AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Vår mor ligger på sykehjem. Min bror styrer hennes økonomi. saken er, jeg hadde bursdag på onsdagen. Mamma ringte å gratulerte meg med dagen og ønsket å gi meg ei gave. Jeg sa jeg ikke trengte noe, men hun ville gi meg en blomster. Jeg fortalte min bror at mamma ønsker å gi meg en blomster da det er han som styrer økonomien. Han ble potte sur, og svaret var nei! Han hadde heller ikke tatt ut penger til seg selv på sin bursdag og kjøpt gave. Og mener mamma må spare.. spare til hva?? Hun har flere hundre tusen på konto. synes det er ekstremt trist at mamma ikke kan få gi barna sine en blomster på bursdagen fordi bror er gnien på pengene hennes. mener hennes ønske bør respekteres. om det er ei potteplante til 50 kr er revnende likegyldig, og jeg trenger som sagt ikke gave. Men blir sint på min bror som overkjører hennes ønske, og blir oppriktig lei meg.. overreagerer jeg? Anonymkode: a7bd1...2b2 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Enig med deg. Men moren din bør kanskje ta det opp med han selv. Anonymkode: 51895...6d9 12
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig med deg. Men moren din bør kanskje ta det opp med han selv. Anonymkode: 51895...6d9 Hun er dement, og er ikke alltid like «med» derfor jeg tok det opp med bror på mammas vegne. takket henne for fine blomster for å glede henne, men fikk jo aldri blomster Anonymkode: a7bd1...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Andre som tenker noe her? Anonymkode: a7bd1...2b2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Skaff dere en uavhengig verge. Anonymkode: 3a105...e52 27
Gjest theTitanic Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 At er hun dement så vet hun uansett ikke at du ikke har fått blomster. Da gjør det henne ingenting, og er dermed ikke noe problem. Glem hele greia.
Gjest ti10 Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Andre som tenker noe her? Anonymkode: a7bd1...2b2 Det er forferdelig trist, det kan virke som at din bror er mer opptatt av å sikre arven enn å følge dine mors ønsker, men du får sannsynligvis ikke gjort noe med det sånn helt uten videre. Dvs. du kan sikkert gå videre med det, men da blir det sikkert mye byråkrati osv. for å få en verge. Jeg går ut fra at dere ikke er flere søsken, siden du bare nevner deg selv og din bror? Da kunne du i tilfelle tatt det opp med dem. Men hvordan styrer han ellers økonomien hennes? Får hun ellers det hun trenger til privat bruk, klær, pleieprodukter, andre ting man trenger og ønsker osv.? Jeg hadde nok vært mer bekymret for det enn bursdagsgaven din, selv om broren din virker fryktelig smålig.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Jeg tenker at det er unødvendig av din bror å ta så på vei kun pga en blomst, men på en annen side så kan jo du bare si til din mor at blomst er kjøpt og takke for det. Hun er dement som du skriver, så hun vil tro deg. Ellers så er det bare å kjøpe en liten blomst for egne penger og late som det er hun som har kjøpt den. Synes det er dumt å bli uvenner med din bror for småpenger som det her er snakk om. Men ville kanskje vurdert en uavhengig verge for hennes penger tiden en annen gang der det kanskje ikke er snakk om bagateller hvis han har en tendens til å bli vrien. Anonymkode: 6cf67...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at det er unødvendig av din bror å ta så på vei kun pga en blomst, men på en annen side så kan jo du bare si til din mor at blomst er kjøpt og takke for det. Hun er dement som du skriver, så hun vil tro deg. Ellers så er det bare å kjøpe en liten blomst for egne penger og late som det er hun som har kjøpt den. Synes det er dumt å bli uvenner med din bror for småpenger som det her er snakk om. Men ville kanskje vurdert en uavhengig verge for hennes penger tiden en annen gang der det kanskje ikke er snakk om bagateller hvis han har en tendens til å bli vrien. Anonymkode: 6cf67...3d3 Han er verge. Ja det er snakk om småpenger. Og jeg bryr meg ikke om en blomst til eller fra. Poenget er at han ikke følger hennes ønsker, og vil spare pengene for å bygge formuen mtp arven. i tillegg er han en fyr som ikke unner meg noe. Hadde jeg vunnet en mill i Lotto hadde han hatet meg og ikke snakket med meg på et år. Anonymkode: a7bd1...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Dersom du tenker at din mors verge (din bror) ikke har din mors beste interesse i tankene, så kan du kontakte fylkesmannen. Anonymkode: 9e018...47e 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår mor ligger på sykehjem. Min bror styrer hennes økonomi. saken er, jeg hadde bursdag på onsdagen. Mamma ringte å gratulerte meg med dagen og ønsket å gi meg ei gave. Jeg sa jeg ikke trengte noe, men hun ville gi meg en blomster. Jeg fortalte min bror at mamma ønsker å gi meg en blomster da det er han som styrer økonomien. Han ble potte sur, og svaret var nei! Han hadde heller ikke tatt ut penger til seg selv på sin bursdag og kjøpt gave. Og mener mamma må spare.. spare til hva?? Hun har flere hundre tusen på konto. synes det er ekstremt trist at mamma ikke kan få gi barna sine en blomster på bursdagen fordi bror er gnien på pengene hennes. mener hennes ønske bør respekteres. om det er ei potteplante til 50 kr er revnende likegyldig, og jeg trenger som sagt ikke gave. Men blir sint på min bror som overkjører hennes ønske, og blir oppriktig lei meg.. overreagerer jeg? Anonymkode: a7bd1...2b2 Da kjøper du blomster og sender henne bilde og later som hun kjøper den til deg. Og hvorfor spare i banken? Sett pengene inn i fond. Anonymkode: d181e...bd2 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Andre som tenker noe her? Anonymkode: a7bd1...2b2 Jeg tenker at denne broren KAN ha noe å skjule... kanskje det ikke er så mye igjen på de bankkontoene lenger, etter at han tok over kontrollen? Be om å få innsyn. Anonymkode: a8a95...318 13
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han er verge. Ja det er snakk om småpenger. Og jeg bryr meg ikke om en blomst til eller fra. Poenget er at han ikke følger hennes ønsker, og vil spare pengene for å bygge formuen mtp arven. i tillegg er han en fyr som ikke unner meg noe. Hadde jeg vunnet en mill i Lotto hadde han hatet meg og ikke snakket med meg på et år. Anonymkode: a7bd1...2b2 Jeg forstår hva du mener, men om jeg var i din situasjon så tror jeg ikke jeg hadde gått til min bror og bedt om penger fra min mors konto for å kjøpe en blomst. Fordi jeg ville ikke laget så mye styr for så lite. Jeg hadde kanskje bare kjøpt meg en blomst og sagt at det var fra henne. Men sett fra en annen side og utifra det jeg leser her, så er jeg enig med deg. Det er meget spesielt om han gjør alt for å bygge formuen mtp arv. Det er hennes penger og han skal følge hennes ønske. Anonymkode: 6cf67...3d3
CorvusCorax Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Det er ekstremt trist at du tenker på blomster når moren din ligger på sykehus. Er det virkelig så viktig? Kjøpe dem selv da vel, og signer "fra mamma" - om du absolutt må ha blomster. Dette må jo være tull. 1
Ulven Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 Jeg tenker du bør ta kontakt med statsforvalteren, og be om at det blir tatt en gjennomgang av mors økonomi. Jeg hadde også spurt ansvarlig på sykehjemmet om mor har det hun skal, eller om hun blir avspist med smuler her også. 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Jeg tenker du bør klage på godkjennelsen av din bror som verge. Anonymkode: 5a0b5...d19 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 CorvusCorax skrev (56 minutter siden): Det er ekstremt trist at du tenker på blomster når moren din ligger på sykehus. Er det virkelig så viktig? Kjøpe dem selv da vel, og signer "fra mamma" - om du absolutt må ha blomster. Dette må jo være tull. Du leser da vel hva hun skriver? Det er ikke blomstene som er problemet, men at morens ønsker ikke blir fulgt. Og det ER et problem, om det så gjelder en tyggispakke til ti kroner eller en tusenlapp i bursdagsgave. Anonymkode: 82f81...9e7 17
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 Kan dere skaffe en annen verge enn din bror gnieren? Anonymkode: 32452...f6b 2
Skalperud Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 Jeg hadde latt saken ligge.. er det noe å lage dårlig stemning av? Skjønner litt hvordan bror din tenker, om han ikke fikk til sin dag.
CorvusCorax Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du leser da vel hva hun skriver? Det er ikke blomstene som er problemet, men at morens ønsker ikke blir fulgt. Og det ER et problem, om det så gjelder en tyggispakke til ti kroner eller en tusenlapp i bursdagsgave. Anonymkode: 82f81...9e7 Ja, jeg leser hva hun skriver. Og en blomst er en bagatell. Om det er et problem, så får hun ta det opp med moren da. Fortelle henne at broren ikke vil gi henne en blomst. Eventuelt vente til hun er ute av sykehuset. Ellers så får det gå opp i opp, siden det er morsdag på søndag. Det er jo bare utveksling av penger om hun ikke kan kjøpe blomsten selv, og skrive at det er "fra mamma".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå