Gå til innhold

Boliglån med én inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min ektefelle har leid leilighet i noen år nå. Vi har ikke satt oss inn i reglene for boliglån og har hatt som plan å spare opp egenkapitalen over flere år. Vi har 2 små barn og jeg har har valgt å gå hjemme med dem til de har blitt 2 år. Minste er straks 1 og jeg vurderer å søke jobb, men er usikker på om jeg skal ha henne hjemme enda et år.

Mannen min har bachelorgrad, fast jobb og en årsinntekt på 450.000. Jeg driver enkeltmannsforetak, men har ikke mer enn 100.000 i årsinntekt. Vi har samlet gjeld på rundt 300.000 (billån, studiegjeld osv). Jeg har ikke studert høyere utdanning og skal i framtiden enten studere, eller finne en annen midlertidig jobb før studie.

Vi leier nå til ganske høy pris, og har klart oss på én inntekt da vi syntes det er fint å kunne være hjemme litt lenger mens barna er små. Vi har derfor ikke spart opp noen egenkapital. Ingen av våre foreldre kan stille som kausjonist, men min søster og hennes mann har mulighet til å være kausjonist for oss. 

Derfor lurer jeg på. Er det overhodet mulig å kunne få boliglån på 1.750 000 og låne hele beløpet om vi har kausjonist, eller krever banken at vi har to inntekter? Stilles det noen krav til oss selv om vi har kausjonist? Lånet blir ikke problematisk å betale ned, og kausjonisten vår går god for oss. Det er heller ikke lenge til jeg går ut i jobb og vi har mer inntekt. Vi har kommet over et hus som vi gjerne vil ha. Har noen lignende erfaring? Vi er 25 og 27 år gamle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene, og har en årsinntekt på 420 000. Fikk boliglån alene, men med et nødskrik. I motsetning til dere hadde jeg imidlertid en grei egenkapital med meg, 900 000, og dette gjorde at jeg fikk låne 1,7 mill. Såvidt det var. Det som reddet meg, var et svært langt forhold til banken, der de kunne se at jeg virkelig hadde orden på økonomien og alltid hadde hatt det.

Jeg kjøpte da en leilighet alene til 2,6 mill. Det går helt fint med dagens rente og min inntekt.

Det kan være at banken deres godtar kausjonister istedenfor egenkapital. Dere ber jo om under 4 x inntekten hans i lån, så det kan gå. Det verste som skjer er at dere får nei, så det er bare å søke. Har dere hatt samme banken lenge, og kan vise til en trygg økonomi?

Anonymkode: 2ee66...71f

Skrevet

Med 2 barn, bil, ingen egenkapital og bare én (relativt lav) inntekt som skal dekke 4 personer høres sjansene små ut for lån i en vanlig bank. Det er en del fratrekk som blir gjort her vedrørende regnestykket som gjelder betjeningsmulighet. 

Anonymkode: 1997b...fa6

• Liker 2
Skrevet

Det der er en helt klar tapt sak. Dere har to barn, 300000 i gjeld og samlet inntekt på 450000. 

Anonymkode: 7cc2e...69b

• Liker 1
Skrevet

Spar opp mer EK og kom deg ut 100% stilling ASAP. Ta ny vurdering etter 1 år. 

Anonymkode: ec5d7...dd1

Skrevet

Takk for svar. Var egentlig som forventet. Da får vi spare mer og prøve igjen siden.

Skrevet

Vi har to inntekter, men de utgjør ca 500.000 til sammen, så det blir vel mye det samme. Fikk avslag i alle vanlige banker, men fikk startlån på 1,5. Hadde egenkapital på 300.000. Vi har ett barn og fikk beskjed om at vi hadde fått lån hvis vi ikke hadde hatt barn (siden barn koster). Så regner med det er enda mindre sjanse med 2 barn.

Det er mulig det er annerledes med kausjonist, det hadde ikke vi. Men banken skal jo likevel se på om dere klarer å betale ned lånet, og det kom ikke vi til å klare i følge deres beregninger. Selv om vi allerede hadde mer i husleie enn vi hadde kommet til å betale på et lån, og likevel klarte å spare. Men det var visst noen standardtall de brukte som telte, ikke hva vi faktisk hadde i forbruk.

Anonymkode: e43c3...d72

Skrevet

Jeg fikk boliglån alene da jeg hadde ca 400 000kr i inntekt og 200 000 i EK.

Anonymkode: c0776...3d8

Skrevet

Det er ikke uvanlig at banken trekker fra 100 000 pr barn på inntekten, så selv om man tar med din inntekt på 100 000 så blir det jo bare 350 000. Om man ganger det med 5 og trekker fra gjelda dere allerede har blir det dere maks kan få 1 450 000. Og da snakker vi maks. Ofte vil banken låne ut langt mindre når inntekten i utgangspunktet er lav, for man må jo ha et minimum i bunnen til å rett og slett leve for.

Anonymkode: 3e614...b89

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk boliglån alene da jeg hadde ca 400 000kr i inntekt og 200 000 i EK.

Anonymkode: c0776...3d8

Og hvor mange barn?

Anonymkode: 3e614...b89

Skrevet

Tror nok du må høyne inntekten din, jeg har 400k i året, hadde 650k i EK, kjøpte leilighet til 2,28, ett soverom, så ingen barn, kun bil.

Anonymkode: 29a7c...7b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...