Aliquis Skrevet 13. februar 2021 #21 Skrevet 13. februar 2021 10 minutter siden, Marihønepøne said: Nå er det blitt gitt flere gode forklaringer her i tråden. Det er ikke sånn at hver eneste grunn må forklare alle 12 millionene, de må forklare 12 millioner samlet. Men jo, jeg tror prevensjon, fertilitetsbehandlinger, svangerskapsomsorg, ikke fullførte svangerskap, fødsler inkludert keisersnitt, barselsomsorg, senskader etter fødsler og svangerskapspermisjon (både pengene som utbetales, men også skatten som ikke betales inn under permisjon) utgjør en anseelig sum. Gang det meste av dette med nærmere to per kvinne i snitt, og du forklarer definitivt en del av millionene. Det utgjør nok helt sikkert en betydelig utgift, men det er nok ganske langt unna 12 millioner. Rapporten sier jo selv at hovedgrunnen er at kvinner jobber mindre og lever lenger, så jeg ser ikke dette behovet for å synse rundt alternative forklaringer. 1
herzeleid Skrevet 13. februar 2021 #22 Skrevet 13. februar 2021 Pumpkin88 skrev (37 minutter siden): Da kan mannen ta mer av lasten hjemme også. Ja, det finnes hjem hvor det er likestilt, men det er langt på nær mange. Kvinnene er ofte den som ordner med stell av barn, vask av hjem, foreldremøter, legetimer, fritidsaktiviteter, avlevering av barn til bhg Listen er lang. Ofte har kvinnene 2 jobber, familielivet hjemmet + vanlig jobb. De færreste jeg møter har menn som er med å drar lasset. Og ofte er de kvinnene utslitte pga dobbelt opp med jobb. Og mange av dem har i tillegg senskader av fødsel mm. Angående det med deltidsjobber så er heller ikke det så svart/hvitt. I alt for mange sektorer i Norge så er det nettopp flest deltidsstillinger. Kjenner menn i samme yrker som sliter med å få fulltidsjobb nettopp pga de er få eller ikke tilgjengelige pga hvordan systemet er satt opp. Dette gjelder ikke kun helsesektor, men også butikk, kundeservice mm. Drømmen hadde selvsagt vært at flere kvinner valgte mannsdominerte yrker, hvor de har flere muligheter. Men, pga hvordan man ubevisst behandler gutter og jenter forskjellig fra de er små, så vil nok ikke det skje med det første. Samme gjelder behandlingen av gutter, «skal ikke gråte», «vær en mann» etc. like usunt begge veier. Det ser man på selvmordsstatistikken blant menn/gutter i Norge også. Viktig å gå bort fra å tenke oss mot dem, om vi skal få det enda bedre her i Norge. Jeg kan ikke se at dette svaret har så mye med det du svarer på å gjøre. Jeg påpeker at kvinner er veldig mye mer avhengig av statlige overføringer enn menn, og at konsekvensene av politikk som i stor grad stemmes frem av kvinner på sikt kan ramme kvinner betraktelig hardere enn menn. Da virker det ikke som en relevant innvending at du møter kvinner som klager på sine menn. 5
Marihønepøne Skrevet 13. februar 2021 #23 Skrevet 13. februar 2021 Aliquis skrev (3 minutter siden): Det utgjør nok helt sikkert en betydelig utgift, men det er nok ganske langt unna 12 millioner. Rapporten sier jo selv at hovedgrunnen er at kvinner jobber mindre og lever lenger, så jeg ser ikke dette behovet for å synse rundt alternative forklaringer. Og jeg gir deg altså en grunn til at kvinner jobber mindre. Det er et faktum at kvinner utfører mindre lønnet arbeid i fruktbar alder blant annet pga svangerskap, det er ikke synsing. 14
herzeleid Skrevet 13. februar 2021 #24 Skrevet 13. februar 2021 Som andre er inne på, det fleste menn er nok villige til og fornøyde med å jobbe og stå på for å forsørge kvinner, og som andre er inne på er det noe de fleste får igjen for gjennom at de selv har partnere og kvinnelige familiemedlemmer som nyter godt av dette og dermed har mulighet til å levere mer på andre fronter. Men som påpekt tidligere, det forutsetter at tilstrekkelig mange menn er fornøyde med å ta regningen og det medfører at mye av politikken kvinner i dag stemmer for antagelig kommer til å bite særlig kvinner i stumpen om noen år. Dette tror jeg vi må ha i bakhodet når vi ser på utviklingen fremover, og kanskje også neste gang vi hører konspirasjonsteorier om "patriarkatet" osv. 3
Sinsiew Skrevet 13. februar 2021 #25 Skrevet 13. februar 2021 herzeleid skrev (2 timer siden): Det er om ikke annet interessant informasjon å ha i bakhodet når en snakker om hvem som er privilegerte, undertrykkede osv. at vi i dag har et samfunn der vi menn bidrar mest og tar ut minst. Et moment er hvordan en eventuelt kan få kvinner til å bidra mer, men et annet moment som har vært diskutert litt her inne er jo hvordan vi sikrer at menn gidder dette også i fremtiden. Ambisjonen er jo at kvinner skal komme nærmere menns nivå, men realiteten kan jo like gjerne være at menn beveger seg nærmere kvinner på dette området. Vi kan jo starte ned å tilby flere fulle stillinger offentlig. Deltidsstillinger er vel det som koster mest. I tillegg kan vi også begynne å dele kostnadene av fødsel/barsel og vidre oppfølging i to. Halvparten er det jo barnet som bidrar til, så blir også det fordelt der det er guttebarn som fødes, hva gjelder kostnad rundt fødselsomsorg. Den siste der er på ingen som helst måte ment seriøst, men til ettertanke. Tørr ikke en gang tenke på hva mine to fødsler, med hhv tre og en dag på barsel med 2 ganger blodoverføring og en jerninfusjon, to akuttbesøk for sjekk og cytoteckur og påfølgende sjekker noen dager etter, ambulanseutrykning, to operasjoner på til sammen 10 dager opphold på sykehus med antibiotikakur og nå sammensying av magemuskler pga tarmproblemer. For ikke å snakke om to ganger sykemelding på 6 uker pga alvorlig lav hb som nektet å stige og oppfølging hver uke siste del av svangerskapet og to ekstra sjekker pga usikkert leie i tillegg til alle vanlige sjekker. Det er en høy pris for samfunnet å betale for at jeg har satt to unger til verden, og jeg tror jeg har vært med på å dra den statistikken opp 🙈 13
Djungelvrål Skrevet 13. februar 2021 #26 Skrevet 13. februar 2021 von Dünkel skrev (9 timer siden): I løpet av et liv koster en mann i snitt "bare" 3,1 millioner kroner. Voldsomme tall, kan dette virkelig stemme? Videre: Det er to hovedgrunner til denne enorme forskjellen: Kvinner jobber mindre, og dermed betaler mindre i skatt. I tillegg lever kvinner lenger, som gjør at de benytter helsevesen og sykehjem i betydelig større grad. Dermed er inntektene mindre og utgiftene større. https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringens-sjokkrapport-i-bilder-hver-kvinne-koster-staten-15-6-millioner-kroner Det finnes en stor gruppe innvandrerkvinner som ikke jobber. Disse er med på å trekke snittet betraktelig opp. 12
Sinsiew Skrevet 13. februar 2021 #27 Skrevet 13. februar 2021 (endret) herzeleid skrev (19 minutter siden): Jeg kan ikke se at dette svaret har så mye med det du svarer på å gjøre. Jeg påpeker at kvinner er veldig mye mer avhengig av statlige overføringer enn menn, og at konsekvensene av politikk som i stor grad stemmes frem av kvinner på sikt kan ramme kvinner betraktelig hardere enn menn. Da virker det ikke som en relevant innvending at du møter kvinner som klager på sine menn. Jeg tror ikke mange forstår at de stemmer bort velferd. Og det er skummelt. Endret 13. februar 2021 av Sinsiew 5
herzeleid Skrevet 13. februar 2021 #28 Skrevet 13. februar 2021 Sinsiew skrev (2 minutter siden): Vi kan jo starte ned å tilby flere fulle stillinger offentlig. Deltidsstillinger er vel det som koster mest. Dette er egentlig en ganske vanskelig problemstilling, og virker å være et problem på kvinnedominerte arbeidsplasser nettopp på grunn av kvinners egne preferanser. Kvinner velger jo i stor grad deltid frivillig, noe som medfører deltidsarbeid for andre ansatte, som på kvinnedominerte arbeidsplasser ofte er kvinner. Jeg er usikker på hvordan en skal kombinere å etterkomme kvinners ønsker om å jobbe deltid, samtidig som en ikke fyller "hullene" med deltidsansatte og på toppen av dette holde kvinner som ikke ønsker eller orker å jobbe mer i arbeid. Tilsvarende virker å være tilfeller for permisjoner. Mulig dette kunne vært løst smidigere, jeg har noen ganger tenkt at særlig store kommuner/organisasjoner burde kunne samordne behovene bedre, men jeg tror samtidig det er vanskelig å tilfredsstille kvinners såpass ulike krav og ønsker på dette området. Sinsiew skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke mange forstår at de stemmer bort velferd. Og det er skummelt. Ja akkurat det er noe av det jeg ser på som mest skummelt i årene fremover, og jeg er redd det kan bli stygt når de som i dag ikke forstår konsekvensene av sine valg må gi slipp på goder i fremtiden. 4
Diamant20 Skrevet 13. februar 2021 #29 Skrevet 13. februar 2021 Det forsker også mindre på kvinnehelse enn helsen til menn, også har du graviditetsbiten, samt at mange kvinner feks jobber i helse og i kan stå i full jobb grunnet bare deltidsstillinger, eller at de blir skadet/ikke tåler det. Så kan du også ta med at kvinner generelt tjener mindre enn menn, og dermed også betaler mindre i skatt (altså at de tjener mindre per time) 15
Fru Uperfekt Skrevet 13. februar 2021 #30 Skrevet 13. februar 2021 von Dünkel skrev (9 timer siden): I løpet av et liv koster en mann i snitt "bare" 3,1 millioner kroner. Voldsomme tall, kan dette virkelig stemme? Videre: Det er to hovedgrunner til denne enorme forskjellen: Kvinner jobber mindre, og dermed betaler mindre i skatt. I tillegg lever kvinner lenger, som gjør at de benytter helsevesen og sykehjem i betydelig større grad. Dermed er inntektene mindre og utgiftene større. https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringens-sjokkrapport-i-bilder-hver-kvinne-koster-staten-15-6-millioner-kroner Bra da at inntektene staten Norge har hatt på meg har vært høyere og utgiftene lavere. 1
Gjest O.G. Skrevet 13. februar 2021 #31 Skrevet 13. februar 2021 von Dünkel skrev (9 timer siden): I løpet av et liv koster en mann i snitt "bare" 3,1 millioner kroner. Voldsomme tall, kan dette virkelig stemme? Videre: Det er to hovedgrunner til denne enorme forskjellen: Kvinner jobber mindre, og dermed betaler mindre i skatt. I tillegg lever kvinner lenger, som gjør at de benytter helsevesen og sykehjem i betydelig større grad. Dermed er inntektene mindre og utgiftene større. https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringens-sjokkrapport-i-bilder-hver-kvinne-koster-staten-15-6-millioner-kroner Og kvinner føder barn, det gjør ikke menn.
Fredagslunch Skrevet 13. februar 2021 #32 Skrevet 13. februar 2021 herzeleid skrev (3 timer siden): Det er om ikke annet interessant informasjon å ha i bakhodet når en snakker om hvem som er privilegerte, undertrykkede osv. at vi i dag har et samfunn der vi menn bidrar mest og tar ut minst. Et moment er hvordan en eventuelt kan få kvinner til å bidra mer, men et annet moment som har vært diskutert litt her inne er jo hvordan vi sikrer at menn gidder dette også i fremtiden. Ambisjonen er jo at kvinner skal komme nærmere menns nivå, men realiteten kan jo like gjerne være at menn beveger seg nærmere kvinner på dette området. Det å «bidra» betyr ikke nødvendigvis å bidra med PENGER. Kvinner bidrar med sin egen kropp slik at nye skattebetalere kan fødes og vokse opp. Har man tatt med dette i regnskapet? Mest sannsynligvis ikke, da dette «overslaget» etter alt å dømme er fremsatt av en mann, ganske sikkert en av «red pill / blue pill-gutta», eller for ikke å snakke om, av trådstarter selv. Tygg. 16
Sinsiew Skrevet 13. februar 2021 #33 Skrevet 13. februar 2021 herzeleid skrev (5 minutter siden): Dette er egentlig en ganske vanskelig problemstilling, og virker å være et problem på kvinnedominerte arbeidsplasser nettopp på grunn av kvinners egne preferanser. Kvinner velger jo i stor grad deltid frivillig, noe som medfører deltidsarbeid for andre ansatte, som på kvinnedominerte arbeidsplasser ofte er kvinner. Jeg er usikker på hvordan en skal kombinere å etterkomme kvinners ønsker om å jobbe deltid, samtidig som en ikke fyller "hullene" med deltidsansatte og på toppen av dette holde kvinner som ikke ønsker eller orker å jobbe mer i arbeid. Tilsvarende virker å være tilfeller for permisjoner. Mulig dette kunne vært løst smidigere, jeg har noen ganger tenkt at særlig store kommuner/organisasjoner burde kunne samordne behovene bedre, men jeg tror samtidig det er vanskelig å tilfredsstille kvinners såpass ulike krav og ønsker på dette området. Ja akkurat det er noe av det jeg ser på som mest skummelt i årene fremover, og jeg er redd det kan bli stygt når de som i dag ikke forstår konsekvensene av sine valg må gi slipp på goder i fremtiden. Jeg opplever at mine bekjente, særlig innen helsesektoren kjemper om heltidsstillingene. Min erfaring er at dette ikke er unikt for min omgangskrets, og at veldig mange er misfornøyde med sine deltidsstillinger. Men dessverre lyses det kun ut maks 80% stillinger, særlig i hjemmetjenesten og på sykehjem. Her tenker jeg vi har en lang vei å gå. Et problem jeg ser ang sykemelding på samme arbeidsplasser, er arbeidsmengden. Det er for mye å gjøre pr. ansatt, i tillegg blir de ringt etter i tide og utide fordi det trengs ekstra bemanning. En usikker arbeidshverdag er ikke bra for psyken. Blant mine bekjente i læreryrker, er det bedre fordelt mellom kjønnene hva gjelder sykemeldinger, men også der er problemet det samme: for stor arbeidsmengde og for mange elever pr. ansatt. I tillegg kommer muligheter til å takle utagerende elever og påfølgende dårlig arbeidsmiljø med usikre og utrygge dager. Et annet moment er jo også innvandrerkvinner. Der er det altfor mange som etter for langt tid uten arbeid, eller aldri blir en del av det skattebetalende samfunnet. Det er et vanskelig tema, og jeg innrømmer gjerne at jeg(og min mann) er en del av problemet. Vi ønsker ikke at våre døtre skal få lange dager i bhg, så han har gått ned i stilling og jeg tar studier og håper på noen år deltid før jeg går i full stilling, Rett og slett fordi det lar oss ha lange, fine kvelder sammen med døtrene våre uten at de trenger å være 8-9 timer i bhg og på skole/SFO. Så får jeg heller gjøre mitt ved å stille opp som frivillig arbeidskraft ved dugnad i bygda, jobbe det jeg kan når jentene er eldre og ellers fostre opp barna til å bli fornuftige, arbeidslystne og pålitelige voksne som bidrar det de kan, der de kan. 7
Nymerïa Skrevet 13. februar 2021 #34 Skrevet 13. februar 2021 En annen sak som jeg ikke kan se at de har tatt med i regnestykket er at kvinner gjøre mer ulønnet arbeid for familiemedlemmer, ikke bare barn men også aldrende foreldre og andre. Dette forventes også av kommunene. https://forskning.no/partner-nova-aldring/dotre-ma-regne-med-mindre-hjelp-fra-det-offentlige/531926 Eldre med døtre får altså mindre hjelp fra kommunen enn eldre med sønner. Og det som nevnes i artikkelen tror jeg bare er toppen av isfjellet. Selv i likestilte Norge sitter man med en helt annen forventning om at kvinner skal ofre seg for familien enn at menn skal gjøre det. Denne besparelsen for samfunnet skjønner jeg ikke at de har klart å ta inn i artikkelen i HI, den er totalt sett vanskelig å tallfeste. 20
Gjest Lin11 Skrevet 13. februar 2021 #35 Skrevet 13. februar 2021 JuliaKepler skrev (9 timer siden): Digg å være kvinne da Hvor har du hentet profilbildet ditt fra? Liker motivet.
Gjest Smeltemann Skrevet 13. februar 2021 #36 Skrevet 13. februar 2021 Nan4y5 skrev (1 time siden): Menn generelt gjør på langt nær så mye husarbeid/barn som kvinner. Samboer jobber en del overtid, men det er fordi jeg tar meg av middag (+/- 1t hver dag) og størsteparten av øvrig husarbeid. Jeg har ikke kapasitet til å jobbe så mye som han, når resten av kapasiteten min blir brukt på hjemmearbeid (jobber 80%). Men siden vi har felles økonomi, fungerer dette greit for oss personlig, selv om det bidrar til denne "negative" statistikken. Det er jo ofte pga. dette at kvinner ikke jobber fullt så mye som menn. Det er også en del ufrivillig deltid i helsesektoren og i butikk. Så han som jobber 100% er fritatt husarbeid?
Gjest Lin11 Skrevet 13. februar 2021 #37 Skrevet 13. februar 2021 NymeriaRhoynar skrev (5 minutter siden): En annen sak som jeg ikke kan se at de har tatt med i regnestykket er at kvinner gjøre mer ulønnet arbeid for familiemedlemmer, ikke bare barn men også aldrende foreldre og andre. Dette forventes også av kommunene. https://forskning.no/partner-nova-aldring/dotre-ma-regne-med-mindre-hjelp-fra-det-offentlige/531926 Eldre med døtre får altså mindre hjelp fra kommunen enn eldre med sønner. Og det som nevnes i artikkelen tror jeg bare er toppen av isfjellet. Selv i likestilte Norge sitter man med en helt annen forventning om at kvinner skal ofre seg for familien enn at menn skal gjøre det. Denne besparelsen for samfunnet skjønner jeg ikke at de har klart å ta inn i artikkelen i HI, den er totalt sett vanskelig å tallfeste. Det stemmer. Kvinner bidrar til at Norge AS går rundt, gjennom ulønnet arbeid som tilsvarer mange årsverk. Særlig innenfor eldreomsorgen.
Hotwife Skrevet 13. februar 2021 #38 Skrevet 13. februar 2021 Kunne nok bidratt mye mer vi kvinner. Men da trenger vi å ansette vaskehjelp, kokk og barnepike. For det er det som er vår jobb, i tillegg til den lønnede jobben vi utfører. Eller om vi bare dropper å føde barn og danne familie? 13
Blitz21 Skrevet 13. februar 2021 #39 Skrevet 13. februar 2021 Betyr det at menn som ikke får seg noe, forsørger kvinner som velger å være med andre menn? 2
Gjest brontosaurus Skrevet 13. februar 2021 #40 Skrevet 13. februar 2021 Alt står i sammenheng her. Du kan ikke splitte kvinner og menn på den måten. Mange kvinner jobber mindre fordi mannen prioriterer karriere over familie. Mange kvinner er syke fordi menn har påført dem skader. Mange menn jobber mer enn de ønsker fordi samboeren vil gå hjemme. Mange menn søker for lite hjelp til sine helserelaterte problemer, og hvis vi strekker den lengre ville mange menn kanskje levd lengre om de tok tak tidligere. Vi lever ikke separat, og kan derfor ikke ha separate regnskap. Det blir for enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå