Gå til innhold

Kvinner koster samfunnet 15,6 millioner kroner i gjennomsnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av et liv koster en mann i snitt "bare" 3,1 millioner kroner.

Voldsomme tall, kan dette virkelig stemme?

Videre: Det er to hovedgrunner til denne enorme forskjellen: Kvinner jobber mindre, og dermed betaler mindre i skatt. I tillegg lever kvinner lenger, som gjør at de benytter helsevesen og sykehjem i betydelig større grad. Dermed er inntektene mindre og utgiftene større.

https://www.nettavisen.no/nyheter/regjeringens-sjokkrapport-i-bilder-hver-kvinne-koster-staten-15-6-millioner-kroner

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skynder meg å notere dette ned til seinere, jeg. 

• Liker 9
Skrevet

Ja, er virkelig på tide at alle bærer sin egen vekt. 😊

• Liker 1
Skrevet

Digg å være kvinne da

• Liker 6
Skrevet

Konklusjonen blir vel da at menn er billige, og høne er dyrt..? 😂

• Liker 23
Skrevet

Det er om ikke annet interessant informasjon å ha i bakhodet når en snakker om hvem som er privilegerte, undertrykkede osv.  at vi i dag har et samfunn der vi menn bidrar mest og tar ut minst. 

Et moment er hvordan en eventuelt kan få kvinner til å bidra mer, men et annet moment som har vært diskutert litt her inne er jo hvordan vi sikrer at menn gidder dette også i fremtiden. Ambisjonen er jo at kvinner skal komme nærmere menns nivå, men realiteten kan jo like gjerne være at menn beveger seg nærmere kvinner på dette området. 

• Liker 6
Gjest byråkrati
Skrevet

De kunne opplyst om hva forskjellen er om de fjerner de kvinnene som lever lengre enn menn. Altså, dersom man tar utgangspunkt i at snittalderen til menn og kvinner er like, hva er forskjellen da? Alle de eldre kvinnene som trenger helsehjelp kan drastisk øke snittet.

Ellers så er det jo kvinner som går gravide, det får noen ganger senskader. Det er mulig at kvinners genetikk gjør dem mer sårbare for autoimmune sykdommer. Hva skal man gjøre med det, liksom?

Deltidsjobber er gjerne et problem mtp at kvinnen ønsker mer tid hjemme, evt at det er vanskelig å finne fulltid. Tror dette var/ er et problem innen helsejobber der kvinner er overrepresentert? Jeg kjenner fortsatt par der de ikke egentlig ønsket at mannen skulle være hjemme med barnet, de ville kvinnen skulle ta hele perioden. 

Skrevet

Kvalitet koster.

• Liker 44
Skrevet

Svangerskap koster. Du utelot kanskje det helt bevisst?

• Liker 40
Skrevet
7 minutter siden, Marihønepøne said:

Svangerskap koster. Du utelot kanskje det helt bevisst?

Men koster det 12 millioner i snitt per kvinne?

• Liker 6
Skrevet

Et interessant moment er også at kvinner i større grad stemmer på partier som er for økte velferdsgoder og høy innvandring. Begge deler vil på sikt koste mye, og vi vet at vi, særlig kvinner, må yte mer om vi vil opprettholde velferden eller redusere velferden betraktelig. Gitt at kvinner er mye mer avhengige av å hente midler ut av fellesskapet bør en kanskje ha i bakhodet at det vil komme trangere tider og at utgiftene særlig kvinner stemmer for at vi skal påta oss på sikt kan ramme kvinner særlig hardt. 

• Liker 11
Skrevet

Menn generelt gjør på langt nær så mye husarbeid/barn som kvinner. Samboer jobber en del overtid, men det er fordi jeg tar meg av middag (+/- 1t hver dag) og størsteparten av øvrig husarbeid. Jeg har ikke kapasitet til å jobbe så mye som han, når resten av kapasiteten min blir brukt på hjemmearbeid (jobber 80%). Men siden vi har felles økonomi, fungerer dette greit for oss personlig, selv om det bidrar til denne "negative" statistikken.

Det er jo ofte pga. dette at kvinner ikke jobber fullt så mye som menn. Det er også en del ufrivillig deltid i helsesektoren og i butikk.

• Liker 32
Skrevet
herzeleid skrev (4 minutter siden):

Et interessant moment er også at kvinner i større grad stemmer på partier som er for økte velferdsgoder og høy innvandring. Begge deler vil på sikt koste mye, og vi vet at vi, særlig kvinner, må yte mer om vi vil opprettholde velferden eller redusere velferden betraktelig. Gitt at kvinner er mye mer avhengige av å hente midler ut av fellesskapet bør en kanskje ha i bakhodet at det vil komme trangere tider og at utgiftene særlig kvinner stemmer for at vi skal påta oss på sikt kan ramme kvinner særlig hardt. 

Da kan mannen ta mer av lasten hjemme også. Ja, det finnes hjem hvor det er likestilt, men det er langt på nær mange. Kvinnene er ofte den som ordner med stell av barn, vask av hjem, foreldremøter, legetimer, fritidsaktiviteter, avlevering av barn til bhg Listen er lang. Ofte har kvinnene 2 jobber, familielivet hjemmet + vanlig jobb. De færreste jeg møter har menn som er med å drar lasset. Og ofte er de kvinnene utslitte pga dobbelt opp med jobb. Og mange av dem har i tillegg senskader av fødsel mm.

Angående det med deltidsjobber så er heller ikke det så svart/hvitt. I alt for mange sektorer i Norge så er det nettopp flest deltidsstillinger. Kjenner menn i samme yrker som sliter med å få fulltidsjobb nettopp pga de er få eller ikke tilgjengelige pga hvordan systemet er satt opp. Dette gjelder ikke kun helsesektor, men også butikk, kundeservice mm.

Drømmen hadde selvsagt vært at flere kvinner valgte mannsdominerte yrker, hvor de har flere muligheter. Men, pga hvordan man ubevisst behandler gutter og jenter forskjellig fra de er små, så vil nok ikke det skje med det første. Samme gjelder behandlingen av gutter, «skal ikke gråte», «vær en mann» etc. like usunt begge veier. Det ser man på selvmordsstatistikken blant menn/gutter i Norge også. Viktig å gå bort fra å tenke oss mot dem, om vi skal få det enda bedre her i Norge. 

• Liker 22
Skrevet
5 minutter siden, Pumpkin88 said:

Da kan mannen ta mer av lasten hjemme også. Ja, det finnes hjem hvor det er likestilt, men det er langt på nær mange. Kvinnene er ofte den som ordner med stell av barn, vask av hjem, foreldremøter, legetimer, fritidsaktiviteter, avlevering av barn til bhg Listen er lang. Ofte har kvinnene 2 jobber, familielivet hjemmet + vanlig jobb. De færreste jeg møter har menn som er med å drar lasset. Og ofte er de kvinnene utslitte pga dobbelt opp med jobb. Og mange av dem har i tillegg senskader av fødsel mm.

Angående det med deltidsjobber så er heller ikke det så svart/hvitt. I alt for mange sektorer i Norge så er det nettopp flest deltidsstillinger. Kjenner menn i samme yrker som sliter med å få fulltidsjobb nettopp pga de er få eller ikke tilgjengelige pga hvordan systemet er satt opp. Dette gjelder ikke kun helsesektor, men også butikk, kundeservice mm.

Drømmen hadde selvsagt vært at flere kvinner valgte mannsdominerte yrker, hvor de har flere muligheter. Men, pga hvordan man ubevisst behandler gutter og jenter forskjellig fra de er små, så vil nok ikke det skje med det første. Samme gjelder behandlingen av gutter, «skal ikke gråte», «vær en mann» etc. like usunt begge veier. Det ser man på selvmordsstatistikken blant menn/gutter i Norge også. Viktig å gå bort fra å tenke oss mot dem, om vi skal få det enda bedre her i Norge. 

Statistikk fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet viser at menn bruker ca 80% av tiden kvinner bruker på husholdsarbeid, så det stemmer jo ikke helt. 

https://bufdir.no/Statistikk_og_analyse/kjonnslikestilling/Familie_og_kjonn/Tidsbruk/

• Liker 7
Skrevet
8 minutter siden, Pumpkin88 said:

Da kan mannen ta mer av lasten hjemme også.

Hvorfor har du valgt en mann som er en sånn slappfisk?

• Liker 2
Skrevet
Nan4y5 skrev (18 minutter siden):

Menn generelt gjør på langt nær så mye husarbeid/barn som kvinner. Samboer jobber en del overtid, men det er fordi jeg tar meg av middag (+/- 1t hver dag) og størsteparten av øvrig husarbeid. Jeg har ikke kapasitet til å jobbe så mye som han, når resten av kapasiteten min blir brukt på hjemmearbeid (jobber 80%). Men siden vi har felles økonomi, fungerer dette greit for oss personlig, selv om det bidrar til denne "negative" statistikken.

Det er jo ofte pga. dette at kvinner ikke jobber fullt så mye som menn. Det er også en del ufrivillig deltid i helsesektoren og i butikk.

Dette. Har de tallfestet alt det ubetalte og "usynlige" arbeidet?

• Liker 11
Skrevet (endret)

Kvinners arbeidsinnsats tilsvarer Oljefondet vårt.

Kvinner føder barn.

Kvinner tjener mindre.

Kvinner jobber gratis.

Endret av Rotemor
Skrivefeil
  • Liker 29
Skrevet

Det virker som et ganske begrenset regnskap synes jeg. Dersom man kjønnsdeler kostnader til f.eks fengsel - hvor menn så vidt jeg vet er en markert større "kostnad", om man trekker inn kostnader i forhold til vakthold ved f.eks. fottballkamper, ved uteliv så tror jeg kanskje regnestykket blir litt annerledes.

Har de regnet med kostnader til trafikkulykker? Det er vel flere menn som forårsaker de alvorlige ulykkene som koster mest i forhold til ambulanse, politi, sykehus - og menneskelige kostnader?

Jeg har ikke noen tall på hvor mye partnervold og ettervirkningene av det koster. Selv om både kvinner og menn utsettes for dette, og det er ødeleggende for alle - så er det fortsatt slik at kvinner blir utsatt for den alvorligste volden. Dette koster mye. Både akutt og etterpå.

• Liker 37
Skrevet (endret)
Aliquis skrev (49 minutter siden):

Men koster det 12 millioner i snitt per kvinne?

Nå er det blitt gitt flere gode forklaringer her i tråden. Det er ikke sånn at hver eneste grunn må forklare alle 12 millionene, de må forklare 12 millioner samlet. Men jo, jeg tror prevensjon, fertilitetsbehandlinger, svangerskapsomsorg, ikke fullførte svangerskap, fødsler inkludert keisersnitt, barselsomsorg, senskader etter fødsler og svangerskapspermisjon (både pengene som utbetales, men også skatten som ikke betales inn under permisjon) utgjør en anseelig sum. Gang det meste av dette med nærmere to per kvinne i snitt, og du forklarer definitivt en del av millionene. 

Endret av Marihønepøne
Det hadde falt ut en halv setning.
  • Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...