Gå til innhold

Kopphånkler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje litt på siden, men stod akkurat å tørket opp noe oppvask som ikke skulle i oppvaskmaskinen. Irriterte meg grønn over et ubrukelig håndkle som bare flyttet fuktigheten rund. Hva bør man se etter for å få håndklær som faktisk suger til seg vann og ikke bare reorganiserer fuktigheten?

Uvitende mann 50+

Anonymkode: 6ca9c...e80

Skrevet

Jeg har microfiber kjøkkenhåndkle(fra Jordan, men andre merker fungerer sikkert også) og det tørker kjempebra av, slik at glassene etterlates helt blanke. 

Skrevet

Desse liker jeg best. Finner de bare på princess nå ( her jeg bor).

A0249FAA-4DDB-45DD-B744-57161896218D.png

Anonymkode: ea245...f99

• Liker 4
Skrevet

Ikke skyllemiddel og helst ikke tørketrommel når de vaskes.

• Liker 4
Skrevet

Ikke IKEA sine er min erfaring, men det er noen år siden sist jeg kjøpte. Har pleid å kjøpe i ren bomull, da skal det gå greit. Du må gjerne vaske dem en gang og to før de er bra, men de skal ikke flytte fuktighet rundt som du sier. 

Anonymkode: 41c34...fde

Skrevet

Takker for svar; her må det gjøres innkjøp skjønner jeg 😊

TS

Anonymkode: 6ca9c...e80

Skrevet

100% bomull eller 100% lin er de som tørker best etter min erfaring. De blir som regel bedre og bedre jo flere ganger de har vært vasket på 60-90 grader i vaskemaskinen, også. De skal selvsagt ikke ha skyllemiddel.  

Jeg vet ikke om det er en generell "regel", men det kan virke som at oppvaskhåndklær med sterke farger ikke tørker like godt. Jeg kjøpte et sett orange (ikke spør :fnise: ) oppvaskhåndklær i bomull for noen år siden, og de er helt håpløse. Før jeg gav dem opp hadde jeg vasket dem minst 30 ganger på 90 og 60 grader, uten at de noensinne ble gode. 

Skrevet
Ullvott skrev (På 13.2.2021 den 21.48):

100% bomull eller 100% lin er de som tørker best etter min erfaring. De blir som regel bedre og bedre jo flere ganger de har vært vasket på 60-90 grader i vaskemaskinen, også. De skal selvsagt ikke ha skyllemiddel.  

Jeg vet ikke om det er en generell "regel", men det kan virke som at oppvaskhåndklær med sterke farger ikke tørker like godt. Jeg kjøpte et sett orange (ikke spør :fnise: ) oppvaskhåndklær i bomull for noen år siden, og de er helt håpløse. Før jeg gav dem opp hadde jeg vasket dem minst 30 ganger på 90 og 60 grader, uten at de noensinne ble gode. 

Jeg har vokst opp med linhåndklær, og synes ikke kopphåndklær av bomull tørker på langt nær så bra. Men kopphåndklær av 100 % lin er dessverre ikke så lett å få tak i. 

En blanding av lin og bomull er nok lettere å finne, og dette synes jeg også funker bra. Men det viktigste er som det er sagt å droppe skyllemiddel (ellers tørker det dårlig) og tørketrommel (ellers loer det mer). Et perfekt, nyvasket kopphåndkle skal være så stivt at det omtrent kan stå av seg selv. 😁 

Anonymkode: efb2f...60b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2021 den 12.51):

Ikke IKEA sine er min erfaring, men det er noen år siden sist jeg kjøpte. Har pleid å kjøpe i ren bomull, da skal det gå greit. Du må gjerne vaske dem en gang og to før de er bra, men de skal ikke flytte fuktighet rundt som du sier. 

Anonymkode: 41c34...fde

Det er fordi spinneoljen ikke er vasket ut. Det gjelder det meste av bommull. Derfor nye håndklær føles så myke, men blir hardere etter en vask eller to.   Bomull trenger en vask eller to før de er brukendes. 

Anonymkode: 09b61...18c

• Liker 1
Skrevet

Kopphåndklær blir bedre jo flere ganger de er vasket... De beste jeg har er kjøpt på loppemarked for en slikk og ingenting. 

Anonymkode: 69d8f...562

• Liker 1
Gjest AlmaSofie
Skrevet

Jeg tipper at feilen er at du ikke har vasket dem før bruk.

Må alltid vaske håndklær før bruk for at de skal funke. Jeg har kjøkkenhåndklær både fra Ikea og Jysk og de er like gode til å tørke med. 

Skrevet

Mine er kjøpt på Lagerhaus. Vaffelmønstret. Fås i flere farger og er 100% økologisk bomull. Kjører de alltid på kokevask og tørker i tørketrommel. Da blir de på en måte litt tykkere og tørker mye bedre. Er såpass fornøyd med disse at jeg skal kjøpe meg nye derfra.

I barndommen hadde vi slike tynne og rutete i bomull. De var helt håpløse å tørke med etterhvert som de ble våtere og våtere.

Anonymkode: af0be...c74

Skrevet
On 2/14/2021 at 10:02 PM, AnonymBruker said:

Jeg har vokst opp med linhåndklær, og synes ikke kopphåndklær av bomull tørker på langt nær så bra. Men kopphåndklær av 100 % lin er dessverre ikke så lett å få tak i. 

En blanding av lin og bomull er nok lettere å finne, og dette synes jeg også funker bra. Men det viktigste er som det er sagt å droppe skyllemiddel (ellers tørker det dårlig) og tørketrommel (ellers loer det mer). Et perfekt, nyvasket kopphåndkle skal være så stivt at det omtrent kan stå av seg selv. 😁 

Anonymkode: efb2f...60b

Er ikke det bare å kjøpe lin i metervare fra Ikea og sy de selv? Ikea hadde hvertfall metervare i 100% lin tidligere. Evt kjøpe linduk på bruktbutikk og sy om.

Anonymkode: af0be...c74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...