo ha hatt det helt forferdelig! Hvorfor hæ? De fleste blir ikke trodd. Sånn er det. Anonymkode: 1cc1e...eda 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Jeg tror på deg og du må vite at du kan ha ett fint liv selv om familien ikke støtter deg. Det blir anderledes men ikke nødvendigvis verre. Noen ganger kan familien trenge lang tid før de forstår, det er ikke uvanlig at de lever i fornektelse. Klem 🧡 Anonymkode: aef6b...000 1
Forundret.. Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor hæ? De fleste blir ikke trodd. Sånn er det. Anonymkode: 1cc1e...eda Dette skjønner jeg ikke. Jeg har aldri misstrodd folk når det gjelder slikt. Og jeg er enormt skeptisk av meg. Hæ'et var min måte å uttrykke vantro over utsagnet ditt om at de fleste ikke blir trodd. Endret 13. februar 2021 av Forundret.. 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Vet hvordan du har det. Min mor valgte å forbli lojal mot min stefar da jeg fortalte henne om overgrepene han utsatte meg for. Jeg har blitt mistrodd, mistenkeliggjort og gaslightet av henne og andre familiemedlemmer hver gang temaet har kommet opp. "Du har alltid hatt noe imot ham". "Det er stygt av deg å anklage folk for den slags uten beviser". "Du sliter psykisk, du husker ikke hendelser riktig" (at jeg slet psykisk FORDI jeg hadde blitt utsatt for overgrep er en logikk de ikke skjønner, tydeligvis). Var 18 år da jeg fortalte sannheten, og kontakten med familien har vært veldig sporadisk i de 15 årene som har gått. Ingen kontakt med mor i dag. Det er for de fleste umulig å fortsette relasjonen når overgrepene ikke anerkjennes og gjerningsmannen fremdeles er inne i varmen. Anerkjenner de ikke mitt traume og den krenkelsen som ble begått, så anerkjenner de heller ikke meg som menneske, så enkelt er det. Det finnes ingen mellomløsning her, den eneste løsningen var å tro på meg, beskytte meg og kaste den mannen til helvete ut. Det er skremmende å stå uten familien, men på sikt er det en bedre deal. I dag har jeg en samboer og flere nære venner som har trodd på meg og aldri trukket mine opplevelser i tvil, det har vært veldig forløsende. Anonymkode: dd550...679 17 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er trist. Føler med deg. En grunn til at jeg ikke åpner meg for min familie. Jeg vet de aldri hadde trodd meg. Mamma er av typen som mener at #metoo har gått for langt og pappa er av samme slag. Snakker bare dritt om folk som står frem som ofre for seksuelt overgrep. Stor klem til deg, jeg tror på deg, selv om det kanskje ikke betyr så mye. Anonymkode: 9e336...136 Jo, det betyr mye! Leit å høre at du har opplevd noe lignende. Pappa hater «offermentalitet», og har ikke forståelse for at folk har utfordringer. Han synes alltid at jeg skal ta meg sammen, og det er aldri rom for å bearbeide noe. Han mener at det er mine holdninger det er noe galt med. Jeg kan jo bare skjerpe meg å gå videre, liksom... Anonymkode: 6bb0d...598 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): This! Nå handler denne artikkelen vel om DID og ikke bare om PTSD, men jeg tror mange av holdningene går igjen. Det virker som om helsepersonell og.. folk flest? lærer seg at det er én måte å reagere på seksuelle overgrep på, spesielt hvis det skjer som barn, imens i virkeligheten reagerer gjerne mennesker veldig forskjellig, fordi.. folk er forskjellige, også barn. Etter hva jeg har møtt av holdninger, andres refleksjoner, og ting jeg har lest, så virker det som om det eksisterer en "monstrifisering" av overgripere - spesielt de som forgriper seg på barn - mens de ofte kan være helt ålreite folk ellers, og dermed blir det veldig mer komplisert for noen å anmelde eller si ifra til noen. Spesielt siden det ofte skjer i relasjoner. Grunnet hvordan framstillingen er, så vil jeg tro mange tenker at overgrep mot barn forekommer langt sjeldnere enn det det gjør. Dette er bare synsing, da. I boka Kinderwhore av Maria Kjos Fonn er dette også tatt opp. https://sykepleien.no/meninger/innspill/2020/07/vi-ma-bli-ferdig-med-gamle-myter-om-dissosiative-lidelser "Frem til da hadde fortellinger om seksuelle overgrep i stor grad blitt bagatellisert og ugyldiggjort. Blant annet ble det så sent som i 1975 hevdet i en stor psykiatribok at seksuelle overgrep kun forekommer hos 1 av 1 million mennesker (1)" Anonymkode: fc286...70c Rart. Jeg kommer fra et lite sted i Norge et sted, og jeg bor ikke der lenger. Jeg vet om flere om opplevde seksuelle overgrep der fra bestefaren sin, onkelen sin, pappaen sin, broren sin, fetteren sin.. Og i mitt tilfelle en mannlig nabo til barneskolen(han døde for mange år siden) Idag sies det at det er 1-2 elever i hver klasse som opplever eller har opplevd seksuelle overgrep. Anonymkode: fa9a9...c29 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Rart. Jeg kommer fra et lite sted i Norge et sted, og jeg bor ikke der lenger. Jeg vet om flere om opplevde seksuelle overgrep der fra bestefaren sin, onkelen sin, pappaen sin, broren sin, fetteren sin.. Og i mitt tilfelle en mannlig nabo til barneskolen(han døde for mange år siden) Idag sies det at det er 1-2 elever i hver klasse som opplever eller har opplevd seksuelle overgrep. Anonymkode: fa9a9...c29 Jepp, og det overrasker meg ikke. Ettersom det i stor grad rammer kvinner og barn (det finnes selvsagt også menn som blir utsatt for seksuelle overgrep, men som oftest av en annen mann), så har det historisk sett blitt veldig bagatellisert. Anonymkode: fc286...70c 6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 Dette er utrolig trist i reelle saker hvor man ikke blir trodd. Grusomt. Samtidig kan man ikke alltid bare tro på slikt uten videre da det dessverre ER overraskende mange mennesker som dikter opp historier om overgrep. Grunner kan være hevn, andre traumer i barndommen, oppmerksomhet osv. Et svært vanskelig tema dette. Anonymkode: 7c39c...625 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå