AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Starter med å si at jeg vil ta dette opp på jobb, men det er helg nå, så spør her om noen kan ferieloven. Jeg har i dag fått vite at jeg har fått jobben jeg søkte på i bedriften. Så jeg går fra å ha 100% jobb i en 33,6 timers jobb, dvs ~4 dager i uken (skift arbeid). Til en 37,5 timers jobb. Det er vanlig praksis at de med en 37,5 timers stilling får 5 uker da ala 25 dager 5 dager x 5 uker (eller 30 dager alt hvordan man regner på det med 6 dager i uken eller hva det enn er 😅). Mens jeg i stillingen jeg har, kun har 20 dager 4 dager x 5 uker, så fortsatt 5 uker ferie, men færre dager totalt basert på antal uker i uken jeg jobber. Vi har rett på «5 ukers ferie». Men hva skjer nå med meg? Jeg har alltid hatt 100% jobb. Så føler jo jeg har opparbeidet meg rett til 5 ukers ferie. Men får jeg 25 dager eller bare 20 dager alt i forhold til om de ser på gammel stilling eller ny 😅 Jeg ønsker jo å ha 5 hele uker med ferie i den nye stillingen, men med ferieukene fra gammel stilling før jeg jo ikke det, da blir det bare 4 uker (eller mindre enn det om de regner det basert på 6 dagers uke). Igjen skal ta dette opp på jobb når jeg kommer meg dit, men det må vente til mandag. Anonymkode: a93ff...524
smilo Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Det kommer sikkert litt an på når du trer inn i den nye stillingen. Men du har krav på 5 uker ferie og det betyr 5 hele uker. Jobber du 5 dg/uka når du har feire vil du ha krav på 5x5 dager fri. Om du hadde jobbet 60% stilling og kun annenhver dag, så ville du hatt 5 uker med 3 dager i uka.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 smilo skrev (4 minutter siden): Det kommer sikkert litt an på når du trer inn i den nye stillingen. Men du har krav på 5 uker ferie og det betyr 5 hele uker. Jobber du 5 dg/uka når du har feire vil du ha krav på 5x5 dager fri. Om du hadde jobbet 60% stilling og kun annenhver dag, så ville du hatt 5 uker med 3 dager i uka. Har ikke fått snakket med jobben, men har fått kontrakten. Står «30 virkedager ferie». Antar at de regner på den merkelige måten der det er 6 virkedager i 1 uke som gir 5 uker ferie 😄 Kommer fortsatt til å spørre på jobbe, for å være sikker, men ser ut som om jeg får 5 hele uker i forhold til stillingen 😄 Anonymkode: a93ff...524
Gjest Føsleguri Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Hvis virksomheten du jobber i har 5 uker ferie har du også 5 uker. Begrepet 6 virkedager brukes i ferieloven fordi den også omfatter de som jobber lørdag. Men 5 uker er hvis du ta hele uker. Hvis du har 100 % stilling har du 25 feriedager, har du 60 % stilling har du 15 feriedager. Dvs at du ikke kan ta ut 25 enkeltdager og begrunne det med at du har 5 uker. Endret 13. februar 2021 av Føsleguri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå