AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Hei! Vi skal gifte oss, og i den forbindelse diskuterer vi etternavn. Vi har begge tre navn, av typen kort fornavn, lengre -sen-navn og spesielt familienavn. La oss si han heter Hans Veka Fredriksen, og jeg heter Mari Halvorsen Lune. Fullstendig oppspinn på navn, selvsagt, men lik sammensetning. Alternativene er: - Lune-Fredriksen eller Lune Fredriksen - Fredriksen-Lune eller Fredriksen Lune - Veka-Lune eller Veka Lune - Lune-Veka eller Lune Veka Nå er som sagt dette ikke våre ekte navn, men vi har tenkt at det kanskje er Lune-Fredriksen som klinger best, og Fredriksen er også det navnet han ønsker å ta med videre. Jeg ønsker egentlig Veka Lune eller Lune Veka. Vi er også egentlig veldig usikker på om bindestrek-etternavn er ansett harry. Det er ingen krise å være harry, men vi ønsker likevel ikke det. Håper dere henger med, og at noen har noen innspill eller forslag til oss. Anonymkode: 89a0b...cb4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Jeg tar gjerne navnet til samboeren min når vi skal gifte oss, men det blir UTEN bindestrek, da jeg føler at etternavnet da blir så jævlig langt og man alltid må forklare at det er «navn-navn med bindestrek» Anonymkode: 0b44c...e93 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Jeg syns det er litt harry med bindestrek. Jeg selv fikk fars navn som etternavn og mors som mellomnavn, jeg syns det er en fin løsning. Av alternativene deres syns jeg Lune Fredriksen og Lune Veka klinger best. Anonymkode: 6c9ce...0fa 2
Nuith Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Jeg synes egentlig det er harry å ta mannens etternavn. Så jeg ville beholdt mitt eget, men gitt barna Luna-Veka eller omvendt til etternavn. 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Om ikke harry, så i alle fall i stor grad noe man er lei av. Før var jo bindestreksetternavn noe eksklusivt, men nå kan jo hvem som helst lage det. Synes det er unødvendig knotete og vitner om at man ikke klarer å bli enig. Det er veldig sjelden to etternavn klinger så godt sammen at de passer fint som bindestreksnavn. Det verste er to -sen-navn sammen, Hansen-Olsen. Det bør dere i alle fall unngå. Det låter best (eller minst ille) dersom det er et enstavelsesnavn først og et tostavelsesnavn etter (Berg-Olsen, Holm-Hansen). Anonymkode: 22dff...2ee 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Bindestreknavn er harry. Og mer enn 1 fornavn + 2 etternavn er bare tull. Anonymkode: 4578c...84a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bindestreknavn er harry. Og mer enn 1 fornavn + 2 etternavn er bare tull. Anonymkode: 4578c...84a Nei, det er ikke harry, bare enkeltpersoner som ikke forstår betegnelsen harry. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om ikke harry, så i alle fall i stor grad noe man er lei av. Før var jo bindestreksetternavn noe eksklusivt, men nå kan jo hvem som helst lage det. Anonymkode: 22dff...2ee Hvem som helst kunne lage det før også. Slik som hvem som helst kunne ta et navn, og gjorde det også, etter plassen de kom fra eller kom til og ryddet gård feks. Man bruker bindestrek når man vil at begge skal være etternavn og ikke det første bli et (mindre brukt) mellomnavn. Ville gått for de to stedsnavnene eller det ene stedsnavnet ig droppet -sen, ev tatt med -sen om også de andre navnene er vanlige. Feks Berg-Hansen fremfor bare Berg. Etternavn med bindestrek Anonymkode: 74515...ec6 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Syns det er tullete å kalle noe som har med navn å gjøre harry bare fordi man ikke liker det. Det er smak og behag. Anonymkode: 779be...8c9 5
Khadira Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Syns det er tullete å kalle noe som har med navn å gjøre harry bare fordi man ikke liker det. Det er smak og behag. Anonymkode: 779be...8c9 Fellesnevneren for samtlige navntråder her inne er at folk tar seg friheten til å dra et navn gjennom søla. Akkurat på navnetrådene, der mister folk absolutt alle former for normal høflighet. 🙄
Gjest Ordsmed Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Jeg har vokst opp med mellomnavn og etternavn, som begge var uvanlige, vanskelige å stave, og vanskelige å uttale. Jeg valgte å ta mannens etternavn, fordi: Jeg ville bare ha ett etternavn, og helst et som er lett å stave og uttale (hans etternavn oppfyller disse kriteriene). Jeg ville at hele familien skulle ha samme etternavn, så enten måtte jeg ta hans, han ta mitt, eller vi måtte finne et felles etternavn. Han var villig til å ta mitt etternavn. (Hvis han ikke hadde vært det, hadde jeg kanskje vært adskillig mer uvillig til å ta hans - eller å gifte meg med ham ...). Personlig synes jeg to etternavn med bindestrek mellom er tungvint (og de blir ofte lange). Jeg foretrekker uvanlige navn, så lenge de er relativt greie å stave og uttale. Så fra din liste ville jeg valgt Lune eller Veka, og da kun ett av dem.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Synes det er teit, men harry er det ikke. Særlig når det ene navnet er et fint eller åpenbart sjeldent navt, og der andre er typ "Larsen". Ser jeg bindestreknavn tenker jeg at foreldrene ikke har klart å bli enige om noen ting, og at begge bare ville ha viljen sin samtidig. Og hvis det ene navnet er et sen-navn er det ofte mannen sitt, for de nekter ofte å gi slipp samme hvor "kjedelig" navnet er. Anonymkode: 79757...731 2
Sansel Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Det er jo også noen som lager sitt helt eget etternavn, som en blanding av begge parters navn, typ; Fredrikslune. Evt. om man kan lage en variant hvor alle fire navnene er med. Endret 13. februar 2021 av Sansel 1
Rotemor Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Bindestrek ødelegger poenget, synes jeg. Man har jo ikke begges navn, men et nytt navn. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 13.2.2021 den 18.43): Nei, det er ikke harry, bare enkeltpersoner som ikke forstår betegnelsen harry. Hvem som helst kunne lage det før også. Slik som hvem som helst kunne ta et navn, og gjorde det også, etter plassen de kom fra eller kom til og ryddet gård feks. Man bruker bindestrek når man vil at begge skal være etternavn og ikke det første bli et (mindre brukt) mellomnavn. Ville gått for de to stedsnavnene eller det ene stedsnavnet ig droppet -sen, ev tatt med -sen om også de andre navnene er vanlige. Feks Berg-Hansen fremfor bare Berg. Etternavn med bindestrek Anonymkode: 74515...ec6 Før etternavn ble "innført" (navneloven 1921), ja. Da kunne man stort sett kalle seg hva man ville, man trengte ikke engang ha etternavn. Men jeg snakker om de siste tiåra, nålevende folks levetid, ikke 100 år siden. Å kunne lage bindestreksnavn er noe som ble innført (eller gjeninnført om du vil) med den nye navneloven tidlig på 2000-tallet. Anonymkode: 22dff...2ee
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 Jeg har alltid lurt på hva de gjør når Pettersen-Hansen gifter seg med Olsen-Nilsen? Blir de da hetende Pettersen-Hansen-Olsen-Nilsen til etternavn? Anonymkode: edc95...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Skrevet 14. februar 2021 Hadde aldri giddet yo etternavn, og synes det er merkelig med de som har det Anonymkode: 475ff...462
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #17 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde aldri giddet yo etternavn, og synes det er merkelig med de som har det Anonymkode: 475ff...462 Vel, noen av oss gidder ikke bytte etternavnet vi fikk fra fødselen av for å slippe å framstå som merkelige for sånne som deg. Anonymkode: e1085...791
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #18 Skrevet 14. februar 2021 Ingen har to etternavn. Man har ett etternavn, har man flere slektsnavn er den/de i midten mellomnavn. Bindestreksnavn regnes som ett etternavn. Anonymkode: 22dff...2ee 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #19 Skrevet 14. februar 2021 Både jeg og mannen har hver vårt sjeldne etternavn, som også er stedsnavn der vi kommer fra. Vi bestemte oss for bindestrek mellom navnene. Aldri tenkt på at det er harry 🤷♀️ skulle jo ønske vi bare hadde ett etternavn men som flere skriver så nei, vi klarte ikke bestemme oss for hvilket. Anonymkode: 51785...5ee
Klossmajor Skrevet 15. februar 2021 #20 Skrevet 15. februar 2021 Man kan mene så mangt om doble etternavn med bindestrek. Men harry synes jeg uansett ikke det blir særlig treffende å kalle det. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå