AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er så sint, mest på meg selv. Har nå mottatt to regninger som har gått til inkasso. Først ante jeg ingenting da jeg ikke har mottatt noe regning og ikke har vært hos denne legen siden mai, og kravet var fra september. Viste seg at ene kravet var for en telefonsamtale da jeg ringte legekontoret og ba om en sykemelding i juni, den andre var for at legen min skrev en beskjed til meg på pasientsky i september. Jeg byttet fastlege 1. september så har ikke tenkt over at jeg har noe ubetalt der. Har ikke mottatt regningene da jeg byttet adresse i juni og tenkte ikke over at jeg måtte gi beskjed da jeg alltid har mottatt regninger på sms/vipps eller betalt rett etter legebesøk. Siden jeg byttet fastlege har jeg hvert fall ikke tenkt over at jeg må gi beskjed til mitt gamle legekontor. Er utrolig surt da to regninger som opprinnelig var på 160 kr hver har blitt til over 2000 kr. Spørsmålet mitt er: er det vanlig at leger tar seg betalt for å skrive beskjed på pasientsky? Beskjeden handlet om resultatet av en mr jeg hadde hatt tidligere (mr-en har jeg selvsagt betalt for). Telefonsamtalen kan jeg skjønne i ettertid at jeg måtte betale for, da det sikkert regnes som en konsultasjon. Men der og da tenkte jeg ikke over det. Jeg har sikkert ingen sak, men hvorfor må de i akkurat dette tilfellet sende regninger per post, og i alle andre tilfeller har jeg mottatt regning på mail/sms. Legekontoret jeg hadde før dette sendte ALLTID regning på sms hvis man ikke betalte på kontoret. Inkassokravet kom på vipps, men alle andre regninger har jo havnet på en annen adresse vil jeg tro. Jeg endret adresse i folkeregistret, men legekontoret sa at de ikke hadde tilgang til å sjekke hvor folkeregistrert adresse var. Skal jeg bare betale uten å klage? Har lite penger da jeg er student og permittert fra jobben. Så dette var det siste jeg trengte. Anonymkode: 25abb...42b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Ring inkassoselskapet og fortell at du ikke har mottatt regningen pga. feil adresse. Det gjorde jeg for noen år siden, og da slapp jeg å betale renter og purregebyr. Anonymkode: 4263b...b25 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ring inkassoselskapet og fortell at du ikke har mottatt regningen pga. feil adresse. Det gjorde jeg for noen år siden, og da slapp jeg å betale renter og purregebyr. Anonymkode: 4263b...b25 De sa at det var min egen feil siden jeg ikke hadde gitt beskjed om endret adresse. Jeg hadde da gjort det hvis jeg hadde visst at jeg måtte betale for de to interaksjonene. Men jeg trodde oppriktig at det var noe jeg ikke trengte å betale for. Tidligere fastlege tok aldri betalt for å skrive beskjeder meg på pasientsky. Anonymkode: 25abb...42b
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De sa at det var min egen feil siden jeg ikke hadde gitt beskjed om endret adresse. Jeg hadde da gjort det hvis jeg hadde visst at jeg måtte betale for de to interaksjonene. Men jeg trodde oppriktig at det var noe jeg ikke trengte å betale for. Tidligere fastlege tok aldri betalt for å skrive beskjeder meg på pasientsky. Anonymkode: 25abb...42b Hvem sa at det var din egen feil? Inkassoselskapet? Det du kan gjøre med en gang er å betale det opprinnelige beløpet (altså det den opprinnelige faktura var på) og så bestrider du resten skriftlig.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Frekk lege som tok betalt for å skrive en beskjed. Håper for din del den var svært nyttig Anonymkode: 7e727...47e 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 32 minutter siden, AnonymBruker said: Frekk lege som tok betalt for å skrive en beskjed. Håper for din del den var svært nyttig Anonymkode: 7e727...47e Haha, nei, det var den ikke. Det eneste som sto var at alt så fint ut. 36 minutter siden, Blondie65 said: Hvem sa at det var din egen feil? Inkassoselskapet? Det du kan gjøre med en gang er å betale det opprinnelige beløpet (altså det den opprinnelige faktura var på) og så bestrider du resten skriftlig. Både inkassoselskapet og legekontoret sier at det er min feil. Skal betale det opprinnelige kravet. Anonymkode: 25abb...42b
Gjest hellokitty Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Frekk lege som tok betalt for å skrive en beskjed. Håper for din del den var svært nyttig Anonymkode: 7e727...47e Det er ikke frekt. Det har vært en online konsultasjon. Det er en legetime bare ikke oppmøte.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 1 minutt siden, hellokitty said: Det er ikke frekt. Det har vært en online konsultasjon. Det er en legetime bare ikke oppmøte. Regnes det virkelig som online konsultasjon? Så hvis man er til lege, tar noen prøver, så må man betale ekstra for å vite resultatene av disse prøvene? Hos tidligere leger har jeg aldri måtte betale for slikt. Så det er rart at det er så stort forskjell fra legekontor til legekontor. Det er jo ikke en konsultasjon jeg har bedt om heller, resultatet fra mr kunne jo bare ha blitt sendt til meg. Hadde jeg visst at jeg måtte betale for å vite resultatet hadde jeg ikke ønsket at resultatet skulle bli sendt til fastlege, men til meg. Jeg tok mr på sykehuset. Anonymkode: 25abb...42b 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 hellokitty skrev (5 minutter siden): Det er ikke frekt. Det har vært en online konsultasjon. Det er en legetime bare ikke oppmøte. Aldri vært borti at en lege tar betalt for å skrive en beskjed. Det er ikke normalt i det hele tatt. Anonymkode: cbcbb...8ca 6 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Siden legen din bruker pasientsky kan du finne oversikt over ubetalte regninger på både pasientsky appen og nettsiden. Der finner du også all informasjonen du trenger for å betale. Har du ikke sett det siden du har logget inn for å lese meldinger? Anonymkode: 19603...e68 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aldri vært borti at en lege tar betalt for å skrive en beskjed. Det er ikke normalt i det hele tatt. Anonymkode: cbcbb...8ca Såklart er det normalt. Man tar tiden til en lege og hen skal selvsagt ha betalt for sitt arbeid. Det var ikke en timeinnkalling akkurat, men resultatet og tolkning av MR. Anonymkode: 56e40...f40
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Under korona har leger kunnet sykemelde via telefonsamtale. Selvfølgelig tar de betalt for det. Grunnen til at du ikke møter opp er for å unngå smitte, ikke for at legen ikke skal få betalt. At du ikke har fulgt med og antatt at dette skal være gratis må du nesten ta på din egen kappe. Anonymkode: 3b169...420 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden legen din bruker pasientsky kan du finne oversikt over ubetalte regninger på både pasientsky appen og nettsiden. Der finner du også all informasjonen du trenger for å betale. Har du ikke sett det siden du har logget inn for å lese meldinger? Anonymkode: 19603...e68 Jeg har faktisk opplevd noe lignende som Ts nå i høst. Fastlegen sendte meg melding i Pasientsky og jeg ventet på at regningen også skulle komme i Pasientsky slik den pleier, men istedet fikk jeg den tilsendt per post og den kom i postkassen min nesten en hel uke etter betalingsfristen. Jeg betalte regningen med engang og sendte en mail og forklarte at jeg først hadde mottatt den den dagen, og fikk da til svar at de hadde hatt noe trøbbel så det var OK at jeg ikke betalte purregebyret som de hadde sendt ut per post og som kom i postkassen min uken etter. Anonymkode: 526ca...a74 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har faktisk opplevd noe lignende som Ts nå i høst. Fastlegen sendte meg melding i Pasientsky og jeg ventet på at regningen også skulle komme i Pasientsky slik den pleier, men istedet fikk jeg den tilsendt per post og den kom i postkassen min nesten en hel uke etter betalingsfristen. Jeg betalte regningen med engang og sendte en mail og forklarte at jeg først hadde mottatt den den dagen, og fikk da til svar at de hadde hatt noe trøbbel så det var OK at jeg ikke betalte purregebyret som de hadde sendt ut per post og som kom i postkassen min uken etter. Anonymkode: 526ca...a74 Det var det jeg stusset over. Ubetalte regninger bruker å være lett synlig både i appen og på nettsiden, så jeg synes det var rart at ts ikke hadde sett det. Men hvis det har skjedd en feil slik som i ditt tilfelle, er det en gyldig forklaring ja 🙂 Anonymkode: 19603...e68 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Såklart er det normalt. Man tar tiden til en lege og hen skal selvsagt ha betalt for sitt arbeid. Det var ikke en timeinnkalling akkurat, men resultatet og tolkning av MR. Anonymkode: 56e40...f40 Har vært ganske så mye hos leger, aldri vært borti. Det er ikke legen som har tolket noe, han har fått resultatet ferdig fra sykehuset. Anonymkode: cbcbb...8ca 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Melin collectors? Anonymkode: 3689e...f99
Arx Skrevet 14. februar 2021 #17 Skrevet 14. februar 2021 Aldri opplevd at legen tar betalt for å skrive en meld i pasientsky. Telefontime er jo en time man tar betalt for, men å skrive en meld i appen pleier ikke min lege å fakturere. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #18 Skrevet 14. februar 2021 Fastlegen min tar ikke betalt for å skrive meldinger i pasientsky eller fornye resepter. Men jeg tror nok du bare må betale de kravene når du har vært sløv og ikke byttet adresse Anonymkode: b9521...30e 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #19 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.2.2021 den 13.35): Frekk lege som tok betalt for å skrive en beskjed. Håper for din del den var svært nyttig Anonymkode: 7e727...47e Tenker du de skal jobbe gratis? Hva om det er 50 slike beskjeder på en dag? 160 kr er jo nada, ikke mange minuttene som er fakturert der. Anonymkode: fd2fb...dc1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå