Gå til innhold

Trenger hjelp med bolleheving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat satt en bolledeig. Den skal heve i 1,5 time og deretter etterheve i 30 min. Men så er det slik at jeg må ut i rundt 2 timer mellom hevingene! Bør jeg la deigen heve lenge i første omgang eller kan de etterheve i opptil 2 timer uten å bli ødlagt? :)

Er trines matblogg sin oppskrift på kanelboller. (Har brukt kald melk, egg og romteperert smør)

Anonymkode: 52f0d...871

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hever aldri etter klokka, men ser det an og gjør det som passer tidsmessig. Blir alltid godt. Viktigst synes jeg er å ikke bruke mel når man triller ut (tar litt nøytral olje på henda og benkeplate) og passe på å ikke oversteke! Boller steker raskt!!!

Skrevet

la deigen heve lenger i første heving. Sett den gjerne på et litt kjølig sted. Så kan du sette den inn i varmen når du kommer hjem. 

Anonymkode: 56458...753

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

la deigen heve lenger i første heving. Sett den gjerne på et litt kjølig sted. Så kan du sette den inn i varmen når du kommer hjem. 

Anonymkode: 56458...753

Dette ville jeg gjort også. Bruk litt kaldere væske i deigen og litt mindre gjær enn du pleier, så gjør det ingenting at den forhever i to timer.

Anonymkode: 94f9f...134

Skrevet

Jeg har aldri tålmodighet til lang etterheving, men mener å ha lest at etterheving er det viktigste. 

Skrevet

Det går da fint å ta ut deigen, kna noen runder før du går ut. La den heve til du er hjemme igjen. Så baker du ut bollene, og lar de heve ca 30 min.

Skrevet

Jeg hever aldri før utbaking. 

Screenshot_20210213-003533_Facebook.jpg

Anonymkode: a0902...73d

Skrevet

Det har skjedd mange ganger at den første hevingen i bollen ikke passer mitt program. Så da bokser jeg den bare ned igjen. Eventuelt legg den i en svær bolle så den kan bare ese i vei.

Anonymkode: dee5c...4b0

Skrevet
Albbas skrev (28 minutter siden):

Jeg har aldri tålmodighet til lang etterheving, men mener å ha lest at etterheving er det viktigste. 

Jepp. Nå baker jeg glutenfritt da, men jeg hever første runde i ca 40 min, og etterhever ca 1 time. 

Anonymkode: 0fa5b...fe3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...