AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Vi har vært gift i 4 år. Nå sjekka jeg skille seg, siden vi har vært separert i over 1 år, men problemet er at vi må ha vitner. Jeg har ingen familie, og ingen nære venner som jeg kan spørre. Hvordan gjør man dette, og ett annet spørsmål. Hun står som eier av huset,(huset kjøpte hun da vi var samboere, men jeg har totalt renovert huset i arbeidstimer , hun har betalt for materialer via byggekonto, men jeg har også betalt disse regningen 50/50. Hver eneste mnd, Huset har mer gjeld enn det er verdt per dags dato. Blir jeg del ansvarlig for resterende gjeld om hun må selge? Så dilemmaet , vi har ett barn på 2 år som jeg elsker over alt i hele verden, og er grunnen til jeg har holdt ut så lenge. Da jeg ikke vil gå glipp av en eneste dag med barnet. Så jeg blir lei meg av bare tanken på og ha barnet 50/50. Avtalen vi har om vi en dag går fra hverandre. Hvordan var det og skille seg for de som har gjort dette,?også når det er barn inn i bilde? Anonymkode: 79204...12e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Hva mener du med "disse regningene"? Du skriver hun har betalt for byggematerialene. Ser da ikke problemet. Du pusset opp huset, mens hun passet på felles barn, laget middag, ryddet og vasket. Anonymkode: 742a3...41c 8
Trolltunge Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 "Godt gjort" å totalrenovert et hus, gjøre det meste selv, og ende opp med mer gjeld enn huset er verdt. Hvordan gikk det til? Bare nysgjerrig. Uansett, huset er hennes. Hun eide det før dere ble gift. Vitner kan være hvrm som helst som er myndig og sikker på at dere er dem dere gir dere ut for å være. 9
Minime94 Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 En kollega av meg brukte 2 kollegaer som vitner så kan egentlig spørre hvem som helst bare de er myndige 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 Når dere har vært separert i et år har du vel allerede hatt et år uten daglig kontakt med barnet, hvorfor skulle det endre seg når dere skilles? Anonymkode: 87667...491 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når dere har vært separert i et år har du vel allerede hatt et år uten daglig kontakt med barnet, hvorfor skulle det endre seg når dere skilles? Anonymkode: 87667...491 Det lurte jeg også på 🤔 Anonymkode: 811ef...fc5 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ingen familie, og ingen nære venner som jeg kan spørre. Du kan spørre nesten hvem som helst, bare de vet at du er ved dine fulle fem. Trenger ikke være familie eller venner. Og du kan stikke av fra hele huset og gjelda om du vil det, men ikke regn med å få med deg noe som helst av verdier. Ungen er det vel mest rettferdig at dere deler på, det går seg til etter hvert, jeg delte opp livet mitt etter de ukene jeg hadde barna den ene uka jobbet jeg mye og gjorde ting i helgene, mens den uka jeg hadde ungene, var jeg helt til stede for dem, jobbet minst mulig også.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når dere har vært separert i et år har du vel allerede hatt et år uten daglig kontakt med barnet, hvorfor skulle det endre seg når dere skilles? Anonymkode: 87667...491 Å separere seg er bare en formalitet for å kunne skille seg senere, de kan fint ha levd sammen og fortsatt hatt status som separerte. Det er ganske vanlig når man har barn sammen. Anonymkode: 0f169...c7f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å separere seg er bare en formalitet for å kunne skille seg senere, de kan fint ha levd sammen og fortsatt hatt status som separerte. Det er ganske vanlig når man har barn sammen. Anonymkode: 0f169...c7f Nei. Man kan ikke bo sammen når man er separert, da oppheves separasjonen. Anonymkode: 87667...491 12
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 Se for eksempel denne saken: https://www.tv2.no/a/8505161/ Anonymkode: 87667...491 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å separere seg er bare en formalitet for å kunne skille seg senere, de kan fint ha levd sammen og fortsatt hatt status som separerte. Det er ganske vanlig når man har barn sammen. Anonymkode: 0f169...c7f Nei, poenget med vitnene er jo at de går god for at de som skal skille seg faktisk har levd som separert, altså at de ikke har bodd sammen på et år. Hva skal man ellers med vitner? Anonymkode: bf912...5c6 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, poenget med vitnene er jo at de går god for at de som skal skille seg faktisk har levd som separert, altså at de ikke har bodd sammen på et år. Hva skal man ellers med vitner? Anonymkode: bf912...5c6 Er det ikke dette han mente med vitner da? Underskriften/underskriftene skal bekreftes av to vitner over 18 år, advokat eller offentlig tjenestemann. Fra http://www.skilsmisse.com/separasjon-skilsmisse/ vitnene skal altså bare bekrefte underskriften. En tilfeldig offentlig tjenestemann kan vel ikke gå god for at personene faktisk har levd atskilt. Ellers er jeg enig i at det er merkelig at TS ikke vil være borte fra barnet all den tid han allerede har vært separert i over 1 år. Det høres ikke ut som noen gyldig separasjon. Anonymkode: ba1cf...0e2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å separere seg er bare en formalitet for å kunne skille seg senere, de kan fint ha levd sammen og fortsatt hatt status som separerte. Det er ganske vanlig når man har barn sammen. Anonymkode: 0f169...c7f Da er ikke separasjonen reell og ugyldig. Vitnene skal bekrefte at de ikke har bodd sammen.. Anonymkode: 7851f...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 Jeg ville aldri signert som vitne dersom partene ikke oppfylte vilkårene som separert (altså levd adskilt i minst et år). Anonymkode: 53621...fff 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vitnene skal bekrefte at de ikke har bodd sammen.. Anonymkode: 7851f...9e7 Nei det skal de ikke. Vitnene skal bekrefte signatur, ingenting annet. Nå i disse dager er digital signatur (med bank-id) så vanlig at det ikke lenger er nødvendig med vitner på de fleste dokumenter. Jeg trodde dette var standard ved separasjon og skilsmisse også. Anonymkode: 3d103...c58 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det skal de ikke. Vitnene skal bekrefte signatur, ingenting annet. Nå i disse dager er digital signatur (med bank-id) så vanlig at det ikke lenger er nødvendig med vitner på de fleste dokumenter. Jeg trodde dette var standard ved separasjon og skilsmisse også. Anonymkode: 3d103...c58 Jeg siterer meg selv. Jeg tok feil! Jeg ser at det skal sendes inn en vitneerklæring sammen med skilsmissepapirene, og vitnene skal bekrefte at partene har bodd fra hverandre i separasjonstiden. Anonymkode: 3d103...c58
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er det ikke dette han mente med vitner da? Underskriften/underskriftene skal bekreftes av to vitner over 18 år, advokat eller offentlig tjenestemann. Fra http://www.skilsmisse.com/separasjon-skilsmisse/ vitnene skal altså bare bekrefte underskriften. En tilfeldig offentlig tjenestemann kan vel ikke gå god for at personene faktisk har levd atskilt. Ellers er jeg enig i at det er merkelig at TS ikke vil være borte fra barnet all den tid han allerede har vært separert i over 1 år. Det høres ikke ut som noen gyldig separasjon. Anonymkode: ba1cf...0e2 Det virket ikke som det var det han mente i og med at han snakket om hvordan det ville bli å kun ha barnet 50 %. Det hørtes ut som at han ikke hadde prøvd det, og da går jeg ut fra at han fremdeles bor sammen med moren. Men det er mulig jeg tar feil, kanskje TS kan komme på banen og oppklare det? Anonymkode: bf912...5c6
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 Bedre å Google enn å spørre her ts. Det høres ikke ut som dere har vært i noen gyldig separasjon ut fra det du spør om. Har må dere starte fra starten. Bestill time til mekling, og Google på regler om deling. Evt kontakt en advokat. http://www.advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/119/hvordan-gar-du-frem-ved-separasjon-og-skilsmisse?gclid=CjwKCAiAjp6BBhAIEiwAkO9Wuk1yxMFGiCFpsNogGMOYwGBDnYvXcWjVqZZi9mEWNDnrq88wXqEnRRoC4O0QAvD_BwE Anonymkode: 95780...026
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 Du holdt ut så lenge pga barnet..et helt år? ( Siden dere har bodd fra hverandre i ett år som man MÅ ha gjort for å få skillsmisse?) Fryktelig lenge må jeg si... Men til spørsmålet.. så lenge et vitne kan vise at du ikke har hatt et forhold og bodd sammen med mor samt at du er den du er, så er det nok. Kollegaer, hennes familie, venner etc.. Anonymkode: 275ed...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå