AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Hei, har en datter på 4,5 år som stortrives i barnehagen hun går i per i dag. Jeg er også veldig fornøyd med opplegget personal osv. Vi flytta for 1 år siden til et nytt område og med en annen skolekrets, og nå tenker jeg at det kan være bra for henne å få integrert seg i skolekretsen her vi bor nå, før skolestart. Dette er det eneste argumentet mitt for å bytte, fordi da har hun noen kjente fjes når hun begynner på barneskolen. Jeg kjører henne til barnehagen hver dag og det er ingen problem da jeg har jobben min i nærheten av hennes barnehage. Vi er med i hovedopptaket nå, men så blir jeg så i tvil om hun bare skal få gå i barnehagen hun kjenner og trives i så godt i. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Må nevnes at jenta mi er veldig utadvendt og sosial, Noen som kan komme med noen innspill og som har erfaring med dette? Anonymkode: 89b95...277
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Hei:) Dette må du såklart kjenne på selv. Jeg tenker du ikke kan velge feil. Begge deler vil nok gå fint☺️ Når det er sagt: jeg jobber som lærer på 1.trinn og vil si det er det enkleste året å ikke kjenne noen ved skolestart. Og datteren din er i tillegg utadvendt. Personlig ville jeg ikke ha byttet barnehage kun for å ha noen kjente fjes. Du kjenner datteren din best. Tror du hun ville ha problemer med å bli kjent med nye barn? Husk at SFO også starter opp noen uler før skolestart så hun vil ha god tid da til å bli kjent med andre barn☺️ Lykke til. Anonymkode: 5e278...50e 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Overgangen med nye venner vil komme uansett. Så hvorfor gjøre en endring nå. Når det allikevel vil bli endringer ved skolestart? Kan hun ikke bare bli kjent med de da? Evt møte noen av nabobarna på en lekeplass sommeren før skolestart. Ved å bytte barnehage nå, så vil det bli en overgang to år på rad. Personøog hadde jeg ikke gjort det. Her har to av barna startet på skolen uten å kjenne noen. De fikk begge venner første dag. Og ingen av de er super utadvente. Neste år skal tredjemann starte på skolen. Han også uten å kjenne noen. Satser på at det vil gå like bra som med brødrene. Vil ihvertfall ikke la han gå igjenn om stor overgang det siste året i barnehagen. Anonymkode: 0a9b8...924 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Ville ikke byttet. La henne kose seg sammen med vennene i barnehagen det siste året, på skolen vil det uansett bli mye nytt og mange nye venner. Og det er mye fokus på å bli kjent og danne vennskap første året på skolen, begynn heller på sfo et par uker før skolestart. Anonymkode: da4e5...b9a 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Vi byttet bhg året før skolestart, men det var fordi han mistrivdes veldig i den han gikk i. Det gikk kjempefint, men det var så dårlig fra før så det kunne egentlig bare bli bedre... Hadde ikke byttet hvis han hadde trivdes der han var. Han kjente flere av de han skulle gå på skole med fra bhg, men bare 1 av dem kom i hans klasse, og de som kom i paralellklassene mistet han fort kontakten med. Han hadde mye mer nytte av å gå på SFO før skolestart enn å kjenne noen fra barnehagen. De han er best venn med nå gikk uansett i andre barnehager, alle begynner på en måte "på nytt" når de begynner på skolen. Anonymkode: 9999c...209
atropos Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Jeg ville latt henne gå i den barnehagen hun er i. Jeg jobber også i første klasse, og det kan være veldig bra og befriende og komme fersk utenfra. Og når barnet ditt er sosialt og knytter lett nye kontakter, ville jeg ikke stressa med barnehagebytte nå så lenge dere er fornøyd med barnehagen dere har 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Merkelig resonnement dette fra deg TS: Barnet skal uansett sosialiseres med helt nye venner - enten: * i ny barnehage siste året eller * ved skolestart Det eneste du gjør er å flytte problemet ved å bytte barnehage. Kan det være nødvendig?
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Vi flyttet også til ny skolekrets året før skolestart, og valgte å ikke bytte barnehage. Var mye ute og ble kjent med barn i nabolaget og skolestarten gikk helt fint De er så små og blir venner fort. Anonymkode: c8f24...7e4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 Ville ikke byttet la henne få tryggheten og gleden i bhg dere allerede har. Skolestart er stor omveltning uansett. Jeg kjente ingen da jeg startet på skolen. Det var virkelig ingen problem. Anonymkode: b2413...266
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Her byttet vi et halvt år ca før skolestart pga flytting og er glad for det. Det var et veldig tett bånd mellom mange av barna fra før og det var godt for vårt barn å få mulighet til å bli kjent før skolestart. Det vil nok være ganske forskjellig og avhenger jo litt av barnet selv og hva slags klasse man kommer i. Vi foreldre syntes også det var fint å allerede være litt på hils med en del av foreldrene før skolestart. Anonymkode: 45622...be6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 Siden hun trives i bhg ville jeg ikke byttet! Den ene mi havnet ikke i klasse med noen fra barnehagen da hun begynte uansett, så ikke sikkert det er vits å bytte mtp skole heller. Anonymkode: f5207...fba
GammelKaktus Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 Jeg hadde beholdt barnehagen du er fornøyd med, du vet hva du har men ikke hva du får. Venner får de uansett Jeg hadde latt barnet begynne på SFO i begynnelsen av august så får hen venner og kjente før skolen starter og.
Ulrikke Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 Man aner ikke om hun havner sammen med noen fra barnehagen uansett. Så det blir litt sjansespill! Jeg tror jeg ville valgt å la henne bli i barnehagen, men jeg ville STERKT prioritert SFO ihvertfall fra andre uka i august. Gjerne fra de åpner. Da er hun like "ny" som andre og får sjansen til å finne venner før det blir mange der. Heller det enn å bytte barnehage og så få en ny overgang ved skolestart.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Ulrikke skrev (28 minutter siden): Man aner ikke om hun havner sammen med noen fra barnehagen uansett. Så det blir litt sjansespill! Jeg tror jeg ville valgt å la henne bli i barnehagen, men jeg ville STERKT prioritert SFO ihvertfall fra andre uka i august. Gjerne fra de åpner. Da er hun like "ny" som andre og får sjansen til å finne venner før det blir mange der. Heller det enn å bytte barnehage og så få en ny overgang ved skolestart. Kommer jo litt an på skolen og størrelse. Her var over halve klassen fra samme barnehage. Anonymkode: 45622...be6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, har en datter på 4,5 år som stortrives i barnehagen hun går i per i dag. Jeg er også veldig fornøyd med opplegget personal osv. Vi flytta for 1 år siden til et nytt område og med en annen skolekrets, og nå tenker jeg at det kan være bra for henne å få integrert seg i skolekretsen her vi bor nå, før skolestart. Dette er det eneste argumentet mitt for å bytte, fordi da har hun noen kjente fjes når hun begynner på barneskolen. Jeg kjører henne til barnehagen hver dag og det er ingen problem da jeg har jobben min i nærheten av hennes barnehage. Vi er med i hovedopptaket nå, men så blir jeg så i tvil om hun bare skal få gå i barnehagen hun kjenner og trives i så godt i. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Må nevnes at jenta mi er veldig utadvendt og sosial, Noen som kan komme med noen innspill og som har erfaring med dette? Anonymkode: 89b95...277 Gjorde det for 2 år siden. Har ikke angret enn dag. Kjør på Anonymkode: 392a0...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå