Gå til innhold

Kvinner koster samfunnet 15,6 millioner kroner i gjennomsnitt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
von Dünkel skrev (11 timer siden):

I løpet av et liv koster en mann i snitt "bare" 3,1 millioner kroner.

Voldsomme tall, kan dette virkelig stemme?

Jepp, og det er helt naturlig. Norge er primært en felleskap basert råvare produsent, og kvinner tar fortsatt mesteparten av de ikke- kapitaliserte oppgavene i samfunnet (bare tenk deg en økonomisk funksjonell kapitalisering av å gå gravid!

Det er ett godt tegn på flere nivåer, og vi bør håpe dette fortsetter

• Liker 13
Skrevet

Ok, så hva tenker du løsningen bør være? 

Skrevet
von Dünkel skrev (4 timer siden):

Hvorfor har du valgt en mann som er en sånn slappfisk?

Øhh. Er singel jeg pga den slappfisken;) Og en av de vanligste skilsmisseårsakene i landet er nettopp pga sånne ting;)

Skrevet
Fredagslunch skrev (2 timer siden):

Det å «bidra» betyr ikke nødvendigvis å bidra med PENGER.

Kvinner bidrar med sin egen kropp slik at nye skattebetalere kan fødes og vokse opp. Har man tatt med dette i regnskapet? Mest sannsynligvis ikke, da dette «overslaget» etter alt å dømme er fremsatt av en mann, ganske sikkert en av «red pill / blue pill-gutta», eller for ikke å snakke om, av trådstarter selv.

Tygg.

Menn måler alt i penger de forstår du.

• Liker 2
Skrevet

Mange unnskyldninger her inne, men statistikken snakker for seg selv. Menn er mer brukbare generelt. Sånn er det bare. Cope.

• Liker 2
Skrevet
Anocopy skrev (4 minutter siden):

Mange unnskyldninger her inne, men statistikken snakker for seg selv. Menn er mer brukbare generelt. Sånn er det bare. Cope.

😂 Man kan lite om statistikk hvis man hevder statistikken snakker for seg selv uten å se hva som legger grunnlag for statistikken.. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
Fredagslunch skrev (På 13.2.2021 den 14.25):

Det å «bidra» betyr ikke nødvendigvis å bidra med PENGER.

Kvinner bidrar med sin egen kropp slik at nye skattebetalere kan fødes og vokse opp. Har man tatt med dette i regnskapet? Mest sannsynligvis ikke, da dette «overslaget» etter alt å dømme er fremsatt av en mann, ganske sikkert en av «red pill / blue pill-gutta», eller for ikke å snakke om, av trådstarter selv.

Tygg.

Jeg vet ikke hvordan du mener noe av dette er relevante innvendinger mot noe av det jeg skriver, så fint om du kan utdype hva du er uenig i. Ellers antar jeg at regjeringen har flinke folk som regner på dette, og det er jo i tråd med det vi tidligere har sett fra bla. Brochmannutvalget. 

Sinsiew skrev (På 13.2.2021 den 14.32):

Jeg opplever at mine bekjente, særlig innen helsesektoren kjemper om heltidsstillingene. Min erfaring er at dette ikke er unikt for min omgangskrets, og at veldig mange er misfornøyde med sine deltidsstillinger. Men dessverre lyses det kun ut maks 80% stillinger, særlig i hjemmetjenesten og på sykehjem. 

Her tenker jeg vi har en lang vei å gå. Et problem jeg ser ang sykemelding på samme arbeidsplasser, er arbeidsmengden. Det er for mye å gjøre pr. ansatt, i tillegg blir de ringt etter i tide og utide fordi det trengs ekstra bemanning. En usikker arbeidshverdag er ikke bra for psyken. 

Blant mine bekjente i læreryrker, er det bedre fordelt mellom kjønnene hva gjelder sykemeldinger, men også der er problemet det samme: for stor arbeidsmengde og for mange elever pr. ansatt. I tillegg kommer muligheter til å takle utagerende elever og påfølgende dårlig arbeidsmiljø med usikre og utrygge dager. 

Men mye av problemet med manglende heltidsstillinger virker å være at noen kvinner ønsker deltid, og andre dermed får delvise stillinger for å bøte på dette. Som sagt er jeg usikker på hvordan en løser akkurat det. 

Sitat

Et annet moment er jo også innvandrerkvinner. Der er det altfor mange som etter for langt tid uten arbeid, eller aldri blir en del av det skattebetalende samfunnet. 

Det trekker nok mye ned ja, også for menn, men da i mindre omfang. Akkurat dette, at en påtar seg store fremtidige økonomiske byrder gjennom innvandring, er noe jeg ser på med en viss bekymring. Samtidig som vi/regjeringen snakker åpent om at vi må stramme inn og at gapet mellom utgifter og nåværende inntekter kommer til å vokse velger vi altså å påta oss enorme utgifter. Jeg vet ikke hvor gjennomtenkt det egentlig er.

Sitat

Det er et vanskelig tema, og jeg innrømmer gjerne at jeg(og min mann) er en del av problemet. Vi ønsker ikke at våre døtre skal få lange dager i bhg, så han har gått ned i stilling og jeg tar studier og håper på noen år deltid før jeg går i full stilling, Rett og slett fordi det lar oss ha lange, fine kvelder sammen med døtrene våre uten at de trenger å være 8-9 timer i bhg og på skole/SFO. 

Så får jeg heller gjøre mitt ved å stille opp som frivillig arbeidskraft ved dugnad i bygda, jobbe det jeg kan når jentene er eldre og ellers fostre opp barna til å bli fornuftige, arbeidslystne og pålitelige voksne som bidrar det de kan, der de kan.

Ærlig talt synes jeg det virker som en god og riktig prioritering. Ens nærmeste er tross alt det aller viktigste og å kritisere noen for å prioritere egne barn fremfor materielle goder ville vært absurd.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Skrevet
OPIgirl skrev (1 time siden):

Menn måler alt i penger de forstår du.

Ja, det har jeg begynt å ane nå ;)

Skrevet
O.G. skrev (4 timer siden):

Og kvinner føder barn, det gjør ikke menn.

Ja det tar knapt 1 år, kvinner er sykere mer uføre, latere og giddaløse. Fakta er presentert

• Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (6 minutter siden):

Ja det tar knapt 1 år, kvinner er sykere mer uføre, latere og giddaløse. Fakta er presentert

Knapt 1 år? Sykemelding i svangerskap, barsel etter svangerskap, foreldreperm og ulønnet hvis man ikke får bhg plass. 

Litt mer enn 1 år. Så kan du gange det med to, ettersom de fleste får mer enn 1 barn. 

• Liker 7
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Knapt 1 år? Sykemelding i svangerskap, barsel etter svangerskap, foreldreperm og ulønnet hvis man ikke får bhg plass. 

Litt mer enn 1 år. Så kan du gange det med to, ettersom de fleste får mer enn 1 barn. 

Sykemelding i svangerskap er jo noe som er kommet på moten siste 20 årene av den beintøffe yngre garde som tror det er en sykdom å være gravid. Ja ja hvis vi sier 2 år da og later som kvinnen får hele permisjonenen, da mener du det forklarer 15 mill mot 3???

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Sykemelding i svangerskap er jo noe som er kommet på moten siste 20 årene av den beintøffe yngre garde som tror det er en sykdom å være gravid. Ja ja hvis vi sier 2 år da og later som kvinnen får hele permisjonenen, da mener du det forklarer 15 mill mot 3???

Sykemelding er noe som er kommet mer av etterhvert som flere og flere kvinner er en del av det arbeidende samfunnet. 

Hvorfor tillegger du meg meninger jeg ikke har? 

• Liker 6
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Sykemelding er noe som er kommet mer av etterhvert som flere og flere kvinner er en del av det arbeidende samfunnet. 

Hvilke meninger har jeg tillagt deg?

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Ja de jobber jo så voldsomt at de kun koster samfunnet 15 mill mot menn på 3😂

• Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Hvilke meninger har jeg tillagt deg?

Du skrev: da mener du det forklarer 15 mot 3? 

Jeg har aldri skrevet at jeg mener kun svangerskap, fødsel, barsel og permisjon er det som forklarer forskjellen alene. 

• Liker 2
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Ja de jobber jo så voldsomt at de kun koster samfunnet 15 mill mot menn på 3😂

Nå går statistikken også på at deltidsstillinger koster mer enn fulltidsstillinger ettersom man skatter mindre, så at de "jobber så voldsomt" skjønner jeg ikke hvorfor du prøver å bruke ironi på. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 hours ago, Marihønepøne said:

Og jeg gir deg altså en grunn til at kvinner jobber mindre. Det er et faktum at kvinner utfører mindre lønnet arbeid i fruktbar alder blant annet pga svangerskap, det er ikke synsing. 

Om det kun er en forklaring på hvorfor man jobber mindre, hvorfor reagerte du sånn på at TS utelot det da? Han gikk jo ikke inn på noen av faktorene som gjorde at kvinner jobber mindre.

Endret av Aliquis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...