Gå til innhold

Hva skjer med vennskap der den ene lytter og den andre tømmer seg - enveis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en typisk snill, lyttende venninne. Som ikke dømmer, men som prøver å forstå og støtte. 
har ei venninne som bor et stykke unna og vi snakker ofte på tlf. Kan bli samtaler på over 2 timer da hun har mye kjærlighets greier som hun trenger å snakke om.. har brukt mange timer de siste ukene på å støtte henne. 
i dag, når JEG ringte henne for å lufte noe jeg er frustrert og lei meg for lyttet hun med halvt øre, og begynte å gråte fordi hun hadde så mye å tenke på og at hun klarte ikke ta inn det jeg fortalte. Så var det over på henne, eksen og som handlet om henne.

hvor er jeg i dette vennskapet? Den ene gangen jeg trengte henne... 

Til dere som er slik dom henne, føler dere ikke for å gi et lyttende øre tilbake når vedkommende har støttet dere x antall timer? 

Anonymkode: 072e4...57e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg dropper de, det er ikke en venn-

Anonymkode: e697c...3c8

• Liker 7
Skrevet

Jeg gidder ikke å være andres søppelbøtte.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

i dag, når JEG ringte henne for å lufte noe jeg er frustrert og lei meg for lyttet hun med halvt øre, og begynte å gråte fordi hun hadde så mye å tenke på og at hun klarte ikke ta inn det jeg fortalte. Så var det over på henne, eksen og som handlet om henne.

hvor er jeg i dette vennskapet? Den ene gangen jeg trengte henne... 

Du er ikke i dette vennskapet. Du teller ikke, du er en søppelbøtte  for dritten hennes, du er en svamp som absorberer når hun må tømme seg. Du er et bruk og kast objekt.

Jeg hadde ei sånn venninne, vet du hva som endte vennskapet? Mannen min holdt på å å dø, og jeg var ved hans side dag og natt i 2 månedet mens han svevde mellom liv og død. Hun ringte meg mens jeg var på sykehuset for å klage på seg og det "fæle livet" sitt, jeg måtte si "jeg forstår, men jeg kan ikke snakke mer, jeg må i møte med legene" og hun bare "ok ring når du har tid". Etter en stund får jeg en epost om at hun føler seg ikke prioritert og hørt i vennskapet, at jeg har glemt henne og ikke stilt opp. Jeg ringte og spurte hva som skjer, hun spurte ikke en gang om det går bra med mannen min.

Det er 2 år siden og hun lever fortsatt det fæle livet og klager på de samme tinga, bare til andre. 

Så bare kom deg vekk og våkn opp.

Anonymkode: b34d2...17c

• Liker 10
Skrevet

Det som skjer er at den som tømmes på trekker seg gradvis unna, den som tømmer blir mer og mer frustrert før den finner noen andre å tømme over, og så opphører all kontakt. Noen ganger gjenoppstår vennskap når tømmeren er ferdig med hva nå enn vedkommende gikk gjennom, noen ganger blir det aldri noe mer, og noen ganger blir den som ble tømt på venn med noen andre som tømmeren har tømt på, men uten tømmeren. 

Derfor TS, er dette tiden for deg å trekke deg litt unna, ikke vær mer dumpingplass enn det du har kapasitet til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har alltid vært en sånn svamp jeg også, men prøver å gjøre noe med det nå. 

Jeg synes også det er spesielt at folk ikke ser hvordan de oppfører seg når de hele tiden vrir samtalen over på seg selv, klager f.eks. over ei vond tå når man selv ligger lam i senga med brukket rygg (reell hendelse)...

Dessverre er det jo sånn at mange slike mennesker holder fast ved sånne svamper/søplekasser som oss og gjør det vanskelig å holde avstand fra dem eller bryte kontakten. Grunnen til at man blir misbrukt slik er jo nettopp fordi man kanskje er litt for snill. 

Har ingen tips dessverre, annet enn å prøve å ta avstand og/eller vinkle samtalene over på deg igjen når hun prøver å vri det over på seg selv. Se hva som da skjer.

Skrevet
loveli skrev (7 minutter siden):

Jeg har alltid vært en sånn svamp jeg også, men prøver å gjøre noe med det nå. 

Jeg synes også det er spesielt at folk ikke ser hvordan de oppfører seg når de hele tiden vrir samtalen over på seg selv, klager f.eks. over ei vond tå når man selv ligger lam i senga med brukket rygg (reell hendelse)...

Dessverre er det jo sånn at mange slike mennesker holder fast ved sånne svamper/søplekasser som oss og gjør det vanskelig å holde avstand fra dem eller bryte kontakten. Grunnen til at man blir misbrukt slik er jo nettopp fordi man kanskje er litt for snill. 

Har ingen tips dessverre, annet enn å prøve å ta avstand og/eller vinkle samtalene over på deg igjen når hun prøver å vri det over på seg selv. Se hva som da skjer.

Hun måtte legge på, og skulle ringe meg tilbake etter 2 min.. så sitter jeg å venter i 10 min. Så tenkte jeg: hva faen hilder jeg på med? Ligger på badegulvet å venter på at hun skal ringe opp igjen å klage mer? Mens jeg hadde det sårt når ble avvist når jeg skulle fortelle noe? 
mannen min satt i stua, og ventet på meg da vi skal se en serie.. så jeg bare gikk inn og såg på dere sammen med han.. en time etter så ringer hun. Jeg svarte ikke, sendte en sms om at jeg var opptatt. 
min fritid er verdifull, og jeg har også et liv. Hun ringer meg til og med på jobb for å klage over en sms hun har fått av eksen. Jeg svarer selvf ikke, men får mld av henne.

det er helt greit å støtte venner, men da må det være gjensidig. 
hun fortalte meg her en dag at hun hadde opplevd overgrep i barndommen,  jeg fortalte henne litt kort om at jeg kjenner meg igjen da jeg selv hadde opplevd det. Da svarer hun med at set jeg opplevde var ikke et overgrep da han som gjorde det var ung.. og at det er slik solvarme er en lek.. jeg ble helt paff og sjokka. Har gått til psykolog i flere år tidligere for å bearbeide alt sammen. Hvem er hun til å si at det jeg opplevde ikke var noe? Hun vet jo ikke hva som er skjedd engang... hun vet bare alder på meg og han som gjorde det.. 

Ts 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun måtte legge på, og skulle ringe meg tilbake etter 2 min.. så sitter jeg å venter i 10 min. Så tenkte jeg: hva faen hilder jeg på med? Ligger på badegulvet å venter på at hun skal ringe opp igjen å klage mer? Mens jeg hadde det sårt når ble avvist når jeg skulle fortelle noe? 
mannen min satt i stua, og ventet på meg da vi skal se en serie.. så jeg bare gikk inn og såg på dere sammen med han.. en time etter så ringer hun. Jeg svarte ikke, sendte en sms om at jeg var opptatt. 
min fritid er verdifull, og jeg har også et liv. Hun ringer meg til og med på jobb for å klage over en sms hun har fått av eksen. Jeg svarer selvf ikke, men får mld av henne.

hun fortalte meg her en dag at hun hadde opplevd overgrep i barndommen,  jeg fortalte henne litt kort om at jeg kjenner meg igjen da jeg selv hadde opplevd det. Da svarer hun med at set jeg opplevde var ikke et overgrep da han som gjorde det var ung.. og at det er slik solvarme er en lek.. jeg ble helt paff og sjokka. Har gått til psykolog i flere år tidligere for å bearbeide alt sammen. Hvem er hun til å si at det jeg opplevde ikke var noe? Hun vet jo ikke hva som er skjedd engang... hun vet bare alder på meg og han som gjorde det.. 

Ts 

Så utrolig dårlig gjort å ikke lytte til deg og avfeie overgrepserfaringer. Det virker som hun kanskje konkurrerer om hvem som har det verst?

Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Så utrolig dårlig gjort å ikke lytte til deg og avfeie overgrepserfaringer. Det virker som hun kanskje konkurrerer om hvem som har det verst?

Ja det virker nesten slik.. jeg har det jo ikke ille i forhold til det jeg opplevde. Jeg har fått hjelp for mange år siden, og er ferdig med det. Men ville støtte henne i det hun hadde opplevd da jeg vet noe om hvor vondt det kan være.. 

hun vet nesten ingenting om meg, fordi alt handler om henne. 

Skrevet

Etter flere år så avsluttet jeg relasjonen. Vedkommende var alvorlig psykisk syk, så det var ikke noe forandringspotensiale. Trist men jeg har også dårlig helse så jeg måtte sette grenser. 

Skrevet

Du fortjener bedre ❤️ 

Anonymkode: 57c95...bdc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts 

Ja, det er dessverre vanlig at sånne folk fnyser av andres problemer i tillegg til å bare synes synd på seg selv.

En "venninne" sa til meg for noen år siden at jeg var så heldig som hadde vært syk så lenge for da hadde jeg liksom erfaring med å være syk, men hun som nylig hadde blitt syk ble jo helt overveldet av å ha så vondt.

Altså, du kan tenke det, men du sier faen ikke slikt. Når ble det bedre å ha vært syk i mange år av samme sykdom enn noen uker?

Jeg skjønner jo poenget, men formuleringen var mildt sagt støtende og ufølsom. Hadde vært bedre å spørre om tips og råd til å håndtere sykdommen og konsekvensene av den f.eks.

Skrevet

Jeg hadde en sånn venninne en gang. Vi var gode venner, men det var alltid henne. Hvis jeg trengte snakke om det kunne hun gjøre som du sier. «Jeg ringer opp», men tok uendelig lang tid. I stedet for å droppe henne som du får endel råd om ga jeg henne beskjed. Hun beklaget, reflekterte over det og sa at jeg hadde helt rett. Hun takket meg til og med for at jeg hadde gjort henne oppmerksom på hvor selvsentrert hun var. Det er kanskje 6 år siden nå, og vi er der for hverandre like mye. 

Anonymkode: af314...f25

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det virker nesten slik.. jeg har det jo ikke ille i forhold til det jeg opplevde. Jeg har fått hjelp for mange år siden, og er ferdig med det. Men ville støtte henne i det hun hadde opplevd da jeg vet noe om hvor vondt det kan være.. 

hun vet nesten ingenting om meg, fordi alt handler om henne. 

Jeg skjønner deg godt!

Hun klarer ikke forstå at du også har det vondt og hun leter etter grunner til at hun har det verre enn deg. Hun vil ikke forandre seg, så du må vurdere om du orker å ha noe med dette mennesket å gjøre. Jeg regner med du ikke vil konforntere henne med det du tenker direkte?

Skrevet

Hadde en slik venninne og kuttet henne ut. Orket ikke å være søppelbøtte for all dritten hennes. Og ikke EN gang kunne hun spørre hvordan jeg hadde det. Slike ‘venner’ er bare å kutte ut 

Anonymkode: 5a67d...651

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde en sånn venninne en gang. Vi var gode venner, men det var alltid henne. Hvis jeg trengte snakke om det kunne hun gjøre som du sier. «Jeg ringer opp», men tok uendelig lang tid. I stedet for å droppe henne som du får endel råd om ga jeg henne beskjed. Hun beklaget, reflekterte over det og sa at jeg hadde helt rett. Hun takket meg til og med for at jeg hadde gjort henne oppmerksom på hvor selvsentrert hun var. Det er kanskje 6 år siden nå, og vi er der for hverandre like mye. 

Anonymkode: af314...f25

Tøft gjort!!

Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner deg godt!

Hun klarer ikke forstå at du også har det vondt og hun leter etter grunner til at hun har det verre enn deg. Hun vil ikke forandre seg, så du må vurdere om du orker å ha noe med dette mennesket å gjøre. Jeg regner med du ikke vil konforntere henne med det du tenker direkte?

Nei, jeg føler ikke for å ta det direkte med henne siden vi ikke er så veldig close. Hun er så Happy for at vi har så god kontakt, og det skjønner jeg. Hun får jo tømt seg og blitt lyttet til.. hun får dekt sine behov, men jeg får ikke det.

hun har vært utro mot mannen sin i 4 år, nå sprakk boblen og mannen fant det ut.: hun synes grusomt synd på seg selv. 
mannen hun er utro med er også gift og har barn.. mye drama og jeg er ventilen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg føler ikke for å ta det direkte med henne siden vi ikke er så veldig close. Hun er så Happy for at vi har så god kontakt, og det skjønner jeg. Hun får jo tømt seg og blitt lyttet til.. hun får dekt sine behov, men jeg får ikke det.

hun har vært utro mot mannen sin i 4 år, nå sprakk boblen og mannen fant det ut.: hun synes grusomt synd på seg selv. 
mannen hun er utro med er også gift og har barn.. mye drama og jeg er ventilen 

Det er ikke ofte jeg sier det, men dette er jo et problem hun har skapt helt selv. Hun har selv valgt å være utro og må ta konsekvensene av det. Ikke rettferdig at du skal ta på deg en situasjon som er selvskapt fra hennes side. Det skulle ikke vært ditt ansvar, så ikke greit at hun legger det på deg.

• Liker 1
Skrevet
Uatskillelig skrev (6 minutter siden):

Det er ikke ofte jeg sier det, men dette er jo et problem hun har skapt helt selv. Hun har selv valgt å være utro og må ta konsekvensene av det. Ikke rettferdig at du skal ta på deg en situasjon som er selvskapt fra hennes side. Det skulle ikke vært ditt ansvar, så ikke greit at hun legger det på deg.

Jeg dømmer henne ikke, men lytter og det er nok det som gjør så godt for henne. Innerst inne ønsker jeg å si hun er en egoist, en person som har behandlet mannen som dritt.. hvordan klarer hun å sove godt ved siden av han på natta... men jeg har ikke sagt et ord. 

Skrevet

Folk er forskjellige. Jeg er den lyttende typen og hater å snakke om meg selv, så mine beste venner er ekstroverte personer som elsker å prate om seg selv og gjerne legger opp til drama i livene sine selv. Gratis underholdning for meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...