AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #1 Skrevet 12. februar 2021 Hei! Jeg kjøpte bolig for snart 1 år siden. Den ble kjøpt for ca 200 000 under takst. Jeg har ca 100 000 på bsu konto, som ble reknet med i egenkapitalen min, men jeg fikk beholde kontoen og kan spare mer på den vis jeg vil. Det jeg lurer på er om at siden pengene fremdeles står der, om jeg kan bruke de for å betale månedlige avdrag på lånet til konto er tom? Anonymkode: c9764...ea7
skrue Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Fant noe om det her. Hør uansett med banken. https://pengeverkstedet.no/sporsmaalogsvar/hvorfor-far-jeg-ikke-brukt-bsu-manedlig-pa-lanet/
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Jeg kjøpte bolig for snart 1 år siden. Den ble kjøpt for ca 200 000 under takst. Jeg har ca 100 000 på bsu konto, som ble reknet med i egenkapitalen min, men jeg fikk beholde kontoen og kan spare mer på den vis jeg vil. Det jeg lurer på er om at siden pengene fremdeles står der, om jeg kan bruke de for å betale månedlige avdrag på lånet til konto er tom? Anonymkode: c9764...ea7 Ja det kan du! Det gjør vi, å det anbefalte selveste luksusfelle ekspertene , da kan du f.eks ta det du egentlig skulle betalt i lån av lønnen din å sette i fond Anonymkode: 79ed7...e5b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 Ikke alle banker tillater å betale månedlige avdrag fra BSU, men da er det bare å bytte til en annen bank. Anonymkode: d5273...6be 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja det kan du! Det gjør vi, å det anbefalte selveste luksusfelle ekspertene , da kan du f.eks ta det du egentlig skulle betalt i lån av lønnen din å sette i fond Anonymkode: 79ed7...e5b Så det funker, selv om pengene er en del av egenkapitalen bare de ikke er brukt? Må ringe banken på mandag😀 Anonymkode: c9764...ea7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så det funker, selv om pengene er en del av egenkapitalen bare de ikke er brukt? Må ringe banken på mandag😀 Anonymkode: c9764...ea7 Vi fikk det ja uten problem! De «åpnet» den på 2 dager Anonymkode: 79ed7...e5b
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 Ikke jeg som er ts - men noen som vet om man må bruke opp hele, eller om man kan gjøre dette en måned det er sykt trangt? Og ødelegger man bsu da, eller kan man fortsette å spare?😅 Anonymkode: 3fd63...7fb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #8 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke jeg som er ts - men noen som vet om man må bruke opp hele, eller om man kan gjøre dette en måned det er sykt trangt? Og ødelegger man bsu da, eller kan man fortsette å spare?😅 Anonymkode: 3fd63...7fb Hvis du begynner å ta ut penger(f.eks. ved å nedbetale boliglånet månedlig) kan du ikke fortsette å spare. Anonymkode: 86599...918 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #9 Skrevet 14. februar 2021 Jeg ringte DnB for dette her om dagen og ble fortalt at man må ha lån og BSU i samme bank for at det skal være mulig å ha BSUen som belastningskonto. Jeg har startlån i kommunen, så det er dessverre ikke mulig for meg. De sa selvsagt at jeg kunne flytte lånet til dem, men det hadde jo vært idiotisk av meg å gjøre siden startlån har så mye bedre vilkår. Anonymkode: 41a97...85f
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #10 Skrevet 14. februar 2021 Det lurer jeg også litt på. Greit nok at man ikke kan spare videre så snart man har begynt å bruke den. Men kan man bruke bare litt og litt av pengene om gangen? Har forstått det sånn at hovedproblemet med å bruke litt og litt, er at hvert enkelt trekk fra BSU må kunne dokumenteres å gå til boligformål. Da er det jo lettere å dokumentere dette én gang ved at man bruker alt samtidig, fremfor månedlige avdrag og andre småting som må dokumenteres enkeltvis Anonymkode: dc9ff...e62
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #11 Skrevet 14. februar 2021 Noen banker tillater månedlig trekk fra BSU, ikke alle. Så vidt meg bekjent kan du ikke trekke månedlig av sperret innskudd som banken tok sikkerhet i ifb boligkjøpet, men evt overskytende. Alt som er sperret må isåfall innbetales i en omgang. Men, fasit får du når du hører med banken din 🙂 Anonymkode: 6fb5d...5da
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #12 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det lurer jeg også litt på. Greit nok at man ikke kan spare videre så snart man har begynt å bruke den. Men kan man bruke bare litt og litt av pengene om gangen? Har forstått det sånn at hovedproblemet med å bruke litt og litt, er at hvert enkelt trekk fra BSU må kunne dokumenteres å gå til boligformål. Da er det jo lettere å dokumentere dette én gang ved at man bruker alt samtidig, fremfor månedlige avdrag og andre småting som må dokumenteres enkeltvis Anonymkode: dc9ff...e62 Ja altså min bank overførte BSU pengene til trekkontoen for lånet , men det er ingen problem for meg å overføre 6000kr over til den kontoen for å betale lånet og bare la bsu pengene stå stille der Anonymkode: 79ed7...e5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå