Gå til innhold

syke barn nå i pandemi tiden - dra på besøk, være hjemme fra skole osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har et barn på 8 og bor i bærum. 

Sist uke hadde vi et barn hos oss som hadde hoste. I dag har mitt barn feber og tett nese. 

Jeg lurer på hva som er vanlig å tenke angående forkjølelse nå?

Ok å dra på skolen og besøke andre med tett nese og hoste om det ikke har feber? 

Anonymkode: 1d847...b60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke ok å dra på besøk eller gå på skolen når man hoster og har tett nese!

Anonymkode: db924...8e9

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei,

Sist uke hadde vi et barn hos oss som hadde hoste. I dag har mitt barn feber og tett nese. 

Ok å dra på skolen og besøke andre med tett nese og hoste om det ikke har feber? 

Selvsagt er det ikke ok. Det riktige å gjøre er å ringe nærmeste testestasjon/fastlege og forhøre seg

Anonymkode: 21950...30c

• Liker 7
Skrevet

Kanskje dere bør dra å teste dere for Covid-19

Anonymkode: 4dbec...cb6

• Liker 4
Skrevet

Nei, ved symptomer på covid skal barnet holdes hjemme. Ring for å be om test. Hoste er symptom. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje dere bør dra å teste dere for Covid-19

Anonymkode: 4dbec...cb6

Ikke bare kanskje, men det må man jo hvis man har forkjølelsessymptomer. Men altfor mange for blaffen, dessverre. 

Anonymkode: 2b25f...b82

• Liker 4
Skrevet
spludre skrev (Akkurat nå):

Nei, ved symptomer på covid skal barnet holdes hjemme. Ring for å be om test. Hoste er symptom. 

Men det kan ikke stemme tror jeg? Barn som er snørrete og har hoste får vel dra på skole?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke bare kanskje, men det må man jo hvis man har forkjølelsessymptomer. Men altfor mange for blaffen, dessverre. 

Anonymkode: 2b25f...b82

Ja det er dette jeg lurer på. Jeg pleier å være forsiktig, holde oss unna folk om vi er syke. men fam og andre reagerer på det, og så ser jeg jo at ikke andre foreldre gjør det samme når de har syke barn i skolen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det kan ikke stemme tror jeg? Barn som er snørrete og har hoste får vel dra på skole?

Nei, de skal ikke det. Barn som er snørrete skal kunne vurderes, og så lenge det er snørr og ikke feber og ikke utbrudd i nærheten, så er ikke snørr egentlig et symptom på covid-19. 

Men hoste er. 

Ved nyoppstartet luftveisinfeksjoner, som hoste, SKAL man be om test.

Du kan få "hold deg hjemme og se det an" som svar dersom det er lite testkapasitet i kommunen. 

Ja, det er upraktisk og noe dritt med korona. Men vær forsiktig så du ikke er med å sprer det videre.

(De av oss som bor i Oslo har hatt nok tiltak nå. I trenger ikke nytt utbrudd i Bærum å ta ansvar for.)

• Liker 5
Skrevet

Her ja; fra helsedirektoratet sine sider ;

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-i-ungdomsskole-og-videregaende-skole-covid-19/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-pa-skolen

Elever og ansatte med luftveissymptomer:

• Elever og ansatte med nyoppståtte luftveissymptomer og/ eller sykdomsfølelse skal ikke møte på skole, selv om symptomene er milde. Folkehelseinstituttets nettsider gir oppdaterte råd om syke voksne og elever.
  • De skal holde seg hjemme til allmenntilstanden er god. Elever og ansatte kan komme tilbake på skolen når de føler seg friske og feberfrie, selv om de har noe restsymptomer på luftveisinfeksjon (noe hoste, snørr, tett nese).

• Liker 3
Skrevet

Er det virkelig enda noen som ikke fatter at en ikke sender syke barn på skole eller vennebesøk ????  

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei,

Lurer på hvor mange som er helt tett i topplokket.. NEI det er selvfølgelig IKKE lov eller greit!!

Anonymkode: 143e4...676

• Liker 3
Skrevet

Vel jeg synes det er mye rare holdninger. JEg tenker at man må være rolig og hjemme ved feber. MEn fammen mener ikke det. De tar barnet med på ting og er ute. Og så er det mer feber igjen i en uke etterpå. Synes folk gjør så mye forskjellig! og så stresser lærer og sender meldinger også. Men tenker nå er det pandemi og feber og skole går ikke.. ??

Skrevet

Nei, ved nyoppståtte luftveissymptomer skal man være hjemme, feber eller ei. Vi har hatt noen sånne runder i løpet av høsten og vinteren med 15-åringen, men det er jo samme regler. Vi har testet henne hver gang, og ved negativ test har hun gått på skolen etter noen dager når det bare er restsymptomer. Men hun har aldri gått på skolen med nyoppståtte symptomer, nei! Det kan ikke jeg gjøre på jobb heller, jobber i barnehage. Vi er et år ut i pandemien, så dette bør være grei skuring for de fleste nå!

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...