AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Noen som har erfaring med bilyd på hjertet til nyfødt baby? Fikk beskjed om dette av barnelege på barsel i dag, med beskjed om at hun skulle lytte igjen i morgen og at jeg derfor ikke kunne reise hjem i dag, men at det mest sannsynligvis ikke var noe galt. Jeg blir likevel naturlig nok bekymret 😞 Noen andre som har fått denne beskjeden? Hvordan gikk det med dere? Anonymkode: be504...681
Enmanelskeråhate Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Veldig vanlig og stort sett ikke noe galt;) 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Jeg hadde bilyd da jeg var født. Tror den ble borte etter tenårene så vidt jeg vet. Er vel stort sett ufarlig, så vidt jeg vet? (og jeg vet kun hva legen sa til mamma) Anonymkode: 343e4...259
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Veldig veldig veldig mange nyfødte har bilyd, særlig de første dagene. Det er fordi blodstrømmen i hjertet skal omstille seg fra sånn den var inne i magen til sånn den skal være utenfor magen De fleste bilyder forsvinner, og selv om den ikke forsvinner kan den være helt uskyldig. Og selv om den skulle være der av en grunn, er det sjelden de er alvorlige/må gjøres noe med annet enn å se det an Anonymkode: ec8bb...645 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Begge mine hadde dette, det var Ductus som ikke hadde lukket seg helt enda. Måtte være tre dager på barsel, på dag tre var lyden borte og ductus hadde lukket seg det er også enkelt å behandle ductus hvis det skulle bli behov for det. Anonymkode: 61b60...7a6 1
StripeteOstepop Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Jeg hadde det da jeg ble født. Jeg er frisk i dag og har ingen problemer med blodpumpa. (Har dog mye hjerteproblemer på begge sider av familien)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 En av mine hadde bilyd som ble fulgt opp. Det viste seg å være lekkasje på en klaff, det ordnet seg av seg selv før skolealder:) Anonymkode: bf1ae...610
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Jeg hadde bilyd på hjertet. Vet at jeg var på en eller annen kontroll med masse greier på kroppen noen år senere som skulle måle hjertegreiene, men regner med alt var fint siden jeg ikke har hørt noe mer om det 😅 Anonymkode: b5730...b22
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Min datter som jeg fødte i august har bilyd på hjertet. Fikk vite dette første dagen. Siden lyden var der også dagen etter så ble hjertet hennes sjekket med ultralyd samme dag. Det var ingenting galt. Det er noen som har ekstra lyd over hjertet. Husker at jeg også var bekymret for dette. Hun ene jordmoren fortalte meg at man ofte kan se på babyen hvis de har alvorlige hjertefeil. Da har de ofte gråaktig farge og er slappe. Anonymkode: cf86d...fc7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Forresten: dattera til kusina mi har også bilyd på hjertet og jeg har også ei venninne som har det. Tror det er relativt vanlig. Anonymkode: cf86d...fc7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Forresten igjen: hvis legen sa at det mest sannsynlig ikke var noe galt, så er det veldig gode nyheter! Jeg fikk også denne beskjeden om min datter. De kan visst ofte høre det hvis noe faktisk er galt. Jeg tipper at bilyden er borte i morgen eller at ditt barn har en naturlig bilyd over hjertet. Og det er jo ikke farlig - det er bare blodet som bruser. Anonymkode: cf86d...fc7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Min sønn hadde bilyd samt litt lav oksygenmetning de første døgnene etter fødsel. Det viste seg å være ductus. Det var aldri alvorlig, og gikk over av seg selv. Vi var en tur innom nyfødtintensiven for overvåkning pga oksygenmetningen, men det var heldigvis ikke så alvorlig at han måtte bli der. En hjertelege undersøkte hjertet grundig, og fant ingen andre problemer enn ductus. Et par dager senere var alt blitt bra, og en ny undersøkelse bekreftet at hjertet nå var som det skulle. Vi fikk også en oppfølgingstime et par uker etter at vi hadde reist hjem, der hjertet på nytt ble undersøkt grundig. Ingen problemer av noe slag ble funnet. Problemer med ductus er ganske vanlig hos nyfødte, men vanligvis går det over av seg selv. Hvis ikke kan det fikses med en enkel operasjon. Anonymkode: 99a96...799
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Jeg var født med bilyd, uten at det var noe feil. Min sønn var også født med bilyd, men de fant den ikke før han var noen uker gammel. Da viste det seg han hadde en hjertefeil samt åpen ductus, som måtte opereres. Gikk helt fint det og, men det skulle ha vært avdekt på barselkontroll, så vær glad de dobbeltsjekker Anonymkode: e294d...f7f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Det er vanligere å ha bilyd på hjertet enn å ikke ha det 😊 Anonymkode: 8575c...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 Helt vanlig. Skjedde min sønn også. Men dagen etter var alt i orden igjen. Anonymkode: 785ea...4fc
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Far i huset her har det. Ble ikke oppdaget før på sesjon når han skulle i militæret. Har senere undersøkt hjertet med både ultralyd og ekg, men alt er helt fint. Ingen av barna våre har arvet dette. Anonymkode: be71f...9f1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 Jeg hadde også såkalt bi-lyd i hjertet da jeg var barn, men da legene sa det, trodde jeg de sa "bil-lyd". Og det trodde jeg at jeg hadde i maange år før jeg etterhvert skjønte at de må ha ment bi-lyd. Dumt at de ikke kan forklare ting ordenlig til små barn.. Anonymkode: 1af0f...5bd
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde også såkalt bi-lyd i hjertet da jeg var barn, men da legene sa det, trodde jeg de sa "bil-lyd". Og det trodde jeg at jeg hadde i maange år før jeg etterhvert skjønte at de må ha ment bi-lyd. Dumt at de ikke kan forklare ting ordenlig til små barn.. Anonymkode: 1af0f...5bd *ordentlig Anonymkode: 1af0f...5bd
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 Skjedde med oss nå sist også. I følge barnelegen er det visst ca 50% av barna som har dette, da særlig hvis de blir lyttet på tidlig(vi ville hjem dagen etter fødsel og lyttet derfor den dagen). Vi måtte bli igjen en dag og ble undersøkt dagen etterpå, og da var bolysten borte. Anonymkode: 909fd...64f
Mumsa Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 De fleste barna med bilyd blir friskmeldt på ny lytting neste dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå