AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Flytter fra 50 kvm til 70 kvm. 20 mil bort. Vil prøve å være mest mulig ajour når jeg starter i min nye jobb, hvor lang tid bør jeg beregne ? - hvor lang tid vil nedpakk ta tro? Gjort ettermiddager etter jobb. - hvor lang tid vil det ta å komme på plass? Vurderer å ta fri noen dager for å kunne komme på plass i ny bolig og ny by, før jeg starter i min nye jobb. Anonymkode: 1cda3...13d
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Minst en uke - helst to - til pakke ned. Pakke ut tar ikke så lang tid - og hvis du pakker smart ned trenger du jo ikke pakke ut alt med en gang. Med smart mener jeg at klær og utstyr som du trenger med en gang pakkes ned separat slik at du kan prioritere utpakkingen av dette. Jeg har alltid en kartong som inneholder 1 vanlig og en steikepanne, 1 stk glass, dyp og flat tallerken, kniv, gaffel, skje, teskje, brødkniv, boksåpner, ostehøvel, sleiv, øse, steikespade, skjærefjøl og litermål slik at jeg kan pakke ut dette først. Det samme gjelder klær: en liten koffert inneholder klær for de nærmeste dagene innenfor sesong. Det tar ca tre dager å pakke ut. Jeg har alltid prioritert å ha feriedager disse dagene fordi det alltid er ting som skal monteres og det tar veldig lang tid.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Det kommer helt an på hvor nøye du er, og hvor mye hjelp du får... Jeg har vært med på å pakke ned en leilighet og få kjørt alle møbler og esker inn i ny leilighet + vaske ned i løpet av to dager (da var vi tre voksne som jobbet sammen). Veldig slitsomt, og en veldig kjedelig utpakkingsjobb siden alt var pakket hulter til bulter ned i esker og søplesekker.... Min siste flytting var en drøm i forhold. Da brukte jeg 4-5 ettermiddager + en helg til å pakke ned alt systematisk i merkede kasser, betalte noen for å transportere alt til ny leilighet og til å vaske ned Fikk mandagen fri til flyttedag, og fikk da pakket ut det meste. Anonymkode: 34d36...81c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Jeg synes det som krever mest er nedpakkingen. Fordi her har du en deadline til når alt skal være pakket ferdig. Skal du også vaske ut? Utpakking på det nye sted har du ingen frist på. En halv dag er tilstrekkelig for få pakket ut det du trenger til å komme i gang. Siden tar du en effektiv time etter jobb de påfølgende dager, så du ikke sliter deg helt ut i ny jobb. Helgene kan du jo bruke mer tid alt etter behov og kapasitet. Nedpakkingen hadde jeg startet så tidlig som mulig. Start stille og rolig tre uker før utflyttedato. Ta noen timer hver dag, så blir det ikke stress. Skal du vaske ut, ville jeg satt av to hele dager til det, om du gjør det alene. Anonymkode: beb22...0f3 2
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer helt an på hvor nøye du er, og hvor mye hjelp du får... Jeg har vært med på å pakke ned en leilighet og få kjørt alle møbler og esker inn i ny leilighet + vaske ned i løpet av to dager (da var vi tre voksne som jobbet sammen). Veldig slitsomt, og en veldig kjedelig utpakkingsjobb siden alt var pakket hulter til bulter ned i esker og søplesekker.... Min siste flytting var en drøm i forhold. Da brukte jeg 4-5 ettermiddager + en helg til å pakke ned alt systematisk i merkede kasser, betalte noen for å transportere alt til ny leilighet og til å vaske ned Fikk mandagen fri til flyttedag, og fikk da pakket ut det meste. Anonymkode: 34d36...81c Jeg hater å pakke ned for det er forferdelig mye jobb. Men jeg er avhengig av å pakke ned på "min måte" hvis jeg skal pakke ut igjen på "min måte" og da ville jeg ikke greid det uten min systematikk. Bortkjøring av ting som skal ut av huset, til bod eller selve flyttingen er helt greit. Det samme gjelder utpakkingen. Sist jeg flyttet hadde jeg god tid og fikk ryddet mens jeg pakket. Dvs at ting jeg ikke ville ha lenger fikk nye hjem eller ble kastet. Etter innflytting gjorde jeg en ny rydding der jeg hadde en kasse med ting jeg ville bli kvitt. Disse fikk noen venner plukke fra. De var fornøyd og jeg enda mer fornøyd. Ved neste flytting blir dette metoden. Jeg skriver alltid lister i Excel og nummerer kassene - det står ikke så mye utenpå kassen utover nummeret. Jeg gjorde det også sånn at ting som jeg ikke hadde umiddelbar bruk for ble pakket i plastkasser slik at de kunne gå rett i bod uten frykt for at de ble utsatt for eventuell fukt. Dermed var det lett å instruere de som hjalp meg med flyttingen: alle møbler og alt pakket i papp - inn i leilighet. Alt i plastesker og klesoppbevaringsposer: boder. Dermed kunne de som hjalp meg bære ting inn i leiligheten og jeg kunne fordele i kjellerboder. Meget effektivt.
Jytte Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Begynte å pakke og vaske ned rom for rom par måneder før jeg flyttet. Og som Blondie sa, en kasse med ting du trenger til kjøkkenet i starten pluss en koffert med klær. Sengetøy og håndklær i par sekker. Merker alle kassene med stue, kjøkken, bod, soverom. Å pakke ut tar den tida det tar, bruker ikke stresse så mye med det når det viktigste er på plass, pc, tv, seng, og kjøkkenutstyr. Det tar litt tid å bo seg inn så å henge opp bilder er ikke nummer en på lista, men gardiner er ok å få opp. Husk strykejern, kaffetrakter, kaffe, filter, stavmixer, hårføner og det du trenger fra dag en i en eske. Tørrvarer for seg. Det siste jeg pakker opp og ned er det man stort sett har størst behov for.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Vi bruke en uke på effektiv nedpakking av 100 kvm rekkehus. Etter jobb. Men før det brukte vi noen uker på å kvitte oss med ting vi ikke ville ha lengre. Det er utrolig lurt å gjøre dette, så slipper du unødvendige ting med til ny plass. Spesielt ting på loft/bod/kjeller og innerst i skap bør du se på. Det går mye raskere å pakke opp enn ned, det er bare å sette eskene i korrekt rom og så plassere et nytt sted. Du må jo ikke finne eske, papir osv og være forsiktig på samme måte. Så start med å kvitte deg med litt nå. Pakk ned alt du ikke trenger i noen uker, f.eks bøker, vinglass, sommerklær. Pakk en koffert som om du skal reise med klær for de første dagene og toalettsaker og medisiner. Gjør det samme på kjøkkenet, en kasse med et par glass, tallerkener, kniver, skjærebrett, kaffemaskin, ostehøvel osv. Den pakker du ut så fort du kommer inn ny dør. Husk også vaskemiddel, dopapir, og håndsåpe. Anonymkode: 40518...791
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 1 dag på å pakke, 1 til 2 dager på flytting og 1 dag på vasking. Har flyttet en del ganger, og en gang måtte jeg bruke et døgn på alt fordi leiliheten skulle tas over samme dagen som jeg flyttet inn i ny. Det gikk, men ikke anbefalt. Anonymkode: abe81...ffd
Drizzt Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Det spørs hvor mange ting du har. Er du alene? Pakk det mest nødvendige i en koffert - klær, hygieneartikler, bestikk, ting du kommer til å trenge de første 3-4 dagene. Så pakker du resten i esker. Skriv på esken hva innholdet er og prøv å sortere ting etter rom - kjøkken, stue, soverom, bad. Da blir det lettere å pakke ut. Skriv også på esken litt om innholdet, så du vet hvor ting er. Uansett må du regne med litt kaos de første dagene, så jo mer tid du investerer i å pakke alt FØR flyttingen og planlegge hva som skal pakkes hvor, jo lettere blir det når du har landet med masse bagasje i den nye boligen. Husk å sortere på forhånd alt så du ikke tar med deg ting du ikke trenger og vil kaste kort tid etter. Da vi flyttet sist, pakket vi 2 store kofferter med klær og ting til oss og barna, så vi kunne klare oss de første dagene uten å måtte lete etter ting i 30 esker 😄 Så pakket vi gradvis ut og det tok 1 måned å bli ferdig med alt. 😮 Hadde jeg ikke hatt små barn og måtte bruke mye tid med dem, ville det nok gått raskere. Endret 13. februar 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #10 Skrevet 14. februar 2021 Kommer helt an på hvor mye du skal pakke ned og opp. Sist jeg flyttet var det fra et hus på 140 m2 til en leilighet på 90 m2. Da brukte jeg 3 dager, fredag - søndag, mye gjorde jeg alene. Det skal sies at da var jeg «ferdigryddet» dvs at jeg hadde kvittet meg med alt som ikke skulle med på flyttelasset. Det var heller ikke et spesielt stort flyttelass, alt av hvitevarer ble overtatt av ny eier inkludert vaskemaskin og tørketrommel. Jeg vasket meg heller ikke ut. Og jeg vasket meg ikke «inn». Nybygg hvor leiligheten var ferdig vasket ved overtakelse. Fredagen ble brukt til å pakke ned alt. Da var jeg godt forberedt med esker, søppelsekker, tape, merketusj, silkepapir osv. Jeg hadde 2 kofferter og noen flytteesker hvor jeg pakket ned klær for noen dager, toalettsaker, viktige papirer, ladere, alt av fotoalbumer og bilder osv, egentlig alt som var viktig for meg og som jeg selv fraktet med til ny bolig. Eskene ble merket med hvor de skulle (kjøkken, bad, soverom etc). Samme med søppelsekkene med klær, håndduker, gardiner, sengeklær osv. Alt merket ned lapper i papp som var ferdig «hullet». Lørdagen var selve flyttedagen. Hadde et firma som gjorde jobben, bar ut alt fra huset, kjørte til leiligheten og bar inn. Jeg var i huset og så til at de riktige tingene ble båret ut (siden ny eier overtok en del) og en venninne var i leiligheten og sørget for at møbler og esker ble satt på rett rom. På lørdag ettermiddag/kveld fikk jeg møblene der de skulle og begynte såvidt å pakke ut. Resten av utpakkingen ble gjort på søndag. Tok noen måneder før jeg syntes alt var på plass; bilder, småmøbler og småinteriør. Anonymkode: 67fb6...ea6
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2021 #11 Skrevet 14. februar 2021 Jeg bærer nok preg av at jeg har flyttet en del samt at jeg har flyttet fra små leiligheter til små leiligheter. Men for å være effektiv i pakkingen og også på råd fra flyttebyrå har jeg sluttet å ha eske for kjøkken, stue, soverom osv. Isteden har jeg bøker i bunnen av hver eske og service / andre ting oppå. Da blir ikke eskene så blytunge, og man kan ha samme størrelsen esker til alt. dette gjør stuing i bil lettere. Derfor har eskene kun et nummer påskrevet, som referer til en Excel liste som beskriver innholdet. Når jeg skriver stikkordene for hva som er i esken er beskrivelsen slik at jeg husker det andre som gikk i samme eske. Når jeg pakker på denne måten får jeg plass til mer i hver eske fordi det også kan gå ned i småting fra badet i "kjøkken" esken. Men det essensielle er egentlig rydding på forhånd: den dagen du vet med sikkerhet at du har tenkt å flytte begynner ryddingen først i bodene, deretter i skuffer og skap. Fordelen med ryddig bod er jo at man har et sted å putte ting og møbler som ikke skal stå fremme på visning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå