Gå til innhold

Kvinner koster samfunnet 15,6 millioner kroner i gjennomsnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Du skrev: da mener du det forklarer 15 mot 3? 

Jeg har aldri skrevet at jeg mener kun svangerskap, fødsel, barsel og permisjon er det som forklarer forskjellen alene. 

Nå argumenterer du jo i mot eller ? Eller var du bare opptatt av barsel, finnes egne grupper for det evt

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, Fredagslunch said:

Det å «bidra» betyr ikke nødvendigvis å bidra med PENGER.

Kvinner bidrar med sin egen kropp slik at nye skattebetalere kan fødes og vokse opp. Har man tatt med dette i regnskapet? Mest sannsynligvis ikke, da dette «overslaget» etter alt å dømme er fremsatt av en mann, ganske sikkert en av «red pill / blue pill-gutta», eller for ikke å snakke om, av trådstarter selv.

Tygg.

Aldri en sammenligning av kjønnene uten at argumentet "Jammen vi føder barn" kommer opp som et slags trumfkort.  

Skrevet

- kvinner går gravide og føder. dette koster. mange får senskader som koster samfunnet dyrt. Men de færreste blir gravid uten en mann så hvorfor skal dette føres på kvinner alene?

- kvinner tar oftere deltid/ikke fulltid. dette har en del med at "hjemmet" blir en jobb det også. det nytter ikke å si at mannen også bidrar fordi han klipper gresset og tar oppvasken. at en mann bidrar med noen oppgaver er lite mot for eks oppfølging av barn, husdyr, familie. bursdager, hvem har når og gaveinnkjøp, aktiviteter som skal huskes og kjøpes inn til. barnet skal i bursdag og må ha med gave. skole avslutning, de skulle ha med kake. hunden skal vaskineres, planter må pottes om, lofilter tømmes, svigermor skulle til legen, trenger hun hjelp? osv osv osv. 

- kvinner blir ofte ikke tatt seriøst hos legen (du er bare hormonell, du er bare sliten), og dermed blir ting unødvendig verre og dyrere.

Skal dette være fair så burde man sjekke hvor mye det koster samfunnet å ta vare på kvinner som har psykiske og fysiske skader av voldtekt/vold av menn (vs samme med kvinner).

Tenk alle kvinnene som sitter, dypt skadet av voldelige menn, og "koster" samfunnet. Dette er jo en kostnad som må føres på menn!!

Og hvor mye det koster samfunnet når menn er i ulykker (bil hovedsaklig), vs kvinner. Menn har ofte omfang rundt bilulykker.

• Liker 11
Skrevet
6 minutter siden, miniomelett said:

- kvinner går gravide og føder. dette koster. mange får senskader som koster samfunnet dyrt. Men de færreste blir gravid uten en mann så hvorfor skal dette føres på kvinner alene?

- kvinner tar oftere deltid/ikke fulltid. dette har en del med at "hjemmet" blir en jobb det også. det nytter ikke å si at mannen også bidrar fordi han klipper gresset og tar oppvasken. at en mann bidrar med noen oppgaver er lite mot for eks oppfølging av barn, husdyr, familie. bursdager, hvem har når og gaveinnkjøp, aktiviteter som skal huskes og kjøpes inn til. barnet skal i bursdag og må ha med gave. skole avslutning, de skulle ha med kake. hunden skal vaskineres, planter må pottes om, lofilter tømmes, svigermor skulle til legen, trenger hun hjelp? osv osv osv. 

- kvinner blir ofte ikke tatt seriøst hos legen (du er bare hormonell, du er bare sliten), og dermed blir ting unødvendig verre og dyrere.

Skal dette være fair så burde man sjekke hvor mye det koster samfunnet å ta vare på kvinner som har psykiske og fysiske skader av voldtekt/vold av menn (vs samme med kvinner).

Tenk alle kvinnene som sitter, dypt skadet av voldelige menn, og "koster" samfunnet. Dette er jo en kostnad som må føres på menn!!

Og hvor mye det koster samfunnet når menn er i ulykker (bil hovedsaklig), vs kvinner. Menn har ofte omfang rundt bilulykker.

Mener du kvinner totalt sett bruker mer tid på jobb + husholdsarbeid enn menn bruker på jobb + husholdsarbeid?

• Liker 1
Gjest sunriseandsunset
Skrevet
6 hours ago, VitaSana said:

Det virker som et ganske begrenset regnskap synes jeg. Dersom man kjønnsdeler kostnader til f.eks fengsel - hvor menn så vidt jeg vet er en markert større "kostnad", om man trekker inn kostnader i forhold til vakthold ved f.eks. fottballkamper, ved uteliv så tror jeg kanskje regnestykket blir litt annerledes.

Har de regnet med kostnader til trafikkulykker? Det er vel flere menn som forårsaker de alvorlige ulykkene som koster mest i forhold til ambulanse, politi, sykehus - og menneskelige kostnader?

Jeg har ikke noen tall på hvor mye partnervold og ettervirkningene av det koster. Selv om både kvinner og menn utsettes for dette, og det er ødeleggende for alle - så er det fortsatt slik at kvinner blir utsatt for den alvorligste volden. Dette koster mye. Både akutt og etterpå.

og slik kan man fortsette å bagatalisere menns opplevelser med vold.

Skrevet
Aliquis skrev (22 minutter siden):

Mener du kvinner totalt sett bruker mer tid på jobb + husholdsarbeid enn menn bruker på jobb + husholdsarbeid?

Det er ikke problemet, vi måler ikke hvor mye de jobber: vi måler den kapitaliserte verdiskapningen over tid. 
De kan jobbe eksakt like mye, men andelen av det som statistisk puttes kr på, er høyere for menn. 

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, Druid said:

Det er ikke problemet, vi måler ikke hvor mye de jobber: vi måler den kapitaliserte verdiskapningen over tid. 
De kan jobbe eksakt like mye, men andelen av det som statistisk puttes kr på, er høyere for menn. 

Jeg er klar over at det var det som ble målt i TS sin linkede artikkel, men det virker som om konsensusen her inne er at kvinner jobber mest totalt sett om man inkluderer husholdsarbeid. 

Skrevet

Synes tallet virker veldig høyt, egentlig både for kvinner og menn. Men det er åpenbart at de fleste av oss er et tapsprosjekt.

Skrevet (endret)
Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Nå argumenterer du jo i mot eller ? Eller var du bare opptatt av barsel, finnes egne grupper for det evt

Nå argumenterer jeg bare imot hva da? 

Bare opptatt av barsel? Egne grupper for det? Hva rører du om nå, egentlig? 

Endret av Sinsiew
Skrevet

Jeg er så lei av at vi prøver å måle alt mulig i kroner og øre. Det sier seg selv at dette er helt umulig. Men regnestykket som presenteres her er jo et godt argument for likelønn og bedre lønn i kvinneyrker... 

• Liker 9
Skrevet
miniomelett skrev (1 time siden):

Helt enig i mange av disse punktene. Det er jo dessuten vanskelig å måle verdien av en tilstedeværende mor i redusert stilling og en pårørende datter for gamle foreldre osv. Jeg skulle likt å se hvor mye samfunnet sparte på at jeg passet syk forelder i flere år etter at hen burde havnet på sykehjem, samtidig som jeg sto i full jobb. 

• Liker 9
Skrevet
Aliquis skrev (1 time siden):

Aldri en sammenligning av kjønnene uten at argumentet "Jammen vi føder barn" kommer opp som et slags trumfkort.  

Men det ER jo et trumfkort.

• Liker 6
Skrevet
kankankan skrev (2 minutter siden):

Jeg er så lei av at vi prøver å måle alt mulig i kroner og øre. Det sier seg selv at dette er helt umulig. Men regnestykket som presenteres her er jo et godt argument for likelønn og bedre lønn i kvinneyrker... 

Gitt at hovedgrunnene hevdes å være at kvinner jobber mindre og lever lenger virker ikke det som noen logisk konklusjon. 

Sitat

Det er to hovedgrunner til denne enorme forskjellen: Kvinner jobber mindre, og dermed betaler mindre i skatt. I tillegg lever kvinner lenger, som gjør at de benytter helsevesen og sykehjem i betydelig større grad. Dermed er inntektene mindre og utgiftene større.

https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringens-sjokkrapport-i-bilder-hver-kvinne-koster-staten-15-6-millioner-kroner/s/12-95-3424087904?fbclid=IwAR2vGz7in5jhMxvYzYdd0clUVC9tlmjw6oHuOav2Lz7gX2LlxCX6HBOtNrw

• Liker 2
Skrevet
Aliquis skrev (13 minutter siden):

Jeg er klar over at det var det som ble målt i TS sin linkede artikkel, men det virker som om konsensusen her inne er at kvinner jobber mest totalt sett om man inkluderer husholdsarbeid. 

Kvinner jobber flest ubetalte timer. Hvis man måler dette med parametere  som omsorgsarbeid i hjemmet eller ivaretakelse av gamle/syke foreldre. 

Skrevet

Hva skal man gjøre med saken da, tvinge kvinner ut i full jobb og be de ta livet av seg når de når forventet levealder?

• Liker 7
Skrevet
herzeleid skrev (2 minutter siden):

Gitt at hovedgrunnene hevdes å være at kvinner jobber mindre og lever lenger virker ikke det som noen logisk konklusjon. 

Det fremstår som fullstendig logisk for meg. Hadde deltidsjobben hatt bedre lønn, så ville nødvendigvis innbetalt skatt utgjort en høyere sum. 

Skrevet
lenebu skrev (Akkurat nå):

Hva skal man gjøre med saken da, tvinge kvinner ut i full jobb og be de ta livet av seg når de når forventet levealder?

Finnes det ikke andre alternativer da?

Skrevet

Omsorgs og fødearbeid koster penger. Menn er arbeudsmaur og kvinner er dronningmauren. Slik har vi organisert verdenen vi lever i. Skal man ha det anderledes må kvinner bli som menn og menn bli som kvinner. 

• Liker 2
Skrevet
kankankan skrev (7 minutter siden):

Helt enig i mange av disse punktene. Det er jo dessuten vanskelig å måle verdien av en tilstedeværende mor i redusert stilling og en pårørende datter for gamle foreldre osv. Jeg skulle likt å se hvor mye samfunnet sparte på at jeg passet syk forelder i flere år etter at hen burde havnet på sykehjem, samtidig som jeg sto i full jobb. 

Trenden innenfor eldreomsorg er at pårørende skal brukes i større grad en det som har vært praksisen tidligere. I tillegg kan dette økte presset føre til at flere kvinner blir sykemeldt. Den totale omsorgs byrden blir for stor. 

Skrevet
lenebu skrev (6 minutter siden):

Alternativene er vel at kvinner jobber mer, menn jobber mer, vi aksepterer å gå ned i levestandard og få dårligere velferdstilbud eller noe annet. Kanskje helst en kombinasjon. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...